Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Miten lupa hommataan?

Rakennusoikeudelliset kysymykset

Kysytty: 9.6.2011 klo:21:10
Hei.
Kysyisin miten pitään toimia lupien suhteen.
Rakennamme 34mm höylähirsimökin johon haluaisimme laittaa kamiinan.
Miten kyseisen tulisijan lupa haetaan jne? Tarkoitus laittaa kamiina ja valmispiippu.

enska79 Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 2 kpl



Virallinen vastaus
Mökin rakentamine edellyttää rakennusluvan hakemisen. Samaan pääpiirustuks...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Rakennusoikeudelliset kysymykset / Miten lupa hommataan?":
Jäsenen antama (9.6.2011 klo:22:46) kommentti

Mökki tulee kodin terrasta, eli ei suunnittelijalta. mökille haetaan lupaa, kunnan ukko vaan sano että käskekään myyjän piirtää tulisija samalla. se ei onnistu koska mökki tulee tyyliin osta ja ota mukaan. Elin voinko itse piirtään tulisijan mökin pohjakuvaan ja selvittää piippumallin?

Jäsenen antama (9.6.2011 klo:22:49) kommentti

Jos tulisijalle vaaditaan lupa (yleensä näin on) niin sitten palkkaat suunnittelijan piirtämään tarvittavan kuvan. Ei varmaan maksa paljon, jos kyse on pelkästä tulisijasta. Olen varmaan väärässä, mutta jos tupa on sen verran iso, että tulisija sinne mahtuu, niin voisin kuvitella, että tarvitaan suunnittelija muutenkin. Kyseessä ei liene kuitenkaan ihan leikkimökki?

Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:38) kommentti

Mökin sisätila 15m2.

Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:40) kommentti

"Elin voinko itse piirtään tulisijan mökin pohjakuvaan ja selvittää piippumallin?"

-lupakuvat voi piitää kuka tahansa, mutta hankkeella on oltava vastaava mestari, joka vie hanketta eteenpäin. Nyt kannattaisi ottaa heti häneen yhteyttä.

Ihmeellistä touhua, jos ei mökkimyyjältä saa edes lupakuvia.




Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:43) kommentti

Homman nimi on se että, ostin tontin ja ostan mökin ja pystytän sen itse.

Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:46) kommentti

"-lupakuvat voi piitää kuka tahansa"

Ohhoh! Ei voi!

Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:46) kommentti

"Homman nimi on se että, ostin tontin ja ostan mökin ja pystytän sen itse."

-Voit hyvin pystyttää sen itse, mutta kelpaatko työmaallesi vastaavaksi mestariksi? Jos et, sinun on hankittava se ja pääsuunnittelija muualta. Oletko selvittänyt lvi-asioita?


Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:47) kommentti

mökissä kantovesi, ei sähköä.


Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:48) kommentti

""-lupakuvat voi piitää kuka tahansa"



Ohhoh! Ei voi!"

-voi piirtää kuka tahansa. Mutta ne kuvat tietenkin pitää olla asialliset ja suunnittelija pitää olla. Tarkoitin siis sitä fyysistä piirtämistä. Siihen ei tarvitse olla suunnittelija, eikä piirtäjä.


Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:49) kommentti

enska, soita heti huomenna kuntasi rakennusvalvontaan ja kysy, ketä suunnittelijoita hankkeillasi pitää olla, mitä he vaativat.



Ei se sähköttömän ja vedettömän mökin rakentaminen käy niin, että ostaa hirret ja vaan tekee. Mökin rakentamiselle pitää olla lupa.

Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:52) kommentti

Olen kuntaan soittanut. minulle sanottiin että lupa onnistuu, tontilla rakennusoikeus jne. Nyt yritän saada vastausta siihen että mitä tulee tehdä jotta saan rakennusluvan kanssa yhtä aika haettua myös luvan tulisijalle.

Jäsenen antama (9.6.2011 klo:23:52) kommentti

Kun sitä ei ole alkuperäiseen mökin kuvaan piirretty.

Jäsenen antama (10.6.2011 klo:0:25) kommentti

No se pitää sitten piirtää. Siiten haetaaan se lupa. Vastaava tarvitaan myös.

Ja se toteutus sen luvan ja suunnitelmapiirrustuksen mukaisesti. Vastaava vastaa työnjohdollisesti toteutuksesta.

Jäsenen antama (10.6.2011 klo:3:54) kommentti

Ohoh! Ollaanpa sitä täysin hakoteillä ”ohjeineen”. Tuntuupa nyt olevan enemmän paniikkia muualla kuin alkuperäisellä kysyjällä. Nyt alkuperäisen kysyjän on tehtävä käskystä ”sitä sun tätä”. Otetaan rauhallisesti ilman paniikkia. Kun haetaan rakennuslupaa, niin kansanomaisesti kuin tässä tapauksessa on meneteltävä eli puhuttava kansan kieltä.



Piirtäjällä tarkoitetaan nimenomaan rakennusvalvonnan hyväksymää suunnittelijaa eikä harhauteta kysyjää millään selittelyillä: ”lupakuvat voi piitää kuka tahansa”, johon ainoa oikea vastaus on : ei voi, vaan se on rakennusvalvonnan hyväksymä piirtäjä eli suunnittelija. Niissä lupakuvissa ei tarvitse näkyä, kuka ne loppujen lopuksi piirsi konkreettisesti ”paperille”.



Kun ollaan nykyajassa, niin useimmin se piirtäjä on kone eikä mikään fyysinen henkilö.



Mitähän tuo seuraava ohjekin tarkoittaa?



” -voi piirtää kuka tahansa. Mutta ne kuvat tietenkin pitää olla asialliset ja suunnittelija pitää olla. Tarkoitin siis sitä fyysistä piirtämistä. Siihen ei tarvitse olla suunnittelija, eikä piirtäjä.”



On täysin ketuilla tuo selitelmä. Mitähän ohjetta nyt tulee jäädään odottamaan. Alkuperäinen kysyjä eli enska79

a)Hanki rakennusvalvonnan hyväksymä suunnittelija eli ”piirtäjä”, joka suunnittelee eli ”piirtää” sen mökkisi tulisijoineen rakennuslupakuvat

b)Tarvitset sitten rakennusluvan haussa erilaisia virallisia papereita/asiakirjoja, jotka saat kunnastasi

c)Hae rakennuslupa, jossa ehkä tarvitsee nimetä jo pääsuunnittelija ja vastaava työnjohtaja, jotka tulee olla rakennusvalvonnan hyväksymiä.

d)Kun saat rakennusluvan, niin siitä ilmenee tarkkaan mitä sinun pitää tehdä esim. rakennekuvat ja katselmukset sekä alkukokouksen jne.

e)Ei ku sitten pystyttämään, jonka saa sitten suorittaa kuka vain, jonka sinä hyväksyt.

f)Kysy lisää, jos on tarvetta ja kysy niin kauan, että itse ymmärrät myös.


Jäsenen antama (10.6.2011 klo:7:37) kommentti

Piirtäjällä tarkoitetaan nimenomaan rakennusvalvonnan hyväksymää suunnittelijaa eikä harhauteta kysyjää millään selittelyillä: ”lupakuvat voi piitää kuka tahansa”, johon ainoa oikea vastaus on : ei voi, vaan se on rakennusvalvonnan hyväksymä piirtäjä eli suunnittelija. Niissä lupakuvissa ei tarvitse näkyä, kuka ne loppujen lopuksi piirsi konkreettisesti ”paperille”.

-ei tarvitse näkyä, kuka ne on piirtänyt. Se ei ole mitenkään auktorisoitu, siksi ne voikin piirtää kuka tahansa. Nykyään kuvat tehdään koneella, mutta monet piirtävät edelleen (esim. mökkikuvia) ns. vanhanaikaisesti tussaamalla. Ehkä sä raitov olet sen verran nuori, ettet ole koskaan nähnyt suunnittelutoimistossa piirtäjiä...

Jäsenen antama (10.6.2011 klo:12:08) kommentti

Taitaa päästä helpoimmalla kun kysyy kunnan rakennustarkastajalta asiat. Ja "ratoiv" täällä homma tosiaan lähti kyllä hanskasta, alko oleen jo lvi:tä jne.

Jäsenen antama (10.6.2011 klo:12:16) kommentti

Kyllä, ota yhteyttä kunnan rak.valvontaan.

Vaikka sulla olisikin kantovesi, niin joka tapauksessa sun pitää hoitaa ne likavedet jonnekin/jotenkin. Siihen tarvitset selvityksen kunnalle.



Tulisijan saat siihen mökkiisi siten, että piirrät/piirrät sen tulisijan mökin rakennuslupakuvaan, kuten jo joku tuolla aiemmin neuvoi.

Jäsenen antama (10.6.2011 klo:12:23) kommentti

http://www.luoman.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=732&Itemid=125

tuossa mökki minkä ostan, mökkiin ei tule poistoputkea vedelle.

