• Etusivu
  • LVI

Öljysäiliön käytöstä poistaminen – mitä tarkastusliikkeen on muistettava

Rakentajan toimitus
Julkaistu 18.10.2021Päivitetty 20.10.2021
202110_73111.jpg

Valtion tuki öljylämmityksestä luopumiselle on lisännyt voimakkaasti omakotitalojen öljylämmityslaitteistojen vaihtamista muihin lämmitysvaihtoehtoihin. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) haluaa muistuttaa tarkastusliikkeitä öljysäiliöiden käytöstä poistamiseen liittyvistä toimista. Öljysäiliöiden pinnoittamiseen ei saa enää ryhtyä.

Öljysäiliöiden käytöstä poisto on tehtävä ympäristöä vaarantamatta

Tukes pyytää kiinnittämään erityistä huomioita siihen, että tarkastusliike tyhjentää, puhdistaa ja tarkastaa öljysäiliön silmämääräisesti ennen käytöstä poistoa.

Toiminnassa tulee noudattaa Lämmitysenergia Yhdistys ry:n vuonna 2012 julkaisemaa teknillistä suositusta TS-7:ää, Säiliöiden tarkastus ja huolto – Nestemäiset polttoaineet lämmityskäytössä. Lisäksi kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilla voi olla tarkempia määräyksiä säiliöiden poistosta niistä aiheutuvien ympäristöriskien vuoksi.

Tarkastusliikkeen on lähetettävä öljysäiliön poistosta ja mahdollisesta purkamisesta pöytäkirja pelastusviranomaiselle. Jos tarkastuksessa havaitaan puhkisyöpymiä, öljyä maaperässä tai rakenteissa, tulee tarkastusliikkeen ilmoittaa tästä pelastus- ja ympäristönsuojeluviranomaiselle jatkotoimenpiteiden selvittämiseksi.

202110_73112.jpg

Jos käytöstä poistettu säiliö halutaan jättää maaperään, on kiinteistön omistajan tai haltijan haettava tähän poikkeuslupaa kunnan ympäristönsuojelumääräyksistä. Lisäksi tarkastusliikkeen pitää tarkastaa säiliö. Tarkastusliike merkitsee tarkastuksesta laadittavaan pöytäkirjaan tiedon siitä, onko säiliö todettu ehjäksi.

Huom. Ennen öljysäiliön maasta kaivamista on huomioitava vesi- ja viemäriputkien sijainti. Maakaasun käyttöalueilla (Etelä- ja Kaakkois-Suomi, Pirkanmaa) on myös selvitettävä mahdollisten kaasuputkien sijainti.

Öljysäiliöiden pinnoitus ei ole hyväksyttävää

Maanalaisten, tärkeillä pohjavesialueilla olevien öljysäiliöiden pinnoittaminen on kielletty. Kiinteistön omistajan tai haltijan tulee poistaa pinnoitettu säiliö käytöstä mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään seuraavan määräaikaistarkastuksen ajankohtana. Lainsäädännön mukaan metallisen öljysäiliön määräaikaistarkastuksen aikaväli on enintään 5 vuotta.

Myöskään muualle sijoitettujen öljysäiliöiden pinnoittamista Tukes ei pidä hyväksyttävänä, sillä pinnoituksen jälkeen säiliön vaipan paksuutta ei voida enää mitata luotettavasti. Pinnoitetun säiliön kuntoa ja tarkastusväliä ei voida tämän vuoksi määrittää luotettavasti.

Tukesin edeltäjien (Teknillinen tarkastuskeskus TTK, Teknillinen tarkastuslaitos TTL) myöntämät erilliset öljysäiliöiden pinnoituspäätökset eivät enää ole voimassa.

Tarkastusliikkeen on toimittava vastuullisesti ja ohjeiden mukaisesti

Vaikka säiliön kunnosta huolehtiminen on kiinteistön omistajan tai haltijan vastuulla, tulee hyväksytyn tarkastusliikkeen toimia teknillisen suosituksen TS-7:n mukaan ja noudattaa toiminnassaan pelastuslaitosten ja ympäristönsuojeluviranomaisten ohjeita. Tarkastusliikkeen tulee antaa asiakkaalle pöytäkirja tekemistään toimenpiteistä ja havainnoistaan sekä toimittaa pöytäkirja tarvittaessa ympäristönsuojelu- ja pelastusviranomaiselle.

