Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

kattokolmion tuuletus

Ylä-, ala- ja välipohjat

Kysytty: 30.9.2010 klo:11:30
Hei,
Vaihdoimme tiilikaton peltikatoksi kesällä. Purimme tiilet ja päreet pois ja asensimme vanhojen kattotuolien päälle 2 * 6 ja aluskate + tuuletusrima ja ruoteet. Talo on rintamamiestalo,yläkerran vino ja tasaosuudelle lisäsimme villaa 10 cm.Nyt villa paksuus on 20 cm. Tänään katsoin taskulampulla kattokolmion sisäpuolelle ja havaitsin pisaroita aluskatteen alapuolella siellä täällä. Savupiipun läheisyydessä oli kattotuolin kohdalla vähän enemmän ja kattotuoliin on tullut tummia pilkkuja 20 cm matkalle ja villa sen alla on kosteaa.

Kattokolmiossa on molemmissa päissä tuuletusaukot ja toisensivun räystäslaudat on vielä asentamatta, joten luulisi tuuletuksen olevan kunnossa. Mikä nyt neuvoksi, onko eristys, tuuletus riittämätön? Koneellinen ilmanvaihto?

Kiitos.



Virallinen vastaus
Päätyjen luukkujen vapaa tila pitää olla 20x20 cm2. Jos luukut ovat pienempi...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Ylä-, ala- ja välipohjat / kattokolmion tuuletus":
Jäsenen antama (30.9.2010 klo:19:43) kommentti

Vinttiä laittaessa porasin 20mm terällä reikiä räystäille n.10cm välein ja tuuletusta riittää.

Jäsenen antama (30.9.2010 klo:19:49) kommentti

Onko koko komeudessa höyrynsulkua vain onko taas "hengittävä" seinärakenne, joka päästää kosteuden kattorakenteeseen?

Jäsenen antama (30.9.2010 klo:22:06) kommentti

Seinärakenne?

Jäsenen antama (2.10.2010 klo:23:14) kommentti

Aluskate ei saa mennä harjan yli yhtenäisenä, tai sitten harjan pitää olla ns. tuulettuva (ei mitään harjatiivisteitä)

Jäsenen antama (3.10.2010 klo:9:12) kommentti

Todennäköisesti ullakkohuoneiden yläpohjassa ei ole höyrysulku.

Ullakkotilan tuuletus ei korvaa yläpohjan ongelmaa. Talviaikaan eristekerrokseen kehittyy jäätä ja huuraa, joka sulaa lämpimän kauden alussa. Vettä voi tulla läpi rakenteen läpi.

HÖYRYSULKU PITÄÄ OLLA KAIKISSA YLÄPOHJISSA.

Aluskate pitää mennä harjan yli. Unohtakaa tuollaiset ohjeet.

Jäsenen antama (3.10.2010 klo:19:03) kommentti

Ja mites se harjatiivisteen pois jättäminen auttaisi siinä tapauksessa jos se aluskate kuitenkin menee yhtenäisenä harjan yli? Ei liene lisää aluskatteen alapuolen tuuletusta minkään vertaa.




Jäsenen antama (3.10.2010 klo:19:57) kommentti

Harjatiivistettä ei pidä jättää pois.
Ullakkotila pitää tuulettaa muulla tavalla.

Jäsenen antama (4.10.2010 klo:20:52) kommentti

Harjatiiviste keksittiin vasta 1990-luvulla. Jos sitä käytetään, pitää jättää aluskatteeseen harjalle aukko josta aluskatteen yläpuoli voi tuulettua päätykolmioiden aukoista (muuten tuulettuisi harjatiilen tai harjapellin alta, mutta jos tuo väli tukitaan tiivisteellä, niin mistä aluskatteen yläpuolinen väli silloin tuulettuu?). Ei mistään ja silloin siellä home alkaa kasvaa.

Jäsenen antama (5.10.2010 klo:8:45) kommentti

Ja taas halavalla menee opastus!

Jäsenen antama (5.10.2010 klo:8:52) kommentti

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=9584&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Vielä edelliseen. Ei voi olla yksioikoista ohjetta että harjatiiviste pitää aina asentaa. Ainakin sen käytön pitää olla perusteltua ja pitää ottaa huomioon erikoisesti tuuletuksen toimivuus. Rakenne on suunniteltava oikein. Harjatiivisteen käytöstä ollaan eri mieltä ja syystäkin (ks. linkki keskusteluun). Jos aluskate menee harjan yli, harjalta läpi päässyt vesi valuu aluskatetta pitkin vahinkoa aiheuttamatta alas räystäältä; juuri sen vuoksihan aluskate on asennettu. Yläpohjan kosteusoloihin myös sillä on vaikutusta, mikä on kosteustilanne aluskatteen yläpuolella. Myös se että eristettä ko. kohteessa on nyt 20 cm entisen 10 cm:n sijaan, lisää kosteutta yläpohjassa koska parempien eristeiden ansiosta lämpötila kylmällä ullakolla on nyt alempi. Ja lämpöhän tunnetusti alentaisi ilman kosteutta.

Jäsenen antama (5.10.2010 klo:12:02) kommentti

Löpö löpöä!



"Ja lämpöhän tunnetusti alentaisi ilman kosteutta"



Jaa, että mitä? Ei se ole niin helppoa kuin heinänteko helteellä.

Jäsenen antama (5.10.2010 klo:16:23) kommentti

Samaa mieltä "Montan" ajatuksen kanssa.

Taisi mennä "Halpakorjauksella" nyt suhteellinen ja absoluuttinen kosteus sekaisin.




Jäsenen antama (6.10.2010 klo:10:24) kommentti

Kattoliiton sivuilla sanotaan otsikon "Yläpohjan tuuletus" alla näin:



"Erityisesti on varottava muodostamasta katon harjan alle tuulettumatonta 'umpipussia', sillä lämmin kostea ilma nousee ylös ja on kevyempää kuin alaräystäiden tuuletusraoista rakenteeseen tuleva korvausilma."



Lähde: http://www.kattoliitto.fi/index.phtml?s=137

Jäsenen antama (6.10.2010 klo:10:32) kommentti

Se varoitushan on täysin paikallaan ja aivan oikein! Onko siinä jotakin epäselvää?

Jäsenen antama (6.10.2010 klo:13:12) kommentti



Kun lämmityskaapeli yläpohjassa kytkeytyy päälle, se alentaa yläpohjan kosteutta. Lämpö on siis eduksi!

http://www.hedtec.fi/files/hedtec/teollisuus_esitteet/Olosuhdevahti_esite_low_res.pdf

Jäsenen antama (6.10.2010 klo:14:17) kommentti

Kaikki keinothan on sallittuja pätemisen pönkittämiseksi ja pönkkänä, mutta sitten kun joku potkaisee sen pönkän nurin, niin......

Jäsenen antama (6.10.2010 klo:15:00) kommentti

Olisi hyvä jos täällä perusteltaisiin vain tieteellisesti näitä rakennusfysiikan ongelmakohtia.

Jäsenen antama (6.10.2010 klo:16:27) kommentti

Ei tarvitse perustella millään tieteellisellä, vaan ainoastaan useimmin riittää terveellä ja ajatteluun sopivalla järjellä ajateltu ratkaisu.

Jäsenen antama (6.10.2010 klo:20:56) kommentti

Lämmittäminen laskee suhteellista kosteutta, toki, mutta se ongelmahan oli kosteuden tiivistyminen aluskatteeseen, joka on kutakuinkin yhtä kylmä riippumatta ullakon lämmittämisestä nuhaisella vastuksella. Eli se kondensoi edelleen yhtä sujuvasti. Jostain tässä tapauksessa nyt vaan tulee sitä kosteutta niin paljon, ettei se ehdi pois, eli lisää tuuletusta ja hieman selvitystä, mistä kosteus tulee.

Jäsenen antama (7.10.2010 klo:8:40) kommentti

Savupiipun ympärillä on eniten vesipisaroita. Pitää siis epäillä läpiviennin tiiviyttä. Kosteutta on aluskatteen päällä, mistä se valuu läpiviennistä villoille. Kysyjä ei ole kertonut jättäneensä höyrysulkua pois, joten se syy ei ilmeisesti tässä ole taustalla. Aluskate ei ole ilmatiivis, joten kosteus tulee kyllä yläpuolelta alapuolelle. Ennen kuin tässä edetään mihinkään (lausunnot täällä ovat olleet arvailua), pitää saada ainakin seuraavat lisätiedot: onko höyrysulku, onko harjatiivisteet (ja jos on niin onko harjan tuuletuksesta huolehdittu esim. tuulettuvalla harjatiivisteellä), voiko läpivienti vuotaa, onko siis kondenssia vai sadevettä? Vuoto-ongelmat ovat yleisiä ja aina niihin on olemassa syy. Hyvin usein se on läpiviennin vuotaminen. Kysyjää ei auta yhtään, jos neuvotaan että pitää tutkia kosteuden alkuperää. Kai hän tuon tietää kysymättäkin.

Jäsenen antama (7.10.2010 klo:9:25) kommentti

 

”Savupiipun ympärillä on eniten vesipisaroita. Pitää siis epäillä läpiviennin tiiviyttä.”