Jäsenen antama (10.6.2011 klo:16:13) kommentti

"Ehkä sä raitov olet sen verran nuori, ettet ole koskaan nähnyt suunnittelutoimistossa piirtäjiä..."

Kiitoksia mummu!

Tarkoititko Alvaria?

Jäsenen antama (10.6.2011 klo:23:10) kommentti

Tod. näk. joudut kunnalle kuitenkin selvittämään, miten käsittelet harmaat vedet. Ei se kunta varmaankaan usko, että te ilman vettä siellä mökillä olette.

Jäsenen antama (11.6.2011 klo:0:52) kommentti

Kyllä olen jo sitä kysynytkin. saunan yhteyteen tulee saostuskaivo. Ja nämä ei ole uskon asioita.


Jäsenen antama (11.6.2011 klo:9:09) kommentti

"Tulisijan saat siihen mökkiisi siten, että piirrät/piirrät sen tulisijan mökin rakennuslupakuvaan, kuten jo joku tuolla aiemmin neuvoi."

 Hei!Halloo mummu!

Jäsenen antama (11.6.2011 klo:23:32) kommentti

Juu, toimitat ravaan muutoskuvat.

Jäsenen antama (12.6.2011 klo:8:07) kommentti

Eikös juu! Toimita ensin paikkakuntasi rakennusvalvontaan (ei mihinkään epämääräiseen "ravaan", mikä se on?) rakennuslupahakemus kaikkine asiapapereineen ja vaadittuine sunnitelmineen, joissa ovat jo kaikki tiedossa olevat takat, piisit yms asiat piirrettyinä. Sitten jäät odottamaan rakennuslupaa, joka tulee aikanaan.

Muuten muutospiirustuksilla sinä et pysty hakemaan rakennuslupaa, mutta muutosta rakennuslupaan voit hakea, joten sinulla on oltava ensin kuitenkin voimassa oleva rakennuslupa, johon haet muutosta.

Siis, kun haet rakennuslupaa, niin niihin piirustuksiin tietenkin kannattaa laittaa heti kaikki tiedossa olevat asiat. Jokaisesta muutoksesta voimassaolevaan rakennuslupaan on  maksettava rakennusvalvonnalle  huomattavan summa.  

Jäsenen antama (12.6.2011 klo:15:09) kommentti

rava=rakennusvalvonta



Mä käsitin ehkä väärin, kun luulin, että ap. on jo lupakuvat jättänyt ja nyt odottelee lupaa.

Jäsenen antama (12.6.2011 klo:15:21) kommentti

Eipä ensimmäistä ja ehkäpä ei viimeistäkään!


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

tonttikauppa

Onko olemassa jotain tonttikupan tekoon valmista "pohjaa" joska mukaan tekisin tonttikaupan. sellainen selkeä ja vielä jossa olisi myös tiedot mitä muuta asiakirjoja pitä...

Lupa-asiaa

Suunnitelmissa on remontoida vapaa-ajan asunnon ullakkotila asumiskäyttöön, tuleeko siitä talsiasuttava tai kesähuone, se on vielä mietinnässä mutta miten toimia lupa-asi...

Onko mahdollista?

Korjausrakentaminen vaati  rakennnusluvan ja  lupa oli hankinnassa ja ja rakenteiden korjausta ei saanut aloittaa ennenkuin lupa oli myönnetty.Isänn&o...

Ongelmia rakennuslupa-asiassa

Hei, haemme omakotitalollemme rakennuslupaa pääkaupunkiseudulla. Mielestämme lupa-arkkitehti on tehnyt käsittelyssään virheitä ja kohtelee meitä epäasiallisesti (nähtävis...

Tontin arvoa alentavat rasitteet

Ostimme tontin eikä rasitustodistuksessa ollut mainintaa tontillamme olevasta sähkötolpan vaijerista joka tulee suoraa talomme nurkalle. Tontin raivaustöiden jälkeen tämä...

Lomaasuntotonteille omakotitalo

Olemme ostaneet 6 vierekkäistä tonttia pienestä pohjoisen kunnasta. Jokaisen tontin koko on reilu hehtaari (yht. 7 hehtaaria) ja jokaisella tontilla on loma-asuntoa vart...

C-lupa

Opiskelen Amiedussa kiinteistönhoitajan ammattitutkintoa ja nyt on rakennus osio joten kysynkin lupa asiaa. Mikä on kunnan rakennusvalvontaviranomaisilta haettava ns. C-l...

