Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Rakennuslupa poikkeusluvalla kaava-alueen ulkopuolella

Rakennusoikeudelliset kysymykset

Kysytty: 21.2.2013 klo:19:52
Olemme ostamassa/kiinnustuneet 1982 rakennetusta omakotitalosta. rakennuslupa on myönnetty aikanaan poikkuesluvalla kaava-alueen ulokopuolelle (on vieläkin). Tiedusteluista/selvityksistä emme ole saaneet varmuutta onko rakunnukseen tehty asianmukaiset rakenne- ja käyttöönottotarkastukset aikanaan. Mitä mahdollisia seuraamuksia seuraa jos ks. tarkastuksia ei ole suoritettu.

PH1954 Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 1 kpl



Virallinen vastaus
Poikkeusluvan lisäksi rakentamiseen on pitänyt hakea rakennuslupa. 1982 voimassa olleen rakennusasetuksen mukaan uudisrakennus on tullut rakentaa hyväksytysti viimeistään viiden vuoden kuluessa rakennusluvan myöntämisestä ellei sen voimassaoloaikaa ole erityisistä syistä pidennetty.

Kysyjän tulisi kääntyä kunnan rakennusvalvonnan puoleen ja selvittää sieltä onko rakennukseen tehty tarvittavat tarkastukset ja onko se rakennusluvan mukainen ja jos ei n...


Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Kysymykseen/vastaukseen on liitetty lisäinformaatio linkki ->>
Arvostele vastaus kysymykseen "Rakennusoikeudelliset kysymykset / Rakennuslupa poikkeusluvalla kaava-alueen ulkopuolella":
Jäsenen antama (22.2.2013 klo:9:26) kommentti

Ei oikeastaan mitään, jos talo on pystyssä pysynyt, on oletettavaa,että kantavat rakenteet on ok. Rakennusvalvonnan tarkastukset liittyvät lähinnä byrokratiaan. rakennusvalvonta ei vastaa esim. rakenteellisesta viasta,vaikka se olisi rakenteet käynyt tarkistamassa ja jälkikäteen jotakin vikaa rakenteista löytyisi.

Jäsenen antama (22.2.2013 klo:10:42) kommentti

Kannattaa kuitenkin tehdä kuntotutkimus talon rakenteista ennen ostoa, ettei tule yllätyksiä. Myyjä maksaa tutkimukset. Jos myyjä kieltäytyy tehtäsä niin suosittelen, unohtakaa koko juttu.




Jäsenen antama (22.2.2013 klo:12:58) kommentti

Kuntotutkimuksen tekee nimenomaan ostajan asiantuntija ja eikä anna yksittäisiä tietoja myyjän käyttöön, vaan käyttää sitä omaan hinnoitteluunsa. Miksi antaisi myyjälle tietoja, jos paikat ovat kunnossa, jolloin tinkiminen ainakin vaikeutuu. Siis ai kannata omaan saappaisiinsa pisiä, niin kuin sanonta joskus kuuluu ja antaa aihetta.

Toisaalta, jos kauppoja ei synny, niin miksi antaa tiedot myyjälle? 

Jäsenen antama (22.2.2013 klo:13:03) kommentti

JR yms...

Täysin hakoteillä koko hommassa.

Kuntotutkimus asuntokaupassa on nimenomaan tarkoitettu myyjän sekä ostajan käyttöön, jossa selviää talon kunto.

Ei ole olemassa sellaisia kuin myyjän tao ostajan kuntotutkijoita vaan kuntotutkijoita, jotka tukivat talon. Se on ihan sama kuka laskun maksaa...

Jäsenen antama (22.2.2013 klo:13:51) kommentti

Pahimmassa tapauksessa kumpikin osapuoli on teettänyt kuntotutkimukset ja sitten kinaavat keskenään,jos tutkimuksissa on hivenen erillaisia tulkintoja Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kuka sitten päättää,kumpi on oikeassa.

Jäsenen antama (22.2.2013 klo:17:58) kommentti

Ei tarvitse ihmetellä kumpi on oikeassa, sillä ostaja tekee/määrittelee kuntotutkijansa avulla hinnan ostamalleen kiinteistölleen/huoneistolleen, jolloin vain se on ostajaölle faktaa.

Miksi ihmeessä ostaja omalla kustannuksellaan alkaa konsultoimaan myyjää, sillä suuri "vaara" on siinä, että kauppaa ei synny, jolloin muyyjä on saanut/vastikkeetonta/perusteetonta apua.
Jos kauppaa ei synny, niin voihan ostaja myydä/kaupata tutkimuksensa myyjälle.

Kun ostaja tutkii hyvin, niin myöhemmin ei synny erimielisyyttä kaupan kohteesta.

Ei kannata käyttää ns.  kuntotutkijoita, jotka copy/pastella siirtelevät tietoa entisistä tutkimuksista, vaan luotettavaa asiantuntijaa.

Se on hyvin yksinkertaista ja selväpiirteistä touhua..

Jäsenen antama (22.2.2013 klo:19:17) kommentti

Ettei vaan pääse unohtumaan tosiasiat...





Kuntotutkimus asuntokaupassa on nimenomaan tarkoitettu myyjän sekä ostajan käyttöön, jossa selviää talon kunto.

Ei ole olemassa sellaisia kuin myyjän tao ostajan kuntotutkijoita vaan kuntotutkijoita, jotka tukivat talon. Se on ihan sama kuka laskun maksaa...

Jäsenen antama (23.2.2013 klo:9:22) kommentti

Mä en ymmärrä tota JR+pirustinumeroita ajatuksenjuoksua. Tietystikin myyjä tekee kuntotutkimuksen, -kartoituksen tms. Ensimmäinen ostajakandidaatti kysyy: Onkos kuntotutkimus tehty?. Siihenkö pitäisi vastata, että tee itse. Hah hah.

Jäsenen antama (23.2.2013 klo:12:46) kommentti

Juu, ja yleensäkin myyjä sen haluamansa hinnan määrittelee. Ostajat sitten tekevät mahdollisesti tarjouksiaan selvittääkseen, saisiko vähän halvemmalla. Myyjä sitten joko suostuu tai ei, ihan harkintansa mukaan. Ei häneen jokin mystinen ja salaperäinen ostajan kuntotutkimus muuten vaikuta kuin korkeintaan luotaan työntävästi.

Yhden ja saman konkreettisen kohteen teknisen kuntotutkimuksen tulos on oikein hyvä pohja osapuolten hintaneuvotteluille. Kuntotutkijan on oltava kummastakin heistä riippumaton. Enpä usko, että hevin löytyisi kuntotutkijaa, jolle kumpikaan voisi sanella, millainen tutkimuksen tuloksen on oltava.

Jäsenen antama (23.2.2013 klo:13:43) kommentti

Tottahan se on, että kumpikin määrittelevät hinnan (rautalankaa) sekä myyjä että ostaja. kun ne hinnat kohtaavat samansuuruisena toisensa, niin yleensä kauppa syntyy.

Täällä on niin monesti todettu, kun ostaja ei ole tutustunut kohteeseen itse oman asiantuntijansa, (ja taas rautalankaa) siis tehnyt kuntotutkimusta omasta puolestaan, vaan luottanut siihen myyjän mahdollisesti teettämään kuntotutkintaan, niin täällä on sitten suorastaan parkumisen jälkeenkin paruttu kuinka meille näin kävi (edelleen rautaalnkaa) ollaan raastupaan menossa rakennusalaa vähiten tunteva (niinpä taas rautalankaa) juristi käsipuolessa rahastamassa.

On se vain niin tyhmää ostaa/tehdä elämänsä suurin kauppa kuin hevosta säkissä (sitähän tapahtuu joka päivä).

Eikö ensin kannata käyttää rakennusalaa hyvin tuntevaa luotettavaa osaajaa kuntotutkimus tehden ja määritellä se hinta etukäteen mikä kannattaa maksaa eikä suinpäin maksaa mitä viisas pyytää? Jälkikäteen sitten lähdetään sen siis vähiten rakennusalaa tunttevan kanssa hinnoittelemaan sitä kohdetta. Se on sitä dorkaa ja kaiken lisäksi kalleinta tinkimistä, joka ei juuri koskaan ole hintansa väärtti, mutta pääseehän siinä toteuttamaan sittä haavettaan - tapella.Sehän on sitä ajatuksen kulkua, niin kuin täällä tuntuu olevan  asiantuntijoilla (lue/ajattele: "asiantuntijoilla").

Jäsenen antama (23.2.2013 klo:15:04) kommentti

Niinpä niin. Kaikilla elämän alueilla esiintyy epärehellisyyttä, jopa rikollisuutta. Kuitenkin se on pienen pieni murtoosa kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Minusta on samantekevää, kumpi sen tutkimuksen maksaa tai maksakoot vaikka yhdessä. Mutta silloin kun vääryyttä todistettavasti tapahtuu, eivätkä osapuolet keskenään kykene sopimaan, ainoa hyväksyttävä tie on oikeustie. Se on järjestelmä, johon yhteiskuntajärjestys perustuu. Siellä puolestaan tarvitaan ensisijaisesti lakiasiantuntijaa sekä todistajia.