Juuri päinvastoin on parempikin, että se ei ole ollenkaan tiivis, vaan:

Kunpa se  tehtynä siten, että kosteus eli tuuletus sitä kautta pääsee toimimaan, jolloin piipun ympärille yläpuolelle sellainen kaulus, että vesi/lumi ei pääse ylhäältä päin vaan vesi/höyry alhaalta pääsee ulos. Tämä parantaisi kattokolmion tuuletusta. Se ei ratkaisisi kokonaan ongelmaa, vaan sinne jäänee sellaisia osia, joissa tuuletus ei vielä toimisi.  

” Kosteutta on aluskatteen päällä, mistä se valuu läpiviennistä villoille.”

Ei se takia, että on läpivienti, vaan sen takia, että tuuletus ei toimi, siis läpiviennin kohdalta ei pääse ”höyryt pihalle” ja ne kondensoituvat siinä.

” Kysyjä ei ole kertonut jättäneensä höyrysulkua pois, joten se syy ei ilmeisesti tässä ole taustalla.”

Se ongelma on juuri tuossa höyrynsulussa tai sen repaileisuudessa tai puttuumisesta osittain tai kokonaan.

”Aluskate ei ole ilmatiivis, joten kosteus tulee kyllä yläpuolelta alapuolelle.”

Ohhoh! Voi pyhä yksinkertaisuus, sillä olisipa se harva kuin harakanpesä ilmalle ja alhaalta tulevalle vesihöyrylle , mutta taas vesitiivis ylhäältä tulevalle  vedelle, niin silloinhan olisi kaikki tuuletusongelmat kertaheitolla ratkaistu.

Tämä seuraava täyttä soopaa ja löpinää sekä täyttä sanahelinää, jotta näyttäisi hyvin pätevältä ohjaukselta:

”Ennen kuin tässä edetään mihinkään (lausunnot täällä ovat olleet arvailua), pitää saada ainakin seuraavat lisätiedot: onko höyrysulku, onko harjatiivisteet (ja jos on niin onko harjan tuuletuksesta huolehdittu esim. tuulettuvalla harjatiivisteellä), voiko läpivienti vuotaa, onko siis kondenssia vai sadevettä? Vuoto-ongelmat ovat yleisiä ja aina niihin on olemassa syy. Hyvin usein se on läpiviennin vuotaminen. Kysyjää ei auta yhtään, jos neuvotaan että pitää tutkia kosteuden alkuperää. Kai hän tuon tietää kysymättäkin.”


Jäsenen antama (7.10.2010 klo:10:32) kommentti

Aluskate lomitetaan, jolloin alas viettävältä katteelta vesi valuu räystäälle. Ilmassa olevan kosteuden siirtymistä se ei kokonaan estä koska limityksessä on rakoja. Toisin kuin vesi, joka valuu alas painovoiman vetämän, ilma voi siirtyä kaikkin suuntiin. Katon harjalla on syytä pitää hyvä tuuletus eikä tukkia tuuletusaukkoja harjatiivisteellä.

Jäsenen antama (7.10.2010 klo:11:26) kommentti

Ja sitten taas jälleen sitä "Sesam aukene"-tekstiä. Tuohan on kaikille selvää kuin pässinliha. Onhan se hyvä todeta kaikille, että

"Toisin kuin vesi, joka valuu alas painovoiman vetämän, ilma voi siirtyä kaikkin suuntiin."

Todettakoon tässä, että kyllä se vesikin voi siirtyä kaikkiin suuntiin. Sen tietää kaikki muut....

" Katon harjalla on syytä pitää hyvä tuuletus eikä tukkia tuuletusaukkoja harjatiivisteellä."
 
Tuo kai tarkoittaa sitä, että älkääs nyt tukkiko niitä yläpohjan tuuletusputkia/-reikiä "harjatiivisteellä". Ottakaas vakavasti tuo ohje. Se on tärkeä huomio! 


Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Pieni avoveranta rakennetaan eteiseksi.

Puurakenteinen omakotitalo10x9 m, korkeus 8m, 45 asteen betonikatto. Rak.vuosi 76. Etelänpuoleiselle pitkälle sivulle rakennetaan 4,2x3,6m eteinen pienen avoverannan sija...

Kattokolmioon eristettä Finnfoamin lisäksi?

Rintamamiestalon yläkertaremontin yhteydessä laitetaan seiniin ja kattotuolien vino- ja poikkijuoksuihin 100mm Finnfoamia (2 x 50mm levyinä), jonka jälkeen koolaus 22x50...

yläpohjan tuuletus??

Miten yläpohjan tuuletus kannattaisi tehdä kun on harja katto rakennukselle jonka mitat on 6,5m x 15m. päätykolmio on pidemmälle sivulle. Riittääkö jos laitan vain päätyi...

TUULETTUVA ALAPOHJA

Miten lasketaan tuuletus aukkojen määrä tuulettuvaan alapohjaan?esim 100 neliöntalo ja tuuletus aukko 160mm?...

käykö pahvi

Olen tekemässä kylmästä ullakosta asuintilaa,talo on niin vanha että kattotuoleina on käytetty pyöreää puuta.Puiden kylkeen laitan "patikan" molemmin puolin ja niihin rim...

tuuletus aukot

Kyse olisi -53 rakennettu rintamamies talo. Joku on jossain vaiheessa tukkinut rossipohjan tuuletus aukot ja nyt olisi tarkoitus avata rossipohjan tuuletus. Eli kysymys k...

Onko tapahtunut rakennusvirhe?

Talomme on valmistunut toukokuussa 1990. Vesikatto rakennettiin 1989. Kysymys: kattotuolien päällä on aluskate ja aluskatteen päällä ruoteet eli ei tuuletusrimoja. Onko t...

katon harjan tuuletus

tarkoitukseni on vaihtaa talooni (pelti)vesikate ensi kesänä.vaihtaa uudet ruoteet ja samalla asentaa aluskate.aluskatteen asennusohjeen mukaan kate menee harjalta ylitse...

Tuuletusrako

Taloni ulkovuorauksen alla oleva vinolaudoitus on rakennettu vesikattoon asti. Tuuletus ei kai toimi kunnolla kun harjalle johtaa vain profiilipellissä olevat pienet urat...

kylpyhuoneen katto

olen rakentamassa kylpyhuonetta/suihkua n.8m2 vanhan olohuoneen nurkkaan tarvitaanko höyrysulkua ja alaslaskettua kattoa vai riittääkö vanha katto:paneli,muovipaperi,vill...

iv-kanavien kondenssieristäminen kylpyhuoneessa (jatko)

Koska vastasitte vain toiseen kaksiosaisesta kysymyksestäni, esitän vastaamattoman kysymyksen uudestaan:Satunnaisessa talvikäytössä olevan mökin kylpyhuoneen alaslasketun...

Kattorakenteen tuuletus

Rantasaunan (26 m2) yläpohjan tuuletus tapahtuu päätyseinien ritilöiden kautta (kummassakin päädyssä 1 x 150 mm pyöreä ritilä).Yläpohjassa huopakate, raakapontti, tuuletu...

tiili vuoren takana oleva rakenne

moi kyselin siitä tiili ulkovuoresta kun ei ole alhaalla tuuletus rakoja.olen ostamassa sitä taloa kun teetän kuntokartoituksen millä tyylillä/tyyleillä tarkasta pystyy t...

Julkisivun tuuletus

Hei, Kysyinkin jo tätä asiaa aiemmin toisessa kysymyksessä mutta nyt asiaa toteutettaessa alkoi mietityttämään uudelleen, eli: Miten kannatt...

eteisen laajennus

laajennamme rintamamiestalossa eteistä.eteisestä on kulku kellariin .kun kellarille ei ole käyttöä,suljemme kellariin menon laittamalla lattian s...

tuuletus

ja vielä kerran vinikatto alhaalta paneeli,väli,bituumipaperi.20 mineraalivilla.5cm tuuletusväli.tyvek pro aluskate.5cm väli kakkoskakkoset ja ruodela...

vierasmajan kattoon eristys

Uusi porin puupoikien Tapion mökki,jossa vain katossa 19 mm panelointi ja sen  päällä kattohuopa.Tarkoitus olisi laittaa 10 cm villaeriste katon...

Pyöröhirsitalo

Jos eristämisen tekee tuulensuojalevyllä niin voiko järjestys olla sisähirrestä seuraavanlainen. koolaus, tuulensuojalevy ja sen päälle...

harjatuuletus

laitan uuden aluskatteen tyvek pro (hengittävä) eristeen pintaan asti ja yläpuoleinen tuuletus rimaksi kakkoskakkosen ja ruotteet lauta.tuuletus ollut aika...

Ehjän huopakaton päälle konesaumakatto

Voiko perinteisen konesaumakaton asentaa suoraa ehjän huovan päälle ilman tuuletus rimoja? ...

viemärin tuuletus

Kuinka tehdään WC viemärin tuuletus....

eristäminen

Jos eristän hirsimökin vinokaton uudelleen, eli peltikatto, jonka jälkeen 10cm tuuletus ennen aluskatetta ja sit n 5cm väli ennen villoja niin mikä olisi paras aluskate?J...

Ruodelaudat homeessa.

Hei!Vaihdoimme kesällä uuden peltikaton ruoteineen Ruukkin ohjeiden mukaan. Nyt huomasin että ruodelaudat ovat kovasti homeessa. Ne ovat mustuneet ja niissä kasvaa vaalea...

Alaslasketun välitilan tuuletus

saunan yläpohjan välitilan tuuletus oikein...

Varaston katto

Onko tuulettuvan kylmävaraston peltikaton alla syytä käyttää aluskatetta vai hoiteleeko tuuletus kondenssin ?...