Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Myyjän vai rakentajan vastuu

Rakennusoikeudelliset kysymykset

Kysytty: 29.3.2012 klo:0:02
Ostimme viime vuonna omakotitalon. talo on alunperin elinkeinonharjoittajan vuonna 2005 rakentama ja olemme nyt sen toiset omistajat. Teetimme nyt viime talvena lämpökamerakuvauksen, joka paljasti lattian rajasta lämpövuotoja useasta kohdasta.

Myyjä sanoo, ettei ole ollut tietoinen asiasta. Alkuperäinen rakennuttaja taas kertoo, että seinäelementtien asennus on tehty alihankkijan toimesta, joka on sittemmin mennyt konkurssiin.

Onko alkuperäisellä rakennuttajalla vielä vastuuta tällaisessa tapauksessa? Piilevän virheen perusteella voin ilmeisesti vaatia myyjältä hinnan alennusta, mikäli vian korjaus osoittautuu kalliiksi. Milloin vika muuttuu merkittäväksi (maakaaren mielessä)? Tällä hetkellä ei ole arviota, paljonko korjaus tulisi maksamaan (ja vian merkittävyydestä ei siis ole varmuutta). Kannattaako tehdä kirjallinen reklamaatio heti, vai vasta sitten kun korjauskuluarvio on tiedossa? Ilmeisesti itse korjaus on kuitenkin minun vastuullani, ellei sitten rakentajalla ole jonkinlaista takuuvelvoitetta jäljellä?

Marc Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 1 kpl



Virallinen vastaus
...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Rakennusoikeudelliset kysymykset / Myyjän vai rakentajan vastuu":
Jäsenen antama (29.3.2012 klo:9:36) kommentti

Myyjä vastaa 5 vuotta piilevistä virheistä. Sinulla ja talon urakoineella yrityksellä ( ymmärrän,että tässä tarkoitetaan tuolla rakennuttajalla, talon tehnyttä urakoitsijaa) ei oikeastaan ole mitään asiaa toisillenne. Urakoitsija vastaa joka tapauksessa aliurakoitsijoidensa työsuoritteista, vaikka ne olisivat menneet konkurssiin. Sitä merkittävyyttä ei maakaaressa ole määritelty,mutta jos korjauskustannukset ovat haarukassa 4-10 %:a ostohinnasta, se voi muuttua merkittäväksi. Nämä ilmaukset ovat usein sen verran ympäripyöreitä, että mikäli ette pääse sopimukseen kahden kesken, silloin tulee juristit määrittelemään tuon virheen merkittävyyden ja viimevaiheessa oikeuslaitos. Mutta jos se korjauskulu on muutama satanen-tonni, eikä myyjä lähde kustannukseen mukaan, kannattaa ehkä korjata itse. juristit yleensä nostavat noita kuluja huomattavasti.Tokihan sinun pitää reklamoida myyjää ensitilassa.Se on sinun etusi. Ja voit ilmoittaa siinä reklamaatiossa,että annat lisätietoja myöhemmin, lähinnä sen korjauskulun osalta. Tällaiset asiat ratkeavat joko helposti,kun myyjän kanssa on asiasta keskusteltu tai sitten useamman vuoden oikeuden käynnin jälkeen.

Jäsenen antama (29.3.2012 klo:11:24) kommentti

Kuinka pahoja lämpövuodot olivat?

Jäsenen antama (29.3.2012 klo:11:32) kommentti

Lämpökuvaus paljastaa lähes jokaisesta talosta lämpövuotoja. Ei ole edellytyksiä korvauksiin, mikäli eristeet ovat rakennusluvan mukaisesti ja asianmukaisesti paikallaan.




Jäsenen antama (29.3.2012 klo:13:12) kommentti

Niin,mitähän siinä raportissa ilmenee, sepä ei tuosta kysymyksestä ilmennyt. Liekkö ollut minkälaisia alituksia lämpötiloissa tai indeksissä.

Jäsenen antama (29.3.2012 klo:15:26) kommentti

Veikkaampa että lämpövuodot saisi kuriin elementtikitillä. Lattialistat irti ja ulkoseinän ja betonilaatan sauma tiiviiksi. Jos talossa on alipaine kuten pitääkin, niin vetää hyvin herkästi korvausilmaa alaohjauspuun ja perustuksen välistä jos ei ole täysin tiivis. Tuo näkyy sitten heti lämpökamerakuvissa kun ympäristö jäähtyy.



Kustannus todella pieni.

Jäsenen antama (29.3.2012 klo:16:22) kommentti

Oleellinen tieto puuttuu:Lämpötilat!

Jäsenen antama (29.3.2012 klo:17:10) kommentti

Mikään kitti ei ole eriste eikä siten riittävä korjaus, mutta parantaahan se hieman.

Jäsenen antama (29.3.2012 klo:23:40) kommentti

Eriste voi olla täysin kunnossa mutta höyrynsulun vuotaminen aiheuttaa sitten "lämpövuodon" - alipaine vetää sisälle kylmää ilmaa joka hyvinkin tehdyn villaeristyksen moitteetta läpäisee. Toki päinvastainen tai molempien viallisuus on mahdollista, mutta jos joka paikka on liian kylmä, niin höyrynsulku on yksi mahdollisuus.

Tai sitten yksinkertaisesti vain alajuoksun kohdalla on vain puuta niin paljon verrattuna muihin kohtiin että se nyt vain on kylmempi kohta, "ominaisuus" - lämpötila puuttuu, joten on vähän arvailua.

Jäsenen antama (30.3.2012 klo:7:51) kommentti

Asuntokaupassa keskustelevat vain myyjä ja ostaja.

Kysymuksen mukaan seinän kylmyys johtuu ilmavuodoista ulkoseinän alaosassa. jos lämpötila laskevat alle sisäilmaohjeen ja tutkimus on tehty luotettavasti kuuluu vastuu yksiselitteisesti myyjälle, ellei tätä vauriota ole kirjattu kauppakirjaan.


Jäsenen antama (30.3.2012 klo:8:38) kommentti

Kirjallinen reklamointi kannattaa hoitaa välittömästi!

Jäsenen antama (30.3.2012 klo:9:21) kommentti

Oireet sopisivat virheeseen, jonka minä olen kerran tavannut.

Siinä sokkelin yläpinta oli jäänyt heikosti tasoitetuksi, ja parin elementin alle ei oltu laitettu mitään eristettä.

Tuossa tapauksessa korjaus onnistui kohtuullisella työllä. Vaan jos on tiilivuorattu talo, jolloin ulkopuolelta ei pääse käsiksi, ompi hankala homma. Sisältä päin korjatessa kun tulee höyrynsulun uudelleen laitto ongelmaksi.

Jäsenen antama (31.3.2012 klo:8:57) kommentti

Sokkelin ja ulkoseinän alaosan vuoto on yleisimpiä OK-talojen virheitä.

Huono työn laatu on yleensä osasynä ja lisäksi ongelman tietämättömyys.

Yksi naulanreiän kokoinen ilmavuoto jäädyttää lattiaa helposti 0,3 m2:n alueen ulkoseinävyöhykkeellä. (Riippuu paljolti painesuhteista).

Jäsenen antama (31.3.2012 klo:9:08) kommentti

koska siellä sokkelin päällä käytetään kattohuopakaistaa. Saahan sitä käyttää, mutta se on asennettava oikein. Näinhän se tehdään, siis väärin asennettuna, koska sitä on jo vuosisatoja käytetty väärin asennettuna eli tehdään niin kuin muut tekevät, mutta ei niin kuin hyvä tulee.

En lähde sen kummemmin neuvomaan ja perustelemaan, koska täällä joutuu neuvoissa aina Halvan "suohon" ja syvälle. Inttämisestä ei loppua tule. Siinä sokkelikin on kohta hetsillään väärin päin tai viimeistään väärällä tontillakin D2:sta puhumattakaan.Siis ajatelkaa itse.

Jäsenen antama (31.3.2012 klo:9:22) kommentti

Juu...

Huopakaistan pääasiallinen tarkoitus on estää kosteuden siirtyminen sokkelista alapuuhun.

Jos sokkelin yläpinta on epätasainen, ei huopa vaikuta ilmavuotoihin juuri lainkaan.

Kuten edellä mainitsin työn huolellisuus on avaintekijä. Ilmavuoto jäähdyttää erittäin tehokkaasti.




Jäsenen antama (31.3.2012 klo:9:57) kommentti

Miksei kysyjä ilmoita lämpövuodosta mittaustuloksia?


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

myyjän vastuu

siirtyykö kiinteistön myyjän 5 vuoden vastuu perillisille , jos myyjä on menehtynyt aiemmin??...

pesuhuoneen ovi

Asumme reilun vuoden ikäisessä paritalossa. Rakentaja on asentanut kaikkiin huoneisiin välioviksi muotopuristeovet. Ilmeisesti mdf- levyä? Samainen ovi on myös pesuhuonee...

Myyjän vastuu

Olemme yksityisinä hartiapankkina rakentamassa paritalon, jonka toisen asunnon myymme ja toiseen muutamme itse. Mikä on meidän vastuu toisen asunnon myynnissä, normaali k...

Kesämökin osto

Olen ostamassa v.90 rakennettua lautamökkiä.Nyt askarruttaa pitäisikö mökki kuntokartoittaa?Jos kartoitusta ei tehdä ,mikä on myyjän vastuu?...

Myyjän/rakentajan vastuu kiinteistön myynnissä

On kyse omakotitalon myynnistä, joka on rakennettu v.2001. Tarjolla on vakuutus (Raksystems Credia, www.credia.fi), joka kattaa kiinteistön myynnissä myyjän vastuun, eli...

kopolaatat

Ostimme ok-talon lähes viisi vuotta sitten. Silloin tehtiin taloon kuntotarkastus ja tämän yhteydessä huomattiin että kylpyhuoneen yhdellä seinällä oli muutama ns. kopola...

