Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Kellarin harrastehuoneen lattia

Sisäpintarakenteet

Kysytty: 4.5.2010 klo:14:29
Kellarin harrastehuoneessa lattia betonia, maaperästä johtuva vähäinen kosteus havaittu, ei kosteusvaurioita. Olisi tarkoitus pinnoittaa lattia hieman betonia jalalle miellyttävämmäksi.

Olen kuullut että on esim. jotain hengittävää epoksitasoitetta joka päästää kosteuden läpi, onko tälläisen käyttäminen järkevää?

Toinen vaihtoehto olisi patomatto ja siihen päälle laminaattilaatat sekä hengittävät/ilmastoidut lattialistat, näistäkin olen kuullut mutta lisätietoja kaivataan?

Huoneen pinta-ala 13,9 m².

teezi Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 1 kpl



Virallinen vastaus
Tehtävämme on neuvoa oikeita rakenteita. Siksi ainoa oikea tapa on ottaa lattia auki, kaivaa perusmaata pois niin, että alle saadaan oin 30 cm kapillaarikatkoa, vähintään 10 cm EPS-eristettä, ja 60 mm betonilaatta. Siihen voi asentaa lämmityksen. Sen päälle voi asentaa minkä lattiamateriaalin tahansa. Epoksitasoitteesta en ole tietoinen. Tuulettava nystyröillä varustettu alusmatto on olemassa. Sen käytöstä olen tietoinen, mutta se on ratkaistava tapauskohtaisesti riippuen kosteuden määrästä. Lopputulos ei välttämättä ole paras mahdollinen, jos kosteutta on paljon. Maton alla voi kasvaa mikrobeja.

Arvostele vastaus kysymykseen "Sisäpintarakenteet / Kellarin harrastehuoneen lattia":
Jäsenen antama (5.5.2010 klo:14:31) kommentti

Halpa ja toimiva (ja taatusti ei standardinmukainen :-) ) ratkaisu voisi olla puuritilä lattialle, tyyliin vanhanajan saunarallit. Höylätystä, vaikkalämpökäsitellystä n. 60 mm leveästä puusta, väliin 5 mm rako. Pitkittäisrimojen alle jotkut muoviset "nappulat", jos lattia on kovin kostea. Toimii, on miellyttävä paljaallekin jalalle. Kokonaiskorkeus jotain 40 mm, ei pitäisi haitata ovien toimintaa, ainakaan vanhoissa kellareissa, meillä kynnykset liki 100mm. Ja ritilän voi nostaa seinustalle siivouksen ajaksi. Pikkuroskat menee raoista ritilän alle, joten ei tartte askarteluhuoneessakaan yhtämittaa imuroida.



Sopivuus riippuu tietysti mitä harrastat, esim metallitöihin tämä ei ole hyvä ratkaisu, mutta metallikässyissähän pitää muutenkin pitää kenkiä jalassa.

Jäsenen antama (5.5.2010 klo:15:22) kommentti

Joo, puuritilä varmasti halpa mutta kaikki lika ja pöly kerääntyy ritilän alle josta sitä ei ole mukava imuroida kun ritilöitä saa lempata seinälle pois edestä.

Laatoita se lattia klinkkerilaatalla. Laattalattia hengittää jonkin verran laattasaumoista. Ei ole ainakaan yhtä tiivis pinnoite kuin jokin muovimatto. Ei ole mahdottoman kallis panostus ja itsekin voi työn tehdä. Jos kosteusongelmia myöhemmin ilmenee niin sitten kannattaa ryhtyä rajumpiin toimenpiteisiin kuten lattian purkamiseen.

