Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Pilarianturan mitoitusOsaatteko neuvoa

Perustukset

Kysytty: 11.3.2010 klo:6:24
Osaatteko neuvoa jonkun lähdeteoksen (rakennusalan oppikirja?) jossa käsitellään kattavasti pientalon (pilari)anturan koon ja raudoituksen mitoitusta?

SeppoF Käyttäjä on mies
 
Kysymyksiä: 14 kpl



Virallinen vastaus
Maallikolle tarkoitettuja kirjoja ei ole. Betonirakenteiden mitoitus on aina...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Perustukset / Pilarianturan mitoitusOsaatteko neuvoa ":
Jäsenen antama (11.3.2010 klo:9:01) kommentti

Rakenne suunnittelija.

Jäsenen antama (12.3.2010 klo:7:47) kommentti

Pääasiallinen motiivini ei selviä tuosta alkuperäisestä kysymyksestäni, koska sen ei mielestäni pitäisi vaikuttaa vastaukseen. Vaikka lopullisen pohjarakenteen mitoituksen tekisikin rakennesuunnittelija niin haluan silti itsekin tietää mitkä ovat mitoituksen periaatteet ja lähtökohdat. Vähintäänkin siitä syystä että voin itsekin varmistua suunnnitelmien oikeellisuudesta.



Olen viime aikoina kuullut ja lukenut turhankin usein rakennuttamiseen liittyvistä ongelmista. Tämän vuoksi haluan itsekin olla tietoinen siitä mitä ollaan tekemässä kun olen rakennuttajana. Sama pätee myös suunnitteluun.



Laajempi kysymys (jonka paikka ei ole täällä) liittyy pätevyysvaatimuksiin, joiden määrä tuntuu vain lisääntyvän, ei siis pelkästään rakentamisessa. Monessa kohdassa tässä ollaan jo mielestäni menty liiallisuuksiin ja pätevyyksien vaatiminen vain lisää byrokratian pyörittämiseen tarvittavia voimavaroja.



Tuohon alkuperäiseen kysymykseen ehdinkin jo hakea materiaalia, mutta jätetään sivuston yleisen linjan mukaisesti kertomatta täällä. Jätetään löytämisen riemu muillekin jotka ovat samassa tilanteessa, ehkä tuo linja on jossain määrin perusteltukin. En silti ymmärrä tuota vastauksen ensimmäistä lausetta: "Maallikolle tarkoitettuja kirjoja ei ole.". Ei rakentaminen mitää salatiedettä ole.

Jäsenen antama (12.3.2010 klo:9:09) kommentti

SeppoF hyvä: Tämä

""Maallikolle tarkoitettuja kirjoja ei ole.""

tarkoittanee sitä, että maallikolle tarkoitettuja hyvin kattavia kirjoja ei ole, vaan "sinne päin", mutta ne eivät riitä. Ammattilaisille tarkoitettuja kirjoja on sitten pilvin pimein, joista on osattava poimia ne oikeat "naulat ja oikein", mutta sekin tapahtuu vasta, kun on runsaasti "kilometrejä" takana tällä alalla.

"Ei rakentaminen mitää salatiedettä ole."

Ei tietenkää ole missään tapauksessa, mutta korostan sitä, että pelkästään lukemalla kirjoja rakentamaan ei opi. Toisaalta on myöskin todettava, että "pilkkuviilarit" menevät useimmiten mäkeen ja täysin järjettömyyksiin, koska sieltä unohtuu usein se liha, kun luuta kalutaan.

Näissä asioissa auttaa "maallikkoa" aivan terve ja toimiva järki, jota palvelee lukeminen, kysyminen, selvittäminen, ennen kaikkea terveellä tavalla varsinkin oman toiminnan kyseenalaistaminen.