Rakentajan vastuu?

1) Koskeeko rakentajan vastuu omakotitaloa, jonka myyjä on itse rakentanut omaan käyttöönsä? Jos koskee kuinka pitkän ajan? 2) Onko myyjä omakotitalokaupassa vastuussa...

rakentajan vastuut

Olen kuullut, että talonrakennuksessa on viiden ja kymmenen vuoden vastuita. Mitkä ovat ne omakotitalon rakentajan/myyjän vastuut, jotka raukeavat viiden vuoden jälkeen j...

Kauppakirjasta

Onko normaali käytäntö merkitä kauppakirjaan, että huoneisto myydään "siinä kunnossa kuin se on"? Rajaako tämä jotain myyjän vastuita pois, vai onko esim. piilevien vikoj...

Ongelmia remontoidun asunnon parketin kanssa...vai voiko kyseessä olla laminaatti?

Ostimme remontoidun kerrostaloasunnon, johon oli juuri asennettu uusi pähkinäparketti. Muutettuamme, ja asuntoon tutustuttuamme löysimme kohtia, joista parketti narisee j...

salaojituksesta

Hei!-89 rakennetussa omakotitalossa kivijalka rappeutunut ja kostea kauttaaltaan. Ostimme talon vuosi sitten, kosteuskartoituksessa maininta salaojista "ei tutkittu, ei t...

Villan paksuus

Hei!Ostimme nyt kesäkuussa vuonna 2007 valmistuneen omakotitalon. Talo on Jukka-talo, jonka valmistaja pystytti ja myyjä teki kaikki sisätyöt ym. Talossa on yläkertavarau...

Kauppakirjan sanamuoto

Olemme ostamassa omakotitaloa, jossa kuntotarkastuksessa todettiin kosteusvaurio pesu/saunatiloissa. Kostuneet rakenteet purettiin ja kuivatettiin myyjän toimesta. Myynti...

Talo kalliolla

Olemme kunnostamassa 1960-luvulla lecaharkoista rakennettua taloa, joka on rinnetontilla ja perustettu suoraan kalliolle ilman anturaa tai mitään välimassoja. Mietimme, o...

Ilmvirtaukset katosta sisätiloihin

Kiitos vastauksesta liittyen peltikaton pinnoitukseen.Voisitteko vielä antaa mielipiteenne ilmavirtauskysymykseen:Yläpohjasta virtaa ilmaa katon rakenteitten läpi huoneis...

Ilmastointiputken siirto

HeiHankimme varaavan takan vuonna 2007 valmistuneeseen paritaloomme, jonka olemme ostaneet 2009. Piipun muurauksen yhteydessä huomattiin, että ilmastointiputki kulkee juu...

Sähkölattialämmityksen vianhaku

Parkettien alla suorasähkölämmitys, muualla OK mutta keittiö-olohuone pimentynyt eli ei lämpiä vaikka kyseinen termostaattivalo normaalisti punainen/vihreä. Varmaan useam...

Iso remonttiko edessä !

Ostimpas (sinisilmäisenä ensiasunnon ostajana) tuossa vajaa 5 v. sitten asunto-osakkeen. Asuntoon oli tehty -99 kylppäriremontti, siten että amme oli viety pois, mutta am...

oven karmit????

Meillä on kohta vuositarkastus erillistalossamme.Huomasin jo muuttaessamme,että useat oven karmit ovat ikäänkuin kakkoslaatua.Maalipintaa puuttuu ja osa karmeista on muut...

Vikaa laatoituksessa

2010 valmistuneessa rivitalokylpyhuoneessa lattialaatoituksen saumaus on alkanut kummallisesti irrota. Saumauksen korjaus ei ole ihan yksinkertainen juttu. Mikä on r...

Virheelliset lattiakaadot saunassa

Olen rakennuttanut omakotitalon sekä siihen liittyvän rantasaunan. Lopputarkastus on pidetty 2011 ja heti saunan ensimmäisessä käytössä...

Nurkista vetää

Hei, Asun juuri valmistuneessa paritalossa ja ongelmana nurkkien kylmyys. Sisälämpötilan ollessa +22, ulkolämpötila -5, niin nurkkien lattiasta mitattu lämpötila on +12...

Homehtuva leikkimökki.

Ostimme upean uuden itse tehdyn leikkimökin lapsillemme joululahjaksi. Mökki on seissyt sateessa pihalla (kuten leikkimökin kuuluu) ja nyt huomasin sen olevan sekä sisält...

Myyjän vastuu???

Mikä on myyjän vastuu, kun reilun puolen vuoden asumisen jälkeen huomasimme, että jätevedet vuotavat maaperään ja sieltä vesikaivoon. Tutkimukset osoittivat, että vesi on...

kosteusvaurio uudessa talossa

Ostimme 1999-2002 rakennetun puutalon syksyllä ja nyt eilen illalla huomasimme kylpyhuoneen seinän ja lattian välissä olevan saumausaineen irronneen. Tänäaamunakin eriste...