Jäsenen antama (6.5.2010 klo:10:37) kommentti

Imurointi on minusta lähtökohtaisesti epämukavaa, siinä ei ritilät sitten enää haittaa :-)

Jalalle miellyttäväähän kysyjä haki, ei kertonut mitä harrastaa. Jos harrastaa vaikka musiikin kuuntelua, soittamista, elokuvia, jumppaa, postimerkkeilyä, tantraseksiä, joogaa, koronaa, kuntopyöräilyä tms, missä ei välttämättä tarvita kenkiä, väittäisin silti että puuritilä on parempi. Halpuudella tarkoitin että on halvempi kuin rakentaa lattia ja sen alusta uusiksi lattialämmitystä varten. Klinkkeri on kylmä ja kova jalalle.

Jos taasen harrastaa puutöitä, metallitöitä, moponkorjausta tms, on klinkkeri parempi, eikä kylmyyskään haittaa kun noissa harrastuksissa kuitenkin pitää olla kengät jalassa, tai ainakin sandaalit. Näissä harrastuksissa syntyy myös roskaa, joka tosiaan on helpompi siivota klinkkereiltä kuin ritilöiden alta. En kuitenkaan usko kysyjän harrastavan tällaista, kun kerran oli ajatellut laminaattia.

Jäsenen antama (6.5.2010 klo:11:53) kommentti

Jos ei noudata Rakentaja.fi:n neuvoja, niin sutta tulee ja varmasti, harrasti sitten mitä tahansa, vaikkapa vain mietiskelyä, sillä ei ole merkitystä. Lattia ei kysele mitä harrastaa,koska

lattia ei hengitä nyt eikä tule koskaan hengittämäänkään.

Jäsenen antama (6.5.2010 klo:12:55) kommentti

Ollaanpa sitä nyt hätäsiä. Kysyjä on tähänkin asti pärjännyt lattiansa kanssa niin asia ei siitä monimutkaisemmaksi muutu jos sen menee pinnoittamaan klinkkerilaatalla. Kysyjän mainitsema "vähäinen kosteus" on aika laaja käsite joten sen perusteella en antaisi suoraa purkutuomiota. Onneksi kysyjä voi itse puntaroida mikä on järkevintä hänen tapauksessa. Voi sen lattian nääs purkaa sen laatoittamisen jälkeenkin jos mainittu "vähäinen kosteus" aiheuttaa lisääntyviä ongelmia harrastamiseen.

Jäsenen antama (6.5.2010 klo:18:21) kommentti

Sitä on turha koemielessä laatoittaa.

Jäsenen antama (7.5.2010 klo:10:12) kommentti

Mesuri, nimimerkki "Monta":n aiempia viestejä kun katselee, niin osaa suhtautua oikealla tavalla noihinkin pariin viestiin...



Kyseessähän on selkeästi joko keskinkertainen mutta tarmokas trolli (eli kiusanhenki) tai sitten ihka aito kaikkitetävä. Kaikkihan me tiedämme miten trolleihin ja kaikkitietäviin kannattaa suhtautua ;-)



Samaa mieltä olen kuitenkin Montan kanssa lattian hengittämisestä, se on kirosana täällä. Kyllähän klinkkerin saumoista pääsee vähäinen kosteus haihtumaan, sitä vaan ei "saa" sanoa hengittämiseksi. Pieniä laattoja jos käyttää, tulee enemmän "kosteutta läpäisevää" saumaa per neliö, mutta sitten kannattaa valita sauma-aineeksi joku valmiiksi likaisenharmaa, ettei mene siivous ihan nysväämiseksi. Ja taashan se siivoustarvekin riippuu harrastuksesta. Jollakin on kuulemma harrastehuoneessa snookerpöytä ja baaritiski.



Itse en asennoidu tekemisiini ja aikaansaannoksiini pintaremonteissa niin että kuvittelisin niiden olevan kunnossa 200 vuoden päästäkin. 20-50 vuotta kun kestää niin hyvä. Johan siinä ajassa tarpeet ja maku muuttuu muutenkin. Jos asennoituu tuohon laatoitushommaankin siten että voi joutua 3-10 vuoden välein muutaman kopon korjaamaan ja samalla sitten saumaa uusiksi niin minusta se on OK huoltoväli. Siis jos lattia on kovin kostea ja tekee nämä hommat itse. Samoin kuten lämpökäsiteltyjen tai käsittelemättömien rallien pilkkominen takkapuiksi ja uusiminen 5-10 vuoden välein. Normaalia askartelua omakotiasukkaalle.




Jäsenen antama (7.5.2010 klo:11:32) kommentti

Kari! Minä kiitän ja kumarran ja pokaan! Kiitos!

Jäsenen antama (7.5.2010 klo:14:45) kommentti

Kiitoksia näistä! Tosiaan lattian kanssa on pärjätty tähänkin asti ja tilassa ei ole tosiaan tarkoitus harrastaa mitään metallitöitä yms. pois lukien ehkä metallimusiikin kuuntelua heh, heh. Eli ihan olisi tarkoitus olla sukkasillaan.

Mutta eiköhän siihen jonkinlainen pinta tule ihan itekseen väsäiltyä, eipä tuo nyt niin iso homma ole.



Ja tosiaan tuo mitä Kari mainitsi noista pintarempoista ym. niin olen samaa mieltä että kyllähän niitä kuitenkin jossain vaiheessa tulee fiksailtua taikka muuten vain laitettua uudet kun maku muuttuu vuosien saatossa.



Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

kellarilattian vesieristys?

Olen paraikaa tekemässä saunaremppaa 51-malliseen taloomme,sauna ja pesutilat ovat kellarissa,purin vanhat kaakelit lattiasta pois koska ne oli osittain irtoilleet,lattia...

kellarin luukku

Hei!Aikomuksena on purkaa rintamamiestalon kellarin "sisäänkäynti-komero" olohuoneen nurkasta ja tehdä tilalle lattia ja lattiaan tarkastusluukku kellariin. Emme käytä ke...

millainen pintamateriaali maapohjaiseen kellariin

Kyseessä on rintamamiestyyppinen rinnetalo, jonka lämmittämättömässä kellarikerroksessa on maapohjainen valettu ja maalattu lattia. Käytännössä kellari on kuitenkin jonki...

miten eristän eteisen lattian jonkka alla on betoninen kellarin katto.

Niin ,remontoin rintamamies taloa jossa eteisen lattian alla on kellarin katto.Nykyinen rakenne ylhäältä päin on muovimatto,kovalevy ,laudoitus,koolaus/purut noin 40 cm,b...

kellarin syentäminen

 Minulla on tarkoitus syventää kellarin lattia ja perustus. Ongelma on se että  kellarin lattia(pohja) on valutettu yhteen osaan, siis ei erillinen seinä perustus. Tarkoi...

Kellari rossipohjan alla

Puran vanhan hirsitalon lattiaa, jonka alla on kellari. Käynti on kivijalan kautta jossa on kaksi ovea noin metrin välein. Kellarin lattia ja seinät on valettu ja kattona...

Mikä alapohjaratkaisuksi?

Ostimme keväällä 1960-luvulla rakennetun tiilirunkoisen, 1-kerroksisen ok-talon. Pesutilan vieressä on pieni talouskellari, joka on luokkaa 1m*2,4 m ja joka on 0,5..1 m s...

Tuuletus

Kyseessä on v.-63 laatan päälle rakennettu talo.Talossa on kylmä kellari,joka tulee lämpöiseksi(+5-7 astetta).Sinne tulee lämminvesivaraaja ja sähkömittari.Kellarin pääll...

kellarinoleskelutila

tarkoitus on päällystää kellarin petoniseinät seinät valunjäljiltä  luonnonkivellä lattia klinkkerillä kellari sijaitsee maanpinnan alapuolella seinät olisi tarkoitus eri...

Kellarin täyttäminen, millaisella rakenteella

Meillä on 1960 luvulla rakennettu omakotitalo, jossa on varastotilan alla kellaritila. Se on noin 1200 korkea, ja kauttaaltaan betonia, myös kellarin latti...

