Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Alapohjan kutteripuruissa tunkkainen haju

Ylä-, ala- ja välipohjat

Kysytty: 29.4.2012 klo:21:46
Olohuoneen lattian olevissa kutteripuruissa on tunkkainen haju. Lattiarakenne on seuraavanlainen, alimpana raaka betonilattia jonka alapuolella on lämmittämätön kellaritila. Kellarissa on pannuhuone ja siinä on kyllä aina plus asteista. Tuuletusluukut avaan kun kevät tulee ja suljen ne kun talvi tulee. Tällä hetkellä kosteusprosentti kellarissa on 60. Olohuoneen lattia on koolattu, eikä koolauksissa näy merkkiäkään siitä että olisivat saaneet kosteutta, täysin terveitä ovat. Samoin puruissakaan ei näy päältä että olisivat saaneet kosteutta. Purua on noin 40-45 cm ja koko olohuone on reilut 30 neliötä. Lattiassa on harvalaudoituksella ja lämmönluovutuslevyillä tehty vesikiertoinen lattialämmitys jonka päällä lattiakipsilevyt.

En voi ymmärtää miten purut olisivat saaneet kosteutta. Vai voiko olla syynä se että ne samat purut ovat maanneett siellä 50 vuotta ja siitä tullut se tunkkainen haju. Hajua en muuten ole huomannut kun paitsi tänään kun tuli tarvetta poistaa yksi lattiakipsilevy.

Nyt minulle sanottiin että pitäisi imuroida purut pois ja purujen sijaan puhaltaa lattiaan ekovillaa. Onko se järkevä vaihtoehto vai mitä pitäisi tehdä? Vaikea on saada muuta eristettä lattiaan kuin jotain puhallettavaa kun lattian koolaukset menevät latiassa ristin rastin.

DirkD
Kysymyksiä: 14 kpl



Virallinen vastaus
Vanha kutteripuru ottaa itseensä vanhan rakenteen hajun. Kun olet todennut purun olevan puhdasta, siinä ei ole myö...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Ylä-, ala- ja välipohjat / Alapohjan kutteripuruissa tunkkainen haju":
Jäsenen antama (3.5.2012 klo:16:15) kommentti

Voiko kuitekin puhaltaa selluvillaa tialle, kun sitä saa helpommin ja pystyy itse puhaltamaan? Laitanko betonilaatan päälle esim bitumipaperia ennen villoja?

Jäsenen antama (3.5.2012 klo:17:25) kommentti

Miksi mennä muuttamaan toimivaa rakennetta.Voi suorittaa kosteusmittauksen, ja jos kaikki on kunnossa niin antaisin olla! Voithan laittaa sinne uudet sahanpurut, jos välttämättä haluat, sehän on todettu tässä tapauksessa toimivaksi ilman suurempia ongelmia.Sitten tietysti tässäkin herää ne asiaankuuluvat pikku funtsailut! Miten se lämpölattia vaikuttaa tähän,sehän ei ole kuulunut rakennelmaan alunpitäen.Pääseekö ilma kiertämään/vaihtumaan niinkuin ennen, vai onko tullut liian tiiviiksi? Betonin läpi ilman muuta tulee kosteutta rakennelmaan.Tämä kyllä minun mielestäni pitäisi tutkia.Vaikeeta on taas kun ei ole paikan päällä. Mutta jos pystytään toteamaan että muita ongelmia kuin se haju ei ole ja siitäkään ei isonpaa haittaa,niin miksi tehdä turhaa työtä 

P.S Toisaalta rupesi taas heti tuntumaan että oliskohan liian tiivistä kumminkin kun se haju sieltä pullahti vasta sen levyn poisottamisen jälkeen?

Jäsenen antama (3.5.2012 klo:19:00) kommentti

Yksittäisellä kosteusmittauksella ei arvioida purukerroksen tilaa. Voi olla, että tulos on "kuiva" tai "märkä" arvo. Jos em rakenteen sielunelämää halutaan tutkia on mikrobinäytteiden otto alimmasta kerroksesta järkevää. Mikrobitaso kertoo missä mennään.

Tulosten tulkinnassa pitää käyttää kokenutta kuntotutkijaa. Pelkkien kanalyysien pohjalta ei pidä arviointeja tehdä, siinä tarvitaan kokemusta näistä rakenteista ja niiden käyttäytymisestä.

Jos todetaan, että mikrobitaso on tavanomaisesta poikkeava on silloin koko eristekerros uusittava.

Jäsenen antama (3.5.2012 klo:19:32) kommentti

Yksittäisillä kosteusmittauksell ei...

