Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Tilinpäätöksen esittely hallituikselle/yhtiökokoukselle

Rakennusoikeudelliset kysymykset

Kysytty: 14.2.2017 klo:13:58
Onko hallituksen jäsenellä oikeus käydä katsomassa isännöitsijätoimistossa tilikauden kuitteja? Miten kuitit on säilytettävä, kun isännöitsijä sanoo, että kuitit ovat tarkistettavissa ainoastaan sähköisesti?  Siis levylle tallennettuna.

Onko tilinpäätöksessä esitettävä vertailu tuloslaskelmasta edelliseen vuoteen ja budjetin toteutuminen?

Taloyhtiön yhteydessä on osa autotalliosakkaita, jotka eivät ole taloyhtiön osakkaana. Miten tilinpäätöskokoukset on järjestettävä? Onko autotalleista tehtävä aivan erilliset tilinpäätökset? Miten kulut jaetaan mm. isännöinnistä, sähköstä, autotallien kululle välttämättömästä piha-alueen asfaltoinnista ym?

Tuli paljon kysyttävää, mutta toivottavasti saan kaikkiin vastaukset!

Lämmin kiitos etukäteen!



Virallinen vastaus
Hallituksen jäsenellä on oltava pääsy kaikkiin yhtiön asiakirjoihin, dokumentteihin ja kirjanpitoon.

Kirjanpitomateriaalia on mahdollista säilyttää sähköisenä, jolloin se ei vie fyysistä tilaa. Kirjanpitolaissa on määrätty niistä määräajoista, kauanko tositteita ja tilinpäätöksiä pitää säilyttää. Laki löytyy tästä linkistä:

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava
>>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Rakennusoikeudelliset kysymykset / Tilinpäätöksen esittely hallituikselle/yhtiökokoukselle":
profiilikuva
MarkusTalvio
Markus Talvio
Lakimies OTM, kiinteistöjuristi

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia: