Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Aluskate kondensoi

Vesikatto

Kysytty: 30.12.2012 klo:19:00
Terve,
Vuonna -08 valmistuneen katon aluskate(Rankka?) kondensoi suurina pisaroina ja vesinoroina ilmojen lauhduttua vettä villoille. Koko kattoa etenkin kun suht.uusi en haluaisi vaihtaa. Mitä ensiavuksi ja paljonko tilapäisestä kasstumisesta on haittaa?



Virallinen vastaus
Ullakkotilan tuuletus on liian vähäinen. Talon molemmissa päädyissä pitää olla vähintään 20x20 cm tuuletusventtiilit. Tuulensuojan yläpuolen tuuletus on myös syytä tarkastaa. Tarkasta keväällä eristeen pinta, onko se kuivunut.

Arvostele vastaus kysymykseen "Vesikatto / Aluskate kondensoi":
Jäsenen antama (31.12.2012 klo:9:39) kommentti

Tervepä terve!

Kysymykseesi ei oikeastaan näillä palstoilla voi vastata, kun ei ole pisaroiden "määrästä" tietoa eli näköä.

Yläpohjan höyrysulku vuotaa ja tuuletus on huono eli täysin riittämätön. Sinne aluskatteen alapintaan on päässyt pakkasilla vesihöyryjä liikaa huurtumaan, joten nyt "vesikelillä" se huurtuma sulaa. Jos sitä vettä ei ole vallann mahdottomasti tippunut, niin ensiapuna: korjaa! Kyllä se siitä haihtuu ja ei jatkossa tule uudestaan. uudestaan.

Seuraavaksi Sinulle ehdotetaan puhallettavaksi sinne villojen päälle orgaanista silppua, joten älä lotkauta korvaasikaan niille ohjeille.

Jäsenen antama (31.12.2012 klo:11:09) kommentti

15 cm selluvillaa yläpohjaan puhallettuna estää talosi täysin homehtumasta. Hygroskoopisena eristeenä se sitoo kosteutta ja se aikanaan haihtuu pois aiheuttamatta vahinkoa.



Tuuletuksen parantaminen auttaa mutta ei aina täysin poista ongelmaa, mikäli katon höyrynsulussa on reikiä.

Jäsenen antama (31.12.2012 klo:12:18) kommentti

Tässähän tuntee olevansa jopa ennustajakin, mutta kuitenkin jätän ennustukset toistaiseksi tähän kertaan. Tuo emnustukseni ei ollut mikään ennustus kylläkään, vaan täysin varma etukäteistieto kuten leimasimien käyttö tuolla idässä.

Jäsenen antama (31.12.2012 klo:16:03) kommentti

Ns hygroskooppiset eristeet eivät ole tarkoitettu joksikin kosteuden sitojiksi vaan lämpöeristeiksi kuten kivipohjaisetkin eristeet.

Tosin puukuitueristeet voivat sitoa kosteutta itseensä ja luovuttaa sitä myös pois, mutta se ei ole niiden päätarkoitus, se on lähinnä niiden positiivinen ominaisuu epäorgaanisiin eristeisiin verrattuna.

Molemmat homehtuvat kosteissa olosuhteissa.

Jos esim höyrysulku vuotaa on se ensisijaisesti korjattava, eikä missään nimessä lisätä eristekerroksia. Pääsääntö on kosteuslähteen pistaminen eikä eristeen lisääminen.

Jäsenen antama (31.12.2012 klo:16:08) kommentti

"Ns hygroskooppiset eristeet eivät ole tarkoitettu joksikin kosteuden sitojiksi vaan lämpöeristeiksi kuten kivipohjaisetkin eristeet."

Ominaisuudesta ei kuitenkaan ole haittaa, päinvastoin ominaisuudesta on hyötyä. Selluvilla ei homehdu jos kosteus pääsee välillä tuulettumaan. Aivan niin kuin puukaan ei homehdu jos pääsee kastuttuaan tuulettumaan ja kuivamaan. Puun tai selluvillan kosteusprosentti aika ajoin nousee, mutta ei niin korkealle että homehtuu.

"Pääsääntö on kosteuslähteen p(o)istaminen eikä eristeen lisääminen."

Kaksi eri asiaa, joiden kanssa voi hyvin pelata yhtäaikaisesti.

"Jos esim höyrysulku vuotaa on se ensisijaisesti korjattava, eikä missään nimessä lisätä eristekerroksia"

Miksi noin? Millä tavoin selluvilla pahentaa tilannetta?

Kyseessä oli kondenssikosteus, joka nostaa vähän selluvillan kosteusprosenttia hetkellisesti. Mineraalivillasta kosteus valuu saman tien läpi muhimaan höyrynsulkumuovin päälle, mitä nyt ei siis tapahdu.

Jäsenen antama (31.12.2012 klo:17:01) kommentti

Oli mkten oli, mutta pysyn edellisessä kommentissani.

Jäsenen antama (31.12.2012 klo:23:03) kommentti

Jos mineraalivillan päälle lisätään kerros selluvillaa ja höyrysulku vuotaa lämmintä/kosteaa ilmaa niin kosteus jää alempiin villoihin koska paksun eristekerroksen vuoksi kosteus ei haihdu.   

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:10:12) kommentti

Kosteus siirtyy selluvillaan, villat säilyvät virheettöminä. Tämän voi todeta silmillään kun kaivaa villat esiin sellun alta.

15 cm ei ole liian paksu kerros.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:10:50) kommentti

"Kosteus siirtyy selluvillaan..." En oikein ymmärrä nyt tuota; mutta ei kai se toisaalta ensimmäinen kerta ole...! Miksi kosteus pitäisi siirtää siihen selluvillaan? Silloinhan se kosteus on jo tullut siitä alla olevasta eristekerroksesta läpi,ja tuo selluvilla vain estää sen tehokasta haihtumista.Jos tuuletus ja höyrysulku ovat kunnossa ei mitään poppakonsteja tarvita! Minäkin haluan pysyä vanhassa kannassani näissä asioissa; siis että järkevästi tehty lisäeristys säästää rahaa, mutta järjetön ja verroinkin liiallinen, on sen haaskausta, monessakin suhteessa, se kun voi aiheuttaa/on aiheuttanut tuntuvia rakennevaurioita. Höyrysulku ja tuuletus kuntoon! Lisäeristyksellä ei mielestäni tässä tapauksessa saavuteta kerrassa mitään! Mitenkäs tätä kirjoittaessani muljahti mieleen se entisen äijän lausuma että: "Kyllähän meillä tuolla vintissä leipää olisi, mutta kun rotat on syöny rappuset..!"

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:11:19) kommentti

"Eristeet sitovat kosteutta eri tavoin
Puurakenne toimii parhaiten kuivana ja sellaisena se on pyrittävä pitämään. Ilman mukana voi joskus tulla kosteutta ja silloin parhaiten toimii rakenne, jossa kosteus pääsee tasaantumaan koko rakenteeseen. Jos rakennuksessa on eri tiheyttä olevia eristeitä rinnatusten, esim. pehmeää mineraalivillaa tiheämmän puuaineisen eristeen vieressä, voi liitoskohtaan syntyä kondenssikosteutta. Tämä voidaan estää sullomalla pehmeämpää eristettä kasaan, niin ettei synny jyrkkää rajapintaa"

Vasta sitten kun mennään yli 50 cm eristepaksuuden voidaan puhua liiallisesta. Miten 15 cm lisää voisi aiheuttaa vahinkoa? Oletteko kuulleet kosteuden tasaantumisesta?

http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Korjaus_artikkelit/fi_FI/Vanhan_talon_eristeista%20/

Sullotaan pehmeäpää eristettä siis kasaan (teoriassa, käytännössä ei tarvetta).
Toistan: ei ole tieteellisesti tarkasteltuna haittaa!

Epätieteellinen tarkastelutapa haittoja näkee kahdenkin vastaajan kommenteissa.

Niin ja vaikka tuuletusta lisätään huomattavasti, kokonaan tuota äkillisen lauhtumisen aiheuttamaa kondensiota ei pois saada. Selluvilla pelastaa eristeiden läpi kostumiselta.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:12:17) kommentti

Anteeksi vain, mutta en vieläkään ymmärrä...! Kyseessä on uusi (4v)rakennus! Tuo "liitoskohta" on tässä tapauksessa itseaiheutettua! Miksi sotkea kahta eri sorttia? Eihän kysymys ole siitä että talo on kylmä! miksi siis lisäeristää, ei se poista kosteusongelmaa...!

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:12:18) kommentti

Talon molemmissa päissä pitäisi olla niin suuret tuuletusaukot kuin mahdollista. Ikkunoiden tyyliin sopivat aukot, joissa on verkko, on hyvä ratkaisu.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:12:22) kommentti

Kannattaa käydä siellä ullakolla pakkasjakson jälkeen kun sää lauhtuu äkillisesti. Vaikka on isotkin aukot, jää sulaa monissa taloissa villojen päälle. Selluvilla on ikään kuin vakuutus tätä vastaan.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:12:32) kommentti

"Vieläkin, vieläkin vain...": Jos höyrysulku on kunnossa ja tuuletus toimii, niin se tilapäinen normaalikosteus kyllä haihtuu samallalailla siitä mineraalivillan pinnasta...!

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:12:51) kommentti

"mineraalivillan pinnasta"



Pitäisi olla höyrynsulun pinnasta. Vesi valuu tunnetusti läpi.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:13:04) kommentti

"Vesi" edellyttää mielestäni reilua vuotoa t.m.s,"olematon" kosteus ei valu läpi!

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:13:42) kommentti

" kondensoi suurina pisaroina ja vesinoroina ilmojen lauhduttua vettä villoille. "



Tuo ei liene kosteutta vaan on vettä.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:13:48) kommentti

No niin, olkoon sitten vettä, mutta ongelma ei poistu eristettä lisäämällä!

Ja jottei totuus unohtuisi, TOIVOTAN KAIKILLE; mielipiteistä huolimatta HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!
Eihän tässä maailmassa mitään  tapahtuisi, jos kaikki olisi samaa mieltä, mitähän nämä keskustelupalstatkin silloin olisi? ELÄKÖÖN  SANAN VAPAUS, sehän on ajatusten julkituomista! Ajatelkaapa että on vielä maita missä on ainoastaan AJATUKSEN vapaus!

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:13:50) kommentti

Nimenomaan poistuu, koska selluvilla hygroskooppisena eristeenä sitoo veden itseensä, ja vesi aikanaan haihtuu pois.



Tämän voivat tiedemiehet vahvistaa.

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:14:09) kommentti

"Tämän voivat tiedemiehet vahvistaa..."

Siis missä "BT" luuraa...?

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:14:09) kommentti

"Tämän voivat tiedemiehet vahvistaa..."

Siis missä "BT" luuraa...?

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:14:20) kommentti

Kyllä se riittävä tuuli villojen yläpuolella vaan estää ongelman!



Omakohtaista kokemusta on sen verran että allekirjottaneen tönössä on ilmanvaihtojen läpiviennit höyrynsulkuun aikanaan tehny tyyliin repimällä ja niitä on aika tasasesti koko yläpohjan alalla. muuten höyrynsulku on näyttänyt ihan ok tyylillä asennetulta kun on aikas monesta paikkaa ollu kattoverhoiluja auki isoilta aloilta niin näkemään on päässy. Lie alunperin lvi-asentajalla ollu moinen "kummalinen" tyyli repiä muovituksia.. Eipä vaan ole kondensioo ollu aluskatteella millään kelillä havaittavissa kun asiaa rupesin intensiivisesti seuraamaan havaittuani nuo "läpiviennit" joista varmasti on kuumia ylpohjaan karkaillu vaikka tönö hieman alipaineinen onki.. Suurimman osan nuista repaleista oon jo parsinu kuntoon, eikä vieläkään mittään muutoksia yläpohjassa ole näkyvissä. eristeenä lasivillalevyt+puhallusvilla sekin visiin lasitavaraa.