On kai selvää, ettei raastupaan aivan pienistä muut lähde, kuin sairauteen asti

periaatteisiinsa vetoavat, jotka saattavat hassata sinne vaikka koko omaisuutensa.

Jatkuvasti propagoimasi "juristit pelkästään laskuttaa mitään aikaan saamatta" on yleistyksenä jonkinlainen päähänpinttymän omainen hokema vailla todellisuuspohjaa. Samoin kuntotutkijoiden mollaaminen yleisesti ottaen huijareiksi. Totta on, etteivät kaikki kanteet oikeudessa menesty, mutta se ei johdu juristeista vaan laista.

Jäsenen antama (23.2.2013 klo:19:30) kommentti

Sillä ei ole väliä kuka kuntotutkimuksen tekee eikä sillä kuka sen maksaa, pääasia on että tehdään.

Nykyisin tehdään vielä kuntoarvioita, mutta se on muuttumassa. Lähitulevaisuudessa tulevat uudet ohjeet asuntokaupan yhteydessä tehtävistä talojen tutkimisesta. Uudessa mallissa tehdään aina kuntotutkimus, eli arviot jäävät historiaan. Kuntotutkijoille tulee uusi koulutus ja FISE myöntää pätevyydet.

Jäsenen antama (23.2.2013 klo:19:38) kommentti

Tuo rautalankateksti viittaa entiseen MONTAAN.... Taitaa olla jo neljäs nimimerkki näillä palstoilla....

Jäsenen antama (23.2.2013 klo:23:56) kommentti

Tuo taitaa olla hieman vanhaa juttua, sillä minun tietämäni mukaan täällä on jo noin puoli miljoonaa nimimerkkiä ja tulee varmaan vielä monta nimimerkkiä lisää.

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:1:33) kommentti

” Samoin kuntotutkijoiden mollaaminen yleisesti ottaen huijareiksi.”

Kuka niin on väittänyt?

” Totta on, etteivät kaikki kanteet oikeudessa menesty, mutta se ei johdu juristeista vaan laista.”

Miksi ihmeessä toinen juristi sitten puolustaa sitä väärää eli vääryyttä, joka ei menesty?

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:8:26) kommentti

JR454....

Hyvä nimimerkki. Sinä et näköjään ymmärrä oikeuskäytäänöstä juuri enempää kuin sika hopealusikasta.

Tuolla edellä on hyvä kommentteja oikeuskäytännöstä. Lakimiehet tekevät hyvää työtä yhteiskunnassa ja puolustavat oikeudessa niin kantajaia kuin vastaajiakin. Eneen oikeudenkäyntiä ei voi sanoa kuka siellää voittaa tai häviää.

Jos et tätä ymmärrä niin minkäs sille sitten mahtaa....

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:10:46) kommentti

No sitäpä ihmettelen, että niiden "lainlukijoiden" pitäisi olla täysjärkisiä, jolloin pitäisi tajuta mikä on oikein ja mikä väärin. Siitäpä syystä, kun niillä ei ole sitä ymmärrystä enempää rakennusasioissa kuin  sialla hopealusikoista, niin silloinhan niille kaikki on oikein eli vain ja ainoastaan raha ratkaisee, muusta päämäärästä viisveisuut.
 
Eihän täysjärkisen kannata lähteä vääryyttä puolustamaan, mutta niille jonninjoutaville joristeille kelpaa raha jesuiittamaisesti. Siis tarkoitus pyhittää keinot.

Fiksut ratkaisevat (ei-rikos)asiat salien ulkopuolella. Se on kaikkien etu, paitsi jonninjoutavien joristien.

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:10:59) kommentti

"Miksi ihmeessä toinen juristi sitten puolustaa sitä väärää eli vääryyttä, joka ei menesty?"

Eivät kaikki syytteet ja niiden väitteet ole välttämättä vedenpitäviä. Ihmisiä heikkouksineen kumpikin osapuoli on. Tuomiot annetaan vasta tuomioistuimessa sen mukaan, mitä toteen näytetty on. Eivät asianajajat siitä oikeuden ulkopuolella päätä, että joku on konna ja tuo toinen puhdas pulmunen.

Kiinnostuneena kuulisin, mikä mielestäsi olisi vaihtoehto riitojen ratkaisumenetelmäksi, kun oikeuskäsittely ei Sinulle millään kelpaa.

