Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Uusi lämmitysvaraaja

Lämmitys

Kysytty: 11.1.2011 klo:13:06
Minulla on talo rakennettu 1977 ja siellä nyt varaava sähkölämmitys. Neliöitä talossa n. 250. Lisänä puukattila. Varaaja on liian pieni ja teho loppuu jo muutaman asteen pakkasilla ja puulla on lämmitettävä lisää. Varaajan kokoa en tiedä, mutta se on n. 2 metriä korkea ja n. metrin leveä. Eristettä reunoilla varmaan 10 cm. Varaajan ikääen tiedä, mutta varmaankin alkuperäinen?
Auttaisiko lämmitystehon lisääntymiseen, jos hankkisin uuden varaajan, jossa tietenkin myös uudet vastukset?

JKS
Kysymyksiä: 42 kpl



Virallinen vastaus
Varaaja on tarkoitettu lämmitettäväksi yösähköllä. Varaajan tilavuus on ilmeisesti 1,5 - 2 m3. Jos varaajan lämpötila on aamulla 90 astetta, sen pitää riittää parin asteen...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Lämmitys / Uusi lämmitysvaraaja":
Jäsenen antama (11.1.2011 klo:20:08) kommentti

Tuo veteen yösähköllä varaava tankkiin pohjautuva järjestelmä oli kyllä aika suosittu 70 luvulla ja tankkien kootkin saattoivat olla useita m3. Nykyisin tankit ovat jääneet historiaan ja niitä on korvattu mm. maalämmöllä tai lämmityskattiloilla, joissa on tyypillisesti ollut 2 erillistä lämmitysjärjestelmää omilla tulipesillään. 1 öljypolttimelle ja toinen puille ja lisäksi sähkövastukset vesitilassa varalla ja tasaamassa piikkikuormia.



Kun vesitankki on poistettu, samaan tilaan on usein saatu sovitetuksi nykyaikainen kattila ja öljysäiliöt.



Kysyjän tapauksessa ehdottaisin ensisijaisesti tarkastamaan lämmitysvastusten kunnon ja lisäksi niiden kytkeytymisen oikein päälle hyödyntäen kokonaisuudessa yötariffin päällä olo ajan. Muistelen jotta joskus näissä oli erillisiä kelloreleitä sen sijaan, että ohjaus olisi tullut kWh mittarin tariffiohjaimelta. Saattaahan olla, jotta ohjaus on viallinen. Jos lämmitysvastuksia on rikki, niiden uusiminen on suht yksinkertainen ja halpa toimenpide.



Toissijaisesti jos kysyjä haluaa modernisoida järjestelmän ja on valmis tekemään suuremman investoinnin, ehdotan ennen päätöksentekoa miettimään, ottaako uuden järjestelmän ytimeksi edellä kuvatun perinteisen lämmityskattilan, mitä saa varsin edullisesti, kenties pellettikattilan, vai harkitsisiko peräti maalämpöä tai uudenmallisia yhdistelmäkattiloita, mihin voi integroida mm. ulkoisia lämmityspiirejä esimerkiksi aurinkokeräimiltä, vesi-ilma lämpöpumpulta tai esimerkiksi savukaasupoistosta. Nykyisin vesikiertoiseen lämmitykseen on tarjolla huisin paljon erilaisia kiinnostavia vaihtoehtoja.



Jos itsellä olisi vastaavanlainen tilanne, saattaisin vakavasti harkita nimenomaan modernia yhdistelmäkattilaa ulkoisella lämmityspiirillä, mikä mahdollistaa myös tulevaisuudessa kehittyvien lämmitysjärjestelmien hyödyntämisen suoraan jo tähän hankittuun kokonaisuuteen pienillä lisäinvestoinneilla. Ja kun toisaalta tämmöinen yhdistelmäkattila on hinnaltaan vain maltillisesti perinteistä kattilaa korkeampi mutta kuitenkin selkeästi alhaisempi kuin maalämpösysteemit.

Jäsenen antama (12.1.2011 klo:9:51) kommentti

Joo, vastuksia on varaajassa kolme ja yösähköä kuluu yleensä pakkasilla n. 125 kwh. Ohjaus on sähkötaulussa omalla kellolla. Kysyin tuota asiaa sen takia nimenomaan, että voiko vastukset ns. muuttua veden lämmitystehoiltaan heikommiksi jostain syystä. Esim. jos niiden pintaan kertyy jotain ainesta tms. Taitaa vain olla niin, että vastusten lämmitysteho ei riitä kovilla pakkasilla lämmittämään varaajaa täysin lämpimäksi. On myös aika hurjaa tuo kulutus vuodessa, kun pelkkään yösähköön menee n. 30000 kwh. Päiväsähkö on sitten vielä kalliimpaa ja tosiaan kyllä siihen löytyy se nappula...

Varmaan pitää myös miettiä talon seinien lämmöneristämisesen parantamista, sillä aika ohuita ovat seinät!

Jäsenen antama (12.1.2011 klo:12:56) kommentti

Mitähän ?: "Joo, vastuksia on varaajassa kolme ja yösähköä kuluu yleensä pakkasilla n. 125 kwh"

Jäsenen antama (12.1.2011 klo:15:55) kommentti

Jos varaajan sähkövastus ei lämmitä se ei myöskään kuluta sähköä.
Arvokilpi varaajassa kertoo ´sähkötehon`    

Jäsenen antama (13.1.2011 klo:13:28) kommentti

Ei siinä varaajassa ole mitään arvokilpiä eikä muitakan tietoja.



Mitähän ?: "Joo, vastuksia on varaajassa kolme ja yösähköä kuluu yleensä pakkasilla n. 125 kwh" Eli mitä epäselvää tässä on?




Jäsenen antama (14.1.2011 klo:10:59) kommentti

Epäselvää tässä on? Kuluuko sitä sähköä 125kwh yhdessä vuorokaudessa tai yhdessä kuukaudessa tai yhdessä talvessa tai vuodessa.   

Jäsenen antama (14.1.2011 klo:11:53) kommentti

No, älkääpäs nyt. Jos kerran vuodessa kuluu 30 000 kWh niin selvästikin on kyse yhden yön kulutuksesta

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:9:14) kommentti

Tai tunnin.

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:9:25) kommentti

Pitää olla aika isot nallit talossa että sietää 125kW kulutuksen ja aikas jyräkät vastuksetkin sitä kuluttamaan..



En ole sähkön asiantuntija, mutta käsitykseni mukaan vastukseen johdettu energia muuttuu väistämättä lämmöksi, oli vastus vanha tai ei. Eipä se oikein muuksikaan voi muuttua.



Jos kyseisessä huoneessa ei ole poskettoman kuuma, niin pöntönkin eristykset lienee sinne päin.

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:10:26) kommentti

Sähkö muuttuu lämpöenergiaksi lämmitysvastuksessa vain jos/kun vastus on ehjä/toimiva.    
Jos lämpövastuksen pinnassa on lämpöä eristävä kerros vastus ylikuumenee ja tuhoutuu ei lämmitä eikä myöskään kuluta sähköä.       

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:11:54) kommentti

Näinpä, ja koska sähköä nyt kuluu, on vastus ehjä.

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:13:57) kommentti

 Voi niistä vastuksista silti olla osa rikki vaikka sähköä kuluukin. Sen vastuksen tehon pääset helposti virtamittarilla mittaamaan kun avaat vastuksen kytkentäkotelon ja mittaat sieltä pihtiamppeerimittarin leuoilla että minkä verran mihinkin vastukseen menee virtaa.  Ne on yleensä kolmivaiheisia vastuksia joten eri vaiheille menevät virrat tulisi olla samansuuruiset.  Sulla täytyy olla termostaatista ohjattu virrat päälle kun menet mittaamaan muuten mittari ei näytä mitään.

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:14:24) kommentti

Ai juu ! Ne 3 vaihe vastukset!         Jos sittenkin, syöttö 3 vaiheinen 3 vastusta.   

Jännitteiset virtamittaukset suorittaa sähköasentaja!      

Resistanssi mittaus tehdään jännitteettömänä!

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:18:07) kommentti

Ei kai sitä mittausten tekemiseen sähköasentajaa tarvita.  Eihän siinä mitään johtoloita irroteta eikä liitetä, vai kielletäänkös se jossain.

Jäsenen antama (15.1.2011 klo:21:57) kommentti

Niinpä! Olkoon tai ei! Onhan pahoinpitelykin tietämäni mukaan kielletty, mutta sitäkin tehdään. Mene ja tiedä. Vai miten se oli?

Jäsenen antama (17.1.2011 klo:18:13) kommentti

Niimpä kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä, ompi sitten sallittu, niinhän?
Prruuut..Polle..pruut... tsoh!             

Jäsenen antama (18.1.2011 klo:6:27) kommentti

Kertokaas nyt pari viimeistä kommentoijaa ihan oikeesti että onko ne lainvastaiset sähköasennukset Teidän mielestänne sallittuja vai ei.  Ei kai siinä asiassa mitään harmaata aluetta ole kun ohjeet on peitelevyn tarkkuudella kirjattu. Ihan vaan "kyllä" tai "ei"rittää.

Jäsenen antama (18.1.2011 klo:10:39) kommentti

EI !    Mikään lainvastainen asennus/teko tai hanke EI ole sallittua.     

Jäsenen antama (18.1.2011 klo:16:24) kommentti

Kiitos suorasta vastauksesta.  Minunkin mielestäni asia on täysin yksiselitteinen mutta täällä jotkut haluaa siitä tehdä jotenkin vaikean. Montalla ei taida juuri nyt olla aiheeseen mielipidettä ,mutta varmaankin se taas kaatuilee  johonkin suuntaan kun asia tulee esille.

Jäsenen antama (18.1.2011 klo:21:43) kommentti

Valitettavasti se niin on, että vaikka kuinka täällä sanotaan: Kielletty on! Ei saa tehdä! Nämä kiellot ovat hurskastelua,  sillä niitä kiellettyjä juttuja tehdään. Tämä on faktaa. Aivan varmasti, siis aivan varmasti. Jos joku uskoo/luulee, että täällä kieltopaasailu tehoaa, niin on täysin ......naivi.

Toisaalta esim. tietenkin voi varoittaa, mutta samalla voi vähän opastaakin,sillä jos ei opasta, niin se tehdään kuitenkin ja hankitaaan vielä avuttomampi neuvo.

Ne, jotka täällä kyselevät ohjeita niihin kiellettyihin juttuihin, niin ne ovat niin pihejä/saitoja, että ne tekevät kuitenkin, saavat ohjeita tai ei. Tämä on lähes satavarmaa. Pihiys/saituus kuitenkin tulee usein kalliiksi. Tämä ei tarkoita sitä, että minä hyväksyisin luvattomat teot, mutta minun kielto ei vaikuta siihen tekemiseen tai jättää tekemättä paskaakaan. Voinpa hieman neuvoakin, koska tiedän, että se tehdään kuitenkin, joten pyrin sitä kautta "minimoimaan" vauriot. Älkää panko hurskastelijat päätänne pensaaseen, vadilllehan se ei kuitenkaan myöskään joudu.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Lämmityskattulan

Hei Naapurissa yösähköllä lämpiävä lammitysvaraaja. Yöllä kun vastukset alkavat lämmittää vettä pitää kattila "pauketta" tasaisen epätasaisesti. Mistähän moinen ääni joh...

Kivivilla

Kysymys kuuluu onko kivivilla, vuorivilla,lasivilla ja mineraalivilla sama asia? Eli tarviaako kaikki höyrynsulun jos sahanpurut poistetaan seinistä ja laitetaan uusi läm...

parketin rakoileminen

Asennutimme uuden sauvamosaiikkiparketin. Parin viikon päästä se on kauttaaltaan rakoillut noin millin raoille. Urakoitsija ehdottaa hiomista ja mahdollisesti puukitin kä...

Lisäeristäminen sisäpuolelta harjakattoon

Hei,Olen lisäämässä kattoon uutta kauniimpaa pintamateriaalia samalla voisin tehdä lisäeristystä. Talossa ilmalämpöpumppu lämmitys. Katto sisäpuolelta on vinokatto-harjak...

kellarikerroksen lattia

Olen ostamassa vanhaa 50luvulla rakennettua rintama mies taloa kellari kerron rinteessä ja syvimästä kohtaa noin 1.5m maanpinnan alapuolella.Lattiassa oli hieman kosteutt...

seinien rakenne remontoitavassa vm 68 talossa

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{mso-style-name:"Normaali taulukko...

Maavaraisen laatan kosteusongelmien korjaus

Mitä mieltä olette sellaisesta suunnitelmasta että kosteusvaurioinen maavarainen laatta korjattaisiin laitamalla uusi lattian rakenne niin että vanhan pohjalaatan päälle,...

Lattia valamalla vai levyistä?

Miten tulevan kodinhoitohuoneen lattia kannattaa toteuttaa?60- luvun talossa on muualla vesieristetyn (piki) betonilaatan päällä koolaus ja vuorivilla. Lattiamateriaali o...

vanha betonilattia

Vanha betonilattia jonka alla olevasta eristeestä ei mitään tietoa.Kannattaisiko laittaa vanhan lattian päälle jokin eristekerros;styrofoam tai uretaanieristettä tai vast...

paisuntasäiliön paikka

Olisi tuloilaan uusi kalvopaisuntasäiliö(ent.avomallinen vintillä).Estääkö paloturvallisuuslaki asentamasta sitä puukattilan viereen/kylkeen, sillä siinä olisi just mukav...

MITÄ VANHAN HUOPAKATON PÄÄLLE?

LUULTAVASTI LUMEN ALLA KATOLLA ON HUOPA JA NYT ON VESI TULLUT SISÄÄN MM.ETEISESSÄ.OLISI TARKOITUS LAITTAA UUSI HUOPA KATOLLE,MUTTA EI OLE TARKOITUS PURKAA ENTISTÄ POIS. M...

Profiilipellin aluskate vanhalle palahuovalle?

Talo rakennettu -64 ja katto rakennettu raaka laudasta, ei pontatusta laudasta. Palahuopa vaihdettu joskus 80-luvulla, nyt huopa on murtunut lautojen saumakohdasta kautta...

Pannuhuoneen lämpötila

onko pannuhuoneen (pari neliötä) lämpötilasta suosituksia, huoneessa on tulovesiliittymä ja öljylämmityslaitteisto, metalliovi johtaa kosteisiin tiloihin ja tuloilmareikä...

Lattian kaadot

Juuri valmistuneessa omakotitalon kylpyhuoneessa jää hieman vettä seisomaan lattiakaivon viereen. Lattiaan tehtiin uusi valu ja uudet viemärit, lattia on laatoitettu. Lat...

Kylpyhuone- ja saunaremontin kustannukset

Voisitteko antaa suntaa antavaa hinta-arviota kylpyhuoneen ja saunan remontoinnista. Kaikki vanha seinistä puretaan, samaten katto ja lattiaan tulee uusi lämmitys. Lämmin...

Vanhan- ja uudenrakennuksen sauma

Millainen liikuntasauma jätetään/rakennetaan, kun yhdistetään vanha ja uusi rakennus (molemmat puurunkoisia ja -vuorisia)? Vanha rakennus on routivallapohjalla, ja uuden...

Lattiarakenne ym.

Olemme purkamassa 80-luvulla tehtyä saunaa. Tarkoitus tehdä uusi ja laittaa samalla veskiertoinen lattialämmitys ja viemäri. Talo on 40-luvulla tehty rossipohjainen ja pu...

lautaverhous

40-luvulla rakennettuun puutaloon on vanhan lautaverhouksen päälle laitettu uusi 70-luvulla. Tarkastelin alhaalta käsin verhousta tarkemmin ja huomasin että vanhan varhou...

Lattian eristäminen

Kohteena on 70-luvulla tehty varasto, joka muutetaan märkätilaksi (khh, ph ja sauna). Lattia purettiin ja puulattian alta löytyi työlaatta. Tarkoitus on laittaa 100mm sty...

Kellarin lattia piikattu

Kellarin lattiasta on piikattu irtonainen betoni pois muutaman sentin syvyydeltä. Tarkoitus on tasoittaa uusi lattia, joka laatoitetaan. Miten jos uusi valu on enimmillää...

Kylpyhuoneen ja saunan sähköistys muutoksia?!

Olen tekemässä uusiksi kylppäriä ja saunaa, suunnittelin ehkä vaihtavani lamppujen paikkaa kummassakin tilassa. Joten tarvitseeko tehdä muutoksia piirrustuksiin tai ilmoi...

rintamamiestalon lisäeristys

Olen aikeissa lisäeristää 56-rakennetun talon ulkoseinän.mieltäni askarruttaa seinän toimivuus.tarkoitus olisi asentaa seinään 50mm parocin uns 37,tuulensuojalevyt plus t...

TUPLAKATTO

Olen kuullut ettei kahden tiivin pinnan välissä saisi olla rakennemateriaaleja. Nyt kuitenkin teettämäni pesuhuoneremontin yhteydessä näin on käynyt. Vanhaa kattoa ei olt...

lavuaarin ja seinän välimatka

kuinka pitkä matka pitää olla lavuaarista seinään,ettei tarvitse laittaa kosteussuojausta? suihku on erikseen paljon kauempana. kylpyhuone on kosteussuojattu 2000 putkire...

Miten korjata murtunut betoni?

Tervehdys! Asun v. 1984 valmistuneessa omakotitalossa ja autotallin edustan betoni on rapistunut paikka paikoin, miten sen saisi kuntoon, vanhat rapistuneet osat pois ja...