Puolilämmintä tilaa ullakolle

Mitkä edellytykset sekä toimenpiteet mahdollistaisivat puolilämpimän tilan ullakolle paritaloyhtiössä? Mitä tarvitsee selvittää? Naapurin lupa, taloyhtiön lupa, rakennusl...

Tiiliseinä esille

Asumme 1960-luvulla rakennetussa tiilikerrostalossa. Haluaisimme puhdistaa makuuhuoneen päätyseinän ja saada tiilen näkyville. Miten tämä tehdään? Pinnalla on lasikuituta...

Höyrynsulut pesuhuoneessa??

Meille tulossa siis höyrynsulku ulkoseinälle, pesutilat muurataan kivestä ja siihen on tulossa vielä vesieristys. Täältä olen kuitenkin lukenut, ettei kahta sulkua saisi...

rakennusluvan puutteet

Kysyisin, että voiko kunta myöntää rakennusluvan laillisin perustein jos vaikkapa rakennekuvat puuttuvat ja lupa myönnetään edolla, että rakennekuvat toimitetaan myöhemmi...

lipputanko

kuinka lähelle naapurin rajaa saa pystyttää lipputangon ja tarvitaanko siihen mahdollisesti joku lupa...

mökkitien leventäminen

Ostimme tontin jolle tulee 100m pitkä mökkitie, joka ei sijaitse meidän tontilla. Miten tälläistä tietä voi leventää ja mitkä ovat arvioidut kustannukset? Mistä kaikista...

Seinän purkaminen kerrostalossa

Kyseessä piti olla kevytbetoniseinä, joka kuitenkin osoittautui vähemmän kevyeksi. Ennen purkua lupa sen purkamiseen saatiin sekä isännöitsijältä että talonmieheltä. Mite...

Rakennettavien rakennusten omistusoikeus

Hei.Ostimme puolison kanssa mökkitontin joka omistetaan puoleksi.Rakennuslupaa suunnittelijan toimesta haettiin vain toisen nimellä. Mitenkä on omistusoikeus rakennettava...

uimalampi suonrantaan

Löytyykö mistään tietoa, kokemusta tällaiseen: kaivaisin pienen uimalammikon saunani lähelle rikkoen suonpinnan... sauna on jyrkähköllä rinteellä, joka rajoittuu suohon j...

Koti-Optimi kustannusten jako

Miten Koti-Optimin kustannusarviossa kustannukset jakautuvat kohdan "Rakennuttaminen, suunnittelu, työmaan valvonta, lupa- ja liittymismaksut" alla? Onko mahdollista jaka...

LAAJENNUS

Miten on - voiko kaupungin vuokratontilla olevaa asuntoa laajentaa? Kyseessä paritalo. Haluaisimme hieman isomman olohuoneen. Onko mahdollista edes saada lupa? Vaikuttaak...

Puiden kaato

Saako pihatöiden yhteydessä kunnan kaava-alueella, omalla tontilla kaataa puita, vai tarvitaanko lupa /ilmoitus ?...

takasta

Minulla -63 rakennettu omakotitalo rossipohjalla,ulkoseinissä mineriitti.Ajattelin mahtaako olla mahdollista rakennuttaa tiileri takka sisälle?Talossa kyllä piippu mutta...

pyykinpesukoneen vedeneristys keittiössä

Vaaditaanko pyykinpesukoneen sijoittamiseen kerrostalon keittiössä erillinen lupa esimerkiksi taloyhtiöltä tai isännöitsijältä ja millaiset eritykset tarvitaan?...

mitä saa rakentaa toisen maalle

Jos tilalla on rasitteena tieoikeus,saako ko.oikeuden omistajat rakentaa vajan ilman maanomistajan lupaa tiealueelle.Tietoimituksessa on annettu lupa tiealueeksi ja kahde...

Valokate

Tarvitaanko rivitalossa valokatteen asentamiseen anoa jostain lupa, ja jos tarvitaan niin mistä se anotaan...

Kivipesä

Pihsauna tulee pilariharkkojen päälle ja saunan lattiasta 50mm viemäriputkelle paikkaTarkoitus on johtaa vähäiset pesuvedet kivipesään (lupa on kunnalta) Miten kivipesä r...

talotuuletin

Haluaisin tietää miten mahdollinen talotuuletin asennetaan, koska poistoputki katolle on vain yksi, nykyiselle liesituulettimelle, eikös talotuuletin vaadi...