Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Ohmi

Sähköistys

Kysytty: 24.10.2012 klo:17:39
Hei! Kysyin sähkömieheltä paljonko sulanapitokaapeli kuluttaa sähköa. sähkömies aikansa pyöriteltyään kaapelia vastasi, että 10 ohmia/m. Kysyin mitä tarkoittaa, ei osannut sanoa :-) Osaisiko teistä joku sen selittää?



Virallinen vastaus
Sulanapitokaapelin normaali teho on 1...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Sähköistys / Ohmi":
Jäsenen antama (26.10.2012 klo:16:00) kommentti

Hei, vielä! Miten se kulutus lasketaan, jos on 10 W/m?

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:16:21) kommentti

Kaapelin pituus metreinä x 10w/m eli esim 10m=100w. Kyseessä on kumminkin todennäköisesti itsestäänsäätyvä kaapeli, joten kulutus vaihtelee, ja tuo on se maksimiteho.

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:16:22) kommentti

Kerro se 10W/m kaapelin pituudella (m), niin saat kaapelin kokonaistehon. Esim 10m kaapeli antaa siis 100W tehon. Jos se on päällä 10h on sähköä kuluttanut 1kWh (1000 Wh).

Jäsenen antama (27.10.2012 klo:9:59) kommentti

Jos kaapeli on vaikka 10metriä niin kerro se 10w sillä 10metrillä niin siitä tulee 100w. se on varmaankin max teho.

Jäsenen antama (3.11.2012 klo:7:08) kommentti

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista :)


Jäsenen antama (3.11.2012 klo:8:49) kommentti

Yksi tietää. Sitten alkaa kopiointi. No sehän on sen kertauksen äiti. Hyvää siitä tulee. Se pätemiseltä näyttäytyminen. Sehän nostaa rintaa aivan rottingille ja naapurikin sen sitten huomaa ja sen sädehtimisen ennen kaikkea.

Jäsenen antama (3.11.2012 klo:9:21) kommentti

Joo, johtuneeko "pakkotoisto" kysymyksestä ja kysyjän ehkä vajavaisesta käsitteiden/asian ymmärtämisestä.     

Jäsenen antama (3.11.2012 klo:10:14) kommentti

Mutta ku ne pakkotoistot ovat peräkkäin ja kysyjä ei ole reagoinut ollenkaan eli kysynyt lisää ymmärryksensä tueksi. Eiköhän kysyjä ymmärrä ilman pakkotoistojakin sen mitä pakkotoistajatkin.



Kyllä pakkotoistajien on kyettävä antamaan toinen näkökulma tai toinen tapa, joka valaisee asiaa toisilta kulmilta, jolloin se avartaa kysyjääkin.



Tällöinhän se ei ole mitään pakkotoistoa, vaan aivan hyvää asiaa ja suositeltavaakin.

Jäsenen antama (3.11.2012 klo:11:38) kommentti

Ja aivan aluksi haluan kiittää kaikkia, jotka antoivat hyviä vastauksia.

Jäsenen antama (3.11.2012 klo:17:51) kommentti

Voihan se olla 10 ohm/m, jos on vaikka vakiovastuskaapelia (esim. Ensto Tash). Tällöin kaapelin pituudella säädetään sen teho, eli vaikka 30m ko. kaapelia ja 230VAC => tehoksi tulee (U/R)*U=(230V/300ohm)*230V = 176VA eli Wattia

Jäsenen antama (3.11.2012 klo:20:46) kommentti

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/laskurit/teholaskin.htm

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:10:33) kommentti

Eipä tuokaan laskuri palvele kysyjää mitenkään!



Tosiasiassa on tiedettävä enemmän eli kaapelin pituus ohmi/m lisäksi, jotta pystyy vastaamaan. Siis sähkäri oli aivan oikeassa, kun ei pystynyt vastaamaan.



Sulanapidossa, kuten muutenkin, on tiedettävä kuinka pitkästi sitä kaapelia on ko. alueella, jotta kysymykseen pystyy mahdollisimman hyvin vastamaan mm. riittääkö vai ei kaapeli ja sen vastus ko. tapauksessa.



Senpä vuoksi kaapelimyyjät haluavat tietää ko. alueelle tai alueen koko ja m2:lle tarvittava teho, koska kaapeli kuin kaapeli ei käy, vaan se teho riippuu vastuksesta ja kaapelin pituudesta.



Kun ollaan tarkkoja, niin on tiedettävä myös se missä aineessa se kaapeli sitten tulee olemaan ja lämmittämään.

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:12:25) kommentti

Tarvinneeko tietää muuta kun että mikä on pihtivirtamittari! On jo senverran vanha keksintö että useimmilla sähkön kanssa touhuavilla on jo se käytössään!

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:13:14) kommentti

Mikäs se on ja auttaako se kysyjää ja/tai määritettäessä lämmityskaapelia?

Jäsenen antama (4.11.2012 klo:16:50) kommentti

Kun joku taas on kovasti "tarkkana", huomautettakoon että mikäli ohmeista on kysymys, on aivan samantekevää mitä se vastus lämmittää, kunhan tiedetään, mitä jännitettä siihen syötetään. Loppu on sen vastuksen ominaisuutta. Vastus puolestaan saattaa muuttua sen lämpötilasta riippuen, joka sekin on sen vastuksen ominaisuus riippumatta siitä, mitä sillä lämmitetään.

Koska meillä sähköverkon jännite on tunnettu ja vakio, yllä oleva pätee myös silloin, kun teho on ilmoitettu vastuksen pituusyksikköä kohti.

Kysyjällä varmaankin on tiedossaan vastuskaapelinsa pituus. Epäselvää on vain vastuksen ominaissuureissa, ohm/m vai W/m. Varmistuttuaan siitä kysyjä voi helposti laskea aiemmassa esitetyistä esimerkeistä vastuksensa maksimitehon. Minkä pituisia aikoja ja millä teholla vastus on päällä on sitten luonnon armoilla. Näitä aikoja voi kysyjä arvailla itse, jos häntä käyttökustannukset edes kiinnostavat.

Jäsenen antama (6.11.2012 klo:19:42) kommentti

Tarkkana pitää sinänsä olla sähköhommissa! Pisti silmään yksi pikkuseikka: Jos SÄHKÖMIEHELTÄ kysytään että paljonko joku laite, siis tässä tapauksessa tuo kaapeli; kuluttaa sähköä, niin ensinnäkin on aika mato mieheksi jos käsissä pyörittämällä pystyi tuon arvioimaan, ja toisaalta ei ohmi ole tehon yksikkö, kyllä se on watti!

Jäsenen antama (7.11.2012 klo:0:22) kommentti

Niinpä kyllä se on oltava tarkkana, kun armoitettu "neuvoja" ilmoittaa "kun teho on ilmoitettu vastuksen pituusyksikköä kohti." tai eihän tuossa tarkkanakaan tarvi olla.



Ja häh? "millä teholla vastus on päällä on sitten luonnon armoilla" vai luonto sen määrää sen tehon. Jopas on nerokasta ja "hyvää tietoa".



Niin kyllähän se luonto määrää sen onko huonoa tai hyvää sähköä ja kaiken kukkuraksi "vastuksensa maksimitehon".



Voi että! On tuossa uusoppimista tai uusavuttomuutta..

Jäsenen antama (9.11.2012 klo:11:00) kommentti

Eipä tähän mennessä mielestäni tullut vielä yhtään vastausta.



Sulanapitokaapelin tehontarpeen laskemiseen vinkkejä tuli hyvin. Siitähän se tietenkin kulutuskin riippuu. Esimerkiksi 100W kaapeli kuluttaa kymmenessä tunnissa 1kWh:n, mikäli on täydellä teholla koko ajan. Vuodessa samainen kaapeli kuluttaa sähköä noin hanskasta vetäistynä ja säätyväksi oletettuna 200kWh ja euroja 45 kappaletta.

Jäsenen antama (9.11.2012 klo:11:40) kommentti

Kysymyskin alunpitäen oli hanskasta vetäisty! Vuosikulutuksen määritykseen on kyllä laitekohtaisia sähkömittareita, silloin saa tarkat lukemat! Voi sitten vaan vedellä niitä hanskoja !

Jäsenen antama (9.11.2012 klo:11:53) kommentti

Totta. Kulutusmittarilla saa tarkan kulutuksen, tosin vasta talven jälkeen.



Kun on suunnittelemassa vaikkapa sitä, kuinka pitkän kaapelin laitattaa, on mahdollista arvioida kulutus ennakkoon. Silloin on enemmän tai vähemmän vetäistävä hatusta, joskus hanuristakin, koska tulevien talvien lämpötiloja ei voi tietää.

Hatustavetäisyni perusteet olivat: 130 pakkaspäivää, keskimääräinen lämmitysteho 75% maksimista ja kWh:n hinta 15 senttiä. Arvio on lähempänä maksimia kuin minimiä.

Jäsenen antama (9.11.2012 klo:13:27) kommentti

Täällä kellään ei ole kristallipallia anteeksi -palloa, joten kyselepä Ainolta. Sehän tiesi tulevaisuudenkin, mutta ehkäpä ei enää.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Trimmeriakun kunnon mittaus

 Akkujen varauksen  mittaaminen  Käytössäni on ns jokamiehen sähköyleismittari (karvalakkimalli Biltema 15-133), ja sillä yrittäisin mitata miten paljon akkutrimmerin tai...

Lattialämmitys ongelma

Moi, Meille asennettiin vessaremontin yhteydessä laattojen alle tasoitteeseen pieni 1m x 0,5 m lattialämmitysmatto (teho 100 W / neliö). Testasin nyt ensimmäistä kert...