Kellari

heiKyseessä hirsitalon kellari, keittiö kellarin päällä, kellarissa keskuslämmityskattila, kaksi eri huonetta. Talon kivijalka graniittia kellari betonia. Ongelmana on ke...

sokkelin kuivaus

Talomme on 60-luvun alun puutalo,korkea sokkeli,alla kellari.Salaojitus tiiliputkella,luultavasti tukkeutunut.Kellarin lattialle voi kovilla sateilla tulla kosteutta.Kell...

Kellarin katto eteisen lattiana

Eristämme 1935 rakennetun talomme kylmänä ollutta yläkertaan johtavaa portaikkoa. Portaikon lattiana on noin 2 neliön verran alakerran kellarin betonikattoa. Nyt kun latt...

Kellarin lattia

Meillä on kellari rakennettu kolmesta betonirenkaasta (2m*0,5m) talon alpohjan betonilaatan alle.Kellarin lattia on valettu renkaasen tehtaalla.Talomme on rakennettu savi...

sadevesijärjestelmä

Olen ostamassa v,61 valmistunutta taloa. K-tarkastuksessa ilmeni että kellarin seinistä tulee kosteus läpi. Ulos pitäisi tehdä kivijalan eristys ja salaojitus/sadevesijär...

Kellarin vedet

Talossamme on rakennettu kellari,n 1,5 m syvä...vaatehuoneesta pieni luukku..kellari on kaivon rankaan kokoinen....nyt kellarin pohjalla on 10 cm vettä...monet ovat sanon...

muovimaton poisto

Miten poistamme karvapohjaisen vanhan muovimaton?Huomasimme kellarin hajua huoneissa ja kun aloimme tutkia asiaa teimme löydön lattialta,meillä on laminaatin alla muovima...

rintamamiestalon sokkeli

kuinka jatkan rintamamiestalon kellarin sokkelia alaspäin 15 senttiä kun sokkeli on 45 senttiä paksu ja koko sokkeli on tehty lattia laatan päälle. pitäisi saada sauna ja...

kellarin lattian teko

Kyse vanhasta 50luvun talon kellarista. Lattia piikattu auki ja kaivettu laitan kapilaari sepeli riittääkö noin 15cm ja sen päälle rakennusmuovi seinälle taittaen  ja sen...

Kellarin lattia

Mikä olisi suositeltava ratkaisu kellarin lattia päällysteeksi. Talo on rakennettu -43 . alakerta on kokonaan avoin ,siellä sijaitsee esim kodinhoitoh...

Lattia

Moi.Rakenne on tämä :Kylmä betoni kellari alla +2 - +8 talvella, betonilaatta, laatan päällä bitumi, purua 50 cm, lattia laudoitus, pontattu 28mm lattia lastulevy ja park...

Betoni ja kivivilla.

Huoneen alla on kellari jonka betonisten sivuseinien päältä ja osittain betoniin upotettuina lähtevät ruoteet joihin kellarin paneelikatto on naulattu.Tarkoitus olisi eri...

Millä täyttää remontissa kellari ja rossipohja?

Millä kannattaa täyttää rintamamiestalon vanhan kellarin ja rossipohjan? Onko lecasora vaihtoehto? Sen saisi käsittääkseni puhalettuna sisälle mikä helpottaisi työtä huom...

välipohjan veto

Lisäeristämme vanhan talon välipohjaa lattiassa tuntuvan kovan vedon takia. Lisäeristettävä lattia on lämpimän kellarin yläpuolella ja siinä tällä hetkellä on betonivalu...

äänieristys

Talomme on rakennettu 1960.Siinä on kellarikerros,jonka seininä lecatiilet,jotka jatkuvat kivijalkana ja sen jatkeena puuseinätjoissa täytteenä vuorivilla 10 cmKellarin l...