Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Vanhan ok talon betonilaatan purkaminen, miten??

Muut

Kysytty: 24.2.2012 klo:9:54
Terve,
Nyt heitti meille pahan. Asumme -83 rakennetussa yksitasoisessa ok-talossa. Lattioiden home/kosteusongelmaa jo kerran korjattu. Silloin uusittiin kaikki laatan yläpuoliset puukoolaukset eristeineen ja uusine pinnoitteineen. Rakenteesta piti tulla "hengittävä" kun vanhassa oli 2kertainen muovi suorraan betonilaatan päällä. Siitä on nyt 4 vuotta ja taas ongelma.
Nyt on suunnittelija ehdottanut että puretaan kaikki. Siis myös tuo betonilaatta ja tehdään eristys uuden laatan alapuolelle. OK. (ok kunhan olisi tuota rahaa).
Mutta miten purkaa noin 80-100mm vahvuinen laatta ja saada väliseinät pysymään paikallaan (eivät ole kantavia seiniä) sekä sitten hidasteena/esteenä lattiassa nykyisen laatan päällä kulkevat sähköjohdot. Osa sähköistä kulkee yläpohjassa.

Onko kellään kokemusta/neuvoja?? m
Mitä muuta pitäisi huomioida?
terv.Rainer

Toolman Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 3 kpl



Virallinen vastaus
Sama suunnittelija suunnittelee myös laatan purun ja ei-kantavien seinien pysymisen ylhäällä. Laatan voi pu...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Muut / Vanhan ok talon betonilaatan purkaminen, miten??":
Jäsenen antama (24.2.2012 klo:9:57) kommentti

Niin ja salaojat tehtiin uusiksi myös 4 vuotta sitten

Jäsenen antama (24.2.2012 klo:17:27) kommentti

Kysymyksen asettelu on hyvin puutteellinen, joten tuohon on hyvin vaikea antaa muuta neuvoa kuin korjata kunnolla ja olla tavoittelematta kuolleen hengittävyyttä.

Onko nyt maksussa seuraus tuosta hengittävyydestä? Nykyaikana on täysin hölmö, suorastaan järjetöntä tehdä hengittävä, sillä se kuuluu menneisiin aikoihin, jolloin energia ei maksanut mitään. Harakanpesissä se toimi, mutta ei koskaan kuitenkaan sittenkään hengittänyt.

Se hengittävyys on täysin väärä käsitys ja olettamus. Se aikoinaan perustui ilman liikkeisiin sisä-ulkoilman välillä ja myös lämpöön varsinkin silloin, kun ilman liike oli väärään suuntaan eli ulospäin, jolloin lämpö saattoi myös kuivattaa rakenteita eikä ainoastaan kastella.

Kun ilman liike on "riittävän" pieni ja lämpö karkaa sinne seinään vieden mukanaan kosteutta, jolloin homehtuminen on mitä todennäköisintä ts. lämpö on myös paha asia, kun sitä päsee luvattomasti tai hallitsemattomasti väärään paikkaan.

Jäsenen antama (24.2.2012 klo:17:50) kommentti

Niin,sorry vaan. Nyt ei ollutkaan tarkoitus arvioida korjausmenetelmää sinänsä; se on jo tiedossa.

Vaan miten helvetissä saada purettua se laatta ja vielä siten että seinät pysyvät pystyssä (eivät ole kantavia). Timanttileikkurilla, joo, mutta kun lattioilla mennee (siis nykyisen laatan päällä) sähköjohtoja suojaputkissa ja muistaisin edellisestä korjauksesta etteivät paljon taivu. Piikkaamalla , kyllä, muru kerrallaan 120m2.

Elikkä tähän kysyin ehdotuksia, mahdollisia kokemuksia...

Ja vielä kerran että jos olisi vähänkään ylimääräistä rahaa niin uutta rakentaisin enkä tällaisen kanssa vääntäisi, vaan kun ei ole joten en mielelläni lähde rikkomaan niitä sähköjohtoja enkä väliseiniä. Ehkä sitä joidenkin on vaikea ymmärtää että rahaa on vain rajallinen määrä. Korjaus kyllä tehdään nyt oikein kunhan pääsisi siihen saakka että laatta on palasina jossain kaatopaikalla..

Jäsenen antama (24.2.2012 klo:18:02) kommentti

"Niin,sorry vaan. Nyt ei ollutkaan tarkoitus arvioida korjausmenetelmää sinänsä"

Niin sorry vaan. Kylläpä oli, sillä harakirillä ei lopullinen korjaus tule halvaksi - muuta kuin hetkeksi. On syytä katsoa sinne taustapeiliin ja sitten etupeiliin.

Jäsenen antama (24.2.2012 klo:21:37) kommentti

vedä samalla (lattia) johdot uusiksi. Sähköjohto ei maksa about mitään verrattuna noihin muihin kustannuksiin. Eli virta pois noista johdoista jotka menee lattiassa, putki poikki, laatta pois ja uudet putket tilalle ja sitten uusiin putkiin uusi johto. Väliseinät onkin vähän kinkkisemmän kuuloset. Pitää varmaan tehdä tuki alle ja purkaa laatta vaiheissa. Seinän ripustaminen kattoon tai ulkoseiniin tukien avulla on toinen vaihtoehto.

Jäsenen antama (24.2.2012 klo:22:18) kommentti

Se on raaka peli rakennustyömailla, jos meinaa jotain aikaan saada - varsinkin purkutöissä.
Kun lähtee joitain johtoja, tai pienehköjä seinänpätkiä säälimään ja suojelemaan, se purkutyö vaikeutuu ja sitä mukaa kustannukset kohoaa.

Kun suunnittelija on jo kuvioissa, teetätä hänellä purkusuunnitelma asiassa. MIKSIKÖ ?

Home-, ja kosteusvaurioituneen rakenteen purku vaatii purkusuunnitelman, ihan lainsäädännönkin mukaan.

Toiseksi, miten ne nykyisen laatan teräkset / sidonta perustuksiin, ym. liittymäkohdat ?

Kun kunnon suunnitelma koko hankkeeseen on tehty, toteutustapakin selviää.

Kyllähän siinä timanttileikkausta, ja piikkaustakin tullaan varmaankin käyttämään. Se, millaisiksi kappaleiksi se laatta hajotetaan, sekin selviää siitä suunnitelmasta.

Paikkaan tutustumatta sitä suunnitelmaa ei voi tehdä, ja ilman suunnitelmaa....?!??

Jäsenen antama (2.3.2012 klo:22:11) kommentti

Niinhän se on... se on totta noiden sähköjohtojen kanssa. Taidan otattaa pois kuten täällä jo ehdotettiin. Ei ne enää mun konkurssia pahenna.

Mutta nuo väliseinät kyllä! Tiedän että ne on tiellä kun aletaan purkutöihin mutta minkäs teet. Kyllä suunnittelijakin niitä on säästämässä. Eli kyllä hankkeessa on jo suunnittelija ja työselitystkin on tulossa ja suunnittelija on paikan päällä käynyt. Mutta kokemuksesta tiedän paljon itse tehneenä (myös suunnitelmia ja urakoita) että ei kaikki mene kuin suunnitellaan. Siksi ajattelin täältä kysellä kokemuksia moisesta hommasta ja/tai tietty ehdotuksia,ajatuksia joista ´sitten voipi kypsyä hienoja ja toimiviakin ideoita.

Nykyinen laatta on "vapaana" seinillä olevia styroxeja vasten jotka toimivat "Lämmöneristeenä" sokkelille. Laatassa on suunnitelmien mukaan 6mm vahvuinen 240x240 teräsverkko.

Ja kyllä se laatta pieniksi paloiksi on laitettava jotta niitä yksi (minä) ihminen jaksaa ulos kantaa....Tähän remonttiin kun ei ole varaa palkata ulkopuolisia, paitsi betonilattian valu menee ilman muuta ammattilaisille. ja tietty tarvittavat sähköhommat kuten lakikin vaatii.


Jäsenen antama (3.3.2012 klo:10:00) kommentti

Voikohan teräspetoni valu olla niin homehtunut että sitä pitää ruveta säkillä ovesta ulos kantamaan? Eiköhän nyky teknolokian aikana löytyisi järkevänpiäkin/taloudelisempiä ratkaisuita kyseiseen ongelmaan.

Jäsenen antama (3.3.2012 klo:11:39) kommentti

Aika vaikea arvioida asiaa kun ei ole rakenteita nähtävillä, mutta

betonilaatan voisi jättää pohjalle ja väliin polyuretaanieriste ja uusi pintalaatta päälle. Tässä on yksi ongelmakohta ulkoseinän / sokkelin liittymä. Se pitää olla tiivis sisäilmaan nähden. Toisaalta siinä pitäisi vielä tarkastella ulkoseinän alaosan tilannetta, ettei siellä ole mitään kosteusriskejä olemassa.


Jäsenen antama (3.3.2012 klo:13:12) kommentti

siis betonilaatan purkaminen on seurausta sen alta "lykkäävästä" kosteudesta joka pitää laatan liian "märkänä" ja siitä nuo terveydelliset ongelmat.

Väliseinien alaosat (alajuoksut) on tarkoitus uusia (kontaminoituneet) joten niiden tukeminen taitaa olla vain pitkittäin ulkoseiniin ja/tai kattoon..kunhan löytää kattotuolin?

betonitohtorin vastaus olisi hyvä mutta kun ei kuulemma ole suositeltava tässä tapauksessa?? Ja sama tiivistysongelmahan mulle syntyy kun valaa uuden laatan. Se kutistuu ja aukeaa sokkelin seiniltä kuitenkin. Täytyy saada sen alapuolinen eriste niin tiiviiksi ettei sieltä tule ilmavuotoja. Meinaa usko jo kadota koko hommaan...mites se Irwin lauloi että kun ei rahat riitä???

Jäsenen antama (3.3.2012 klo:14:47) kommentti

Toimiiko ne salaojat? Mikä on sokkelin korkeus maan pinnasta?

Jäsenen antama (4.3.2012 klo:8:40) kommentti

Miten tässä uudessa suunnitelmassa tiivistetään ulkoseinän ja lattian rajakohta?

Jäsenen antama (4.3.2012 klo:9:40) kommentti

Tuo on hyvä kysymys, mutta osaava selviää siitäkin probleemista. Pelkään pahoin, että se tehdään halpakorjauksena, joka taas muutaman vuoden kuluessa aiheuttaa ongelmia eli ootellaan sitten uusia murheita muutaman vuoden kuluttua.

Jäsenen antama (4.3.2012 klo:12:44) kommentti

kattotuolien paikathan näkyy piirustuksista, mutta koska ei ne välttämättä juuri siellä kuitenkaan ole, niin pikkuisen sisäkattoa auki ja kurkkaus koolauksiin. Samalla muuten näkee onko yläpohjarakenne miten "terve" vai onko kenties sielläkin korjaustarvetta. Hyvä on katsoa esim. iv-kanavien läpivientikohdat, onko tiivistys mallia "puukolla muoviin reikä".

Jäsenen antama (4.3.2012 klo:19:59) kommentti

Ok, kattotuolit tosiaan on "helppo" paikantaa...(alkaa olemaan loppukin järki jäässä kun yrittää haalia kasaan tätä projektin aloitusta ja varsinkin rahoitusta!!)

Iv-kanavien ym. läpiviennit takuulla Ok kun olen itse ne tehnyt kun vuosia sitten asensin tänne LTO ilmanvaihdon.

Salaojat todella tein uusiksi 3 vuotta sitten ohjeiden mukaan. Tarkastuskaivoista en ole vettä löytänyt (tosin en ole niihin katsonut kuin pari kertaa, viimeksi viime kesänä)

Sokkelin korkeus maanpinnasta on arviolta 30-40cm. Mutta toinen puoli talosta on "louhitussa montussa" eli takapihan kallio on reilun metrin etäisyydeltä talosta jo ikkunoiden tasolla. Ja kalliotahan tuolta betonilaatan alta löytynee..

Tuo tiivistys olisi tarkoitus tehdä uusilla eristelevyillä kahdessa vaiheessa. Eli polyuretaanivaahdolla "liimataan" eristelevyt sokkeliin kiinni. Ja tähän päälle sitten se uusi valu.

Jäsenen antama (5.3.2012 klo:8:35) kommentti


Jäsenen antama (5.3.2012 klo:9:06) kommentti



Muuta aiheeseen liittyvää luettavaa

Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Alapohjan kosteusongelma

83-valmistuneen ok-talon alapohjassa on betonivalu ja rossipohja. Betonilaatan päällä on muovi ja muovin päällä villa. Pinnassa lastulevy ja parketti. Muovin ja betonilaa...

Reunavahvistettu maanvarainen laatta

Harkitsen erään 70-luvun täystiilitalon ostamista. Yritän arvioida onko talo korjattavissa, jolloin hoituisi samalla pintaremontti. Talossa on reunavahvistettu maanvarain...

Vanhan talon purkaminen

Meillä on -64 vuonna rakennettu mineriittivuorinen 1-tasoinen omakotitalo, jossa talon alla on kellarikerros. Meidän tarkoitus on rakentaa tilalle uusi omakotitalo. Miten...

Vanhan rakennuksen purku

Kuinka suuri projekti on vanhan rakennuksen purkaminen? Ja mitä siinä olisi hyvä huomioida? Kyseessä olisi vanhan mummon mökin purkaminen. Siksi lähinnä kyselen että kann...

Öljysäiliön vaihto

Olemme ostamassa -60 rakennettua, rapattua omakotitaloa (harkkorunkoinen? ei siis puutalo) Lämmitysjärjestelmän öljysäiliö sijaitsee talon sisällä ja se on alkuperäinen....

Vanhan lattian päälle uusi lattialämmitys

Uusimme lämmitysmuodoksi lattialämmityksen (kesämökki 1989) miten hoidamme vanhan betonilaatan lisäeristämisen?KiitosIlmari...

Lattiarakenne

Talo on 70-luvun yksitasotalo. Lattian pohjalaatta on maantasalla mutta talo ei ole ns. valesokkelitalo. Kosteutta ei talon lattiasta löytynyt. Tarkoitus oli poistaa...

Vastuu remontin virheistä

Ostimme ok-talon n. 2 v sitten. Kp, sauna, kh-huone ja erilliset wc:t remontoitu 2010. Nyt tarkastuksessa ilmeni että saunan kaakeleiden takaa puuttuu vesieriste, va...

Ulkosaunan alapohja/lattia

Olen uusimassa vanhan ulkosaunarakennuksen pukuhuoneen lattiaa n. 5m2. Rakennus on tehty betonilaatalle (-58?) ja siinä ei ole salaojia. Nyt haluaisin uusia puulattian. N...

Vanhan perustuksen purkaminen

Tontilla on vanhan navetan perustukset jäljellä, tarkoituksena olisi rakentaa melkein samaan paikkaan uusi hevostalli. Pystyykö vanhoja perustuksia hyödyntämään? Jos ei,...

Laajennuksen viemäröinnin liittäminen vanhaa viemäriin

Olen aloittamassa omakotitaloni laajentamista. Uuteen osaan tulee sauna ja pesutilat, ja vanhan saunaosaston muutan kodinhoitotilaksi. Uuden osan viemäröinti askarruttaa....

Vanhan lattialämmityksen purku

Suunnittelemme perusteellista remonttia ok-taloon. Sen yhteydessä olisi tarkoitus muuttaa suora sähkölämmitys maalämpöön. Siporex-talos...

Höyrynsulku lattian alle isoon WC/lämminvarastohuoneeseen

Mökille tulee kunnanvesi/viemäri.Teen talon päätyyn avoimeen autokatokseen 8 neliön WC/lämminvarastoa varten laajennuksen vanhan betonilaatan (paksuus noin 15 cm, alla 30...

Kellaritilan saunaosaston perustukset

Eräs tulkintanne vastaavasta rakenteesta: Kalliolla ei routaeristystä tarvita, koska kallio ei roudi. Salaojituksen tekeminen kallion päälle on aina ongelmallista. Se ede...

Panelikatto repesi rikki - mitänyt?

Miten nyt, kun panelit repesivät talven aikana rikki? Joutuuko repiin kaiken pois, vai onko jotain kikkoja? Jos uusii panelin, niin käykö taas näin? Puu siis elää - ja ny...

Vanha mosaiikkiparketti

Meillä on -89 rakennetussa omakotitalossa vanha mosaiikkiparketti jota ei voi enää hioa, joten edessä lattian uusiminen. Onko mosaiikkiparketin purkaminen työlästä/hankal...

Betonilaatan kosteudesta

Betonilaatan päällä on ollut jollain tasolla vesieristetty ja laatoitettu terassi, joka nyt laitetaan uusiksi varmasti kunnollisella vesieristyksellä, koska alapuolelle t...

Alapohjan kosteuseriste

Kyseessä on 1963 rakennettu ok-talo.Betonilaatan päällä ei ole todennäköisesti lämpöeristettä laatan alla.Betonilaatan kosteuseristeenä on pikieriste.Millä aineella uusin...

Rossipohjaisen perustuksen liittäminen laattaan

Hei,Tarkoitus laajentaa vanhaa sodan jälkeen rakennettua rossipohjaista hirsitaloa. Laajennus tulisi toiselta sivulta koko talon leveydeltä ja siihen tulisivat kosteat ti...

Betonilaatan ja seinän välisen raon tiivistys

Täytyisi tiivistää vanhan talon betonilaatan ja seinän välinen rako. Tarkoitus olisi käyttää tarkoitukseen tehtyä butyylinauh...

lämmitysjärjestelmän vaihto

meillä on vuonna 73 rakennettu 145 m2 omakotitalo jossa on suora sähkölämmitys.ja sitten on 200 m2 halli jossa vanha keskuslämmityskattila puu-öljy .onko kannattavaa lait...

lattialämmityksen laitto

LAITOIN LATTIALÄMMITYKSEN SITEN,ETTÄ HIOIN VANHAN BETONILAATAN KARKEALLA LAIKALLA JONKA PÄÄLLE LEVITIN PRIMERIN.SITTEN LEVITIN KAAPELIN JA LIIMASIN SEN KUUMALIIMALLA BETO...

simppeli lattialämmitys

Moi,kysymykseni koskee " simppeliä lattialämmitys-rakenetta" eli kyseessä 50-luvun 1,5 kerroksinen ok-talo johon tarkoitus tehdä kellarikerrokseen ns.tv-huone ja käyttö m...

Lattian eristyksistä vielä

Sain juuri vastausta kysymykseeni lattian eristyksistöä. Olen varmasti selittänyt huonosti laaitrakenteen. Lattiamme rakenne on sellainen että betonilaatan alla on eriste...

piilosokkelin korjaus

Miten mielestänne piilosokkelin seinän korjaus kannattaisi tehdä ... riittääkö alaosien purkaminen pelkästään, ettei koko seinää?...