Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Asunto-osake kaupan purku

Taloyhtiön rakennusoikeudelliset kysymykset

Kysytty: 17.12.2009 klo:12:17
Hei, Myin osakehuoneiston välittäjän välityksellä 8/2009. Nyt ostaja haluaa purkaa kaupan, sillä välittäjä ei ollut toimittanut viimeisintä, isännöitsijän sähköpostilla toimittamaa isännöitsijätodistusta kauppakirjan liitteeksi ja tiedoksi. Uudessa is.todistuksessa huoneiston hoitovastike oli ilmoitettu 45€ suuremmaksi kuin meille oli tiedotettu (115€) eli suuremmaksi kuin kaupantekohetkellä oletettiin. Välittäjä pitää tietysti isännöitsijää vastuullisena virheeseen, koska uusi todistus ja päivitetyt tiedot eivät saapunut heille muuten kuin suullisesti.Onko kaupan purkuun perusteita ja kuka on korvausvastuussa ja mitä kuluja liittyy kaupan mahdolliseen purkuun kenenkin maksettavaksi? Olenko oikeutettu korvaukseen asunnon käytöstä 4 kk ajan?



Virallinen vastaus
Asunto-osakkeiden kauppaa sääntelee asuntokauppalaki. Tiivistettynä, yleisen virhesäännöksen mukaan asunnossa on virhe, jos se ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut asunnosta, myyjä on ennen kaupantekoa j...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Kysymykseen/vastaukseen on liitetty lisäinformaatio linkki ->>
Arvostele vastaus kysymykseen "Taloyhtiön rakennusoikeudelliset kysymykset / Asunto-osake kaupan purku":
Jäsenen antama (17.12.2009 klo:14:42) kommentti

Ostajan vaatimus on perusteeton, koska vastike tapaa yleensäkin nousta kaupanteon jälkeen, varsinkin vanhoissa yli 20-vuotiaissa taloissa. Tämä ostajan pitäisi ymmärtää. Mutta välittäjä maksaa kulut jos kaupan purkuun mennään. Jos tämä ostaja häviää jutun, hän maksaa oikeudenkäyntikulut.

Jäsenen antama (17.12.2009 klo:18:25) kommentti

Saattaapi olla utopiaa saada välittäjä maksamaan.

Jäsenen antama (17.12.2009 klo:19:38) kommentti

Isännöitsijä on ainakin syytön, sillä hän lähetti sähköpostitse tiedot. Muutenkaan ei isännöitsijällä ole mitään velvollisuutta päivittää tietoja reaaliajassa. Tuo oli ylimääräistä extrapalvelua isännöitsijältä.

Jäsenen antama (17.12.2009 klo:19:58) kommentti

Myyjä vastaa välittäjän antamista / välittämistä tiedoista. Myyjän pitää varmistaa, että tiedot menevät perille.

Em. vastikkeen korotus ei riitä kaupan purkuun.

Jäsenen antama (18.12.2009 klo:10:19) kommentti

Ei taida kaupanpurkuedellytykset täyttyä. Kyse on kuitenkin vain 45e*12=540e/vuosi. Jos myyjä palauttaa kauppasummasta esim. 1000e, niin sillä on kuitattu kahden vuoden edestä...

Jäsenen antama (18.12.2009 klo:12:20) kommentti

Voisiko myyjä pyytää ostajalta korvauksia, jos vastike laskee?Vähän sama asia...

Jäsenen antama (18.12.2009 klo:15:01) kommentti

http://personal.inet.fi/yritys/lakimaki/kiinteistonkaupasta.htm


Kuten tästä linkistä käy selväksi, myyjä vastaa välittäjän töppäykset. Ostajalle annetaan käteen tukku papereita, huoneistoesite, isännöisijätodistus, yhtiön viimeinen tasekirja ja talousarvio. Kyllä nistä papereita pitää selvitä mikä on esim. paljonko on vastike. ja seuraavan kerran se voi nousta tai laskea seuraavassa yhtiökokouksessa syksyllä.


Se on mahdottomuus nousta jossakin välissä. Myyjät vastaavat kaikista maksuista kaupanteko päivään asti, sen jälkeen uudella omistajalla itsellään mahdollisuus sanoa mielipide vastikeen nostosta.


Jäsenen antama (18.12.2009 klo:18:34) kommentti

Yleensähän yhtiökokoukset pidetään keväällä. Tuntuu ihmeelliseltä , ettei omistaja tiedä kesällä, mikä on uusi vastike. Täytyyhän korotukseen olla joku syy , sehän on kerrottava jo kokouskutsussa.
Vastiketta voi korottaa koska vain, tarvitaan vain ylimääräinen yhtiökokous, joka sen hyväksyy.

