Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Öljykattilan vaihto

Lämmitys

Kysytty: 14.5.2013 klo:12:03
Hei, kysy´mys liittyen öljykattilan vaihtoon. Entinen kattila on Jämä Miniter Focus vm. -76 ja siinä hormiliitäntä kattilan takana alhaalla, josta noin 70 cm yhteellä liitäntä hormiin.

Nyt kattilan vaihto edessä. Tämä nykyinen alkoi lämmittää myös kylmän käyttöveden, eli kaikille hanoille saakka tuli vettä laskiessa ensin kuuma vesi. Oma diagnoosini on, että kattilassa sisäinen vuoto ja lämmitti siis koko vesitilan. poltin oli lähes koko ajan päällä ja tuhat litraa ölyä meni vajaassa kolmessa kuukaudessa kun vuosikulutus ollut aiemmin 1800 litraa.

Nyt tiedossa olisi uudempi käytetty kattila Jämä Elegant vm. 2005, mutta tässä uudessa hormiliitäntä kattilan päältä. Onko tällainen kuinka hankala töinen vaihtaa. Pitäisi puhkaista uusi liityntä hormiin ja peittää entinen. Ilmeisesti ei missään nimessä kannattaisi tehdä alaspäin tulevaa mutkaa ennen hormiliittymää.



Virallinen vastaus
Tuon ikäistä vanhaa kattilaa ei pidä asentaa uudelleen. Kattiloiden hyötysuhde on kehittynyt vajaassa 10 vuodessa merkittävästi. Siksi kannattaa asentaa täysin uusi kattila, jolloin pystyt kuolettamaan korkeamman hinnan alle viidessä vuodessa polttoainesäästöllä. Uuden kattilan liitoshormi tehdään savupiippuun siihen kohtaan, mihin kattila edellyttää. Uuden kattilan asennuksen yhteydessä savuhormiin asennetaan myös uusi sisäpiippu.

Arvostele vastaus kysymykseen "Lämmitys / Öljykattilan vaihto":
Jäsenen antama (15.5.2013 klo:7:07) kommentti

Joo, katselinkin tuossa juuri Jäspi Eco 17 Lux kattilaa yhtenä vaihtoehtona (hinta alle 1400 euroa kotiin toimitettuna) ja näyttäisi tuo menevän lähes heittämällä entisen paikalle. Kiertovesipumpun ja säätöautomatiikan laitto myös samalla.Kiitos vastauksesta

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:8:14) kommentti

Öljykattila kannattaa vaihtaa uuteen, vaikkei se tuota kylmävesiongelmaa poistakaan. Siihen auttaa todennäköisesti viallisen termostaattihanan vaihto.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:9:33) kommentti

>Jos kattilassa olisi sisäinen vuoto,niin paineen noustessa ( 1,5 kg )se ajaisi kattilan varoventtiilistä lämmitysvettä ulos ja kulutus näkyisi vesimittarilla,todennäköisemmältä vaikuttaisi jos kaikista hanoista tulee kuumaa vettä,että kattilaan tulevan kylmän veden takaiskuventtiili vuotaa.1000 litran kulutus kolmena kylmänä kuukautena ei mielestäni ole mitenkään hälyttävä.Kokemuksiani on Jäspi 17 luxsita,mutta vielä paremmat on arimaxsista,on vähän kalliinpi mutta ei paljon(parenpi nuohota luukku aukeaa saranoilla,hormiliitos alhaalla savukaasut menee piippuun huomattavasti viileämpänä joten parenpi hyötysuhde).Myös poltin kannattaisi uusia ja asentaa yksiputki järjestelmä.Itsellä vaihto vanhasta jämästä näillä toimenpieillä toi yli 1000 litran vuosisäästön.Kattilan liitosreiän teko piippuun ei ole iso työ eikä se milloinkaan osu vanhaan reikään,jos vielä ja kannattaa laittaa sisä piippu samalla saa putken alapään liitoksen tehtyä kunnolla piippuun.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:11:46) kommentti

Kiitos kommenteista, poltin on uusittu kaksi vuotta sitten (Oilon Junior pro 10). Missäs tuo kylmän veden takaiskuventtiili mahtaa sijaita yleensä? Kattilalle menevässä kylmän veden putkessa ei ole muuta kuin sulkuhana (jos muistan oikein). Tuskin viallinen termostaattihana on kyseessä kun kaikista hanoista tulee aluksi kylmältä puolelta parikymmentä sekkaa lämmintä vettä ja pannuhuoneen vieressä olevan kylppärin lattia on suorastaan kuuma (varmaan n. 40 astetta) lattian alla menevän putkiston kohdalla (ei lattialämmitystä olemassa). Eli siis kattila lämmittää kaiken putkistossa olevan veden. Tuo vika alkoi joskus tammi-helmikuulla ja kyllä tuon helmikuulla laitetun tuhannen litran olisi pitänyt riittää kesän loppuun kun valtaosa lämmityksestä on hoidettu ILP:llä ja takalla kovimpinakin pakkasina. Poltin kävi lähes jatkuvasti ja kattilan lämpö laski alta puolessa tunnissa alle 40 asteeseen, jos polttimen löi pois päältä. Tuossa nykyisessä kattilassa ei ole erillistä varaajaa.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:12:15) kommentti

"lämmitti koko vesitilan"?? Kai sen kattilan vesitilan kuluukin lämmetä?

Kylmävesi ei mene normaalisti kattilan kautta.

Onko talossa lämpimän käyttöveden kierto? Jos joku kaukaisemman haaran viallisen hanan sisäinen vuoto päästää kuumanveden virtaamaan kylmävesipuolelle. Ja jos kylmävesiputkisto kulkee eristämättömänä maassa laatan alla, niin kuin ne usein menevät, niin sinne saa varmaan aika paljon lämpöä työnnettyä. Tällöin kaikista hanoista tulisi ensin lämmintä "kylmää"-vettä ja öljyä kuluisi.

Joku viisaampi kertokoon voiko hanan sekoitin hajota tuolleen. Ainakin se viallinen hana olisi jatkuvasti lämmin, että siitä huomaisi.

Paljon jossittelua, mutta kokeile sammuttaa käyttöveden kiertopumppu pariksi päiväksi.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:12:48) kommentti

Juu, siis nimenomaan noin, että kylmävesiputkisto kiertää laatan alla ja kun 70-luvun talo, niin eristämättömänä. Vesitilalla tarkoitin toki kaikkea käyttövesiputkistossa olevaa vettä, (toki niin typerä en ole, etten ymmärtäisi kattilan vesitilan kuuluvankin lämmetä).
Mutta nyt kun otit puheeksi mahdollisen rikkinäisen hanasekoittajan, niin kylpyhuoneen (jonka lattia siis on koko ajan kuuma) hana on alkanut pitää pientä sihinää koko ajan, vettä se ei vuoda, mutta siinähän voisi tuo vika sitten ollakin, eli sitä kautta työntäisi kuumaa vettä kylmälle puolelle ja kun putket on laatan alla kylmässä tilassa niin sitä kautta lämpöä siirtyy paljon harakoille ja poltin pyörii jatkuvasti. Voisiko tuo sitten selittää tuon huiman kulutuksen nousun?

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:13:34) kommentti

Sihinä hanassa viittaisi että on putkivuoto kuumassa vesiputkessa,tutki veden kulutusta ja sulje kuumanveden lähtöhana tai päähana,vesi voi juosta lattian alle tutki pikaisesti asia että ei tule suuri vesilasku.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:15:32) kommentti

Olen seurannut vesimittaria silloin kun ei ole kulutusta ihan yönkin yli, eikä se ole pyörinyt yhtään, joten ei oikein vuotoon viittaisi. Nyt lämmöt eikä lämmin vesikään ole päällä kuin silloin kuin tarvitaan sen ajan kun saan tuon vian paikallistettua/korjattua.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:16:16) kommentti

No onkos siinä kylppärin hanassa talttaruuvarilla tms käännettävät kuulasulut niissä seinästä tulevissä putkissa ihan niiden peitelätkien huulella? jos on niin käännät varovasti(voivat olla tiukassa) ne kiinni, yleensä se talttameisselin lovi tulee poikittain putkeen nähden sillon ja koitat ettei hanasta enää tule vettä. Sitten vaan testaileen että vieläkö ongelmaa esiintyy. JOs vika poistuu niin hana vaihtoon! Tuttu putkari haasto joskus että termarihana voi vuotaa ns. läpi kuumalta kylmälle ja päinvastoin aiheuttaen erinäisiä ongelmia! Vielä jos on lämpimän veden kiertokin niin tuntus että aiemmin kuvailtu lattian lämpeneminen kylmävesiputkien kohilta ja kylmän puolen lämpeeminen muutenki vois olla mahollista....

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:16:23) kommentti

Saatko painemittaria mihinkään hanaan ja suljet päävesihanan niin näet putoaako paine putkistosta.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:17:34) kommentti

Nyt kun kävin tarkemmin järjestelmää läpi taas kerran, niin kyllä siellä käyttövesipuolella on putkivuoto. Vesimittari hissukseen pyörii ilman kulutusta ja kun porailin kylppärin lattiaan muutaman reiän niille kohdin, jossa on lattia ollut kuuma, niin kosteata hiekkaa nousee laatan alta. Ilmeisesti juuri lämpimän käyttöveden putkessa tuo vuoto on. Ei kait sitten kun vakuutusyhtiöön tekemään ilmoitusta ja remontit käyntiin. Eipä tuo vika olisi kattilan vaihdolla korjaantunut, toki sekin työ on tehtävä toki. Kiitos avusta...

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:17:36) kommentti

Tuo on siitä vielä hauska systeemi, ettei käyttövesipuolella ole minkään sortin sulkuja, ainoastaan pääventtiilistä vedet poikki..

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:18:14) kommentti

Eihän se kuuma vesi oikein sekoittajasta voi kylmälle puolelle näin maalaisjärjellä ajateltuna mennä koska siellä on sama paine vastassa,merkillistä jos kattilahuoneessa ei ole kuumassa vedessä sulkua,jos se on varoventtiili yhdistelmässä,ei muuta kuin putki poikki ja tulppa päähän ja katsoa vieläkö mittari pyörii,niin saat ainakin kylmää vettä.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:18:30) kommentti

Sulku on vain lämmityskierrolle, lämpimän käyttöveden putki lähtee kattilasta suoraan valun sisään ilman mitään sulkuja...Taidan nyt laitella vakuutusyhtiölle ilmoituksen ja kutsua asiantuntijan paikalle, itse en sen enempää enää tee.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:19:13) kommentti

Yleensä sulut ja varolaitteet on kattilan sisään menevässä kylmässä vedessä,laittelehan myöhemmin vakuutusyhtiön kannanottoja äkkinäisestä ja arvaamattomasta putkistovuodosta.

Jäsenen antama (15.5.2013 klo:20:50) kommentti

Niinpä ;)

Jäsenen antama (27.5.2013 klo:6:50) kommentti

No niin, kosteusvauriomittaukset tehty ja kylppärin lattialaatan alla on kosteusprosentti lähes 100, vaurio ulottuuu jonkinverran myös eteisen ja keittiön puolelle. Kotivakuutus korvaa valtaosan vahingosta ja nyt korvaava asuntokin jo tiedossa. Mennee kolmisen kuukautta remontissa..

Jäsenen antama (27.5.2013 klo:12:26) kommentti

On hyvä kuulla että vakuutus tulee mukaan vahikoon,selvisikö miten vuoto putkeen on tullut ja pystyykö vesimittarista arvioimaan paljonko vettä lattian alle on päässyt.Nythän kannattaa myös vanha kattila vaihtaa ja putkistot tehdä näkyville.

Jäsenen antama (27.5.2013 klo:16:31) kommentti

Ei ole vielä selvinnyt vuodosta tarkempaa, vasta kosteusmittausreikiä porattu ja vaurion laajuutta arvioitu. Epäilen, että vettä on virrannut rakenteisiin parin kolmen kuukauden ajan, kokonaismäärää vaikea arvioida kun kulutuslukemat niin pitkin väliajoin otettu. Joo käyttövesiputkisto menee remonttiin ja samalla vähän enemmänkin kunhan hinta-arviota tuosta kokonaisuudesta pystyy hahmottamaan.

Jäsenen   antama (23.2.2015 klo:16:51) kommentti

No joo, laitanpa tähänkin sitten päivityksen. Hintaa remontille tuli lähes 50-tuhatta euroa. Meni kaikki kosteat tilat saunaosastoineen ja lisäksi keittiö uusiksi. Lattiat samoin eteisestä, keittiöstä ja olohuoneesta. Kahdesta paikkaa vuoto ja kaikkiaan n. 70 kuutiota vuotanut lattiavalun alle. Viisi kuukautta evakossa ja sitä rataa, eli oli isompi homma. Onneksi vakuutus korvasi, mulla oli vielä ikäpoisto laitettu niin maksoin vain omavastuun ja vedeneristyksen.




Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

kattilanvaihto

Öljykattilan vaihto omakotitaloon ajankohtainen.Lämmitysputket kattilasta pattereille ovat mustaa rautaputkea.Putkien ulkohalkaisia 33mm.Ongelma on,miten liitän putket uu...

Öljykattila

Öljykattilan toimintaperiaatetta? Eli miten öljykattila toimii teoriassa....

sähkökattilat

paljonko kuluttaa sähköä Jäspi tehowatti sähkökattila vuodessa 140 m2 talon lämmityksessä ja onko se miten edullinen vaihtaa 25 vuotta vanhan öljykattilan tilalle.Minkäla...

öljypannun lämpötila

mihin lämpötilaan öljykattilan veden lämpötila tulisi olla säädettynä??nyt on n. 80 astetta mutta olisiko taloudellisempaa pienentää??...

Hormi jäänut auki

Öljylämmitys vaihdettiin toissapäivänä maalämpöön. Urakoitsijan alihankkija vei öljykattilan pois ja asensi sen paikalle maalämpöpumpun. Huomasimme, että öljykattilan hor...

savupiipun pellitys

Taloni (-74) savupiipusta puuttuu pellitys. Öljykattilan hormiin on joskus asennettu teräksinen sisäpiippu, joka tulee n. 30 cm tiilipiipun yli. Piipun päähän on valettu...

Onko oikein?

Olen remontoimassa vuonna -73 rakennettua omakotitaloa. Remonttiin kuuluu; ikkunoiden vaihto, seinien eristeiden vaihto ja lisävillan koolaus, vesikiertoisen patterilämmi...

ilman poisto avopaisuntajärjestelmästä

Taloni on tehty 76 vuonna ja siinä on yksiputkilämmitysjärjestelmä, niin sanotut ripapatterit. Tein juuri pesuhuoneremonttia ja pinnassa olevan lämmitysputken paikkaa put...

Hormin vedet viemäriin ?

Öljykattilan hormi on putkitettu ja pannun viileät savukaasut kondensoituvat ja valuvat alas. Onko nämä nesteet turvallista viemäröidä ilman mitään lisätoimia. Eli eikö m...

öljylämmitys PI-kaavio

Löytyykö jostain oljykattilan PI-kaavio josta selviää toimtaperiaate. Ongelmani on seuraava patteri piirin paine nousee 3vrk kuluessa 0,5bar:sta 2,5 bar. Jossain on vuoto...

Pellettipoltin vanhaan kattilaan

Kymi Kymmene Metalli Karkkila valmisti 1970-80 luvulla valurautakattiloita, mm. Högfors 15 maxi kakssoiskattilan ja 13 öljykattilan, jossa erillinen vesisäiliö ja lv- ki...

Meno- ja paluuveden lämpötilat ?

Rintamamiestalossamme on manuaalisesti säädettävä suntti öljykattilan päällä. Lämpöpattereissa on termostaatit. Voiko meno- ja paluuveden lämpötilojen erosta päätellä nyr...

Lattialämmitys

Tarkoitus olisi laittaa kellariin vesikiertoinen lattialämmitys ja minua askarruttaa öljykattilan teho.Kattila vm.94 Jämä teho 17kw 200L,lämmitettäviä neliöitä tulee n.65...

öljykattila autotalliin

Onko öljykattilan sijoittaminen autotalliin kiellettyä? Vaativatko rakennusmääräykset paloseinän tekemistä kattilan ympärille autotallissa? Kuinka paljon kattilan ja mahd...

paluuveden lämpö

mikä on patteriverkon paluuveden oikea lämpö kun menovesi on 50 ast. talvella. öljykattilan käyttöohjeessa sanotaan että "kattila on varustettu 4-tie venttiilillä jolloin...

öljykattilan äänekäs

Mistä johtuu kun öljykattilan poltin menee päälle niin sen tuntee tärinästä. Eli öljypolttimen käynnin tuntee jopa jalkapohjassa. Kattila on alakerrassa ja se on suoraan...

Öljylämmitys vai ?

Suunnitteilla kattilan vaihto. Talo rakennettu -63 asuinneliöitä n. 170 on 1 1/2 kerroksinen. Kellarissa n.30 neliötä tilaa joka pitäisi pitää myös n.10 asteen lämpöisenä...

Vaihtoehto savupiipulle ?

Jossakin on mainostettu öljykattilan palokaasujen poistotavaksi pannuhuoneesta suoraan ulkoseinän läpi vietävää poistoputkea. Perinteistä savuhormia ja katolle nousevaa p...

Öljykattilan hormista tulee vedet sisälle mh:n seinää pitkin

Hei,öljykattilan hormi jäätyy ulkopuolelta vintillä talvella. Säiden leudontuessa jää ilmeisesti sulaa, koska vettä valuu hormin takana olevaa mh:n seinää pitkin. Talo on...

Sisäpiippu vai pinnoitus

Olen hankkinut uuden öljykattilan Ariterm hybrid, asentajan mukaan kylmemmät savuhöyrytaiheuttavat rikkihapon muodostumisen hormistoon  ja ehdotti sisäpiipun asentamista....

vesikiertoisen lattialämmityksen vuoto.

talo on remontu pari vuotta sitten ja ollut täysin kylmillään ja vesikiertoista lattia lämmitystä ei ollut tyhjennetty oikein ja vettä oli jäänyt putkistoon.löysinme vuot...

Oven vaiho

Ovien vaihto kysymys 15.9.2011. Tarkennus vastaukseenne. Onko minulla oikeus vaatia oven vaihto takaisin alkuperäiseen kokoonsa eli 920 mm leveään ? Taloyhtiön lakimiehen...

Hometta saunassa,puutavaran vaihto

Kysyisin,että minkälainen remontti/puutavaran vaihto tulisi tehdä homesaunassa. Ostamassamme talossa saunaremontti tehty vuonna 2003.Uusi katto tehty vanhan päälle,katto...

Keittiön uudistus edullisesti

Haluaisimme uudistaa/modernisoida keittiötä edullisesti. Ovien vaihto on mahdollinen, mutta voisiko pelkkä tason tai pelkkä välitila vaihto antaa...

Sisäportaiden vaihto vai remontti?

Mahtaako olla järkevää teettää puuportaiden hionta, maalaus ja kaiteiden vaihto? Vai teettää kokonaan uudet sisäportaat. Kyseess&a...