Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

50-60 luvun talon lattiapurujen korvaus

Ylä-, ala- ja välipohjat

Kysytty: 18.3.2010 klo:10:09
Terve!

Haulla ei löytynyt vastaavaa.

Eli:

Millä korvataan vanhat lattiapurut, jos puruihin on vuosien saatossa kertynyt homekuormaa?
Siis tarkoitan että kun lattian avaa niin ensimmäiset purut haisee ihan tuoreelle puulle, mutta kun puruja ottaa ihan pohjalta niin haisee homeelle.

Lattian rakenne on ilmeisen perinteinen eli betoni, piki ja siinä päällä purut. Ongelma on alkanut ilmeisesti 70 luvulla tehdystä uudesta lattiasta. Vanhan lankkulattian päälle on laitettu lastulevy ja sen päälle muovimatto, eli ei ole päässyt lattiapurut yhtään tuulettumaan 40 vuoteen.

Mikä olisi paras tapa korvata purut? Entä lattain tuuletus?

MIten varmistua siitä että uusi lattia hengittää tarpeeksi, ettei vastaavaa pääse enää tapahtumaan?

-W-
Kysymyksiä: 3 kpl



Virallinen vastaus
Vastaajan pitäisi tietää, mistä oikeasti mahdollinen vähäinen kosteus on betonipinnan ja purujen väliin on tullut. Se voi tu...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Ylä-, ala- ja välipohjat / 50-60 luvun talon lattiapurujen korvaus":
Jäsenen antama (18.3.2010 klo:14:55) kommentti

Ei lattiassa varsinaisesti kosteaa ole purujen ja betonin välissä. Tätä on asiantuntija käynyt katsomassa ja todennut syyksi hengittämättömän lattiamateriaalin. Eli kun talo on alunperin tehty on se vähäinen kosteus päässyt pois purujen ja lattian läpi. Purut eivät siis ole märkiä, eivätkä kosteita. Mutta ilmeisesti juuri uusi lattiapinnnoite on aiheuttanut ongelman/hajun puruihin.



Pitäisikö kivivillaa laittaa lattian täydeltä, niinkuin puruakin, vai olisiko parempi esim. betonin ja kivivillan väliin jättää ilmaväli?



Miksi kivivillaa?

Jäsenen antama (18.3.2010 klo:16:23) kommentti

"Ei lattiassa varsinaisesti kosteaa ole purujen ja betonin välissä. "

Ei pidä paikkaansa: home elää jatkuvasta kosteudesta ja sopivasta lämmössä

"Tätä on asiantuntija käynyt katsomassa ja todennut syyksi hengittämättömän lattiamateriaalin."

Ei pidä paikkaansa. Mikään rakennusmateriaali tai rakennusosa ei , siis ei hengitä!

"Eli kun talo on alunperin tehty on se vähäinen kosteus päässyt pois purujen ja lattian läpi. Purut eivät siis ole märkiä, eivätkä kosteita."
 
Ei pidä paikkaansa, vaan siellä on jatkuvaa kosteutta ja sopivasti lämpöä ainakin silloin tällöin.

"Mutta ilmeisesti juuri uusi lattiapinnnoite on aiheuttanut ongelman/hajun puruihin."

Ei pidä paikkaansa, sillä se kosteus ei pääse kuivumaan suhteellisen nopeasti sinne ilmaantuessa.

"Pitäisikö kivivillaa laittaa lattian täydeltä, niinkuin puruakin, vai olisiko parempi esim. betonin ja kivivillan väliin jättää ilmaväli?"

Toisaalta kyllä, mutta se rakenne on täysin korjattava, sillä millään pesulla sitä ei saa pysymään homevapaana.

"Miksi kivivillaa?"

Se on vain esimerkiksi! Pantiinpa mitä tahansa, niin hometta on ja tulee olemaan ilman perusteelista korjausta eli rakenteen muutosta.

Jäsenen antama (18.3.2010 klo:16:34) kommentti

Mitenkähän vahva ja tiivis se bitumisively siellä pohjalla on?



Maasta tullutta, veikkaan.



Lattiapinnoitteella ei ole asiaan vaikutusta eikä laatan päälle koolattua rakennetta ole normaalisti tarpeen tuuletella.



Purut pois ja harkintaa, pitäisikö bitumointia parannella tai jopa laatta poistaa ja tehdä täyttö uusiksi.



Edellä oleva ei välttämättä ole absoluuttisen oikein tässä tapauksessa, mutta monessa muussa samanlaisesta "oireesta" kärsivässä talossa se menee näin.



Toki jos vaan korvaa purut uusilla, voihan se mennä taas muutaman vuosikymmenen niinkin. Eri asia sitten kannattaako näin menetellä.

Jäsenen antama (18.3.2010 klo:21:27) kommentti

Maasta ehdottomasti "kosteus" tullut. Kyllähän se muovimatto ehdottomasti estää kosteuden pääsyn pois puruista, mutta jos puruja on 400-500mm niin saattaahan ne alimmat olla melkoisen kosteusrasituksen alaisena ja täytyy muuistaa että eihän ne purut mitään homekäsiteltyjä ole.



Lattiaa ei ole vielä kokonaan avattu. 150 millinen reikä lattiassa ja sitä kautta ronkittu. Bitumi on mitä on. Ei sitä kyllä liian paksulti ole, ja se varmaan on syy homeenhajuun. Salaojia ei myöskään ole, mutta talo on selvästi kukkulalla...



Mistäs sen tietää että riittäkö pelkkä uuden bitumin laitto? Laattaan reikä ja tutkimaan?

Jäsenen antama (18.3.2010 klo:22:58) kommentti

"Olisko vastaavan tyylisestä viritelmästä apua alapohjan eristetilan tuuletukseen?."



Ai näinkö? Voi voi! Mitä hyötyä sitten on eristeistä? Ei mitään!

Jäsenen antama (19.3.2010 klo:11:54) kommentti

"Jos home elää kosteudessa,niin ajattelin sitä kosteuden poistoa umpinaisen lattian alta..."

Tämähän vain vie enemmän aatoksesi metsään eli männikköön!

Jäsenen antama (20.3.2010 klo:10:09) kommentti

Laitoin eli poistin kysymykseni sinne samaan metsään,männikköön tai bittitaivaaseen...

Poistun Rakentaja.fi palvelusta ilmoituksella päätoimittajalle. Monta saa jatkaa muiden kanssa nokittelua. Allekirjoittaneella ei ole aikaa moiseen pelleilyyn. On vielä muuta tärkeämpääkin tekemistä. Se om moro.

Jäsenen antama (20.3.2010 klo:13:28) kommentti

Siinäpä valvojalle palautetta minunkin puolesta.Lattiamateriaalin osalta

on merkitystä mitä mihinkin kohteeseen laitetaan.Samalla kysyn koska

tuli markkinoille asbesti vapaa liima,jolla mattoja on asennettu

Jäsenen antama (20.3.2010 klo:17:50) kommentti

Pinnoitteella ei ole merkitystä. Jos rakenne ei toimi, se ei toimi. Hyvin lakattu lankkulattia / parketti ei ole juuri sen "hengittävämpi" kuin muovimattokaan. Jos pinnoitteella olisi tässä merkitystä, purukerros olisi homeessa koko vahvuudeltaan, ei vain alaosastaan.



Itse en tiedä, onko mattoliimoissa asbestia kuinka ollut, mutta esim. vinyylilaattojen kiinnittämiseen käytetty "musta liima" on kai jäänyt pois joskus 80-luvun alkupuolella tai puolen välin paikkeilla. (?)

Jäsenen antama (21.8.2011 klo:10:44) kommentti

Kosteus kerääntyy puruihin kosteammalla ilmalla ja puru luovuttaa sitä pois kuivemmalla. Tästä puru on erinomainen eriste , eikä mikään muu eriste toimi niin. Kun lattia materiaali on esim lankkua tai lautaa, se on puuta ja puu läpäisee kosteutta, ehdolla ettei päällä ole muovimaali, lateksi.

 Lattiassa on usein pieniä rakoja josta ilma pääsee kiertämään. Muovimatto on muovia, ei läpäise kosteutta. Vanha rakenne on parasta säilyttää sellaisenaan tai korjata nykyaikaiselle tasolle.

Monia taloja pilataan juuri tällä nykyaikaistamisella, esim. muovimatto, sen kummemmin rakenteen toimivuutta miettimättä. Vanhoissa taloissa kikkia muoveja ja vesitiivitä aineita tulee välttää, ellei ymmärrä rakenteen toimivuutta, Voi tulla äkkiä suuri vahinko vaikka sitä uretaania onkin helppo pursotella.

 Kivillassa ja lasivillassa on eroa. Kivivilla kuivuu kastuessaa, lasivilla ei.


Jäsenen antama (21.8.2011 klo:13:33) kommentti

Huono eriste kerää kosteutta!
Lämpöeristeen pitää olla kuiva eikä kerätä kosteutta.
Kutterinpuru on lämpöeristeenä surkea, mutta sopii käytettäväksi lemmikkieläinten pesäkuivikkeena.  

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:19:26) kommentti

Huono eriste kyllä, ennen se oli hyvä, kehitys menee eteenpäin ja todellisuudessa villatkin ovat huonoja eristeiä. Tyhjiö on paras... mutta juuri rintamiestaloon oikea, ellet sitten uusi kaikkea niin ettei kosteutta ole. Jos kosteutta on, puru sietää sitä parhaiten tiettyyn pisteeseen asti.


Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Ilmasulkupaperin (Paroc) rakenne.

Remontoin 60-luvun omakotitaloa. Eristän ulkoseinät(50 mm) sisäpuolelta pellavalla. Haluaisin jatkossakin talon olevan terve ja kuiva. Kysyisinkin, mikä on Parockin ilmas...

Isodrän vai perinteinen kellarikerroksen eristämiseen?

60-luvun lopun betonitalo kyseessä. Kaikenlaista pintamittarin käyttäjää käväissyt mittailemassa. Kosteutta niiden mukaan on, jopa m&au...

Toimiva eristys

Olen purkanut 50 -luvun talomme pannuhuoneen epätasaisen seinän sisäpuolisen eristeen. Eriste taitaa olla tojalevyä tai jotain puukuitua. Vanhan betonin päälle laitan uud...

Polyuretaania tiiliseinän väliin?

Peruskorjaan 60-luvun tiilirakenteista taloa. Ulkoseinissä on erikseen muuratut sisempi ja ulompi kerros, joiden välissä on n. 50 mm lasivillaa. Lämmöneristyskyky on hyvi...

Kuivauskaapin poistoputki

Tarkoitus asentaan pyykinkuivauskaappi 50-luvun talon kellariin. Kumpaan kannattaa asentaa kaapin poistoputki ilmahormiin joka tulee kyseiseen tilaan vai putki suoraan ul...

50-luvun ulkosauna

ajattelin uudistaa 50-luvun talon ulkorakennuksessa olevat sauna-tilat (pukuhuone/löylyhuone).Rakennushan on periaatteessa kylmä eli ei mitään lämmityksiä.Minkälaiset sei...

Vaakalaudoitus

Mikä on paras keino suoristaa 50-luvun talon suht. suorat vaakalaudoitetut seinät kyprokki vai lastulevy vai ...?...

harkollako?

Tarkoitus eristää 50-luvun talon kellari tyyliin uretaanilevy sokkelinseinään ja lecaharkolla tai siporexilla uusi seinämä.Kumpaa kannattaa käyttää?Eli kummassa parempi l...

kellarin lattia

50-luvun talon kellarissa on joskus ollut autotalli, muutan sen "työtilaksi".Mikä olisi betonilattian päälle hyvä lisäeristys/lattiapinta.Seiniin tulisi 50mm.Uretaanilevy...

Anturan porrastus/salaoja

Olemme uusimassa 80-luvun lopulla rakennetun talon salaojia (antura/nejä harkkoa/maavarainen laatta). Talossa kuvan mukainen anturan porrastus päädyissä. Tuleeko salaojan...

riittääkö

rintamamiestaloon laitan höyrynsulun alhaalta ylös asti. riittääkö huippuimuri ja pari korvaus ilma venttiiliä alakertaan ilmanvaihtoon? miten kiinnitän höyrynsulkumuovin...

kantavan seinän määrittäminen

Kyseessä 60-luvun talon ja piirrustukset sen mukaiset. Miten saisi parhaiten määriteltyä onko eräs puurakenteinen lyhyt seinä kantava vai ei. Sitä ei siis piirustuksista...

Sisäkaton rakenne

60-Luvun talomme kattorakenne sisältäpäin : Haltex-levy, höyrysulku (toivottavasti), 150mm villaa, harvalaudoitus, konesaumapeltikatto. Katto on hyvin loiva harjakatto j...

Ullako + spu

Elikkä kyseessä 60 luvun talo,  yläkerta oli eristämätön, peltikatolla..Kesällä tuli laitettua SPU 100mm eriste levyt katon eristeeksi + uretaanit saumoihin + folioteipit...

Sokkelin paikkaus

-60-luvun lopulla rakennetun OK-talon sokkelin pinnasta on irronnut joistakin kohdista vanhaa rappausta. Mikä on oikea aine, jolla saan korjattua nämä kohd...

Terassin laatoitus

Kyseessä on 60-luvun lopulla rakennettu L-mallinen talo, jonka kainalossa on betoninen katettu terassi. Olen paraikaa purkamassa terassin betonilattian päälle maalatuista...

Naulankantojen ruostuminen

Asumassamme 60-luvun ok-talon parin huoneen lastulevyseinien kiinnitysnaulojen kannat ovat tummuneet(=ruostuneet) ja näkyvät ikävästi tapetin sekä maalipinnan läpi.Näin o...

HUOPAKATON LÄPIVIENTI ONGELMA

Miten pitäisi korjata (näin talvella) kun 60- luvun ok-talon kph:n iv-putken kattoläpivienti vuotaa. Mitä ilmeisimmin kosteus tiivistyy putken sisäpintaan juuri katon ves...

ongelmana autotallinluiskan pengerrys

60 luvun talo, jossa autotalli maan alla. Luiskan reunat multaa, jossa ei oikein mikään kasva. Siihen vielä lisäksi isokoinen koivu, jonka suuret juuret työntyvät maan al...

Sädesienet ja homeet

Viime kesänä ostamastamme 60 -luvun talon kellarista löytyi useasta kohtaa sädesientä ja muita homeita. Osasta paikkaa korkeinakin pitoisuuksina. Ilmeisesti ne on rappau...

ulkoseinien purujen vaihto ulkoapäin ?

tarkoitus olisi vaihtaa purueriste villaan ulkovuorauksen uusimisen yhteydessä ,rakeenteesta tulisi seuraava sisältä ulospäin = paperitapetti ,pohjamaali, puukuitulevy, v...

hirsimökin lisäeristys

60-luvun  alussa rakennettu Kimara-hirsimökki, 3 tuuman hirrestä. Tuplaikkunat ja sisäpuolinen lisäersitys v 72, 2"x 2" pystyrimoitus, välissä 50 mm lasivilla, eristepape...

Mitä tuulensuojaksi

Aikomuksemme on vaihtaa talomme julkisivu puuverhoukseksi ja samalla lisäeristää se ulkopuolelta. Seinää purkaessamme paljastui pahoja lahovaurioita talon rungossa, alaju...

Rakennustapojen akilleenkantapäät eri vuosikymmenillä?

Paljon kuulee kommentteja siitä kuinka esim 50-60 - luvuilla tehtiin putkistot ja viemäröinnit vahvasta materiaalista, kun taas 70 - luvulla siirryttiin johonkin heikkola...

Miten tehdään salaojitus vanhaan kohteeseen?

Olemme harkitsemassa 50-luvun rintamamiestalon ostoa. Keväisin kellariin pääsee vettä, ja meille on sanottu, että talon ympärille tulee laittaa salaojitus. Koska aiemmin...