On vielä korostettava, että tavallinen tervejärkinen maallikko pystyy aivan samaan tai oikeastaan joskus parempaankin suoritukseen kuin esim. tohtori, joilla se maanläheinen ajattelu jää unholaan, koska ne pyrkivät liian eli tarpeettoman korkeatasoiseen ratkaisuun, josta järki on sittenkin liian kaukana. Tämä johtuu siitä, että ne pyrkivät esittämään asiansa/työnsä liian monimutkaisesti eli "kirjaviisaasti" ja niillähän se käytännön kokemus on usein täysin nolla.

Käytäntö on se, joka tikanpojankin puuhun nostaa. 

PS! Pyhäkoululaiset ja muut sädekehäänsä kantavat: tällä en halua loukata kysyjää mitenkään, joten toivottavasti ette käy kiillottamassa kilpeänne tai sitten käykää. 

Jäsenen antama (12.3.2010 klo:22:40) kommentti

Miksi julkiset rakennukset homehtuu ennen aikojaan, ei kai ammattilaisista ainakaan luulisi olevan puutetta. Näköjään vallalla on käsitys ok. rakentaja ei ammattimaista, niin siksi rakentaminen huonoa. Mikä selitys,sitten kelpaa tähän AMMATTILAISTEN tekemään etenkin julkiseen rakentamiseen, kun on ammatilaiset rakennuttajan ja rakentajan ja tarkastuksen kontolla ja myös suunnittelu ammattimaista.Missä mättää.

Jäsenen antama (13.3.2010 klo:15:15) kommentti

Kyllä ne OK-talotkin homehtuvat ja vieläpä enempi kuin julkiset rakennukset.


Jäsenen antama (13.3.2010 klo:18:08) kommentti

Epäilen olevan mitään tilastoja prosenttuaalisesti noista homehtumisista, joten on toisaalta turha väitellä tai kilpailla siitä. Vai onko? Jos on, niin luvut "pöytään", niin eipähän tarvitse kilpailla.

Jäsenen antama (13.3.2010 klo:19:06) kommentti

Vale,emävale ja tilasto!

Jäsenen antama (13.3.2010 klo:19:30) kommentti

Tuohon rakentaja.fi vastaukseen lisää...
Oleellisin lisätekijä on maaperän kantavuus. Yksistään kuormien ja betonin ominaisuuksien tuntemus ei riitä. Karkeasti sanottuna kalliolle rakennettuna anturoita ei tarvita ja mitä heikompi maaperän kantavuus sitä suuremmat anturat. Anturoissa käytetään yleisesti K30 betonia, ok-rintamalla jopa K20-25.
Mutta rakennesuunnittelijaa tarvitaan, koska rakennusvalvonta ei hyväksy maallikkojen suunnitelmia.

Jäsenen antama (13.3.2010 klo:21:39) kommentti

Tähän voisi lisätä, että maallikko ei ole mikään kirosana tai asiantuntevuuden poissulkeva sana. Maallikon suunnitelma voi kelvata ihan sellaisenaan, jos se on oikein tehty. Se vain täytyy jonkun riittävän pätevyyden omaavan hankilön oikeaksi hyväksyä ja ottaa nimelleen. Tällä tavoin olen itse erinäisiä rakenneratkaisuja hyväksyttänyt, eikä se rassaa minua mitenkään, että se paperit on jonkun insinöörin nimissä.

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:0:40) kommentti

"Vale,emävale ja tilasto!"

No senpä vuoksi noista ei ole tilastoja eikä lievempiäkään juttuja eli emävaleita eikä valeita! Hehheh!

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:8:27) kommentti

Silloin kun insinööri allekirjoittaa suunnitelman on se insinöörin tekemä ei maallikon.

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:11:14) kommentti

Ei. Vaan allekirjoituksellaan ottanut vastuun suunnitelmasta.

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:11:46) kommentti

Niin ja silloin suunnittelija on se insinööri. Jos jotain sattuu ja tarvitaan lisäselvityksiä selvityksen tekee se insinööri ei maallikko....

Maallikoiden suunnitelmia ei hyväksytä.

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:13:25) kommentti

"Maallikoiden suunnitelmia ei hyväksytä."



Kyllä hyväksytään, kun maallikko älyää käyttää sopivaa bulvaania.

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:13:33) kommentti

Eli insinööriä...

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:14:04) kommentti

Kun olis hoksannut jättää tähänkin kommentoimatta...

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:17:24) kommentti

"Kyllä hyväksytään, kun maallikko älyää käyttää sopivaa bulvaania."

<-käsittämätöntä kommentointi Po. toimintatavassa on kysymys aivan muusta kuin "älyn käytöstä" !!!!!

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:18:08) kommentti

Niinpä on taas niitä sädekehäpyhäkoululaisia, sillä totuus ja käytäntö ovat usein eri juttuja kuin teoria. Täällä ei näköjään saa sanoa totuutta, vaan pysyttävä pyhäkoulutasolla. Suomennetaan nyt kuitenkin, että bulvaani on se suunnitteluoikeuden omaava, joka panee nimensä maallikon tekemään suunnitelmaan.

Sanottakoon vielä, että menetelmä on täysin sallittu. Näin se vaan joskus menee. Eipä maha mittään. Vain totuus on se oikea. Järjenkäyttö pitää olla aina mukana eikä ainakaan puhua vastoin parempaa tietoa ja/tai vääristellen asioita yrittäen olla parempi kuin on.

Pete hyvä! Mitäs nämä tarkoittavat: "Maallikon suunnitelma voi kelvata ihan sellaisenaan, jos se on oikein tehty. Se vain täytyy jonkun riittävän pätevyyden omaavan hankilön oikeaksi hyväksyä ja ottaa nimelleen. Tällä tavoin olen itse erinäisiä rakenneratkaisuja hyväksyttänyt, eikä se rassaa minua mitenkään, että se paperit on jonkun insinöörin nimissä."

"Kun olis hoksannut jättää tähänkin kommentoimatta..." että kuka?

Jäsenen antama (14.3.2010 klo:21:37) kommentti

Mitäköhän Monta tarkoitit kysymyksilläsi. Minä puhun vain omasta puolestani. Kaduin itse kirjoittamaani ja sinun äskeisessä siteeraamaasi kommenttia tähän ketjuun, järjestysnumeroltaan yhdeksän. Mitäs luulit? Itse luulin tehneeni itseni ymmärretyksi.

Jäsenen antama (15.3.2010 klo:8:02) kommentti

"
""Maallikolle tarkoitettuja kirjoja ei ole.""

tarkoittanee sitä, että maallikolle tarkoitettuja hyvin kattavia kirjoja ei ole, vaan "sinne päin", mutta ne eivät riitä. Ammattilaisille tarkoitettuja kirjoja on sitten pilvin pimein, joista on osattava poimia ne oikeat "naulat ja oikein", mutta sekin tapahtuu vasta, kun on runsaasti "kilometrejä" takana tällä alalla."

Kenties, mutta tuo ei tarkoita sitä etteikö "maallikko" voisi tutustua aiheeseen ja selvittää suunnittelun taustat ja periaatteet. Toinen kysymys on se kuinka paljon pitää itse nähdä vaivaa oikean tiedon etsimiseen ja kuinka paljon voi kysyä aiheesta tietäviltä. Nythän jouduin hakemaan kaiken itse. Jos olisin kysynyt suoraan minkä kokoiset anturat tarvitsen kohteeseeni olisi kyseessä ollut tiedon kalastelu eikä se olisi mitenkään lisännyt omaa, eikä kenenkään muunkaan, tietämystä aiheesta, mutta siitähän ei tässä ollut kysymys.

Olen täysin samaa mieltä Peten kanssa siinä että "maallikko" ei ole kirosana, ei ainakaan pitäisi. Ei ne paperit niitä töitä tee vaan ihmiset, pätevyystodistus ei ole tae siitä osaisi hommansa. Maallikon tekemät suunnitelmat saattavat olla ihan hyvin paremmin tehdyt kuin "ammattilaisen". Juuri tästä syystä haluan itse tutustua aiheeseen vähintäänkin siinä laajuudessa että voin vakuuttua suunnitelmien oikeellisuudesta. 