Jäsenen antama (18.12.2009 klo:20:01) kommentti

Hei, Tuo vastikkeen nosto oli perua huoneistoon liitetystä yhtiön pitkäaikaisesta lainasta,jonka kuukausimaksu oli 45€. Kyseinen laina liitettiin kuitenkin osaksi yhtiövastiketta täsmälleen samansuuruisena juuri kaupanteon aikaan, mutta sillä seurauksella, että en voinutkaan enään maksaa lainaa kerralla pois vaan se jäi uuden omistajan maksettavaksi (velattomaksi kun kauppa sovittiin). Olen kyllä tarjonnut lainapääomaa vastaavaa hinnanalennusta kauppahintaan, jolla laina hoidetaan, mutta kuukausittain 45€ suuruisena. Lisäongelman aiheuttaa tilanne, jossa uuden omistajan aikainen syyskokous 2009 päätti jatkaa 45€ korotusta lainapääoman loppumisen jälkeenkin ja siten varautuen sillä tuleviin korjauksiin.

Jäsenen antama (18.12.2009 klo:20:20) kommentti

Niin, kyllä olen nyt eri mieltä päätöksien ajankohdasta, tässä on yksi esityslista kädessä.


1) Kokous aika 4.12.2008 --) -) 4) Vahvistetaan kokouksen työjärjestys. 5) Käsitellä ja vahvistetaa talousarvio seuraavalle tilikaudelle sekä määrätään osakkeen- omistajien yhtiölle suoritettavan vastikkeen suuruus.


Kyllä tässä ajattelin onko noin sekaisin. Toisekseen olishan se aika outoa jos maalikuussa sanotaankin, se vastike on ollut jo 1.1.2008 ollut se !!


Jäsenen antama (18.12.2009 klo:20:49) kommentti

Juu, tarkennetaan. 1.1.2008 on päätetty hoitovastikkeesta 115€ ja rahoitusvastikkeesta 45€. Yhtiölain vastaisesti 45€ oli alunperin väärin merkitty? ja uudessa tilintarkastuksessa syksyllä 2009 vuosien 2007 ja 2008 virheet korjattiin sekä tuo 45€ rahoitusvastike sirrettiin osaksi hoitovastiketta, jotta se kohdistuisi oikein osakkeille. Tätä edelsi myös isännöitsijän vaihto...

Jäsenen antama (18.12.2009 klo:21:04) kommentti

Mikäli 45 euron summa on ollut myyntihetkellä pääomavastikkeena ja asunto on myyty velattomana saatat olla velvollinen maksamaan osuutesi lainasummasta ostajalle. Hoitovastikkeena asia saattaa olla toisin. Pitäisi nähdä kaikki asiaan liittyvät tiedot jotta asiaan voisi ottaa tarkemmin kantaa.

Jäsenen antama (18.12.2009 klo:21:59) kommentti

Yhtiöjärjestyksessä on määritelty, milloinka varsinainen yhtiökokous on pidettävä. Ylim. yhtiökokouksia voidaan myös pitää yhtiöjärjestyksen määrittämällä tavalla. Päätökset (esim. vastikkeiden nousut) tulee näkyä isännöitsijän todistuksessa, kuten myös vaikka tulevat/suunnitellut korjaukset/perusparannukset.


Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

verotus asuntokaupassa

Jos asunto-osake on saatu noin 10 vuotta sitten perintönä ja siitä on maksettu asiaankuuluva perintövero, pitääkö nyt asuntoa myydessä maksaa luovutusvoitosta vero? Asunt...

Asuntoosakeyhtiön muutos hallinnanjakosopimukseksi

Paljonko maksaisi paritalo asunto-osakeyhtiön purku ja muuttaminen hallinnonjakosopimukseksi ...

ulko oven lukko

hei.Asunto osake yhtiössämme on noin 20 asuntoa. kuullin että eräs asukas  vaihtoi ulko oveen lukon, vanha oli täysin toimiva, mutta uusi piti saada.  (taloyhtiö maksoi u...

Asunto osakekauppa allekirjoitettu ehtona kosteusmittaus

Hei. Allekirjoitin asunto osake kaupan ehtona oman myynti joka toteutui ja toinen ehto kosteusmittaus.Vuonna 1985 rakennettu ja kylpyhuone ja sauna olisi remontoitu myyn...

Sädesieni

Mittauksissa todettiin keittiösssä arvoksi 11 pmy/m3,joka ylittää ohjearvon. Mistä saa tietoa ja apua kunta ja asuntoyhtiö ei näytä ottavan kantaa. Mihin otan yhteyttä,et...

Riisihäröjen torjunta

Asunto-osakeyhtiössä on yhden osakkeenomistajan huoneistossa teetetty riisihäröjen myrkytys ulkopuolisella hyönteisten myrkytykseen eri...

Kivipesä ei vedä vettä

TerveHuomasin vuonna -86 rakenneteussa omakotitalossamme vesiongelman kovan ukkoskuuron aikaan.Olemme asuneet talossa reilu 3 vuotta ja edellinen omistaja oli asian kanss...