Oletinkin kyllä että kysyjä ei ole niin tyhmä että rupeaa itse nyrkissä puristelemalla kosteusmittausta suorittamaan, vaan kutsuu ammattilaisen paikalle.Heillä on instrumentit joilla voi ottaa luotettavat kosteusarvot purukerroksesta, ja niiden perusteella päättää että onko aiheellista laajentaa tutkimuksia!

Jäsenen antama (4.5.2012 klo:7:23) kommentti

Jos purukerroksen alaosassa todetaan mikrobivaurio, on selvitettävä sen aiheuttaja, (kosteuslähde). Jos kosteus johtuu rakenteeen alapuolisista tiloista mapperästä tms. niin samalaista rakennetta ei kannata asentaa ellei kosteuslähdettä poisteta.

Jäsenen antama (4.5.2012 klo:9:07) kommentti

Kylläkai se "samanlainen" rakennelma on täytynyt toimia aika hyvin, jos viisikymmentä vuotta on samat purut siellä alla olleet, olisi siellä jo muussa tapauksessa muutakin kun hajua!Ne mahdolliset ongelmat ovat aika suurella todennäköisyydellä aiheutuneet siitä lämpölattiasta, kuten tuolla alussa yritin jo selostaa.Mutta tutkitaan ja todetaan nyt ensin. Kyllä niillä mittareitten kanssa heiluvilla on päässä muutakin kuin täitä ja vanhoja sahanpuruja, ja paikan päälle päästyään useimmiten ainakin suurinpiirtein pystyvät heti toteamaan että mikä on ja mistä johtuu!

Jäsenen antama (4.5.2012 klo:14:56) kommentti

Niin...

Tarkoitin, että tutkitaan ensin ennekuin hutkitaan....

Jäsenen antama (4.5.2012 klo:18:56) kommentti

Niin...

Ja aloittaa kosteusmittauksilla, ja sitten...

Jäsenen antama (4.5.2012 klo:19:32) kommentti

Ei välttämättä kosteusmittauksilla. Suoraan mikrobianalyysi.

Eriste voi olla nyt kuiva, mutta homeessa!

Jäsenen antama (4.5.2012 klo:23:02) kommentti

No ei kun siitä välipohjarakenteesta. Alapuolella olosuhteet...., yläpuolen olosuhteet muuttuneet, - ja ovat....



Toki tutkimus on paikallaan kun..., mutta ensin se suhteellinen, - rakenteesta. Pitäisi ihan "tohtorin" tuo ymmärtää, jo ihan kustannussyistä.



Jatkossa ne olosuhteet pitää kuitenkin saattaa hallittavaan kuosiin, eikä se onnistu, mikäli lähtötilannetta ei ole kartoitettu.


Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Tunkkainen haju lattiasta

Olemme asuneet -63 vuonna rakennetussa puru-eristeisessä puutalossa noin viisitoistavuotta . Rakennus on tuulettavalla alapohjalla jossa ryömintätilaa noin 50cm (korkeus...

Alapohja

 Vanhemmillani on v.-69 valmistunut ok-talo. Talossa on jo muutaman vuoden ollut tunkkainen haju sisällä.Nyt isäni jäätyä eläkkeelle aloimme paneutua ongelmaan.Ensi töiks...

Varasto haisee

Onko oikein, että varastosta tulee tunkkainen haju makuuhuoneeseen? Varasto on kylmä ja siinä on paonoviomainen ilman vaihto. Talossa koneellinen. Tuntuu siis, että varas...

Yläpohjan villojen vaihto puhallusvillaan.

Vuonna -80 valmistuneen omakotitalon vintin  villoissa tunkkainen haju osassa vinttiä ,onko järkevää poistaa kaikki ja puhaltaa pelkästä...

outo haju

kyseessä on rintamamiestalo, jossa puru eristys. Eteisen lattia uusittu noin 10 vuotta sitten ja siltä osin purut vaihettu villaan. Nyt portaiden alta tulee outo haju aiv...

homehtuuko koko lattia

  Vuonna 2002 teimme laatan päälle rakennettuun omakotitaloon jatko-osan krossipohjalla. nyt on huomattu että lähinnä seinän vierillä ja toisella ulkonurkalla on tunkkain...

Vanhat lastulevyseinätkö ne haisee

HeiAsumme -79 valmistuneessa talossa ja välillä ihmettelemme pahaa hajua, ehkä hieman pistävä ,enemmän tunkkainen kuitenkin.Ei mikään perunakellarin haju..Talo on yksiker...

Haju lautalattian alla (eristeessä)

Asumme 1904 rakennetussa kerrostalossa Helsingissä. Koko täällä asuimisen ajan olen ollut huomaavinani että lastenhuoneeseen tulee huono ilma/tun...

Tunkkainen haju 2000-luvun talossa

Ongelmana 2002 rakennetun kerrostaloasunnon makuuhuoneen outo tumman tunkkainen haju, joka tulee tilanteessa jossa ilmanvaihto on heikentynyt (olkkarissa parvekkeen ovi a...

Outo Haju

Asunto-osakkeen makuuhuoneessa on outo tunkkainen ja jokseenkin homeinen haju, lattian ja seinän välistä tulee todella kylmää ilmaa ja varsinkin silloin kun ilmastointi l...

mökin lattia

kesämökkinämme on 60 luvulla rakennettu ns.mummon mökki.lattiassa on muovimatto,sen alla kuitulevy,paperi,lauta,puru,betonilaatta.toisessa huoneessa jossain vaiheessa lai...

miten toimii maa-aineella täytetty rossipohja?

Ostimme 50-luvulla rakennetun talon.Talon rossipohja on ilmeisesti jossain vaiheessa täytetty hiekalla. Miten tällainen pohja toimii vai onko syytä ryhtyä toimiin? Taloss...

kellarin ilmanvaihto & välikaton tila ilm. putkille

kellarissani ei ole ollenkaan ilmanvaihtoa ja sen seurauksena tunkkainen kellarimainen haju,jonka seurauksena ilmankulku kellarista sisätiloihin on eristetty..tarkoitukse...

Välipohjien tuuletus

Asumme 50-luvulla rakennetussa siporex-talossa ja meitä on vaivannut tunkkainen haju joka tulee keittiön lattian alta. Home- ja kosteusmittaukset on tehty, kaikki on kuiv...

kylmää ilmaa ja outo haju

pakkasten aikaan työntyy kylmää ilmaa pisto rasioista ja kattovalojen rasioista sisään. miten näin on vaikka kaikki rasiathan on putkitettu ja sähkökeskus on kumminkin lä...

keskusmuuri ja laatta

Vuonna 1965 rakennetun talon keskusmuuri ( 8-reikäinen piippu +tiiliseinät) on vajonnut lähes 10 sm ja vienyt laatan mukanaan, repeämä sokkelin vieressä. Todennäköisesti...

Haju

Meillä on 60-luvun talo jossa on purueristeet, lattian alla purua 40 cm, sen alla betonilaatta. Purut eivät tuuletu mitenkään. Kuntotarkastuksessa pohjimmaiset purut oliv...

Erikoinen haju huoneessa

Hei,Asumme v.89 rakennetussa rivitaloyhtiössä. Olemme huomanneet että yhdessä huoneessa on selvästi erilainen haju kuin muualla. Haju ei ole tunkkainen/maakellarimainen v...

Ummehtunut haju laatan raosta

Kysymyksessä vuonna 2003 tai 2004 remontoitu rivitalon kylpyhuone Poistin suihkun kohdilta silikonin, ja askarruttaa se, että kun olin antanut raon kuivaa rauhassa 3 vrk,...

tunkkainen haju vaatteissa

Hei! Olen omistanut 9kk 1981 rakennettun omakotitalon, taloon teetettiin kuntiarvio ja kaikki vaikutti oikein hyvältä.. asia joka vaivaa on vaatteisiin jä&...

Kysymys alapohjasta

Meillä on omakotitalo, rakennenusvuosi on 1984. Alapohjana kantava laatta, koolaus bitumikaistoineen, villa, muovi höyrysulkuna ja lauta (muutamassa huoneessa lastulevy+m...

Laajennusosan hajuhaitta

Olen tehnyt ok- talooni laajennusosan talon päätyyn käsittäen 2 uutta makuuhuonetta. Vanhasta päädystä on purettu tiiliverhous pois, ja tuulensuojana käytetty tervapahvi...

WC:n haju

Onko normaalia, että wc:pytyn juurella, viemärin kohdalla tuoksuu hiukan kostealta/tunkkaiselta? Eli siis siinä kohtaa missä putki menee lattian alle. Pytyn juurella on n...

Homettako?

Täytyy pyytää joku alan erikoismies nuuskimaan. Ettei vaan koko lattia ole homeessa. Tunkkainen haju tarttuu vaatteisiin jonka huomaa vain ollessa muualla...

Huono sisäilma

Olen asunut v. 70 rakennetussa omakotitalossani sen rakentamisesta lähtien. Mistä johtuu, että sisäilma on muuttunut huonoksi (pistävä tunkk...