Viimeksi menneenä viikonloppuna kuulin pieleen menneestä remontista. Siitä oliko syy suunnittelusta vai toteutuksesta en ole varma, mutta oma luottamukseni rakennusalan "ammattilaisiin" ei ainakaan kohentunut. Suuri osa on varmasti asiansa osaavia ja luotettavia, mutta paljon mahtuu sekaan porukaa sieltä toiseltakin laidalta. Jos et tiedä ja tunne tekijää/suunnittelijaa on parempi tehdä itse, itse ainakin olen tätä mieltä.

Jäsenen antama (15.3.2010 klo:11:47) kommentti

"Jos et tiedä ja tunne tekijää/suunnittelijaa on parempi tehdä itse", mutta itse-tehdenkin piile se viisaus, että on tiedettävä/osattava mitä ja miten on tehtävä.....

Jäsenen antama (15.3.2010 klo:11:59) kommentti

"mutta itse-tehdenkin piile se viisaus, että on tiedettävä/osattava mitä ja miten on tehtävä....."



Nimenomaan!

Jäsenen antama (15.3.2010 klo:20:26) kommentti

Pete Hyvä! käsitin sinun tarkoittavan melkoisella varmuudella allekirjoittanutta kommentillasi siihen tyyliin, eet "olis saanu jäädä kommentoimatta..." vai miten se oli ja siksi ihmettelin, koska olen/olin kanssasi täysin samaa mieltä mitä aikaisemmin kommentoit. Siinä nuo/tuo pyhäkoululaiset ärhentelivät, koska sillä tavalla niiltä lähtenee "leipää", mutta se kateus suotakoon heille.

SeppoF hyvä! Toivottavasti ymmärsit allekirjoittaneen eli kommenttini. Jos et, niin en voi mitään, sillä enempää rautalankaa en tässä viitsi vääntää.

Jäsenen antama (16.3.2010 klo:15:54) kommentti

MONTA HYVÄ...



Jos jättäisit muiden nimittelyn! Ole eri mieltä kaikista asioista, mutta käyttäydy siivosti. Toisten mollaaminen ei auta ketään....

Jäsenen antama (16.3.2010 klo:16:00) kommentti

Täysin ja oikuetetusti "Betonitohtori":n kanssa samaa mieltä!!

Jäsenen antama (16.3.2010 klo:23:47) kommentti

Eiköhän tässä jokaisen kanta ole tullut selväksi. Itse olen sitä mieltä (edelleen) että ihmiset tekevät töitä, ei paperit. Toki sen paperin pitäisi olla merkki ammattitaidosta. Useimmiten varmasti onkin, mutta valitettavasti ei aina.

Jäsenen antama (30.5.2010 klo:18:52) kommentti

Mites on pojat lähettekö mun kyytiin jos käydään vähän lentelemässä lentokoneella.
Ei mul oo lentolupakirjaa mut voin lainata yheltä kaverilta.
Joo ja oon mä monta kertaa istunu kaverin kyydissä, joten osaan mä ihan varmasti lentää.

Jäsenen antama (30.5.2010 klo:21:26) kommentti

Millos mennään vai haetko kotoa.. Oon mäkin lentäny, kauan sitten, eikä mullakaan oo lupakirjaa..

Jäsenen antama (14.9.2011 klo:13:49) kommentti

Niinhän siinä sitten kävi itsellekin kun suurin osa projektista on tehty omalla porukalla talkoomeiningillä niin jälki on ollut hyvää, mutta kun yhteen vaiheeseen otettiin rakennusalan ammattilainen (näin ainakin piti olla), niin uudestaanhan homma pitää tehdä.