Kosteusvaurio alapohjassa

Ostimme kesäkuussa 2005 rintamamiestalon. Nyt huomattiin lahovaurio joka jatkuu rossipohjassa siten, että korjattavaa on n. 60m2, eli korjattavaksi tulee kivijalan päällä...

Kakluunin siirto?

Meillä on vanha puutalo-osake, josta on edellinen omistaja purkanut kakluunin. Piippu, hormit ja palomuurit on säilytetty ja näyttävät toimivilta. Uudet kakluunit ovat ku...

Oikea toiminta tapa kosteusvahingon korjauksessa

Muutimme joulukuussa/03 uudiskohteeseen (asunto-osake yhtiö)ja nyt olemme havainneet asunnossamme kosteusvaurion. Kylpyhuoneen vesieristyksessä on ollut vuotokohtia ja li...

Kosteusdenpoisto betonirakenteista sisätiloissa?

Kysymyksessä on vanha rakennus (asunto-osake yhtiö ) valmistui huomattavasti ennen 1979) saako aloittaa  purkutyöt ilman haitta-aine kartoitusta Osakk...

vastuut asunto-osakkeessa

Ostimme osake huoneiston rivitalosta vajaa 2 vuotta sitten. Tehtiin kosteuskartoitus ennen kaupan tekoa.Raportin mukaan kaikki oli kunnossa.Kartoituksessa tutkittiin ja m...

vesivahinko ja taloyhtiön oikeudet

Asunto-osakkeessamme sattui vesivahinko, kun jääkaappi hajosi ja pakastin valutti vedet lattialle. Ilmoitimme asiasta isännöitsijälle, joka aikoi tilata paikalle tarkasta...

Laattojen irtoaminen pesuhuoneessa

Asunto on rivitalo rv 1997. Pesuhuoneen suihkutilasta irtoaa laattoja, rakenteesta on pettänyt myös paikoin sivelty kosteuseriste (mitattu kosteutta). Meneekö koko pesuhu...

Viemäriputken eristevahvuus rossilattian alla

Talviasuttava loma-asunto. Saunan ja tiskialtaan 75 mm viemäriputki kulkee muutaman metrin rossilattian alla ilmatilassa ennen syöksymistä maan alle. Riittääkö viemäriput...

YLEISKAAVA-ALUEELLE RAKENTAMINEN; KUN TONTIN PINTA-ALA ON VAIN 500 m2.

Jos  kaupan  purku  ei  onnistuisi,  niin  voisiko  saada  rakennusluvan  tallirakennukselle  joka  ei  mienk&...

muutos tehty ilman rakennuslupaa, uskaltaako ostaa?

Vuonna 1995 rakennetussa paritalossa on tehty -98 remontti, jossa n. 50 m2 asunnon samankokoinen varastona toiminut kellarikerros on muutettu asuintilaksi. Silloin on rak...

Viemärinhaju uudessa asunnossa.

Olemme ostaneet uuden kerrostaloasunnon huhtikuussa 2006. Saman vuoden syksyllä alkoi haista viemärille kylpyhuoneessamme. Rakentaja on "tutkinut" asiaa viime vuoden helm...

70-luvun talon alajuoksun kosteusvaurio.

Ostimme kaksi vuotta sitten -73 rakennetun omakotitalon. Kuntokartoitus oli tehty. Nyt syksyllä meillä kävi homekoira, joka havaitsi hometta takaoven kynnyksen alla ja vä...

Putki remontti

Ois kyse 10 asunnon rivitalo asunto osake yhtiöstä. Käsittää kaksi asuin taloa. Toisessa on huoltotilat.Kummassakin 5 asuntoa. Rakennukset ovat 35 vuotta vanhat. Kysymy...

Vesipiste työhuoneeseen

Suunnittelemme työhuoneeseen vesipistettä ja tulevassa asunnossa on wc tila seinän toisella puolella. Seinä on kevyt rakenteinen eli käytänn...

Kaupanpurunkriteerit

Hei! Milloin virhe on niin olellinen, että kaupan purku on mahdollinen. Tästähän liikkuu erilaisia tietoja monessa paikassa. Yksi kriteerihän on, että korjausta ei voida...

Kaupanpurkukriteerit

Hei! Milloin virhe on niin olellinen, että kaupan purku on mahdollinen. Tästähän liikkuu erilaisia tietoja monessa paikassa. Yksi kriteerihän on, että korjausta ei voida...

yhtiöjärjestyksenmuutos

kauppakirjan mukaan olen ostanut 158 neliöisestä rivitalosta  (38 neliöisen)1h.kk.sauna ,asunto-osakkeen 15.3.21994.rakennuslupa on asuinrivitalo/ uud...

Kustannusten jako kosteusvaurion korjaamisessa

Ostin asunnon, jossa saunan kylpyhuoneessa on kosteusvaurio. Kosteutta löytyi kylpyhuoneen lattiasta. Asunto on rakennettu 1979 ja silloin sekä kylpyhuoneen lat...