Tuuletus on aikas hyvin järjestetty tuonne kun 1-taso aumakatossa kiertaa alapuolelta rakolaudoitetut normia levveemmät räystäät talon ympäri ja lisänä vielä koriste päätykolmiot/lyhdyt molemmissa päissä kattoo, joihin on jätetty tuuletusrakoja "räystäiden" alle eli aika hyvä tuulenviri käypi tuolla ja eipä muuten kondesoi niin pyssyy nämä "luonnottomatki" villat kunnossa ;P

Jäsenen antama (1.1.2013 klo:16:06) kommentti

"Eihän tässä maailmassa mitään tapahtuisi, jos kaikki olisi samaa mieltä, mitähän nämä keskustelupalstatkin silloin olisi?"



Totta mutta pidettäköön silti kuitenkin erillään mielipiteet ja (rakennus)fysiikan lainalaisuudet.

Jäsenen antama (2.1.2013 klo:6:03) kommentti

Ja kun MONTA / RATOIV / JV205... ja ties mitä jne. pysyisi poissa niin kaikilla olisi hyvä olla...

Jäsenen antama (2.1.2013 klo:9:56) kommentti

Kuinka tuuletus toimii räystäiltä? Ei päätykolmioden tuuletus yssistään riitä.

Sitten, onhan aluskate asenettu oikein päin? Eli Rankka-teksti on yläpuolella. Niitäkin kohteita on jossa on "ammattimies" laittanut aluskatteen väärin päin.

Sitten on myös aluskatteita jossa kuitukangas ei pysty sitomaan kuin hitusen kosteutta ja näissä ääri vesi lähtee valumaan alas.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

vm90/91 rakennetun talon aluskatteen kondensointi/lumi

Ostimme viime keväänä vm90/91 puurakneteisen talon, varttikatteella. Katto käyty läpi kesällä, naulat+levyt ok, viemärin/piipun ja ilmastoinnin läpiviennit ei parhaat, mu...

Saumatun peltikaton uusinta

Asuinkerrostalu mallia 1934 Helsingissä. tulossa saumatun peltikaton uusinta. Mikä on oikeaoppinen rakenne. RT-kortti sanoo, että pellin alla ei tarvita kuin harvalaudoit...

Ilmanvaihtokone kondensoi vettä pintaansa

Ilmanvaihtokone kondensoi vettä ulkopuolelle alapintaansa, pakkasella (Onninen LTO 100 vm.2001). Tiputtaa vetensä siitä sitten lämminvesivaraajan päälle. Mistä tämä voi j...

Rakentajan vastuu

Meillä on 1983 rakennettu omakotitalo, jonka ostimme 2001 heinäkuussa. 2009 puolittain maanalle rakennetussa alakerrassa paljastui kosteusvaurio, jonka korjaaminen on tul...

ilmanvaihtokanavien eristys

LTO kone on asennettu n.20mm katonrajasta kodinhoitohuoneeseen, onko vaarana että raitisilma sekä jäteilmakanavat kondensoi tuossa välissä jos niihin ei laita mitään eris...

Miten eristää ullakolla kulkeva sähköjohto?

Omakotitalomme ullakolla kulkee sähköjohtoja eteisen kattolampusta talon ulkokulmalla olevalle lampulle. Tämä sähköveto kulkee normaalissa muovisessa suojaputkessa, mutta...

katto kondensoi

vesikatto kondensoi vettä ,eli tiputtaa vettä.Vintti on kosteana mutta mitään home/lahovaurioita ei ole.Vintti on hyvin tuulettuva.Lattian kosteus ja tavaroiden kastumine...

viemärin tuuletusputki pois käytöstä

Hei!Onko mahdollista tukkia viemärin tuuletusputki ja korvata se jollain alipaineventtiilillä? Eli onko viemärin tuuletusputken tarkoitus vain tuoda korvausilmaa WC -pönt...

Pesuhuoneen alaslaskettu katto

Vedeneriste loppuu panelikaton tasalle. Siitä ylöspäin on gyprocia(saumoja ei teipattu/vahvistettu) ja katto on jotain aluuminipaperipinnoitettua kingspani...

Vallox Digit SE kondensoi laitteen sisälle

Vallox Digit SE kondensoi koneen sisälle varsinkin saunomisen jälkeen. Poistokanavan sisäpuoli kuiva, mutta ilman tulokanava viilentää peltiä...

Huopakaton kondenssi

olen rakentamassa vajaa(ei villotusta) johon tulee huopakatto.Onko tarpeellista laittaa aluskate laudoituksen alle kondessio suojaa.Muuten rakenne on alhaalta laudotus bi...

Aluskatteen kiinnitys piippuun

Hei!Millä aineella kiinitetään aluskate muuratun savupiipun kylkeen ja nostetaanko aluskatenoin 30sm ylös piippuun,terv,reino...

vesikatto

  -Mikä aluskate on hyvä 1:5 peltikaton alle   -laitetaanko aluskate yli harjan  -onko lukkosauma pelti 1:5 kaltevuudelle sopiva  -minkä kokoinen tuuletus rima kyseiselle...

Aluskatteen asennus...

Hei, pyytäisin neuvoanne/mielipidettänne.Uusi vesikatto ja aluskate entisen katon tilalle. Vanha pelti poistetaan ja ruoteet jää . Vanhassa katossa ei ollut aluskatetta j...

Aluskatteen kestävyys

Vastasit aluskatteen kestävyydestä kysyjälle: Kirjoitettu: 22.12.2004 14:37:12 , että talven yli kannattaa pressuttaa. Olen itse hankkimassa kohdetta jossa aluskate ollut...

Tuuliohjaimet

Kattoremontti tehtiin, koska kattopelti oli kiinni villaeristeissä. Korjaus tehtiin väärin ja koska kattoa ei korotettu jäi yhä kosketus villaeristeisiin ja vettä tuli lä...

peltikaton aluskate

Hei. Aloitamme mökillämme peltikattoremontin. Nyt siellä ei aluskatetta ole, uuteen laitamme. Onko väliä onko aluskatteena Rankka-aluskate vai t&...

Vanhan aluskatteen poistaminen

V.92 valmistuneeseen pulpettikattoiseen paritaloon suunnitteilla kattoremontin tekeminen. Talossa tuulettuva yläpohja ja teräspeltikate. Vanha muovinen aluskate...

Aluskatteen tarpeellisuus

Aloitimme -60 luvulla rakennetun käyttöullakon remontoimisen. Yläpohjassa on höyrysulku, 100mm villa, ilm. haltexlevy ja tämän päällä kiinni aluskate. Aluskate on kierrät...

PARMA 10 ilmalämmitys

  onko kelläään tietoa parma 10 ilmalämmityksestä? vesipatteri kondensoi vettä onko termostaatti rikki vai mitä ehdotuksia?mikä merkitys on kiertoilmapuhaltimen välissä...

Viemärin tuuletus - eristäminen

Moi, kyselisin seuraavaa, kattoremontin yhteydessä vanha rautainen viemärin tuuletusputki katkaistu ja yhdistetty uuteen läpivientiin taipuisalla muoviputkella yläpohjas...

kondensointi

Olen rakentamassa omakotitaloa ja eristyksenä käytän 150mm vuorivillaa, jonka sisäpintaan tuli muovi ja muovin päälle vielä 50 mm villaa. Ulko puolella on 13 mm tuulilevy...

Kondensoiva keittiön poistopuhallin

Missä vika, kun pari vuotta sitten uusittu keittiön poistopuhallin ja putkisto kondensoi vettä edelleen. Lisänä veden mukana tippuvat pienet koppakuoriaiset. Kondensoitum...

kondenssivettä sähköputkessa

Hei. Olen jo kysynyt aikaisemmin samaa asiaa, mutta vielä hieman selvennystä, sähköputki kondensoi hieman sähkökaappiin, ongelma havaittiin...

kosteutta yläpohjassa

Nyt asuttu 4 vuotta 1978 rakennetussa tiiliverhoillussa yksi kerroksisessa talossa. Alku peräisen todella loivan harjakaton huovan päälle asennettu pelli 9...