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:11:08) kommentti

Luetun ymmärtäminen on joillekin vaikeaa! Siis uudestaan, jospa menisi perille.

"Fiksut ratkaisevat (ei-rikos)asiat salien ulkopuolella. Se on kaikkien etu, paitsi jonninjoutavien joristien."

Laiha sopu on aina parempi kuin lihava riita. Salin sisällä kärsii "kumpikin" osapuoli, mutta ei se kolmas, joka voittaa aina. Siksipä niitä juttuja viedäänkin saliin "hurumykky" eli joristit viettelevät eli johdattelevat heikkoja sinne salin puolelle.

Ratkaistaan asiat keittiöpöydän ääressä ilman jorinoi(tsijoi)ta.

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:11:58) kommentti

Kun keittiön pöydän ääressä ei sopua synnykään, miten sitten jatketaan mielestäsi?

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:14:03) kommentti

Onhan niitä OK-talossa muitakin huoneita....

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:15:24) kommentti

Eei sitä riitakumppania huaneen pualelle lasketa, ties vaik´olis lakimies.

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:20:49) kommentti

Niin..., tai voihan se olla joristi...

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:21:44) kommentti

Kysyjälle.

Kannattaa ottaa selvää kunnan rakennusvalvonnasta mikä on lupien tilanne. Ostajan ei kannata ottaa mitään selvittelyn alle vaan tehköön myyjä selvityksen.
Jos myyjä ei selvitä tilannetta, kannattanee häippäistä ko talon ympäriltä.
Edellä on käsitelty kuntotutkijoiden asioita. Näillä palstoilla liikkuu valitettavasti sellaisia kirjoittajia, joiden tehtävänä on ainoastaan toisten mollaaminen eikä oikeiden asioiden esittäminen. Se on erittäin valitettavaa ja lapsellista. Mutta kukin tyylillään. Ei näköjään ole juuri ymmärrystä näistä asioista.

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:22:10) kommentti

Tulihan se tunnustus. Kauan se kestikin. Puhdistuihan se omatuntokin - ainakin vähän.

Jäsenen antama (24.2.2013 klo:22:11) kommentti

Juu, tosi on. Rönsyili aivan hakoteille ja kauas aiheesta. Anteeksi!

Jäsenen antama (25.2.2013 klo:7:44) kommentti

On hienoa, että JR454... huomaa virheensä.

Jäsenen antama (25.2.2013 klo:22:23) kommentti

Ja jälleen niitä nige..laiskirjetä.

Jäsenen antama (26.2.2013 klo:18:55) kommentti

Katohan... MONTA / RATOIV / JV... mitä liekkään on palannut areenalle...


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Autokatos/varasto lupa-asiat

Tarkoitus olisi rakentaa autokatos/varasto ( kylmä ) erään netissäkin olevan rakennusohjeen mukaisesti. Asumme kaava-alueen ulkopuolella ja rakennusvalvonnan mukaan tarvi...

tontin erottelu

Kyseessä on yhteisomistuksessa oleva toistakymmentä vuotta vanha paritalo,joka on rakennettu vuokratontille.Jos ostamme tämän tontin,onko mahdollista erottaa molemmille p...

Juurien poisto

Voinko kaava-alueen omakotiasujana poistaa tontiltani naapurin puolelta tulevat puunjuuret ja laskuttaa ko. toimepiteestä naapuriani....

Rakennuslupa varastorakennukselle?!

Hei!Olen rakentamassa n 11 neliön varastoa kaava-alueelle. Joku "viisas" kertoi suomen lakien mukaan alle 12 neliön varaston rakentamisen olevan mahdollista ilman rakennu...

katoksen tuenta

Olemme rakentamassa kahden auton katosta jonka jatkona olisi talli ja varasto. Koska autot tulisivat vierekkäin katokseen, katoksen leveys olisi 7 metriä ja pituus 6 metr...

varainsiirtovero

Vuokraamme isältäni kaava-alueen ulkopuolelta 5000m2 tontin nimelliseen hintaan 1e tarkoituksena rakentaa ok-talo pakettina. Se olisi toinen asuntomme joudummeko maksamaa...

Rakennuslupa kompostoivalle käymälälle

Millainen rakennuslupa tarvitaan kahden neliön kompostoivalle huussille. Kompostikäymälä on Biolan Eco ja siihen liittyysuotonestekanisteri osana toim...

