Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Lämmönkulutus huimaa päätä

Lämmitys

Kysytty: 2.3.2011 klo:2:01
Hei!

Asumme ensimmäistä talvea kesällä ostamassamme 320 neliön omakotitalossa. talo on rakennettu vuonna 1975 ja se on peruskorjattu vuonna 1991 jolloin on rakennettu entisen ulkoterassin paikalle sisäterassi. Talossa on alkuperäistä asuinpinta-alaa 201 neliötä, 80 neliötä sisäterassia ja loput kellaria. Autotallit on talossa sisällä mutta niitä ei ole laskettu mukaan neliöihin.

Ongelmanamme on aivan järjetön lämmönkulutus. Sisäterassilla on 3kpl 2,5kW läpivirtaus-sähköpattereita jotka lämpiää yösähköllä 15 asteeseen. Joulun aikana ne tosin lämpesi koko ajan 20 asteeseen. Yösähköä kuluu 20-50kWh joka yö vähän pakkasista riippuen. Voisikohan aikoinaan ajateltu, että tuo olisi normaalisti kylmänä ja vain tarvittaessa lämmitettäisiin? Ovi sinne on nimittäin yhtä jykevä kuin ulko-ovi ja siinä on samanlainen lukko. Jos patterit kytketään pois päältä, voiko rakenteille olla siitä haittaa? Vesiputkia tuossa tilassa ei ole.

Toinen ongelma on sitten varsinaisen lämmityssysteemin, eli öljykattilan kulutus. Öljykattilassa on mittari josta voi katsoa lukeman esim. kerran viikossa ja vähentää aina edellisen lukeman ja sen luvun kertoo neljällä niin selviää öljynkulutus litroina. Nyt esim. otin sunnuntaina lukeman, ja tänä iltana. Öljyä on kulunut tänä aikana 48 litraa.

Mielestäni aivan älytöntä, sillä pakkasta on ollut vain 10 astetta. Kovalla pakkasella (yli -30c) poltin käy koko ajan ja kuluttaa aivan tajuttomasti öljyä.

Sisälämpötilat on pidetty olohuoneessa +22, keittiössä +17, ruokasalissa +21, makuuhuoneissa +17-18 ja pesutiloissa +24.

Vintillä on 20cm kökkömäistä eristettä. Vesi tulee naapurin kanssa yhteisestä kaivosta.

Niin, meidän öljykattila on siis Eneka 40 jossa on Oilonin poltin. Sen kaverina on 700 litrainen Säiliövalmisteen varaaja, jossa on käyttövesipatteri 50l ja sähkövastuksia 2x 6kW. Öljysäiliö vetää 5000 litraa, ja se oli taloa ostettaessa lähes täysi. Silti se jouduttiin viime viikolla täyttämään, sillä öljy loppui kesken.

Nuohooja kävi nuohoamassa pannun ja hormin eilen, ja siinäkin puolessa oli ilmeisesti jotain ongelmaa, sillä hormi oli kuulemma lähes tukossa. Nuohous kesti useita tunteja sillä hormia jouduttiin nuohoojan mukaan mm. piiskaamaan auki. Mistä tällainen karstanmuodostus voisi johtua?



Virallinen vastaus
Laiterassi kuluttaa paljon energiaa. Rakennuslupakuvista oletettavasti näkee, onko terassi tarkoitettu pidettäväksi lämpimänä. Rakenteista sen myös näkee. Jos lasit ovat yksinkertaisen, lämpimänä sitä ei ole tarkoitettu pitää. Tuon ikäisen talon, sen aikaisilla rakenteilla tehtynä, kokonaisenergian vuotuinen kulutus on noin 45000 - 55000 kWh vuodessa riippuen perheen koosta, sähkö + öljy. En pidä ilmoittamiasi kulutuksia mahdottomina. Öljyä kuluu runsaasti. Syynä on huonosti hoidettu kattila ja öljypoltin. Kun piippu nokeentuu, palamatonta öljyä menee piipusta ulos. Todennäköisesti polttimen ilmansaanti on liian pieni. Ota öljypoltin huolto nopeasti, jotta säästät öljykulutuksessa parhaassa tapauksessa puolet. Seuraavaksi kannattaa ullakolle hankkia lisää eristettä. Sen jälkeen keskustelet asiantuntijan kanssa mahdollisista lisäparannuksista.

Arvostele vastaus kysymykseen "Lämmitys / Lämmönkulutus huimaa päätä":
Jäsenen antama (3.3.2011 klo:12:53) kommentti

Olohuoneen lämpötilan pudotus +18 olisi paikallaan. Iltaisin yleensä televisio ja ihmiset tuottavat lämpöä sen verran että lämpö nousee ylemmäs. Kannattaa tarkistaa kuinka kuuman esimerkiksi tuulikaappien patterit käyvät. Lämpöhän karkaa aina ovesta kun sen avaa.



Itse pitäisin ulkoterassia kylmimmän talven kylmänä tai lähellä nollaa. Keväällä ja sykssyllä lämmittäisin. Huolehtikaa että tuuletus kuunnossa. (myös rakenteet) Jos jouluksi terassille haluaa, alottaisin pari viikkoa ennen lämmön varovaisen nostelun.

Terassille laittaisin kevyen takan, jolla sitä voi jo melkein roskia polttamalla pitää kohtuu lämpöisenä. JA toisi jouluna tunnelmaa.



Yläpohjan eristeet ovat ovat kannattavin eristesijoitus. Tutkikaan yläpohja lämpökameralla ja antakaa ammattimiehen tutkia eristys. Naapurin rakennusmies tietää jo arvion, onko hyvä vai huono. 400 -500 mm villaa vähintään. Lisäeristys vintille on helppo tehdä vähitellenkin, jos rahaa ei ole kerralla. Parinkympin villat kuukaudessa ovat aina eteen päin. Puhalluskivivillaa jota voi itse vispilllä ja haravalla levittää saa ainakin parocilta, Pakettii maksaa parinkympin verran ja sillä saa melkein yhden neliö lisäeristettyä (0,3 kuutiota). Anna ammattilaisen arvioda ensin rakenne ja mitä sinne on järkevin laittaa.



Meillä oli puruseinässä melkein metri ylhäällä tyhjää ja öljyn kulutus putosi 25%

eli lämpökuvaus nyt talvella äkkiä.



Ikkunoiden ikä? Onko uusittu? Tiivisteet ainakin uusiksi ja tutkikaa saumausvaahdot. USein on jätetty sentti vaahtoa ikkunoiden ympärille ja sekin vielä osin vajaa.

Meillä ikkunat vaihtajat jättäneet ikkunoiden alta ja sivuilta eristeet vallan pois.

Pannunhuolto ja jos vanha uusiminen. Jos vähänkin on tarmoa ja rahaa ottaisin kaksoiskattllan, jolloin puulla lämmitettynä tuo varaaja tulee oikeuksiinsa.



Kattilan ja polttimen säätö, jos piippu nokeentuu. Samalla tulee palokaasujen mittaus.

Huomioikaa että vanhan kattilan vaihto uuteen vaatii usein piipun putkituksen.



Yleensä energian kulutus kannattaa ottaa hiuomioon jo taloa ostettaessa , ettei käy huonosti. Laskea pahimman laskelman mukaan.



Noin isossa talossa moniöljypoltinta harkitsisin vakavasti ja korvaisin.



Eli lyhykäisesti. Lämmöntuottoa en nostaisi vaan laskemaan pyrkisin tinkimällä hieman. JA pitämällä lämmön siellä mihin se on takoitettu(eristys). Missä patteriputket menevät ja onko eristetty?

Omakohtainen arvio, jos moisia toteteuttaisin normi 9+ luvun korjattuun taloon, itse tehden on, että parissa vuodessa lisätoimet maksavat itsensä takaisin säästettyinä energiamaksuina.










Jäsenen antama (4.3.2011 klo:12:48) kommentti

Minullakin on talo joka kuluttaa paljon energiaa.

Halvin tapa vähentää lämmityksestä muodostuvia kustannuksia on siirtyä maalämpöön, mikäli lämpökaivon teko on kohtuuhintaista.  Minulla tuotetaan nyt maalämmöllä sama energia noin 33%:lla verrattuna aikaisemmin öljyllä tuotettuun.

Jäsenen antama (4.3.2011 klo:13:30) kommentti

"Halvin tapa vähentää lämmityksestä muodostuvia kustannuksia on siirtyä maalämpöön, mikäli lämpökaivon teko on kohtuuhintaista."

Tuohon mainokseen (sallitaan ja on paikallaan) on syytä lisätä vielä pökköä, mutta ei pesään, lämpökamerakuvaus ja siitä tehdä laskelmia ja johtopäätöksiä. Usein kannattaa ainakin vähän tulevaisuuteen katsoen, mutta ei sinäkään unelmoiden.

Jäsenen antama (4.3.2011 klo:16:33) kommentti

Maalämmön perustamiskustannukset ovat siis ilmaisia?

Oletko laskenut todellista takaisinmaksuaikaa?

Verrannut öljykattila+polttimen vaihtokustannuksiin, jolloin saavutetaan myös aika merkittävät säästöt?

Jäsenen antama (4.3.2011 klo:17:07) kommentti

"Maalämmön perustamiskustannukset ovat siis ilmaisia?"

Ei ole! Ne ovat melko korkeat ja putkaritkin siihen vaikuttavat - yleensä, jos työtä ei saa ilmaiseksi niin kuin takkapuuintoilijat.

"Oletko laskenut todellista takaisinmaksuaikaa?"

Se on pitkä, mutta kaikkea ei ainakaan kokonaan rahassa voi mitata, jos asuu samassa tönössä loppuikänsä, koska se lyhyempi takaisinmaksu reaalisoituu usein vasta/viimeistään myytäessä, mutta mitä sillä on itselle merkitystä, kun reaalisoimassa ovat omaiset. No ainakin hyvä mieli, että saivatpahan paremman hinnan ja ostajallekin on siitä hyötyä. 

"Verrannut öljykattila+polttimen vaihtokustannuksiin, jolloin saavutetaan myös aika merkittävät säästöt?"

Näinhän sekin on, mutta noita em. juttuja ei pysty ainakaan terveellä ajattelulla toisaalta kokonaan kilpailuttamaan/vertaamaan keskenään, kun on  se tunne aina mukana.

Tässäkin putkareilla on sormensa pelissä vaihtohintaa nostamassa, jos ei taaskaan saa sitä työtä ilmaiseksi, kuten takkaintoilijoilla takkapuut ja vielä niillä on se musta rellukin mukana ainakin valkoisilla hangilla siellä ympäristössään ja mielellään myös päässäkin sumentamassa niitä laskelmiaan - kylläkin väärään suuntaa, mutta suuntaan kuitenkin.

Sehän on heidän ongelmansa - ja vielä ikuinen, kunnes pappi vapauttaa tai joillakin vain se ilmaista puuta polttava uuni vai onko sekin jo takka, josta  omaiset pääsevät näkemään, että kyllä ilmaiset puut kannattivat - hyvä ilmainen puu. Oli sillä paksu selkänahka ja mustaa rellua meni sisään ja toisesta päästä ulos - naapureittenkin kiusaksi.  

Ei käy katteeksi! Ei niin! Eikä omaisille sitä ilmaisten puitten suomaa iloa. Ei niin! Kiusa se on pienikin, mutta vain omaisille. Onkohan ne sen ansainneet onkin toinen juttu. 

Jäsenen antama (4.3.2011 klo:20:04) kommentti

Maalämmön perustamiskustannukset ovat korkeat, jos vaikka verrataan suoraan sähkölämmitykseen tai siihen öljyyn.

Jos ap. vaihtaa mlp:n, säästöä tulee n. 35000kWh vuodessa. Ap. voi itse laskea, montako vuotta kestää kuollettaa laitteisto. Noilla energiamäärillä heitän hatusta, että 5 vuotta.

Jäsenen antama (5.3.2011 klo:23:15) kommentti

Maalämpölaitteiden rikkoutuminen on myös kallista. Pahimmillaan laitteisto on uusittava 15 vuoden välein. Sähköä sekin kuluttaa, ja sähkö senkuin nousee, samoin sen verotus seuraavalla hallituskaudella.

Olen sitä mieltä että puulla ja öljyllä. Puuta voi hamstrata usein ilmaiseksikin ja öljy on kumminkin vaivatonta ja helpohko vaihtaa toiseen muotoon. Puulämmityksen kalleus on viitsimiest kiinni. Yksi pesällinen puita takassa tai yhdistelmäkattilassa säästää aika pirusti lämmitysskuluissa kovilla pakkasilla. Olkoon mikä lämmitys vain.

Yläpohjan lisäeristäminen on halpaa ja ELINIKÄISTÄ! Sama lämmitätkö sähkövatkaimella vai uraanilla. Pikkuasioilla voi säästää paljon.

Todellisuudessa sähköpatterit ovat halpoja hankkia, ja uusia. Lämmityskustannukset ovat korkeita, mutta eivät paljon öljyä kalliimpia ja kokonaisuutena tatitaa mennä aika tasoihin.

Varsinkin jos laajentelet taloa jne. Ei tarvitse putkimiestä pyytää aina paikalle.

Kaikessa on hyvät puolensa.



Mitä maalämpöön ja talon arvoon tulee. Myy taloasi, kun laitteisto on 20 vuotta vanha. Se ei arvoa nosta.

Halvin lienee olisi oma ydinpesä uraanille....noin niinku sähköyhtiöt mainostaa, jotta on ilmaista eenrgiaa. kenelle on kenelle ei.



Niin tai näin. Lämpökuvaus ja raknennesuunnittelijan kansssa miettiä, mitä lämmittää ja mitä ei (terassi) samoin LVI suunnittelija konsultoimaan. Tuollainen terass i pysyy ilmalämpöpumpullakin kohtuu lämmössä.


Jäsenen antama (6.3.2011 klo:8:08) kommentti

Puulämmitus on tulevaisuutta. Nyt kehitetään kattilat ja uunit siihen kuntoon, jolloin hiukkaspäästöt jäävät pieniksi. Kellä on omaa metsää polttopuu on käytännössä ilmaista, sitä kannattaa hyödyntä.

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:10:04) kommentti

Eräs suomalainen takkavalmistaja on kehittänyt uudenlaisen takkasydämen jossa poltto tapahtuu korkeassa lämpötilassa. Tästä seuraa tietenkin hiukkaspäästöjen radikaali pieneneminen. Näihin päästöarvoihin ei tulla koskaan pääsemään perinteisesti muuratuissa takoissa, joten takkamuurareiden tehtäväksi jää muurata kaunis ulkokuori tämän takkasydämen ympärille.

Passivitalossa tämä takan antama lisälämpö riittä kovillakin pakkasilla täyttämään lämmitysenergian tarpeen, eikä tarvita kalliita maalämpöjärjestelmiä, eikä myöskään saudit ja norskit voi laittaa lämmitysöljyhanoja kiinni. Oman metsän ilmaiset polttopuut nousevat arvoon arvaamattomaan sähkön hinnan nousun myötä.

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:10:25) kommentti

Nonnii !  Käsi ylös joilla on metsää ja   I L M A I S E T  P O L T T O P U U T ! 
  
Kuten arvelinkin  EI  AINUTTAKAAN  kättä näkyvissä!         

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:11:11) kommentti

Minulla on 80-hehtaaria....

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:12:16) kommentti

On metsää ja näen metsän puilta, mutta ilmaista puuta minulla ei ole eikä tule.



Ja varsinaiselle kysyjälle: Tee/teetä lämpökamerakuvaus. Varmaan vielä ehtii.

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:14:28) kommentti

Joo... Ostin kevättalvella mökille uuden puu-uunin. On se erittäin hyvä ja kun on ilmaista puuta mitä polttaa, ei tarvitse sähkö eikä oljylaskuja maksella.

Se on tulevaisuutta.

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:16:34) kommentti

Kertokaas mistä  I L M A I S T A   P O L T T O P U U T A  voisi noutaa, onko suursäkeissä vai irtonaisena?  Kaksi kuorma-autoa viikonloppuna käytettävissä. 

Nim. Tiedosta kiitollinen       

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:17:38) kommentti

face hyvä! Vähän sentään jäitä hattuun! Kuka kustantaa Sinulle sen autokolonnan vai eikö nekään maksa mitään. Puuthan ei tietenkään maksa mitään, niitähän sataa aivan ilmaiseksi laariin noille heeboille. Kyllä käyp katteeksi! Siis noita puuheeboja, suorastaan ketuttavan katteeksi, kun on kateellinen luonne.

Ilmoittanet minullekin missä niitä ilmaisia puita jaetaan. Heitä YV:llä. Tiedän kyllä, että realistina Sinä maksat niistä autojen käytöstä. Minullakin on ilmaisia autoja käytössä, mutta niitä ilmaisia puita ei ole näköpiirissä. Jaetaanko niitä ilmaisia puita, kuten yksi ja toinenkin niitä leipäpaketteja. Sehän kohta selviää. Odotan jännityksellä sitä puumäärää. Toivon Sinulle onnea ja menetystä ilmaisten puitten ääressä takkatulen loisteessa lämmittäessäsi kämppääsi niillä ilmaislla puilla.

Nyt on lopetettava, koska olen kohta kateellinen Sinullekin, kun hokasit ne ilmaiset puuhankinnat ennen minua. Toivottavasti olen jonossa vähintään toisena. Kutsunpa ainakin yhden naapurin jonoon, mutta minun jälkeeni.

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:18:04) kommentti

Minä käyn hakemassa ilmaista puuta omasta metsästä.

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:20:22) kommentti

On sitä metikköö täälläki! Ja JOs ei omat riitä nii sitte rajan toisellepuolen:):) Isännät kato täällä maalla toisinaan ovat vaan mielissään ku joku niiden taimikoita ihan ILIMASEKS hoitaa ja saa siinä sivussa ihan ILIMASET puut hyvän kuntoilun kera. Ei mee jakeluun joillekkin tää homma näköjään mitenkään mut ei sen väliä! :P

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:20:45) kommentti

Kaikki ei olekaan täysin hölmöjä!

Jäsenen antama (6.3.2011 klo:21:13) kommentti

No eihän tuosta kannata olla hirveen huolissaan jos Monta ei ymmärrä. Eihän tuo ensimmäinen kerta ollut.

Jäsenen antama (7.3.2011 klo:9:56) kommentti

Maassamme aikoinaan ainakin - ei kylläkään kauaa sitten - oli hyvin viisas öljysheikki "manoil", nyt siitä on kloonattu - hyvä niin kaikella kunnioituksella - puusheikit "ilmaisetpuutman". Vai ovatko peräti ripauksia myös "bätman"istakin kloonauksia. Nehän toimivat vielä ry:nä, koska siihen yhdistykseen ei pääse puolihölmöjä, vaan pitää olla täyshölmö, jolloin ovet ovat auki niille silloin automaattisesti, mutta se hyvä puoli siinä on, että 3/4-osa hölmöt eivät liity siihen tai sitten ne ovat niin persaukisia, että naapurilla tai tuttavapiirissäkään ei ole sitä ilmaispuumetsää. Sääli!

Jäsenen antama (7.3.2011 klo:10:17) kommentti

Vielä siitä maalämmöstä. Minulla oli uudet öljylämmityslaitteistot. Hyötysuhde oli noin 93%.
Öljy maksoi kuitenkin runsaat kaksi vuotta sitten kutakuinkin saman kuin nytkin.
Öljy + taloussähkö vuodessa noin 37000-39000 tuhatta kilovattituntia. Siitä taloussähkön osuus noin 7300 kWh/vuosi.
Viime vuonna maalämpö + taloussähkö oli noin 18400 kWh/vuosi.
Maalämmön rakentamiskustannukset olivat 2,5 vuotta sitten 13880€. Siitä sain kotitalousvähennystä rahana noin 2200€, kattilasta + polttimesta noin 400€.  Jos olisin sijoittanut vanhan talomme lämpöeristyksiin saman rahan, niin tuskin energiakustannuksia olisi saatu laskemaan yli 10%.  Lisäksi eristyskustannukset olisivat olleet huomattavasti suuremmat. Laitteisto on toiminut hyvin ja olen tyytyväinen tekemääni ratkaisuun.

Jäsenen antama (7.3.2011 klo:14:33) kommentti

No noita laskentoja voi toteuttaa varsin monella tavalla, itse uhrasin muutaman tuhat euroa eristeisiin ja ilmalämpöpumppuun ja sain öljynkulutuksen putoamaan 2200 litraan vuodessa (nykyisillä pakkas keleillä), edellisellä asukkaalla oli mennyt noin 4000 litraa lauhempinakin talvina. Joten nyt joutunen kyllä pyörtämään siirtymisen maalämpöön koska niillä rahoilla joita tuhlaisin siihen laitteistoon tilaan itselleni jo 7-8 vuodeksi öljyt. Talous sähköä kuluu noin 8000 kwh, joka on yhteensä öljyn kanssa noin 30000kwh, kyseessä siis hieman rapiat 300 neliötä. Joten maalämmön takaisinmaksuajaksi voitaneen laskea ainakin liki 20v.

Jäsenen antama (8.3.2011 klo:10:45) kommentti

Hieno siirto...tosin matalaenergia taloissa lämmönkulutus on euroissa noin 40-50 ekkua kuussa ja maalammöllä 20-30 euroa. Ainakin yksiaineisissa kivitaloissa tiivisti rakennettuna. Puutalot saattaa aikaa myöden hieman ruvata vuotamaan.

Jäsenen antama (8.3.2011 klo:18:53) kommentti

"Puutalot saattaa aikaa myöden hieman ruvata vuotamaan."

Perustele. Vai onko tämäkin borgin mutu ja toivoton yritys saada sipo kuulostamaan puutaloa paremmalle?

Jäsenen antama (8.3.2011 klo:23:16) kommentti

"Talous sähköä kuluu noin 8000 kwh"

-Jessus. Taidatte pitää valot päällä yötä päivää ja joka huoneessa.

Jäsenen antama (9.3.2011 klo:12:49) kommentti

No en nyt ruvennut erittelemään sähkönkulutuksia sen tarkemmin, mutta ilmeisesti pitäisi kaikki eritellä että typerämmätkin tajuaisivat. Jos nyt sitten arvioin että tuo ilmalämpöpumppu vie noin 2000kw vuodessa, lattialämmitykset toisen 2000kw ja autojen talvilämmitys 1000kw vuodessa, niin jäisikö siitä sitten ehkä tuo 3000kw muuhun?



Oletko nyt N65 tyytyväinen, joko sinullakin se lamppu syttyi vai oletko todellakin noin typerä kuin annoit ymmärtää?

Jäsenen antama (9.3.2011 klo:13:03) kommentti

Jasseex ennenkuin teilaat, sinun on hyvä tietää että yleensä taloussähköllä tarkoitetaan muuhun kuin asunnon lämmitykseen kotitaloudessa käytettävää sähköä!

Jäsenen antama (9.3.2011 klo:13:21) kommentti

Kyllä minä sen tiedän mutta en nähnyt tarpeelliseksi erotella kulutuksia koska aiemmissakaan viestissä olleissa teksteissä ei ollut niin tehty.



Ja lisäsinhän sen öljynkulutuksesta arvioimaan kWh määrään, kai siitäkin olisi voinut päätellä että kyseiseen energiaan kuluu muutakin kuin hehkulamppuja ja lisäksi otsikon ja aiempien viestien mukaan ketjussa käsiteltiin lämmönkulutukseen kuluvaa energiaa joten luulin asian olevan suhteellisen ymmärrettävää.



Pyydänkin anteeksi asiavirhettäni ja samalla anon anteeksiantoa kaikilta joille olen tämän vuoksi mielipahaa tuottanut.

Jäsenen antama (9.3.2011 klo:13:50) kommentti

"Oletko nyt N65 tyytyväinen, joko sinullakin se lamppu syttyi vai oletko todellakin noin typerä kuin annoit ymmärtää?"

-ei minun tyytyväisyyteni ole merkityksellinen.

Luen viestit sellaisena kuin ne ovat, enkä vertaile niitä muiden viesteihin. Jos viestissä lukee taloussähkö, oletan sen olevan taloussähkö.

Mutta pääasia, että saat avun ja vastauksen kysymykseesi.

Jäsenen antama (9.3.2011 klo:21:19) kommentti

Meille on tullut ilmaista lämpöä ikkunoista sisälle liiankin kanssa. Ei tarvitse maksaa edes keräilylaitteista ja niidentarvitsemasta sähköstä. Lämpö toimitetaan suoraan sisälle pyytämättä ja täysin ilmaiseksi ilman mitään vastapalvelua. Talvella pitää maksaa keräilulaitteiden tarvitsemasta sähköstä ellei ole asennettu aurinkopaneeleita sähköntuottoa varten. Itse lämpö on kyllä ilmaista vaikka sen kerääminen maksaa. Tätä voisi verrata ilmaaisiin polttopuihin.

Jäsenen antama (10.3.2011 klo:22:08) kommentti

Niin! Tässähän itse ilmaispuu todistaa itseään vastaan:



"Itse lämpö on kyllä ilmaista vaikka sen kerääminen maksaa. Tätä voisi verrata ilmaaisiin polttopuihin."



Voisiko sen selkeämmin todistaa, että ilmaista puuta ei ole.

Jäsenen antama (11.3.2011 klo:8:44) kommentti

Tuo ei piisaa perusteluksi, koska keräämättä jättäminen se vasta maksaakin. Huonon puuntuoton vuoksi tai metsänhoitoyhdistyksen laskun muodossa. Näin vain kommenttina, ymmärrän kyllä Montan pointin, mutta itse en ajattele kaikkea omistamaani/tekemääni mahdollisesti myytävänä tuotteena, joten omat puuni oman metsän pakollisestakin harvennuksesta ovat edullista polttopuuta.




Jäsenen antama (11.3.2011 klo:8:54) kommentti

Kyllä ilmaista puuta on ja paljon. Käyn omasta metsästä.

Jäsenen antama (11.3.2011 klo:17:45) kommentti

Kysymys metsän omistajille?Onko puut ilmaisia,jos teet esim.10 mottia

halkoja omiin tarpeisiin,metsästä josta maksat mm.veron.Teetkö itse tai

vieraalla työvoimalla,mitä työvälineitä tarviit(mottorisaha,joku muu)

siirrot (matka)voi sitä uskotella itselle,että puut ei maksa mitään

omasta metsästä otettuna.


Jäsenen antama (11.3.2011 klo:19:14) kommentti

Metsästä maksetaan joka tapauksessa vero otti puita tai ei. Sahat ja traktoit ovat muita toimintoja varten kuin polttopuiden tekoon. Ne on hankittu otettiin puita tai ei. Jos roskapuuta ei kerätä se lahoaa metsää, eli polttopuu on täysin ilmaista ja metsänhoitoa parantavaa.

Ei maksa mitään.

Jäsenen antama (11.3.2011 klo:19:33) kommentti

Mikäli puuta otetaan polttopuiksi omaan käyttöön, siitä ei tarvitse maksaa mitään veroja. Nykyään metsäverotus ei perustu pinta-alaan vaan myyntituloihin.

Oman metsän puut ovat ilmaisia, koska ne eivät maksa mitään, jos omalle työlle ei lasketa mitään. Se vähän mikä menee polttoaineeseen ja sahanteriin, tulee takaisin parempana terveytenä (ja pienempinä lääkärilaskuina) ja tuo siten säästöjä huomattavasti enemmän kuin nämä mitättömät menot. Polttopuiden tekohan  on hyvää hyötyliikuntaa.

Sitä paitsi maanomistajat vähentävät joskus polttoaineet verotuksessaan tulonhankkimiskuluina, vaikka oikeasti osa bensasta palaakin veneen tai matkailuauton moottorissa. Puut ovat siis paitsi ilmaisia, niin tuottavat jopa voittoa omistajalleen kun ne poltetaan omassa takassa.

Jäsenen antama (11.3.2011 klo:20:09) kommentti

Kaikilla ei ole traktoria ym.koneita vaikka omistaa metsää ja metsät

ei siatse tontinrajalla.Tämä näin kaupunkilaisen näkökulmasta

katsottuna.Eipä taida moottorisahan polttoaine käydä matkailuautoon.

Ei edes mopoon jossa on tuorevoitelu.

Jäsenen antama (11.3.2011 klo:21:18) kommentti

Olisikohan ketjun aihe karannut jo tarpeeksi kauas? Se mikä toiselle on ilmaista niin ei toiselle ole, eikö tuon aivan turhan väännön voisi jo lopettaa?

Jäsenen antama (11.3.2011 klo:22:33) kommentti

Olen aivan samaa mieltä,ketjun aihe ei ollut puut ilmaisia vai ei
Aika erikoista että palstan valvoja lähtee tähän "leikkiin" mukaan
omilla kommenteilla.Tämän minun kommentin voi ampua alas jos se
siltä tuntuu.Montan kommentti on kyllä tosi hyvä.Tälle ketjulle
pitää keksiä uusi aihe"lääkärikulut ja halavat puut"

Jäsenen antama (11.3.2011 klo:22:49) kommentti

Antaa fantasioiden olla, mutta sen verran vielä:

" Se vähän mikä menee polttoaineeseen ja sahanteriin, tulee takaisin parempana terveytenä (ja pienempinä lääkärilaskuina)"

Halppis voi käydä kysymässä niiltä, jotka ovat tapaturmaisesti heittäneet veivinsä kaataessaan niitä ilmaisia puita, mutta voi myös kysellä niiltä pyörätuolilaisiltakin vastaavassa työssä.

Siinä halppis on oikeassa, että pappi on pienentänyt niitä lääkärikuluja ja terveyskin on parantunut, sillä mitään paikkaa niillä ei enää mitenkään kolota. Taas halpa, siis halvalla kaadettu puu, tuli kalliiksi.

Jäsenen antama (12.3.2011 klo:11:20) kommentti

Jaa, nyt on sitten terveydenhuolto ja kirkkokin mukana.

Tosin ei vielä aktiivisia kirjoittajia noilta suunnilta, mutta keskustelun aihepiirissä kuitenkin...

Jäsenen antama (12.3.2011 klo:14:09) kommentti

Onpahan ja aktiivisena!



"Se vähän mikä menee polttoaineeseen ja sahanteriin, tulee takaisin parempana terveytenä (ja pienempinä lääkärilaskuina) ja tuo siten säästöjä huomattavasti enemmän kuin nämä mitättömät menot."

Jäsenen antama (14.3.2011 klo:8:19) kommentti

Osallistutaan nyt tähän typerään keskusteluun.
Kyllä puita voi saada ihan sillä palkalla, että kerää ne metsästä riippumatta omistaako metsän tai ei.
Minullakin pieni palsta jossa lumi kaatoi viime talvena noin 300 puuta. Annoin naapurilla luvan kerätä puut ilmaiseksi mikäli haluaa. Lumenkaatamista puista ei paperipuuksi euroja juurikaan saa. Metsäyhtiöt eivät pikkumääriä kerää ilmaiseksikaan. 

Jäsenen antama (14.3.2011 klo:9:08) kommentti

Ilmaiset polttopuut tulevat kovin kalliiksi ja ovat hengenvaarallisia?

Juu juu ja tuuli syntyy siitä, että puut heiluu.

Joko päästiin riittävän kauaksi aiheesta?

Jäsenen antama (14.3.2011 klo:9:21) kommentti

Halpakorjaus:

Sitä paitsi maanomistajat vähentävät joskus polttoaineet verotuksessaan tulonhankkimiskuluina, vaikka oikeasti osa bensasta palaakin veneen tai matkailuauton moottorissa. Puut ovat siis paitsi ilmaisia, niin tuottavat jopa voittoa omistajalleen kun ne poltetaan omassa takassa.



Eli mitä enemmän saat puita poltettua, sitä enemmän tulee rahaa?? Eikö kannattas tuikata koko metsä tuleen..

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:8:16) kommentti

Pihvi on siinä, että mikään aineellinen (ja usein aineetonkaan) hyödyke ei ole ilmainen. Jos tehdään vaikka 10 m3 polttopuuta omasta metsästä, on tällä puuerällä hinta jos sen myy. Nykyään vieläpä hyvä hinta. Se että jostain raaka-aineesta ei tarvitse maksaa sillä perusteella että sen on esim. saanut perinnöksi, ei merkitse sitä että ko. hyödyke on ilmaista. Vielä vähemmän jos palstan on itse ostanut. Nykyhinnoilla valmiiksi tehty polttopuu on kaupunkiseuduilla todella rahanarvoista tavaraa.

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:8:54) kommentti

"Eli mitä enemmän saat puita poltettua, sitä enemmän tulee rahaa?? Eikö kannattas tuikata koko metsä tuleen.."



Ei ei! Tuohan on vakuutuspetos, murhapoltto ja muuta kamalaa. Siitähän joutuu linnaan!

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:9:54) kommentti

Kyllähän se niin on, että saadaan
- omasta pellosta/pellolta ilmaista viljaa (vertaa puuta) ja ostetaan hiivaa (vertaa bensaa), niin lopputulos eli leipä on sitten ilmaista,
- omasta pellosta/pellolta ilmaista viljaa (vertaa puuta) ja ostetaan hiivaa (vertaa bensaa), niin lopputulos eli kilju on sitten ilmaista,
- omasta pellosta/pellolta ilmaista pellavaa (vertaa puuta) ja kerättään langaksi, niin lopputulos eli kaikki rytkyt ovat sitten ilmaista,
- omasta pellosta/pellolta ilmaista viljaa (vertaa puuta) ja syötetään lehmät , niin lopputulos eli maito/liha on sitten ilmaista,
- sonni/karju omasta takaa (vertaa oma metsä), lehmä/emakko on jo omasta takaa ilmaiseksi ja ne risteytetään mahdollisimman tiuhaan, niin lopputuloksetkaan eivät maksa mitään eli on ilmaista, käyttöaineethan ovat tietysti omasta tai naapurin luvalla naapurin pellosta ilmaista.

Tässä muutama kateellisen havainto ilmaisen puun käytön oivaltaneista takkalämmittäjistä, joille käytännössä mikään ei maksa mitään, jos ei oteta huomioon niitä ekstremerantalomia, jonne noita kaikkia em. ei voine rahdata ainakaan ilmaiseksi mukaan.

Voin yhden vihjeen antaa ilmaiseksi (siis ilmaiseksi) tuleville takkalämmittäjille: Älkää kaikkea saamaanne ilmaista puuta pätkikö takkapuiksi, vaan sahatkaa (tottahan teillä on jo pokasaha ja justeerikin, kirves piilujuttua myöten tietenkin) hirsiksi, lankuiksi , laudoiksi, rimoiksi, paneeleiksi, niin saatte talonne aivan lähes ilmaiseksi.

Älkää käyttäkö levymateriaalina ainakaan kipsilevyä, sillä se maksaa, koska se ei ole puuta. Eikä myöskään eristeinä mineraalivillaa vaan höylällä tekemäänne ekovillaa eli höyläkettä ja sahanpurua em. puutavaran käsittelyn tuoksinassa syntynyttä materiaalia uusiokäyttöön, jolloin voitte siitä hengittävästä rakenteestanne jättää pois sen maksavan muovinkin.

Älkää vain sanoko, että ne saamaanne ilmaiset puut ovat niin pientä pätkää, sillä niistähän saa helposti ilmaiseksi sormijatkettuna pitkää tavaraa ja muuten kylki kylkeen liimattuna paksumpaakin. Kun teette liimankin itse netistä tai sitten muilta hyvin kokeneilta ja suorastaan intohimoisilta eli nörteiltä takkalämmittäjiltä saamanne ilmaisten ohjeitten mukaan ja on ekolookistakin. Ne pc:t ja muut läppärithän ovat ilmaisia. Näin yksinkertaista on ilmainen takkapuu, siis puusta katsottuna.

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:18:03) kommentti

Eiköhän noista syistä löytyisi verotettavaakin, jotta takkalämmittäjät eivät olisi aivan ilmaismatkustajia.

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:21:07) kommentti

Takkatulovero?

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:21:27) kommentti

Palattaisko asialinjalle?

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:21:32) kommentti

Jos et ole tyytyväinen asiattomuuksiiin, niin älä lue, äläkä jupise, vaan mainosta vaan itseäsi. Ilmoita aina vaan, minkä kannan olet ottanut kuntien opettamisessasi ja ohjaamisessasi. Kyllä ne siitä ojentuvat ja vähitellen oppivat.

Jäsenen antama (15.3.2011 klo:21:53) kommentti

Tulikohan tuo Montan vastine nyt oikeaan ketjuun? Ei se ainakaan tähän otsikkoon mitenkään liittynyt. Kuten eivät useimmat muistakaan edellisistä...

Jäsenen antama (16.3.2011 klo:11:08) kommentti

Takkaleivinuunin lämmityksen myötä saan ilmaista lämpöä ruuanlaittoon. Mikä onkaan maukaampaa kuin laittaa laatikkoruokia tai kunnon paisti uuniin lämmityksen jälkeen. Siellä ne kypsyvät ilmaiseksi ilman kallista sähkönkäyttöä. Tässäkin tulee säästöä kun voi käyttää omasta metsästä saatuja ilmaisia polttopuita.

Jäsenen antama (16.3.2011 klo:13:38) kommentti

Lainataan:

"Kyllähän se niin on, että saadaan
- omasta pellosta/pellolta ilmaista viljaa (vertaa puuta) ja ostetaan hiivaa (vertaa bensaa), niin lopputulos eli leipä on sitten ilmaista,
- omasta pellosta/pellolta ilmaista viljaa (vertaa puuta) ja ostetaan hiivaa (vertaa bensaa), niin lopputulos eli kilju on sitten ilmaista,
- omasta pellosta/pellolta ilmaista pellavaa (vertaa puuta) ja kerättään langaksi, niin lopputulos eli kaikki rytkyt ovat sitten ilmaista,
- omasta pellosta/pellolta ilmaista viljaa (vertaa puuta) ja syötetään lehmät , niin lopputulos eli maito/liha on sitten ilmaista,
- sonni/karju omasta takaa (vertaa oma metsä), lehmä/emakko on jo omasta takaa ilmaiseksi ja ne risteytetään mahdollisimman tiuhaan, niin lopputuloksetkaan eivät maksa mitään eli on ilmaista, käyttöaineethan ovat tietysti omasta tai naapurin luvalla naapurin pellosta ilmaista.

Tässä  käytännössä mikään ei maksa mitään, jos ei oteta huomioon niitä ekstremerantalomia, jonne noita kaikkia em. ei voine rahdata ainakaan ilmaiseksi mukaan.

Voin yhden vihjeen antaa ilmaiseksi (siis ilmaiseksi) tuleville takkalämmittäjille: Älkää kaikkea saamaanne ilmaista puuta pätkikö takkapuiksi, vaan sahatkaa (tottahan teillä on jo pokasaha ja justeerikin, kirves piilujuttua myöten tietenkin) hirsiksi, lankuiksi , laudoiksi, rimoiksi, paneeleiksi, niin saatte talonne aivan lähes ilmaiseksi.

Älkää käyttäkö levymateriaalina ainakaan kipsilevyä, sillä se maksaa, koska se ei ole puuta. Eikä myöskään eristeinä mineraalivillaa vaan höylällä tekemäänne ekovillaa eli höyläkettä ja sahanpurua em. puutavaran käsittelyn tuoksinassa syntynyttä materiaalia uusiokäyttöön, jolloin voitte siitä hengittävästä rakenteestanne jättää pois sen maksavan muovinkin.

Älkää vain sanoko, että ne saamaanne ilmaiset puut ovat niin pientä pätkää, sillä niistähän saa helposti ilmaiseksi sormijatkettuna pitkää tavaraa ja muuten kylki kylkeen liimattuna paksumpaakin. Kun teette liimankin itse netistä tai sitten muilta hyvin kokeneilta ja suorastaan intohimoisilta eli nörteiltä takkalämmittäjiltä saamanne ilmaisten ohjeitten mukaan ja on ekolookistakin. Ne pc:t ja muut läppärithän ovat ilmaisia. Näin yksinkertaista on ilmainen takkapuu, siis puusta katsottuna."

Ja lisätään, että tuo kilju on sitä mustaa rellua, jota nautittuna itsekin kiljuu ja tarjottuna naapurillekin, niin sitten luistaa ja piisaa sitä enemmän keväthangille ympäristöönkin. sehän on kaikki ilmaista

Jäsenen antama (16.3.2011 klo:16:18) kommentti

Nyt ei Monta ymmärrä...

Puuhan on ilmaista, koska sen hakkaamisesta maksetaan. Meillekkin Metsänhoitoyhdistys maksoi 300,00 euroa / hehtaari kun raivasin polttopuita taimikolta. Hyvää tuppaa tulemaan....

Jäsenen antama (16.3.2011 klo:17:33) kommentti

No eihän se ole ilmaista! Sekin määrä "maksoi 300,00 euroa/hehtaari". Metsänhoitoyhdistys osti Sinullekin puita. Ihnettelen noita epätoivoisia todistelujanne arvoisat puusheikit. Menette aina omaan miinaan, joten jatkakaa vain.

Jäsenen antama (16.3.2011 klo:17:50) kommentti

Niin, minkäs sille voi, jos Monta ei osaa laskea...

Puut ovat joka tapauksessa ilmaisia.

Jäsenen antama (15.9.2011 klo:0:12) kommentti

Kun nyt heitetään romukoppaan hankintahinta ja puhutaan järjestä. Tuulimyllyjä pihaan, aurinkokennot, takka, ja vain varaenergianlähteeksi esim sähkö. Hankintakustannuksia on mutta talon arvo nousee, niinkuin maalämpöä mainostava ihminen sanoi, vai nouseeko?. Koitapa myydä talo jossa on maalämpö-, tuulimylly-aurinkokenno-, maalämpö-. sähköremontti edessä. Ekotalo onkin ökymeno ja talo on hyvinkin arvoton. ja jos sinulla itselläsikään ei ole enää työtä ja omistat asunnot, millä korjaat? Olen ruukannut sanoa että: '' halvat lämmöt on herrain huvit, ei tavallisen ihmisen.''
Nytkään ei kukaan halua asuntoja, joissa on putkiremontti edessä, vaikka se sisävessa onkin mukava. Halvemmaksi tulee ostaa talo lman niitä ja laittaa uudet.

Ps. Tuttavalla on ilmaiset polttopuut. Ilmoittanut esim.rakennuksille, että saa jätepuut kipata hänen tyhjälle tontilleen. Noh, katkaisu on ainoa vaiva. Menee muutama minuutti, kun hän niputtaa remmeillä pinkan puita tiukaksi nipuksi ja ajaa ne poikki monta kerrallaan. Terää joskus menee, mutta tulee viikon puut oitis. Joskus joku vie sinne jopa koivutukkeja. Vuodessa menee 30 litraa bensiiniä, 4 päivää kaikkineen aikaa ja jokunen mootttorisahan terä. Sillä lämpiää 240 neliön talo, 4 hengen vedet, sauna ja päälle tulee sähkölasku 180eur/3kk. Sähkökattila toimii sähköllä loman ajan.
Kateeksi käy kun tankkiauto kurvaa pihaani. Lisäksi hän rakensi 26 neliön varaston 'roskapuista'. Minulla ei ole paikkaa edes haravalle.

Jäsenen antama (15.9.2011 klo:20:32) kommentti

Moottorisahalla poikki Monta kerrallaan...


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Poistoilmaputken supistus.

Saako/kannattaako saunan sekä kylpyhuoneen poistoilmaputken päätä supistaa 160-->125 jolloin saisi siromman hatun katonrajaan.Tuo tietysti jo vaikuttaa ilmanvaihtoon?...

Säästöä LTO:lla vai ilmalämpöpumpulla

Vuonna 1997 minimieristeillä rakennettu 110 neliöinen puurunkoinen ja maavarainen omakotitalomme lämpiää sähköpattereilla eli sähkökulutus lähentelee huimaa 22 000 kWh:a...

Kattokolmioon eristettä Finnfoamin lisäksi?

Rintamamiestalon yläkertaremontin yhteydessä laitetaan seiniin ja kattotuolien vino- ja poikkijuoksuihin 100mm Finnfoamia (2 x 50mm levyinä), jonka jälkeen koolaus 22x50...

Ylivuotoputken suojaus

Porakaivo tuottaa niin paljon vettä että ylimääräiset on ohjattava ylivuotoputkea pitkin ojaan. Miten putki pitäisi suojata talvea vasten? Ajatus oli että routarajan alla...

Leikkimökille perustukset

Takapihalle pitäisi koota leikkimökki, jolla painoa noin 400kg. Maa on vanha epätasainen nurmikko, joka mökin paikkeilla viettää 2 metrin matkalla noin 20cm. Mitä alustal...

Paljonko lastua

Naapurin 74v isäntä valitti talonsa kylmyyttä ja öljyn kulutusta.Pakkasilla sisällä oli ollut 14ast.lämmintä.No kävin konttaamassa sen välikatolla ja olihan siellä 15cm k...

Lattialämmityskaapelin toimivuus?

Kylpyhuone remontin yhteydessä laitettiin lattialämmitys. Kaapeli oli kuitenkin jostain syystä irronnut kinnityksestään  n. 50cm ennen kylmää päätä. Rahina kivellä lattia...

Teräspalkin ruostesuojaus

Olen rakentamassa omakotitaloa ja olohuoneen kattoon on tulossa putkiprofiiliteräspalkki välipohjan kannattamiseen. Teräspalkki on kokonaan sisätiloissa toista päätä luku...

Patterin irroittaminen yksiputkijärjestelmässä

Talon keskellä on pikkuvessa, jossa ei lämmitys ole ollut nyt neljään vuoteen lainkaan päällä, koska kaikki seinät lämpimiä sisäseiniä. Nyt kun irroitin ja tulppasin vess...

Savuputken eristys

Uusi puukiukaamme on tilan puuttean takia asennettava kyljittäin palomuuriin nähden. Vanhan hormin pelti on niin matalalla, että liitäntää ei voi tehdä kiukaan päätä, vaa...

Lavuaarin ylimeno

Olemme asuneet kaksi päivää talossa. Keittiön tiskialtaassa kerran huuhdeltu astioita. Illalla huomasin, että altaan edessä lattialla laminaatin saumoista tuli vettä kun...

Kiintokalusterakenteet-kunnossapitovastuu as oy:ssä

Vuonna 1986 valmistuneen rivitalon huoneistoissa on keittiön kiintokalusteena mm. pöytätason yläpuolinen kaapisto, joka on ilmeisesti kannatettu kaappien yläpuolisella ka...

Mikä tyroksi

Kellariremontti on lopuillaan.Tämä talomme alla on n.20 senttiä multaa,ja sitten hiesua n.30 senttiä,sitten on savikerros.Talon toisessa päässä on ulkopuolella syvennys k...

Oviaukon teko

Aikeena on tehdä oviaukko, kooltaan 10 x 21, 1960-70 luvun kerrostalon eteisaulasta asuintiloihin. Betoni elementin vahvuus 160 mm, jossa toisella puolella tiiliverhous....

Kosteutta kellarissa, mitä tehdä?

Siis ongelma on että taloon on tehty toiseen päähän kellari, johon hakeutuu lähistöltä paljon vettä. Maa ympärillä on hyvin savipitoista ja maisema tasaista. Kellari on...

Tiilikatteen ja taitepellin välin tiivistys

Hei,Ensimmäisten syysmyräköiden iskiessä havahduin tilanteeseen jossa kova tuuli painaa lunta tiilikatteen ja taitepellin (?) väliin. Harjakatollamme on harjoja kolmessa...