Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

linjapukit

Maa- ja pohjarakenteet

Kysytty: 11.5.2012 klo:8:19
Tehdäänkö linjapukit ennen tontinpohjan maankaivua ja merkitään niihin linjat vai mikä se järjestys on



Virallinen vastaus
Jos pukkeja käytetään, ne tehdään e...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Maa- ja pohjarakenteet / linjapukit":
Jäsenen antama (11.5.2012 klo:9:49) kommentti

Mitenkä se linjapukki tehdään jos ei ole paikkaa merkitty tarkoitan rakennuksen kulmamerkkejä ja korkeutta??

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:11:22) kommentti

Mitähän tuo rakentaja.fi vastaaja oikein tarkoittaa? Täysin ristiriitaista ja harhatekstiä.



1)Tilaa paikan merkintä.

2)Rakenna pukit riittävän etäälle montusta.

3)Vedä linjalangat (älä käytä rautalankaa, vaan nykyajan sopivaa puotinarua)kohdilleen.

4) Ota langat pois

5) Ala kaivaa, mutta muista tehdä aloitusilmoitus!

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:15:25) kommentti

Maankaivuuta varten et linjapukkeja tarvitse.

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:15:42) kommentti

Ei vaan näin



1 merkitse talonpaikka itse mittaamalla mikäli mahdollista.



Ja loput kuten itse luettelet.

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:16:02) kommentti

Höpöhöpö..



1. rakenna pukit

2. tilaa mittamies merkkaamaan talokulmat suoraan linjapukkeihin.



Toimii ainakin tuusulassa eikä maksa penniäkään enempiä

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:16:30) kommentti

Pukkeja ei tarvita,maankaivuun jälkeen mittamies mittaa nurkat paikalleen.Maankaivuuta varten ei tarvita millilleen mittoja! Eikä maksa muuallakaan...

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:16:31) kommentti

Täytyyhän talopaikka mitata itse jotta laitat linjapukit oikeille paikoille...

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:18:17) kommentti

Joopa joo,tee kuis tykkäät,täälläpäin timpurit nauraa linjapukkityömaille.

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:18:33) kommentti

Niin niin jälkihän on sitten sen mukainen nauravien kulk...timpureiden työmaalla, jolloin rakennuttajaa ei naurata.



Täällähän kysytään ja vastataan kysymyksiin. Eikö vain?

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:19:11) kommentti

Tee sitten niin!!

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:21:00) kommentti

No mitens elementti työmaalla. Rakennan nimittäin Meriitti tallia, jossa anturat ja sokkelit elementteinä. Kiinnostaa lähinnä, nyt kun pohjat on tehty ja paikka määritelty asemapiirustuksesta, niin mihinkä korkeuteen laittaisitte linja langat?



Itse maalaisjärkeilin, kun nuo anturat + sokkelit ovat yhteensä 75cm korkeat, niin aattelin josko nuo asettaisi about 10cm ylemmäs kuin sokkelin yläpinta?

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:21:11) kommentti

Linjalangoilla määritetään anturoiden ja sokkeli sijainti. Korekudella ei ole väliä.

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:21:27) kommentti

No juu, mutta tässä kohtaa aattelisin, että tuosta linjalangasta on hyötyä elementtien korkeus asemoinnissa, jos sen langan taas asettaa liian alas se haittaa elementtien asennusta.

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:22:03) kommentti

Täälläpäin ei saa aloittaa kaivamista ennenkuin talopaikka on merkitty.

Kyllä se hymy sitten hyytyy kun saa maksaa uudestaan samasta hommasta..



Korot katotaan laaserilla, ei linjalangoilla

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:22:28) kommentti

Juu, laaserilla katotaan korot, mutta linjalangat täytyy olla paikoillaan, jotta saadaan nuo elementit linjaan ja kohdilleen, toisinsanoen jos on langat liika alhaalla, niin nuo elemetit ottaa lankoihin kiinni, katoppa siinä sitten elementtiä kohilleen.

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:22:35) kommentti

Kyllä ne sillä laaserilla linjaankin saa, eikä siihen sotkeudu nii pahasti kuin niihin lankoihin."Nykyaikaisten menetelmien mukaan"niinkuin tuolla toisaalla!

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:22:55) kommentti

Kertokaahan tyhmälle maalaispojalle, että millasella laaserilla tuo linjaus käy?



Tasolaserilla haimme antura koron kohilleen. Ristiviivat taas eivät oikein ulkona pelitä, onkos vielä jokin muu vaihtoehto?

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:23:36) kommentti

Onhan siinä se että heikommilla vehkeillä on niitä illansuun hommia.
Vuokraamosta löytyy kyllä!

Siis ristilaseri tai pyörivä  vertikaalilaseri !

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:8:42) kommentti

Linjalankoja käytettiin kun ei ollut kunnon vehkeitä,silloin korot määritettiin "huutamalla merkki ja korkki".