Rakennusoikeus kaavatontilla

Omistan yli 1 ha:n kaavoitetun rantatontin, jonka rakentamista nyt suunnittelen. Haluaisin ylittää rakennusoikeutta, ja aikaisempien lausuntojen perusteella se olisikin m...

kaupungin viemäröintivelvollisuus

Asumme kaava-alueella omakotitalossa n.4km keskustasta. Meillä on vuonna 90 rakennetut omat viemärikaivot (silloin hyväksytyt).Olemme aloittamassa talon laajentamista. As...

Kuka vastaa ojista?

Tonttimme sijaitsee pienessä kunnassa kaava-alueella, se rajoittuu kolmelta sivulta pyörätiehen ja yhdeltä puistoon, eli varsinaisia rajanaapureita ei ole paitsi kunta. K...

Rakennusluvan riitauttaminen

Olemme rakentamassa kaava-alueelle tänä keväänä. Rakennusluvan saamme tällä viikolla. Viereisen tyhjän tontin omistaja on jättänyt valituksen talomme asemakaavasta. Hän...

JALASSAUNA RAKENNUSAJAKSI

TARKOITUS OLISI TEHDÄ JALASSAUNA RAKENNUSAJAKSI JA KÄYTTÄÄ SITÄ EHKÄ MYÖHEMMINKIN,KUN TALO ON REMONTOITU. TARVITAANKO RAKENNUSLUPA TAAJAMAN ULKOPUOLELLA SAUNAAN.SAUNAN KO...

Ison lammen rakentaminen

Olemme ajatelleet rakentaa ison uimakelpoisen lammen tilallemme, joka on kaava-alueen ulkopuolelle. Tarvitaanko lupia? Lampi on tarkoitus rakentaa alueen monttukohtaan...

piharakennukset!!!

Aikomukseni on rakentaa hirsistä pihavarasto kelkalle, kalusteille, romppeille ja muulle tavaralle ja tietysti mahdollisimman suuri enkä tietenkään halua tehdä niin isoa...

tontille johtavan tien katkaisu

Tarkoituksena katkaista tontillemme johtava yksityistie, jotta läpiajaminen ei ole enää mahdollista. Varmuuden tien omistuksesta saa varmaan maanmittauslaitokselta. Sijai...

Parveke

Meillä on vanha omakotitalo taajama-alueen ulkopuolella. Haluaisimme rakentaa taloomme kevytrakenteisen parvekkeen yläkerran siivousta helpottamaan. Tarvitseeko rakentami...

Autokatos/varaston routaeristys

Rakenteilla autokatos ja varasto. Varasto ainakin aluksi olisi kylmänä tilana jatkossa ehkä lämmitys. Kuinka tehdä routaeristys: Laitanko koko alueen alle EPS 200 150 mm....

varastorakennus

Moi! Pihapiirissä varasto/puuliiteri yhdistelmä noin 50 m2 joka on purkukuntoon tulossa.Minkälaisia lupia tarvitaan uuden tekoon vai riittääk&oum...

puu-aita orapihlajan tilalle

Minulla on vanha orapihlaja-aita ja aion laittaa yhdelle sivulle puu-aidan. Tarvitaanko siihen rakennuslupa ,asun kaava-aluella ? ...

vesi-ja viemäri-liittyminen

Vesi-ja viemäri liittymä maksu 8400€ oli järisyttävä. Rakennamme Ouluun, Kiiminkiin. Alue kuuluu haja- asutus alueeseen/ osa yleiskaavaan. Mitkä ovat ne perusteet millä k...

Poikkeamislupa

Hei! Olen netistä koittanut löytää tähän vastauksen, mutta saan vain ristiriitaista tietoa. Joten ksymykseni on; mitä eroa on poikkeusluvalla ja poikkeamisluvalla?...

rakennusoikeudesta

meillä on tontti jossa on rakennusoikeutta jäljellä 165 m2. Talomme tulee olemaan n.150 m2. onkohan mahdollista saada poikkeusluvalla lisää rakennuslupaneliöitä autotall...

matka rannasta

Saimme luvan rakentaa poikkeusluvalla vielä yhden mökin rannallemme. Matka järvestä on on oltava 25 metriä. Mikä yleensä on käytäntö. Onko matka mökin seinästä, vaiko esi...

Rakennusoikeus ja varastotila

Määräalallamme on rakennusoikeutta poikkeusluvalla 240. Talon kerrospinta-ala on 204. Lisäksi oli tarkoitus rakentaa autotalli yhdelle autolle ja autokatos toiselle. Tekn...

Tontin rajat ja muita kysymyksiä

Haaveissamme on omakotitalo, mutta emme hallitse rakentamiseen liittyviä koukeroita. Varasimme asemakaava -alueella olevan tontin, mutta nyt emme tiedä, kuinka projektiss...