Luottamus rakennusalaan heikkeni jälleen melkoisesti ja kun mediaa (ihan mitä tahansa) seuraa niin melkoisesti tuntuu olevan ongelmia muuallakin. Onko syynä sitten se että yritetään tehdä mahdollisimman nopeasti jäljestä piittaamatta vai joku muu, mutta ammattiylpeydestä ei tunnu olevan tietoakaan.

Jäsenen antama (14.9.2011 klo:18:45) kommentti

Niin, ennenhän sitä naureskeltiin, että juu, teit ite ja säästin - ja jälki oli sen näköistäkin. Nykyään valitettavasti homma onkin toisin päin - teetettiin ammattilaisella ja tehtiin ite uusiksi perässä. Eikä säätetty :-(


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Kylmän perustuksen teko

Hei.Rakennan isoa piharakennusta pilareiden varaan. Rakennuksessa on ns kylmä perustus ja rossipohja.Millaisella hiekkatäytöllä saavutetaan riittävä routimissuoja ettei t...

Puhelinneuvonta

Rakentaja netin jäsenille neuvoa antava puh. numero...

Vanhan sokkelin eristys

Aloitan rintamamiestalon salaojaremonttia ja aikomus on samalla eristää sokkeli. Eli sokkeliin patolevy ja eriste r- styroksilla tai spu eristeellä. Kyseltyäni "ammattimi...

Kerrostalon korvausilma piippu

hohhoijaa, jos olisit vaivautunut lukemaan kysymykseni ajatuksella, niin olisit saattanut havaita, etten tiedustellut yhtiön päätöksistä ja vastu...

klaffipiironki

Osaatteko neuvoa, mistä löytäisin klaffipiirongin malleja ja teko-ohjeita. Mielellään sellainen malli jossa on paljon pieniä laatikoita, ja muutama vähän isompikin...

Seinäpinnat

Kysyisin neuvoa miten korjata lasikuitutapeettipohjalle maalatut seinät jotka kissa on repinyt hajalle. Materiaali pitäisi olla kissankynsien kestävää.Kiitos !...

Terassin jalustat

Onko hyvää neuvoa, oikeaoppisen terassin jalustan tekoon ?Ajattelin betonikakku maahan tai joku vastaava. Mistä löytäisin hyvät neuvot / ohjeet terassin ja sen jalustan t...

klapeille verkkokehikko

Voisitteko ystävällisesti neuvoa, miten pystyttää klapeille tukeva verkkokehikko? En ole löytänyt netistä ohjetta enkä rautakaupoista....

Tilausajan siirtäminen

Olisin halunnut kysyä neuvoa kodinkonepaketin toimitusajankohdan siirtämisestä.Minulle on tilattu paketti viikolle 14 mutta rakennusprojekti on myöhässä,joten toimitusaja...

Liberon spriimaalin ja petsin ero

Kysyisin neuvoa saunan lauteiden värjäämiseen/käsittelyyn liittyen Liberon spriimaalin ja petsin erosta. Onko lopputulos sama molemmilla?...

tiivistetty sorapeti

Teillä oli hyvä kuvasarja Rönnäsissä sijaitsevasta seurantakohteesta. Artikkelissa mainittiin "tarkoitukseen sopivaa sepeliä". Onko teillä muistissa, mitä kokoluokkaa tav...

Ulkovuoren eristäminen.

Kyseessä on vuonna -47 rakennettu puru-eristeinen rintamamiestalo.Olen vaihtamassa ulkokuoreen uudet laudat ja samalla laittamassa lisä-eristettä. Olisin kaivannut neuvoa...

Mehiläiset haapahirsien välissä

Minulla on pyöreästä haapahirresta tehty pihasaunarakennus. Hirret on veistetty ihan oikein ja välissä on pellavarive. Rakennus on viisi vuotta vanha. Viime kesänä mehilä...

ryömintätilaisen alapohjan lisäeristäminen (lämmön) alhaalta?

Alapohjan lisäeristämiseen tulee neuvoja triviaalitilanteeseen eli  ylhäältäpäin  ja lisäkoolaus jne En ole nähnyt ainu...