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:8:53) kommentti

Huolellisesti suoritettu mittaus tavalla "merkki ja korkki" on käytnnössä yhtä tarkka kuin avaruusajan laser. Perustuksien korko vaakitsemalla millilatalla on tarkempi kuin laser ja luoti linjalangasta yhtä tarkka kuin laser.

Eihän tässä mittaamisessa ole muuta ongelmaa kuin osaamattomuus.

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:9:08) kommentti

Täällähän näyttää olevan vain niitä, joilla on vai luuloa, mutta ei tietoa ja osaamista. Ovat varmaan kaukaa nähneet jonkun puuhastelevan rakennuspaikalla jonkinlaisen digikameran kanssa hakien sitten esson paarista lähempiä käyttöohjeita.



Jopa kunnan kesämiehilläkin on parempaa tietoa ja osaamista.



Se on teodoliitti.



Kysyjälle: Jos (toivottavasti ei: kun) käytät noita menneen ajan ohjeita, niin yhdellä laaserilla pärjäät eli riittävän hyvä eli riittävän hintainen/tasokas, koska kahdella laaserilla se tulee kalliimmaksi.



Tässäkin pätee se, että halpa tulee kalliiksi samoin kuin ottamalla tekijät halvalla ja varsinkin halpakorjaajat.

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:9:15) kommentti

Kellähän sitä tietoa ei ole! Teodoliitti on optinen instrumentti, ei siis laseriin verrattava!!
Ja BT se on kerennyt nuokin tarkkuudet vertailemaan ! Keskihintaluokan lasereitten tarkkuus on 0,1 mm:n luokkaa / metri. Eiköhän se tukkikynä siinä nyrkissä tärise enemmän sen vesiletkun kanssa heiluessa. Teoreettinen (ja siitä sanastahan BT tykkää) tarkuus  on eri asia kuin käytäntö!

P.s  Sitä teodoliittiä voitte käyttää siihen lankakeppienne linjaamiseen!!

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:10:06) kommentti

Jaa millähän ne kunnan kesämiehetkin siirtävät ja määrittelevät ne rakennuspaikat ja korot.



Eipähän näytä vanhoilla päivillä vielä edes googleakaan opitun, vaikka niin uhoaa tuolla aiemmin tai sitten ei osata lukea, ymmärtämisestä puhumattakaan.

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:10:06) kommentti

Sopivan helppo aihe kaikille "rakentajille".

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:10:08) kommentti

, mutta ei kuitenkaan kaikille.

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:10:37) kommentti

Edellisille huomioonotettavaksi: Rakennuspaikat ja korot oli jo määritelty kun rupesin osallistumaan. Nyt puhutaan elementtien linjauksesta.Ajatelkaapa nyt vähän itsekkin välillä että kumman kanssa saa enempi juosta, sen teodoliitin vai laserin kanssa,verroinkin jos yksikseen on? Sen teodoliitin kanssa heiluminen on sitä nykyaikaista merkki ja korkkihommaa. Yhdistetty taso-ja pystylaseri niin ei kunnanmiehiä kaverina tarvitse!

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:10:40) kommentti

Niin...
Kyllä minä tiedän koska olen itse tehnyt perustuksia ja teettänyt. Oikein teroitetun tukkikynän pkasuus on n. 0,5 mm ja se riittää varmasti perustuksien korkojen merkitsemiseen. Jos joku huseeraa perustustyömaalla 0,1 mm:n tarkuudella niin....? Liekkö käynyt koskaan montussa...?
Perustuksien mittaustarkkuus on sijainnin suhteen +- 5 mm, mutta ei sakoteta +- 10 mm:n toleransistakaan. Jos päälle tulee talopaketti on syytä olla tarkkana, +- 5 mm on hyvä.

Jäsenen antama (12.5.2012 klo:11:01) kommentti

Se tarkuus tulee sen laserin kanssa "huseeratessa" kaupan päälle,se on kerrasta siinä eikä tartte moneen kertaan juosta ja ravistella letkua! Työn yksinkertaistamisesta on kyse! Tukkikynä pitää teroittaa joka viivan jälkeen että pysyy toleranssissa!!

P.S Vielä kerran huomautan että  elementtien linjauksesta oli puhe!!        

Jäsenen antama (21.10.2012 klo:22:37) kommentti

Onko tässä palvelussa sellaista henkilöä joka vastaisi viran puolesta kysymyksii. Joku palkattu remontti reiska?

Tälläinen on täysin hyödytön palsta. Kuin joku suomi24 keskustelu.

Jäsenen antama (22.10.2012 klo:6:58) kommentti

Reiska ja Rane ovat ulkoistettu eivätkä vastaa olemattomiin kysymyksiin.    

Jäsenen antama (22.10.2012 klo:9:23) kommentti

Haeppas hartsa vielä vanhempia....

Jäsenen antama (22.10.2012 klo:9:48) kommentti

Hartsalla on vanha konekanta!


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia: