Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Myyjän vastuu, kun vesi tulee räystäslautojen välistä?

Vesikatto

Kysytty: 4.4.2004 klo:17:34
Hei Ostin Joulukuussa OK-talon (2000 valmistunut) ja nyt lumien sulamisen myötä kahdelta eri alueelta räystäslautojen välistä tippuu vettä. Siis jostain -veikkaisin että niistä kohdin, joissa on 'saumakohdat' pienempään harjaan- pääsee vesi katteen sisään ja valuu (toivottavasti kaikki) aluskatetta pitkin alas kunnes aluskate loppuu ja tippuu sitten lautojen välistä. Minusta tuo vaikuttaa aika pahalta. Tiedä vaikka vesi pääsisi jopa pahempaankin paikkaan. Mikähän on myyjän vastuu tälläisessa? Varsinkin kun tuon olisi myyjänkin pitänyt tietää kun itsekin huomasin tuon veden tippumisen väärästä paikasta aika nopeasti kun lumet alkoi sulaa. t: E.Laine




Virallinen vastaus
Oletko varmistanut, että tuo ei ole kondenssivettä, joka sulaa katteen alta, ja tippuu. Aluskate on jätetty lyhyeksi tarkoituksella. Sitä ei ole tuotu räystäälle....

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Vesikatto / Myyjän vastuu, kun vesi tulee räystäslautojen välistä?":
Jäsenen antama (3.11.2012 klo:19:40) kommentti

Kaikki sellaiset rakenteet jotka aiheuttavat tavalla tai toisella kosteus- ja homevaurioita muille rakenteille tai rakenteelle itselleen ovat virheellisisä. Sillä ei ole väliä onko ne rakennettu jonkun määräyksen tai ajankohdan mukaan. Myyjän olisi pitänyt kertoa ostajalle, että vettä tulee aluskatteelta, älä välitä siitä...

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:10:40) kommentti

"Varsinaisesti aluskatteen loppuminen ei ole virhe."

Kyllä on paha virhe!

"Se voi olla parempikin noin."

Ei ole!

"Et olisi huomannut ongelmaa, jos aluskate olisi tuonut veden vesikouruun."

Eihän silloin ole mitään virhettä eikä ongelmaa! Silloin olisi kerrankin tehty oikein. Sitähän tehdään hyvin harvoin.

Mitähän virallinen vastaaja on ajatellut vai onko ollenkaan ajatellut mitään muuta kuin pannut sanoja peräkkäin?

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:13:21) kommentti

Eikös BT ole pitkään puolustanut, että aluskate riittä, kun se tule seinälinjan yli ja se on/oli oikein eli riittävän hyvä. Näin muistelen ja sitten jostain syystä takki kääntyi? Joten nyt ainakin? Vai?

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:13:46) kommentti

Ei nyt ollut siitä kysymys! Et ymmärtänyt ollenkaaan mitä kirjoitin. Kyse virheellisestä rakenteesta. Aluskate pitäisi aina johtaa räystäskouruun....

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:18:30) kommentti

Ymmärsin täysin mitä kirjoitit ja senpä vuoksi kyselinkin, että miksi nyt mielestäsi "Aluskate pitäisi aina johtaa räystäskouruun....", kun vielä jokin hetki sitten olit sitä mieltä, että silloin on hyvin tehty, kun aluskate ulottuu seinälinjan ulkopuolelle. Tämänhän osoittaa näitten ketjujen historian kirjat ja kirjoituksesi. Sitten käänsit takkisi oikein kuvan kera, joka oli kaiken lisäksi heikko esitys, kun tuli "takkiisi".

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:20:30) kommentti

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että aluskate pitää johtaa räystäskouruun!

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:20:36) kommentti



Olen joskus laittanut jopa kuvan aluskatteen asennuksesta....!
BT

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:23:27) kommentti

Tuossahan on "harvinainen" erikoistapaus, jossa aluskatteena on kattohuopa, mutta tuo ei päde enää, kun on "normaali" aluskate tai sitten avoräystäs!

Jäsenen antama (5.11.2012 klo:7:25) kommentti

Tiilikatto,umpilaudoitus ja bitumikermi, kukas tommosia tekee?!

Jäsenen antama (5.11.2012 klo:8:58) kommentti

Tiilikatehan ei ole vedenpitävä, eräs tiilentekijä mainostaakin kattoaan vedenpitäväksi, xxxxx-tiilien ja xxxx- aluskatteen kanssa. lisäksi löytyy asennusohjeita, joissa aluskate viedään ulkoseinän ohi ja päätetää ennen otsalautaa. Ei kyseessä ole virheellinen rakenne. vastaajien ei pidä henkilököhtaisten mieltymyksien antaa vaikuttaa asiaan. Siinä samassa RT korissa mistä tuo kuva on, pari alempaa kuvaa näyttä sen,miten aluskate päätetään ennen otsalautaa, jolloin katteen päälle joutuva vesi tippuu umpiräystään osalta sieltä räystäspohjalautojen välistä. tai avoräystään osalta räystäslaudoitukseen jätetyn raon kautta.

Jäsenen antama (5.11.2012 klo:9:20) kommentti

Tarkoitin ainoastaan rakenteen olevan liian arvokas,rahat saa rakentamisessa kohdistettua paremminkin.

Jäsenen antama (5.11.2012 klo:10:22) kommentti

"Tiilikatto,umpilaudoitus ja bitumikermi, kukas tommosia tekee?!"

Osaamaton ja antaa muillekin ohjeita. Vähäinen tieto/taitonikin sanoo, että ainoa oikea tapa on tuoda aluskatteelle joutuva vesi ränniin saakka. Sitähän on puitu näillä palstoilla useinkin ja se onnistuu, vaikka tekee ei-huopakatteella. Vettä ei saa joutua mitenkään edes räystäslautoihin.

Jäsenen antama (5.11.2012 klo:12:06) kommentti

Ei, koska räystäslaudat eivät kestä vettä. ;)

Jäsenen antama (5.11.2012 klo:12:42) kommentti

kvkj:n takki on ainakin käännetty: oikeinpäin!

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:6:57) kommentti

Eikös se ole hyvä että vesi tulee sieltä räystäslautojen välistä niin tietää että katemateriaali vuotaa ja osaa sille järjestää korjauksen.


Jäsenen antama (6.11.2012 klo:8:47) kommentti

Niin..., sillähän tuota rakennetta perustellaan kylläkin, mutta kondenssivesi valuu kumminkin niskaan ja räystäsrakenteisiin! Tiilikatto pitäisi mielestäni  tarkastaa ylhäältäpäin kerran vuodessa keväällä,ja isommat vauriot tulee silloin esille.Ei puolusta tuota tapaa tarpeeksi, vaikkakin on määräysten mukainen!

P.S Nykyajan ilmastossa näkyy avoräystään alusetkin jo homehtuvan ihan tarpeeksi, puhumattakaan sitten näistä laatikoista!  Mutta kun lisäkosteutta; oikein uhalla ja ohjeitten avulla...!

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:9:09) kommentti

Aluskate pitää ulottaa noin 30 cm ulkoseinän ulkopuolelle.

Näin asian ilmoittaa kaikki katonvalmistajat rt-kortistot.



Sitten on erikseen nämä rakentaja-ranet ja åket,jotka heittävät näitä ranen ohjeita tietämättä ohjeista tai rakentamisesta mitään.

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:9:25) kommentti

Kyllä tuossakin on täyttä huitunluuria. On synkkä tietämys, sillä katon valmistajat ja muut rt-korttilaiset opettavat omaan pussiinsa, jotta oma tavara menisi kaupaksi. Ainoa oikea tapa on, että katolta tuleva vesi on tultava hallitusti alas - ensin ränniin ei otsalautaakaan pitkin ja sitten syksytorvea pitkin. Jos joku muuta puhuu, on taatusti väärässä jo aivan arkijärjelläkin ajateltuna.

Menneet ovat menneitä, mutta uuden teossa se on suhteellisen helppo tehdä oikea rakenne.

PS! Kateaineitten tekijät ja niitä myyjät ovat kaikki jesuiittoja tässä mielessä ja sitä kautta rt-kortit opastavat jesuiittamaisesti.

Avoräystäskin voidaan tehdä siten, että se täyttää edellä mainitun vaatimuksen ja lepattava aluskate ei ole näkyvissä. Epäilevä olet väärässä. Kyllä voidaan!

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:10:31) kommentti

Luin alkuperäisen kysymyksen ja sain käsityksen, että lumen sulamisvettä varmaankin valuu kysyjän epäilemästä paikasta aluskatteelle jne. Voi kai siinä joukossa tippa kaksi kondenssivettäkin olla, mutta aina kun aluskatteelta vettä tulee valumalla, syy kyllä on vuotava vesikate. Myöskään asiallisesti limitetystä tiilikatteesta ei joka sateella vesi läpi mene, joissakin varsin poikkeuksellisissa sääolosuhteissa vähän kylläkin. Joka noiden muutamien pisaroiden takia haluaa aluskatteensa kouruun asti nysvätä niin kaikin mokomin, mutta uskon asiallisempaakin tekemistä työmaalta aina löytyvän.

Merkillistä muuten, etteivät nuo jesuiittojen RT-kortit pyri lisäämään aluskatteen menekkiä suosittelemalla sen vetämistä ränniin asti.


Jäsenen antama (6.11.2012 klo:10:34) kommentti

"Aluskate pitää ulottaa noin 30 cm ulkoseinän ulkopuolelle.Näin asian ilmoittaa kaikki...."

Ei pidä paikkaansa! Joillekkin valmistajille riittää muka vähempikin, ja on sellaisiakin jotka vie sen ränniin asti! "Noin" on venyvä käsite!

Eihän siihen 30 cm:iin tartte pistää kuin "noin" puolet lisää niin tulee kunnolla tehtyä!



"Avoräystäskin voidaan tehdä siten että se täyttää edellä mainitun vaatimuksen..."



Niin voidaan, edellisessä kommentissani tarkoitin avoräystäällä sitä että laudoitus on aluskatteen alla, mutta "tassujen" alapinnassa ei ole laudoitusta! En epäile!

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:13:10) kommentti

Tiilikate sinällään kyllä vuotaa.

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:15:19) kommentti

"Merkillistä muuten, etteivät nuo jesuiittojen RT-kortit pyri lisäämään aluskatteen menekkiä suosittelemalla sen vetämistä ränniin asti."



Niinpä niin, mutta kun ne katevalmistajat ovat eri tekijöitä/duunareita kuin ne aluskatetekijät, silloin ne pyrkivät edistämään vain oman tavaransa myyntiä väärin ympäristöperustein. Eihän ne välitä mitä muualla tapahtuu.

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:16:13) kommentti

Anteeksi että takerrun tähän, mutta ärsyttävät nuo tuulellakäyvien jorinat lähes kaikkia ohjeistuksia vastaan.

Eivät katevalmistajat tuotteitaan sillä perustele, ettei aluskatetta tarvitse vetää sinne tai tänne asti. Kertovat kyllä selvästi, että heidän tuotteittensa kanssa käytetään aluskatetta suojelemaan rakenteit ja eristeitä mahdolliselta kondenssivedeltä.

Sitten kysymys: Oletteko tavanneet "luonnossa" lahonneita räystään aluslaudoituksia, ovatpa aluskatteet asennettu niin tai näin? Itselleni niitä ei ole eteen ainuttakaan sattunut.

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:16:58) kommentti

Valehtelet jos väität ettei homehtuneitakaan?

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:17:12) kommentti

"Anteeksi että takerrun tähän, mutta ärsyttävät nuo tuulellakäyvien" sänkkäävien "jorinat".

Kun kulkee muitten talutusnuorassa ja kaiken lisäksi laput silmillä, niin voi sanoa: "Itselleni niitä ei ole eteen ainuttakaan sattunut".

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:17:19) kommentti

Eipä ole näkynyt!

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:17:37) kommentti

Homeisia maalipintoja esiintyy enenevässä määrin, muttei mitenkään erityisesti räystäslaudoituksissa. Valitukset ja reklamaatiot ulkomaaleista ovat kyllä lisääntyneet.

@Jv2...1112. Et sitten vaivautunut vastaamaan kysymykseen. No, eiväthän mitkään tosiasiat muutenkaan vaikuta mielipiteisiisi.

Jäsenen antama (13.12.2012 klo:18:50) kommentti

Jos kate on tiiltä, ei ainakaan nykyään tehdä alustaa umpilaudasta. Aluskate on notkolla olevaa kermiä
kattotuolien välissä joten sitä ei voi viedä räystäskouruun koska loppuun tulisi ylämäki jossa vesi seisoisi.
Aluskate päätetään ennen räystäskourua. Jos vettä tulee muutama tippa, sillä ei ole mitään vaikutusta räystään aluslaudoitukseen.

Jäsenen antama (13.12.2012 klo:20:50) kommentti

Eipä punainen ymmärrä, kuten se ei ole "kermiä"kään. Näillä palstoilla on osoitettu muistamani mukaan, että "ylämäkiä" ei tule, vaan pelkkää mäkeä ilman hyppyriä ennen räystäskourua.

Jäsenen antama (28.12.2012 klo:18:01) kommentti

"Näillä palstoilla" olevat jutut eivät ole mitään korkeimman oikeuden tuomioita vaan monesti vain
vaihtelevaa jorinaa.

Aluskatteelle ei tule vettä kuin kovalla tuulella tai myrskyllä. Jos tilanne on toinen, pitää vuodot korjata.
Vesimäärät ovat merkityksettömän pieniä, homehtuminen tai lahoaminen tapahtuu aivan eri olosuhteissa.

On turha tehdä monien satojen eurojen ylimääräisiä laudoituksia räystäsrakenteisiin tällaisen pikkuasian takia. Tietysti aluskatteen pitää ulottua selvästi seinän ulkopuolelle.

Tosin omia teorioita on mukava esittää.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:19:57) kommentti

Näitä rakentaja -raneja byggare-åkeja löytyy,jotka vie aluskatteen ränneihin asti ja kiertää sen vielä pari kertaa rännien ympärillekin.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:23:19) kommentti

Eo. on juuri sellainen "rakentaja-rane ja byggari-åke", jolla ei näytä olevan heti alkjuunkaan tieto/taitoa.

"Varsinaisesti aluskatteen loppuminen ei ole virhe."

Ohoh! Siinähän se virhe onkin".

"Et olisi huomannut ongelmaa, jos aluskate olisi tuonut veden vesikouruun."

Onpas viraton vastaaja taas väärillä teillä, kuten usein ennenkin.

Eihän silloin mitään virhettäkään olisi.

Jäsenen antama (2.1.2013 klo:8:15) kommentti

Turhaa lätinää!!

Jäsenen antama (2.1.2013 klo:13:02) kommentti

Niinhän se tietysti lätisee, kun vesi tulee räystäslautojen välistä, ja sehän on myös aivan turhaa!


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

As. Oy paritalo, aluskate vuotaa. kenen vastuu

hei  - 2006-2007 rakennettu Asunto-osakeyhtiö muotoinen paritalo. -tiilikate ja harjakattoinen talo,  vesi valuu kovalla sateella räystäslautojen välistä talon etuterassi...

räystäät ja sadevesi

                          Omakotitalon tiilikatolta sulaa parhaillaan lumi ja parista kohtaa räystäslautojen välistä tippuu vettä. Vesi tulee olettavasti siis aluskatetta...

RE: Myyjän vastuu, kun ulkokate vuotaa?

Vielä kysymykseen: "Myyjän vastuu, kun vesi tulee räystäslautojen välistä?" Onko tosiaan niin että 'pieniä' virheitä saa olla ilman että myyjä tai rakentaja on vastuussa...

vuotava katto

talon rakennus vuosi on 1979.. ostimme talon toukokuussa 2009.talossa on aumakatto jossa huopa.myyjä kertoi että oli itse korjannut vasta kaikki räystäslaudoitukset ja la...

Lahovaurio

Ostimme v:2004 perikunnalta suoraan kesäpaikan.2009 nuohooja huomasi katolla painautuman.Purin huoneen sisäkaton ja huomasin lahovaurion piipun ympärillä.Piipun pellityks...

lattiakaivon vuoto

Ostimme 02/2007 -85 valmistuneen rivitalon. Kylpyhune remontoitu -99. Nyt yläkerran kylpyhuoneen lattiakaivon paikkeilta tulee vesi läpi. Otimme alakerran wc:n kattopane...

kosteusvaurio uudessa talossa

Ostimme 1999-2002 rakennetun puutalon syksyllä ja nyt eilen illalla huomasimme kylpyhuoneen seinän ja lattian välissä olevan saumausaineen irronneen. Tänäaamunakin eriste...

Kosteusvaurio saunassa

Ostimme vanhan talon kolme kuukautta sitten. Nyt kylpyhuoneen ja saunan (ovat kellarikerroksessa) ulkoseiniltä löytyi kosteusvauriot koska vesi on tullut ulkoa sokkelin l...

Myyjän vastuu???

Mikä on myyjän vastuu, kun reilun puolen vuoden asumisen jälkeen huomasimme, että jätevedet vuotavat maaperään ja sieltä vesikaivoon. Tutkimukset osoittivat, että vesi on...

vesikö loppunut?

porakaivon vesipumpun sähkömoottori pyörii, mutta vettä ei tule.Painesäiliöön tuli vain hyvin vähän ruskeaa vettä.Voiko olla, että vesi on loppunut.Kaivo on 75m syvä.Osti...

Iso remonttiko edessä !

Ostimpas (sinisilmäisenä ensiasunnon ostajana) tuossa vajaa 5 v. sitten asunto-osakkeen. Asuntoon oli tehty -99 kylppäriremontti, siten että amme oli viety pois, mutta am...

kopolaatat

Ostimme ok-talon lähes viisi vuotta sitten. Silloin tehtiin taloon kuntotarkastus ja tämän yhteydessä huomattiin että kylpyhuoneen yhdellä seinällä oli muutama ns. kopola...

Salaojien toimivuus -Kenellä vastuu?

Asun v. 52 rakennetussa rintamamiestalossa jota osatessani tiesin remontin koittavan. Myyjä väitti salaojien toimivan, mikä kirjattiin myös kuntotarkastukseen. Kesästä a...

Ikunnan tiivistäminen

50-luvulla rakennetussa talossamme on alkuperäiset ikkunat. Rakenne on tuolle ajalle tyypillinen, kaksi ikkunaa omissa puitteissaan. Nyt olen huomannut, että yhden ulomma...

myyjän vastuu

siirtyykö kiinteistön myyjän 5 vuoden vastuu perillisille , jos myyjä on menehtynyt aiemmin??...

viemäri putki rikki

Ostimme omakotitalon 2002. Rajasimme erään kosteusvian pois myyjän vastuulta ( eräs seinä josta hinnan alennus silloin ).Nyt parin viikon kuluessa viemäri usein tukossa,...

Kesämökin osto

Olen ostamassa v.90 rakennettua lautamökkiä.Nyt askarruttaa pitäisikö mökki kuntokartoittaa?Jos kartoitusta ei tehdä ,mikä on myyjän vastuu?...

Vettä lattian tyroksin ja muovin välissä?

Omakotitalo on rakennettu -85 - -86. Myyty -02. Uudet omistajat tekevät pesuhuoneremonttia. Kosteusmittaukset tehtiin ennen myyntiä, olivat OK. Laattoja irroitettaessa hu...

sadevedet valskaa suppilon ja putken liitoksesta

juu eli ongelma on tuossa.suppilon välistä lirisee putkea pitkin vettä kun sataa.määrä on aika iso ,tuntuu että meneekö vettä vähemmän sadevesiputkeen kun ohi. en tiedä m...

Kylpyhuoneen vesieristys vuonna 1990

Kysyisin vuonna 89-90 rakennetun omakotitalon vesieristyksistä, millaisia sen ajan määräysten mukaiset eristykset pitäisi olla. Kylpyhuoneen suihkunurkasta on osittain po...

vuotaako vesikate?

Ikkunan kasetin ja sisäpinnoitelevyn välistä tulee ajoittain tiputtamalla vettä sisälle. Alustavan tarkastelun perusteella vesikate näyttäisi ehjältä. Talon ulkopuolell...

vettä tihkuu kh oven vierestä

Kylpyhuone on remontoitu vajaa vuosi sitten ja nyt huomasin että suihkun käytön jälkeen oven vierestä tihkuu vettä lattian rajasta. Ovia ei siis ole listoitettu joten näk...

tontin osto talvella?

Tontti pitäisi ostaa. Mutta kun on talvi ja lumi maassa. Ei näe maapohjaa eikä pohjan muotoja. Tai näkee, että tasainen pitäisi olla. Uskaltaako ostaa tonttia talvella? M...

Kopolaatta suhkuseinässa ala nurkassa

Löysin kopolaatan alanurkasta silikonisaumoja tutkiessa. Eli seinälaatta (noin 20cm X 30cm) irti alustasta noin 5x5cm ala nurkasta. Talo rakennettu 2008 ja olemme juuri t...

Kahden yksityishenkilön välinen kiinteistökauppa

Mitä tulisi ottaa huomioon kun tekee asuntokauppaa(kiinteistö kyseessä) yksityishenkilön kanssa? Miten/mistä saa selville että asunto ei ole "panttina" jossain ja että ei...