Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Sähkösuunnitelman ja sähkötyöt

Sähköistys

Kysytty: 11.11.2012 klo:17:55
Voiko sähkösuunnitelman tehdä itse? Jos voi niin mistä saa ohjesitusta? Voiko johdotukset vetää ja pistorasiat ym kiinnittää rakennukseen itse kunhan jättää kaikki kytkemättä?

jukkaw Käyttäjä on mies
eläkeläinen
Kysymyksiä: 4 kpl



Virallinen vastaus
Sähkösuunnitelmien tekemiseen pitää palkata erikoissuunnittelija. Voit tietenkin itse suunnitella pistokkeide...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Sähköistys / Sähkösuunnitelman ja sähkötyöt":
Jäsenen antama (11.11.2012 klo:20:22) kommentti

Itse voi tehdä sähkösuunnitelmia ja kytkentöjä pienjännitelaitteistoille. Mikä sitten on pienjännitelaitteisto siitä on hieman kirjavuutta viranomaisten välillä, vaan jos pysytellään jännitteissä alle 48V, ei ongelmia pitäisi tuleman - paitsi tietenkin vakuutusyhtiön kanssa jos kohde sattuu palamaan joskus elinkaarensa aikana.



Sen sijaan jos mennään tuota suurempiin jännitteisiin kuten esimerkiksi taloasennuksiin jolloin puhutaan jännitteistä 110V ... 400V ( suomessa 230 - 400 V ) Suunnitelmat saa tehdä vain sellainen henkilö jolla on vaadittava sähköturvallisuuspätevyys tentittynä ja lupa voimassa.



Joskus toki saattaa olla sellainen tilanne, että henkilö jolla ei ole vaadittavaa sähköturvallisuuspätevyyttä, mutta osaamista olisi suunnitteluun, komponenttien valintaan ja kytkentään, pystyy kyllä tekemään sekä suunnitelmat, että kytkennät itse jos vaan onnsistuu löytämään sellaisen henkilön jolla ao. vaadittava pätevyys on ja joka suostuu toimimaan "kumileimasimena" ja ottamaan suunnittelusta vastuun omaan piikkiinsä. Ja allekirjoittaa nimellään suunnitteludokumentit sekä sähkötarkastuspöytäkirjat.



Talosähköt nyt on periaatteessa tosi simppeliä sähkötekniikkaa missä tukena on vahva normisto, joskin jos kysyjä ei ole ammatillisesti perehtynyt sähköalaan, niin että ymmärtäisi sähköasennusten henkilöturvallisuuteen ja paloturvallisuuteen liittyvät peruselementit mitoituksissa ja asennuksissa, ehdotan unohtamaan omatoimiset suunnittelut ja asennuksen, koska em. asioista ammattilaisenkaan laskutus ei nyt ole mitenkään päätähuimaavalla tasolla koska luvan omaavia suunnittelijoita sekä urakointiliikkeitähän riittää.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:8:58) kommentti

Sekä rakentaja.fi vastaaja että P59 ovat väärässä. Sähkösuunnitelmia voi tehdä lain mukaan kuka tahansa. Eri asia tietysti kuka niitä osaa tehdä. Sähköurakoitsija on vastuussa sähköasennuksista. Rakennuksen käyttöönottovaiheessa esitetään sähkön mittauspöytäkirja. Rakennusvalvonnalle ei esitetä rakennuksen sähkösuunnitelmia.



"Rakennusmääräyskokoelman A1 mukaan erikoissuunnittelija tarvitaan".



Rakmk A1 ottaa kantaa sähkösuunnitteluun seuraavasti: "Rakennuksen sähköasennukset sekä niiden suunnittelu ja työnjohto eivät kuulu maankäyttö- ja rakennuslain soveltamisalaan. Niistä on voimassa, mitä erikseen säädetään."



Rakmk A2 (Rakennuksen suunnittelijat ja suunnitelmat A2) mukaisesti pätevyysvaatimukset on määrätty suunnittelutehtäviin ARK, RAK, LVI(IV) ja LVI (KVV).

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:9:42) kommentti

Nuo vastaajathan ovat juristeja tai "juristeja" ja siten tietämättömiä rakennusasioista.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:13:59) kommentti

"Ammattilainen" on OIKEASSA ! Laki ei estä "ketä tahansa" hankkimasta vaadittavaa koulutusta/pätevyyttä ja sitten suunnittelemaan ja tekemään sähkötöitä!
Tuurillaan ne isotkin laivat seilaa; tätä varmaankin tapahtuu paljon, mutta  kannattaa miettiä kaksi kertaa ennenkuin vastaavana hyväksyy toisen tekemät työt!

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:14:17) kommentti

Se vain on niin että sähköurakoitsija vastaa koko sähköasennuksesta käyttöönottamassaan laajuudessa. Sähkösuunnitelma on tai ei ole olemassa mutta käyttöönoton yhteydessä täytyy urakoitsijan tehdä loppudokumentit siitä miten sähköasennukset on tehty. Suunnitelma on hyvä olemassa siinä mielessä että saadaan kohteeseen sellaiset sähköt kuin rakennuttaja on halunnut mutta sen muoto on mitä on. Urakoitsija tosin tekee sen suunnitelman (vallanin pienissä hommissa) ennen asennuksiaan joko päässään tai sitten ihan paperille työtilauksen vastaanottaessaan. Suunnitelmat eivät joskus suurissakaan kohteissa ole suoraan toteutuskelpoisia vaikka olis kuinka osaava suunnittelija ne tehnyt vaan urakoitsija joutuu aina suunnitelmat läpikäymään ja sieltä ne mokat noukkimaan pois tai jos vaan tekee suunnitelman mukaisesti niin sitten taas riidellään vastuista.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:14:22) kommentti

"Sähkösuunnitelmien tekemiseen pitää palkata erikoissuunnittelija. Voit tietenkin itse suunnitella pistokkeiden ja valaisimien paikat, mutta erikoislaitteiden ja keskuksen suunnittelua et pysty tekemään. Rakennusmääräyskokoelman A1 mukaan erikoissuunnittelija tarvitaan. Sähkötöitä saa toteuttaa vain rakennusurakoitsijaksi hyväksytty henkilö. Hän voi antaa tehtäväksesi tiettyjä pieniä osia sähkötyöstä, mutta hän vastaa kokonaisuudesta"

Tuossa on niin monta virhettä että olisi paras kirjottaa kokonaan uusi vastaus.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:14:55) kommentti

Ruopsa!!! Eikös kysymys ollut siitä tarvitaanko koulutusta vai eikö?

Eikö urakoitsijallakaan tartte olla papereita! Ja mitäs jos on "ulkoa tullut"? Sielläkin eri säännöt? Tämäkinhän vaikuttaaa olevan aivan hiekan päällä koko homma?

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:15:18) kommentti

>Itse voi tehdä sähkösuunnitelmia ja kytkentöjä pienjännitelaitteistoille. Mikä sitten on pienjännitelaitteisto siitä on hieman kirjavuutta viranomaisten välillä, vaan jos pysytellään jännitteissä alle 48V, ei ongelmia pitäisi tuleman<

Puhelinasentaja voipi olla vahvasti eri mieltä asiasta !    

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:15:47) kommentti

Heikkovirtahalogeenitkin kehittää aika paljon "sitä jotakin", mutta silloin kai pitää olla enempi palonsuojelusta perillä, siis aivan eri koulutus?, ja nythän kohta on vain noita diodeja..., vievät jumalauta niin vähän virtaa että jäätyvät sormiin kiinni...!

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:16:34) kommentti




"Ruopsa!!! Eikös kysymys ollut siitä tarvitaanko koulutusta vai eikö?
Eikö urakoitsijallakaan tartte olla papereita! Ja mitäs jos on "ulkoa tullut"? Sielläkin eri säännöt? Tämäkinhän vaikuttaaa olevan aivan hiekan päällä koko homma?"

Ei ollu !
Kysymys kuului :

"Voiko sähkösuunnitelman tehdä itse? Jos voi niin mistä saa ohjesitusta? Voiko johdotukset vetää ja pistorasiat ym kiinnittää rakennukseen itse kunhan jättää kaikki kytkemättä?"
Urakointioikeuksista on melkoisen tarkat määräykset Suomessa ja niistä papereista myös.  Lumiukot on ulkona  enkä tiedä heidän sähkötöistään..  Jos tarkoitit ulkomaisia sähköurakoitsijoita niin heitäkin koskee sama laki kun kotimaisiakin.
 Suomessa sähkötöitä tehdään Suomen lakien mukaisesti vaikka tuntuukin että jotkut ei sitä ymmärrä.


 

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:16:56) kommentti

Kylläpä pahasti rupeaa älähtelemään....!Lähden nyt tästä koirien kanssa metsään, koska haluan älykkäämpää keskusteluseuraa! Palaan asiaan muutaman tunnin kuluttua.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:17:03) kommentti

Älä eksy , taitaa olla jo meleko pimeetä ?

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:17:33) kommentti

Niin ruosu: sähkösuunnitelman voi tehdä itse jos niin haluaa ja osaa, sähkösuunnittelua ei Suomessa oikeasti valvota kuten kuten esim. rakenne-, arkkitehti- ja LVI-suunnitelmia joihin haetaan leimat rakennusvalvonnasta ja suunnitelmia säilötään kaupunkien arkistoissa.



Koulutusta sähkösuunnitteluun saa esim. ammattikorkeakouluista ja yliopistoista eikä se, ettei suunnitteluun ole määrätty mitään pätevyysvaatimuksia tee siitä yhtään sen helpompaa tai vähempiarvoista.



Myös esim. sisustus- ja valaistussuunnittelua saa tehdä kuka tahansa.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:17:51) kommentti

Lainaus Tukesin sivuilta:

"Sähkösuunnittelutoiminta oli ennen vuotta 1996 pätevyysvaatimuksin säännelty alue sähköurakointitoiminnan kaltaisesti. Vaikka muodollisia pätevyysvaatimuksia ei enää olekaan, on sähkösuunnitelmien mukaisten sähköasennusten luonnollisesti täytettävä sähköturvallisuusvaatimukset."

Eli ei ole pätevyysvaatimuksia/koulutusvaatimuksia. Jos osaat suunnitella sähköturvallisuusvaatimukset esim. harrastustoiminnan kautta saadun ammattitaidon kautta, voit sen tehdä.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:18:21) kommentti

Mutta voi riivatun riivattu...! Tottakai niitä suunnitella saa ja sähköjäkin vetää, mutta onko sitten oikein tehty, sillä joka pistää nimen paperiin ja hyväksyy, on VASTUU! Tottakai; tiedän että tätä tapahtuu, mutta onko Ruopsa tai Ammattilainen valmis hyväksymään, jos joku "tuntematon" soittaa ja sanoo että vetelin tässä putket ja piuhat itte, voisitkos tulla hyväksymään...? Kyllä nuo hommat on paljon tuttavankauppaa! Jonkunlainen luottamus ja tieto "asentajan" taidoista pitää olla!! Muuten on mielestäni hyväksyjälläkin lisenssit löysässä!
Mitenkä esimerkiksi suoritetaan putkiin vedettyjen johtimien tarkastus repimättä niitä ulos? Mielestäni toisen tekemän työn kunnollinen tarkastaminen ottaa suurinpiirtein yhtä pitkän ajan, kuin sen itse tekeminen ? Mutta tämähän oli vaan täältä läntisestä naapurista...
Siellä kai vieläkin katsellan itään...!

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:18:34) kommentti

Alkup. kysymys: "Voiko sähkösuunnitelman tehdä itse? Jos voi niin mistä saa ohjesitusta?"



Tuohon olen mielestäni vastannut. Nimen saa vetää sähkösuunnitelmiin kuka tahansa, vastuun ottaa sähköurakoitsija joka tekee myös päätöksen tehdäänkö suunnitelmien mukaisesti.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:18:57) kommentti

Siis: Mitä järkeä on polttaa ruutia sähkösuunnitelmaan, jos kumminkin urakoitsijan täytyy se tarkastaa ja hyväksyä; pahimmassa tapauksessa ehkäpä romuttaa? Jos "suunnittelijalla!" on tarvittava pätevyys, niin miksei hänestä voi sitten tulla urakoitsija?
Jos ei itse jaksa vetää piuhaa ja muuten toteuttaa, voi palkata luotettavan apulaisen ja sitten vaan hyväksyä!

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:20:07) kommentti

Niin tuolla mainitulla erikoissuunnittelijalla tulee olla kohteen toteutuksessa vaadittava sähköpätevyys, mikä pätevyys määräytyy ensisijaisesti kohteen sähköjärjestelmän maksimijännitteen ja sähkötehon mukaisesti.



Turvatekniikan keskus on viranomaistaho joka järjestää, ylläpitää rekisteriä ja ottaa vastaan näitä sähköurakoinnin tutkintoja. Tutkintotilaisuuksiin pääsee osallistumaan vain sellainen henkilö jolla on vaadittava sähköalan perustutkinto kuten esimerkiksi Sähköasentajan ammattitutkinto tai Sähköalan ( "paksusähkö" ) Insinöörin tutkinto.

Jäsenen antama (12.11.2012 klo:20:28) kommentti

Ei pidä sotkea suunnittelua ja urakointia. Suunnittelua saa tehdä kuka tahansa mutta urakoinnille ja sen tekijälle eli sille varsinaiselle sähköasennustyölle on erinäisiä vaatimuksia. Suomessa vaan nyt asia on järjestetty niin että se urakoitsija ottaa kaiken vastuun siitä asennuksesta ja sillä suunnittelulla on vain sellainen opastava tai konsultoiva merkitys ja nimenomaan sen rakentajan näkemysten julkituova merkitys. Urakoitsija sitten toteuttaa asennustyön ja vastaa sen määräystenmukaisuudesta. Ei tässä minun mielestäni ole mikään kohta mitenkään epäselvä tai hämärä, rajat on ihan kirkkaat.

Tuossa ruosu halusi tiedustella suostunko hyväksymään toisen tekemän työn omakseni eli väärentämään käyttöönottopöytäkirjan. Siihen voin vastata että monta kertaa on tarjottu mutta kertaakaan en ole siihen vipuun mennyt. Olet aivan oikeassa sen suhteen että jos jälkeenpäin halutaan varmistua asennusten oikeellisuudesta niin iso on homma. Ko. tilanteessa olen antanut neuvoksi varmennustarkastajan joka sitten on toiminut kuten on parhaaksi nähnyt, toivottavasti on ronkkinut esille sen alkuperäisen asentajan. Se on sikälis terve tapa että varmennustarkastaja ikäänkuin on viranomainen ja voi laittaa alulle tutkinnan oikeudettomasta urakoinnista ym. ilman että joutuu henkilökohtaisen boikotoinnin kohteeksi.

Jäsenen antama (13.11.2012 klo:10:53) kommentti

Kun ei ole tietoa, siis todellista tietoa ja yrittää antaa neuvoja, jotta pääsisi pätemään, niin selitelmiä kyllä riittää, mutta nehän vievät enemmän suohon, kun ei uskalla sanoa/myöntää olevansa väärässä.



Usein miten se myöntäminen tapahtuu olemalla kuin pisi sukassa, jolloin ne, jotka itsepäisesti tykkäävät pätemisestä siis selittelevät ja keksivät uusia "jatkoneuvojaan". Tuo on halpakorjausta.

Jäsenen antama (13.11.2012 klo:11:44) kommentti

Väittäisin että valtaosa tässäkin maassa tehdyistä sähköalan töistä on

jonkun toisen allekirjoituksella hyväksyttyjä,eikä allekirjoittajalla ole edes teoreettista mahdollisuutta jokaisen tekijän perään katsoa mitä tämä on

päivittäin puuhastellut.Ja tekijä voi olla koko elinkaarensa ajan riippuvainen tästä allekirjoittajasta.

Jäsenen antama (13.11.2012 klo:12:07) kommentti

Siis harmaata taloutta! Sillä lailla!

Jäsenen antama (13.11.2012 klo:13:43) kommentti

Jv 205...: "Kun ei ole tietoa, siis todellista tietoa, ja haluaa antaa neuvoja jotta pääsisi pätemään...."

Tuosta nyt ei taas tiedä että kelle tuo on tarkoitettu, mutta omasta puolestani en ole suoranaisesti antanut tässä tapauksessa "neuvoja" vaan esittänyt vastakysymyksiä ja omia mielipiteitäni, jos nyt ei tuota edellistä voi neuvoksi ottaa, siis mitä tuossa on ideaa, jos ei kerran tiedä, miten suunnitellaan, ja tarvii siihen "ohjeistusta", ja eikös sitä saa siltä urakoitsijalta jolla on pätevyys siihen toteuttamiseen! Näyttää sille ne toivomansa pistorasian paikat, niin saa useimmiten kerralla vastauksen että onko mahdollista toteuttaa!

Siis ettei vaikka sitä nyt laissa kielletäkkään! Mutta onhan sitä ikiliikkujaakin moni suunnitellut, muttei tietääkseni vielä kukaan toteutuksesta vastuuta ottanut? Mielestäni asia tuli selväksi!

Jäsenen antama (13.11.2012 klo:14:23) kommentti

ruosu hyvä! Se oli meille jokaiselle, joka kulloinkin tuntee ainakin vähintään piston häivän sydämessään. Rehti virheensä tunnustaminen on sitä suoraselkäisyyttä, mutta selittely on sieltä syvältä, joka saattaa itsensä vain enemmän syvemmälle suohon eli naurun alaiseksi.









Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Betonielementtisuunnittelu ja sähkösuunnittelu / tarjous

Meillä on arkkitehdin suunnittelemana 2-kerr. omakotitalo tällä hetkellä paperilla. Etsimme seuraavaksi sopivaa tahoa/(talo)firmaa, joka tekisi siihen- betonielementtisuu...

Sähkösuunnittelu

Onko pakollista hankkia sähkösuunnittelija omakotitalon rakentamiseen? Olen itse sähköasentaja ja teen itse sähkötyöt. Riittääkö että teen itse oman sähkösuunnitelman? ...

Urakkasopimus

Urakoitsijan ja tilaajan välillä oli sovittu kylpyhuoneremontista kiinteä hinta n. 8000€, lisäksi oli sovittu, että LVI- ja sähkötyöt tehdään erikseen tuntityönä. Onko so...

Talveksi villat

Voinko eristää autotallin kivivillalla ja laittaa höyrynsulun ja gyprocin päälle talveksi ja jättää tilan sitten kylmäksi jos sähkötyöt tehtäisiin vasta ensi keväänä....

muotovirhekö?

ostimme 53-valmistuneen talon, jossa myyntiesitteen mukaan "sähkötyöt pääosin uusittu v.-97". Nyt 1,5 vuotta kaupanteosta, olemme tekemässä remonttia ja törmänneet siihte...

Virheellisten sähköasennusten korjaaminen

Olen ostanut vuosi sitten asunnon, johon olen teettämässä keittiöremonttia. Katselmuksen yhteydessä kävi ilmi, että sähkötyöt edellisen keittiöremontin yhteydessä (entine...

Mitkä luvat pitää olla

Olen teollisuuden sähköasentaja. En ole pariinkymmeneen vuoteen tarvinnut päivittää oikeuspuolen asioitani. Nyt haluaisin tehdä omaan asuntooni asennustöitä. Ennen vanhaa...

Vintin eristystyölle urakoitsija Turun seudulta.

Hei,Olen yrittänyt netistä etsiä urakoitsijaa noin 25m2 vinttitilan eristämiseen Turun seudulta, mutta en ole löytänyt moista jolta saisi saman katon alta sekä eristys- e...

Paras ratkaisu hirsirunkoisen rm-talon seinärakenteeksi?

Terve,Eli tarkoitus olisi lähteä eristämään -35 rakennettua hirsirunkoista rintamamiestaloa. Rakennus on purettu sisältä paljaalle hirrelle (hirren vahvuus 130mm) ja myös...

mittauspöytäkirja

Vajaa vuosi sitten ostettu talo ja v 2000 tehty sähkötyöt jossa TN-C järjestelmä muutettu TN-C-S järjestelmäksi. Ei sitten tajuttu vaatia ennen kauppaa mittauspöytäkirjaa...

Kylmän yläkerran rakentamiskustannukset

Hei! Minkälaiset kustannukset? yläkertaan tulee n.40 neliön kokoinen 1h+kk+wc/suihku, ikkunat ovat valmiina sekä sisäänkäynti ulkokautta. Lattia on eristetty, mutta seini...

tuplakalvo villoitukseen

Äskettäin havaitsin tällaisen rakenteen: sisäverhous-kosteussulku-50mm koolaus villa-ilmansulkupaperi-200 mm villa etc. Siis sähkötyöt eivät puhkaisisi ilmansulkukerrosta...

naisen ikuinen haave?

   onko mahdollista saada avaimet käteen talviasuttavaa saunallista hirsimökkiä tai taloa millään tavalla joko tehdas työvoimalla tai palkkaamalla ulkopuolinen tekijä,n.5...

oma työ

Kuinka suureksi osuudeksi (%) voi laskea oman työn osuuden jos tekee talopaketin pystytyksen jälkeen (kastelli lämmitysvalmiiksi) kaikki sisäpuoliset työt (myös lvi-työt)...

Maadoitettu ja maadoittamaton pistorasia lähekkäin

Remontin jäljiltä pitäisi sähkötyöt viimeistellä ja ammattilainen siis tottakai tekee. Talossa vanhat pistorasiat ovat maadoittamattomia ja uusien pitää siis ilmeisesti o...

Valopistoke

Valopistokkeen paikkaa siirrettiin seinällä alemmaksi jatkamalla kaapelia.Pistokkeen entiselle paikalla laitettiin peitelevy ja jatko kaapeli vedettiin seinän välissä ale...

Kenellä vastuu kerrostalo-osakkeen sähkötöistä???

Olemme asuneet nykyisessä asunnossamme 3,5kk. Kaksi ja puoli viikkoa sitten liesi pimeni kokonaan. Kutsuimme sähkömiehen paikalle ja hän havaitsi, että sähkökeskuksesta o...

Urakoitsija epäluotettava-sopimuksen purun perusteet?

Hei Okt talon peruskorjaus menossa "lattiasta kattoon". Urakoitsija osoittautunut varsinaiseksi epeliksi.(tekee laatat pystyyn vaikka piti olla vaakaan,keittiö ei sellai...

Epäselvyyttä urakkalaskutuksesta

Teimme urakkasopimuksen kylkpyhuone- /saunaremontista. Urakkahinta 12835 €, piti sisältää mm. putki- ja sähkötyöt tarvikkeineen. Meidän maksettaviksi piti jäädä pintamate...

Moottorillisen liesituulettimen korvaaminen aktiivihiilisuodattimella tai liesikuvulla

Hei,Huoneistomme keittiöön on pyydetty vaihtamaan sinne aikoinaan edellisen asukkaan asentama moottorillinen liesituuletin, koska talon katolla on huippuimuri. Vaihtoehdo...

v.1955 rakennetun purueristeisen talon eristäminen

Omistamme 1955 rakennetun purueristeisen maalaistalon. Olemme ryhtymässä täydellisen remontin tekemiseen. Ulkoseinien rakenne on sisältä ulospäin: pinkopahvi, vaakalaudoi...

mökin varaston sähkötyöt

olen ostanut kesämökin vajaa kasi vuotta sitten. näyttää nyt siltä, että edellinen omistaja on tehnyt itse sähkötyöt ulkovarastoon. "tavallinen" sähköjohto menee muovipu...

Sähköremontti 50-luvun kivitaloon

Uusimme juuri keittiön ja sinne tehtiin lisää sähköpisteitä ym. sähkötöitä. Kun sähkötyöt oli tehty aloin saada "sähköiskuja" (samanlaisia kuten esim. pakkasella)upotetus...

Uusi vessa rintamamiestaloon

Mikä mahtanee olla karkea kustannusarvio (ja järkevyysarvio) suihkullisen vessan rakentamiselle II-kerrokseen? Uuden vessan paikka tulisi olemaan alakerran vessan päällä....

sähkötöiden kustannus

Paljon maksaa sähkötyöt arviolta taloon jonka huoneistoala 146 ja koko kerrosala 227. Kyseessä on loivanrinteentalo jossa 2 lämmintä autotallia. Sähkölämmitys, lämmönjak...