Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

painovoimainen ilmanvaihto

Muu ilmanvaihto

Kysytty: 25.10.2012 klo:16:57
asumme vuonna 1972 rakennetussa ns. matalamallisessa ok-talossa,jossa on painovoimainen ilmanvaihto. takkahuoneessa on palomuurissa hormiin menevä halk. 160 mm ilmanvaihto venttiili,joka ei ime vaan puhaltaa sisälle kylmää ilmaa. laitoin samaisen huoneen ikkunoiden yläpuolelle 2 kpl 75mm venttiiliä,mutta tilanne ei muuttunut.huoneen ulosmenevää ovea,kun raottaa n.5cm,niin johan alkoi imu käymään(talouspaperi pysyy reiässä).auttaisko,jos laittas siihen pienemmän poistoilmaventtiilin? voiko poistoilmaventtiilin laittaa seinään vai onko se tarkoitettu vaan kattoasennukseen? mikä neuvoksi?

tipa
Kysymyksiä: 3 kpl



Virallinen vastaus
Asuntoon tulee liian vähän korvausilmaa. Joikaisessa huoneessa pitää olla korvausilmaventt...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Muu ilmanvaihto / painovoimainen ilmanvaihto":
Jäsenen antama (25.10.2012 klo:19:55) kommentti

Piipun päähän kannattaa asentaa tuohon ilmanvaihtohormiin savukaasuimuri, joka tehostaa tässä tapauksessa ilmanvaihtoa. Imuria käytetään katkaisijasta huoneistosta käsin, tässä tapauksessa kai imuri olisi päällä jatkuvasti, jos tilanne on noin huono.

Jäsenen antama (25.10.2012 klo:20:10) kommentti

Korvausilmaventtiileitä pitää lisätä joka asuinhuoneeseen.

Jäsenen antama (25.10.2012 klo:23:02) kommentti

Eipä kannata suin päin vielä tehdä noiden kummankaan ohjeen mukaan, vaan tutkittava iv:n käyttäytymistä sulkemalla ja avaamalla eri huoneitten ovia ja ennen kaikkea niiden huoneitten ovia, joissa on oletettavasti "poistoräppänä".

Tuleeko sitä puhaltavaa ilmaan silloin, kun sen takkahuoneen ovi on kunnolla auki? Huomaa myös, jos ovissa on kynnysrako. Tutki ennen kaikkea sitä miten se takkahuoneen poistoräppänä toimii takkahuoneen oven eriasennoissa eli missä vaiheessa se vaihtaa suuntaansa. Miten käyttytyvät lisäämäsi korvausilmaventtiilit milloinkin ja muutkin korvausilmaventtiilit?

PS! Tuo imuri saattaa sekoittaa koko systeemin. Sinulla on varmaan myös liesituuletin, jolloin sen mukaanotto tutkimuksissasi on myös välttämätön.Huomaapa vielä, että ajateltu/luultu korvausilmaventtiili saattaakin olla poisto ja päin vastoin, kuten asia on nyt.

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:8:39) kommentti

Painovoimainen ilmanvaihto ei toimi ilman kunnon korkeuseroja tulo ja poistoventtiilien välillä. Matalassa tasakattoisessa talossa korvausräppänät pitää sijoittaa lattian rajalle. Samalla tulee tutkittua missä kunnossa mahdolliset piilosokkelit yms rakenteet on.

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:8:51) kommentti

Painovoimainen ilmanvaihto toimii sitä paremmin mitä suurempi korkeusero on tuloventtilin ja katolla olevan poistohormin pään välillä. Piipun jatkaminen peltiputkella voisi auttaa. Päähän voi asentaa myös sähköttömän,  tuulen avulla pyörivän imurin, jollaisia on myös markkinoilla.

Korvausilman pitäisi tulla huoneen alaosasta, silloin toimisi paremmin (kun ovi avataan, toimiiko silloin poisto oikein?) Silloinhan ilmaa tulee lattian rajastakin.

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:10:12) kommentti

No jaa...Onkos sillä juurikaan merkitystä poistohormin toimintaan sijaitseeko korvausilmaventtiili alhaalla lattianrajassa vaiko ikkunan korkeudella toisessa huoneessa koska poistoilmaventtiili sijaitsee ylempänä piipunhormissa?    

Suurempi vaikutus on poistoventtiilin ja hormin ´yläpään` korkeuserolla.

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:11:03) kommentti

Korkeusero on syytä laskea korvausilma-aukon sijainnin ja hormin yläpään välillä. Näiden välille syntyy veto.



Seinän alaosassa venttiili vaatii kyllä esilämmitystä.




Jäsenen antama (26.10.2012 klo:16:18) kommentti

Korvausilmaventtiili lämpöpatterin yläpuolelle, niin ei sukat pyöri jalassa.
Jos on kylmä vinttitila niin pitää tarkastaa onko ilmavuotoja, joka näkyy talvella kuurana eristeissä.  

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:16:34) kommentti

Patterin päälle sijoitettu korvauilmaventtiili rupeaa herkästi toimivaan päinvastoin. Huipparin kanssa pelaa kyllä, mutta sitten sitä lämpöä menee harakoille turhan paljon.



Syy miksi hormista tulee tuloilmaa on se että erityisesti yläpohjan höyrysulku vuotaa reippaasti, tuon asian saa "korjattua" juuri tuolla esittämälläni lattian rajassa olevalla venttiilillä.



Painovoimainen ilmanvaihto ei oikeen ole nykypäivää eikä yleensä toimi kuin kerrostaloissa ja siksikin se olisi hyvä korvata koneellisella lto:lla..Valitettavasti tosin 70- luvun tekeleiden kanssa kannattaa tutkia asiaa laajemmin kannattaako korjauksiin edes ryhtyä vai olisiko purkaminen kustannustehokkaampi vaihtoehto.

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:16:51) kommentti

En nyt saivarrella halua, mutta on aivan yhdentekevää, millä korkeudella korvausilmeventtiilit huoneissa ovat. Tuulettumisen kannalta siis. Kylmä ilma on "painavampaa" kuin lämmin ja "valuu" sisälle pyrkien syrjäyttämään lämpimän ilman. Ja syrjäyttääkin sen, jos tiloissa ei ole lämmitystä.

Tuommoisessa matalassa rakennuksessa tilanne on kyllä aika lailla hallitsematon varsinkin jos rakenteet eivät ole tiiviit. Kaiken kaikkiaan painovoimaisen ilmanvaihdon määrä jää vähäiseksi.

Jäsenen antama (26.10.2012 klo:17:19) kommentti

Aivan, lämmin ilma on kevyempää ja tuohon tuo koko painovoimainen ilmanvaihto (nimikin sen kertoo) perustuu. Huoneen katonrajassa on siis oletettavasti lämpöisempää kuin lattianrajassa. Höyrysulussa on oletettavasti reikiä joten lämmin ilma jatkaa matkaansa sinne ylöspäin, ja jostain pitää tulla uutta tilalle.



Patterin päällä oleva venttiili lähtee helposti purkamaan sitä patterin lämpöä pihalle, kuin taasen patterin alla oleva venttiili ei sitä tee.



Venttiileiden sijoittelulla voi painovoimaista ilmanvaihtoa jotenkin koittaa hallita, muutoin se on täysin hallitsematonta kuten mainitsitkin.


Jäsenen antama (26.10.2012 klo:17:41) kommentti

Niin, puhuin tuuletuksen määrän kannalta. SaSen verran täydennystä, että samasta venttiilistä samnaikaisesti voi sekä poistua että tulla lisää ilmaa. Aivan kuten vaikkapa ovea tai ikkunaa avattaessa.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Painovoimainen ilmanvaihto/tehostaminen

Painovoimainen ilmanvaihto/tehostaminenMeillä on mökissä tulo/korvausilmalle venttiilit huoneissa, muttapoistoilmaa varten on vain hellan ja takan hormit (siis painovoima...

Tuleeko liian tiivis..

Onko koneellinen vai painovoimainen ilmanvaihto parempi kun kyseessä on vanha talo......

ilmanvaihto

Millaiset ilmanvaihtoventtiilit olisi hyvät rm-talon kellarissa jossa on oleskelutiloja+kodinhoitohuone?Luonnollisesti talossa on painovoimainen ilmanvaihto....

saunan ilmanvaihto

Miten saunassa sijoitetaan tulo- ja poistoilmaventtiilit. Tilassa on painovoimainen ilmanvaihto (ei koneellista)....

ikkunoiden vaihto

mistä löytää puoluetonta tietoa minkä ikkunan valmistajan ikkunat olisi oikea valinta omakotitaloon jota alamme saneeraea.omakotitalo on rakennettu 1983 ja talossa on pai...

painovoimainen ilmanvaihto

asun omakotitalossa jossa on painovoimainen ilmanvaihto,ajattelin ostaa kylpyhuoneeseen,jossa myös kuivatetaan pyykkiä,kosteudenpoistajan"lattialla olevan"vaikuttaako täl...

ilmanvaihto

Täyttääkö painovoimainen ilmanvaihto 2008 vuoden asetukset? Minkälaiset mittausarvot olivat voimassa 2008?Kiitos...

Painovoimainen ilmanvaihto

Asun rintamamiestalossa, jossa on remontin yhteydessä tehty kellarin painovoimainen ilmanvaihto puutteellisesti. Asian korjaamiseksi ajattelin liittää kellarikerroksessa...

koneellinen ilmanvaihto kylpyhuoneeseen

Rintamamiestalomme kellarissa olevaan kylpyhuoneeseen on suositeltu kuntotarkastuksessa koneellista ilmanvaihtoa. Kylpyhuone on muutama vuosi sitten rakennettu ja siinä o...

yläkerran ilmanvaihto

Aion rakentaa ullakolle huoneitaAlakerrassa on koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteen otolla Miten toteutan yläkeran ilmanvaihdon? Riittääkö painovoimainen ilmanvaihto? al...

ilmanvaihdon suunnitelma

 Hei,kyseessä on 1982 rakennetun talon puuttuvasta iv-suunnitelmasta.Alkuperäinen suunnitelma oli painovoimainen ilmanvaihto , mutta lupahakemusten jälkeen suunnitelma nä...

Poistoilmanvaihto pesuhuoneeseen. vilpe?

Asumme 82 vuonna rakennetussa yksitasoisessa paritalossa jossa painovoimainen ilmanvaihto. Pesuhuone jää etenkin kesällä kosteaksi eikä pyykitk&a...

Painovoimainen ilmanvaihto

Kerrostalossa (4 kerrosta) on painovoimainen ilmanvaihto.Rakennusvuosi 1958. Saako huoneistoihin asentaa muutostöinä kanavapuhaltimia? Kaupungin rakennustarkast...

painovoima-/koneellinen ilmastointi

 Vuonna 1985 rakennettuun "Oma talo" omakotitaloon asennettiin vuonna 2004 koneellinen ilmanvaihto. Onko siitä mitään hyötyä tai peräti haittaa,koska talossa on alunperin...

Vanhanmallinen liesituuletin ilmanvaihtoon

Löytyykö vielä sellaisia ns,vanhanmallisia liesituulettimia joissa ei saa of asentoontuuletinta ja että siinä on sellainen pienikiertoinen poistotoiminta aina päällä,talo...

koneellinen ilmanvaihto, väliovet

Mikä on sopiva rako väliovien alla kun on koneelinen ilmanvaihto?Remonttimme valmistui juuri ja painovoimainen ilmanvaihto muutettiin koneelliseksi.Minulle jäi väliovista...

Huoneen eristäminen/painovoimainen ilmanvaihto

HeiAloittelen pientä pintaremonttia ja olen näissä asioissa vielä amatööri.Kuinka huone tulee,eristää kun talossa on painovoimainen ilmanvaihto ? onko vaarana että eristä...

Höyrynsulku purutalossa

Purueristeisen pientalon lisälämmöneristämisestä on väännetty kättä paljon. Parocin ohjeiden mukaan villalla lisäeristettäessä tulee aina laittaa myös muovinen höyrynsulk...

Vanhan talon ilmanvaihto

Olemme hiljan muuttaneet -76 rakennettuun taloon, jossa on painovoimainen ilmanvaihto. Mielestäni ilmanvaihto ei ole kovinkaan riittävä. Millainen ilmanvaihtojärjestelmä...

Makuuhuone kellariin

Olemme suunnitelleet rakantavamme kellarikerrokseen vieras-/makuuhuoneen. Mitä asioita tulisi ottaa huomioon jotta ilmanvaihto yms. pelaavat. Huonekorkeus on 180cm joten...

Saunalämmön talteenotto koneell.ilmanvaihdossa

60-luvun okt:ssa on puukiuas ja painovoimainen ilmanvaihto. Otetaanko lämmön talteenottojärjestelmissä saunan lämpö talteen erikseen vai vain huoneiden korvausilman talte...

Ilmanvaihdon parantaminen

V. 72 rakennetussa omakotitalossamme on painovoimainen ilmanvaihto. Makuuhuoneissa ei ole ollenkaan korvaus/poistoilmaventtiileitä ja huolimatta oven raollaan pitämisestä...

Kuinka kosteaa

kuinka kosteaa on yleensä hiekka maavaraisen lattian alla 20v. vanhassa talossa. Päällä 10 cm styroksi ja sen päällä valu. Hiekka ei oo rutikuivaa vaan sillälailla kostea...

kellarisaunan ilmanvaihto

Kellarissa sijaitsevan puusaunan painovoimainen ilmanvaihto on nykyisellään tälläinen: korvausilma tulee saunan oven alta pesuhuoneesta ja poisto on kiukaan päällä (räppä...

höyry?

Meillä on 50-luvun talo, pesutilat ovat remontoitu, ja talossa on painovoimainen ilmanvaihto. Suihkussa olessa muodostuu höyryä pesutilaan suhtellisen paljon, onko normaa...