202110_73113.jpg

Lähde: Tukes, tiedote 04.10.2021

LVI
lämmitys
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

201712_51104.jpg
Tutustu edistykselliseen patteritermostaattiin
Tiesitkö että vaihtamalla perinteisen termostaatin älykkääseen termostaattiin voit säästää vuodessa melkoisesti? Vaihtamalla esimerkiksi yli 15 vuotta vanhan termostaatin omavoimaiseen malliin, voi energian säästösi olla 8 %, mutta jos vaihdat termostaatin Danfoss Eco™ termostaattiin, voi energiansäästösi nousta jopa 30 %:iin.
20211_68317.jpg
Harkitsetko kodin lämmitystavan vaihtoa? Osallistu ilmaiseen webinaariin!
Lämmitätkö fiksusti vai maksatko liikaa? Olisiko sopiva aika lämmitysremontille ja mitä tukia siihen on mahdollista saada? Osallistu NIBEn järjestämään ilmaiseen webinaariin keskiviikkona 3.3.2021 klo 18, niin päivität lämmitystietosi vaivattomasti ajan tasalle.
20239_82800.jpg
Poistoilmalämpöpumppu haastaa tehokkuudessa maalämmön
Poistoilmalämpöpumppu (lyhenne PILP) on maa- ja ilma-vesilämpöpumpun lisäksi suosittu ja varteenotettava vaihtoehto omakotitalon tai rivitaloasunnon lämmitysvaihtoehdoksi. Kodissa on paljon lämpöenergiaa tuottavaa: ihmiset, jääkaappi, pakastin, elektroniikkaa, sauna, jne. Tuotamme lämpöenergiaa huomaamattamme.NIBE poistoilmalämpöpumput ovat tämän energian kierrätysjärjestelmä: ne hyödyntävät talosta poistettavan ilman lämpöenergiaa niin tuloilman lämmitykseen, vesikiertoiseen lämmitysjärjestelmään kuin käyttöveden lämmitykseenkin, mihin kaikki poistoilmalämpöpumput eivät pysty.
20208_66210.jpg
Kahdeksan kuukautta vuodessa ilman ostettua energiaa
Vuonna 2008 raitiovaunuonnettomuudessa loukkaantunut Mikael Turtiainen toteuttaa isänsä ja yhteistyökumppaneiden kanssa uutta omakotitaloa Tuusulan asuntomessuille. Lähes valmiin talon erikoisuutena on tavoite selvitä kahdeksan kuukautta vuodessa ilman ostettua energiaa.
Rafi_kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Urakan täydennykset ja lisäselvitykset
Toimenpiteet:Urakkalaskennan aikana urakoitsijoiden mahdollisesti esittämien lisäkyselyjen aiheuttamat täsmennykset tai suunnittelijoiden havaitsemat suunnitelmien täsmennystarpeet toimitetaan kirjallisesti kaikille urakoitsijoille siten, että ne ovat urakoitsijoilla riittävän ajoissa ennen tarjouksen jättämisajankohtaa. Mahdollinen laskenta-ajan jatkamistarve päätetään täydennysten ja lisäselvitysten toimituksen yhteydessä.Vastuuhenkilöt:ProjektipäällikköDokumentit:Tarjouspyyntöjen täydennysasiapaperitHyväksyntä:Projektipäällikkö
201411_41591.jpg
Tulisijojen muuraukseen ja korjaukseen
Tiedätkö, millaista laastia muurarillesi on hankittava takan/puuhellan/leivinuunin muuraukseen? Nämä laastit käyvät tulisijojen muuraukseen, korjaukseen ja pinnoitukseen.Tulipesien muuraukseen on käytettävä tulenkestävää laastia. Erilliseen kuorimuuraukseen käytetään tavallista muurauslaastia.

Luetuimmat

skeleton