Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Saunan jakkaran nousukorkeus

Kylpyhuone ja sauna

Kysytty: 28.12.2009 klo:11:48

Rakennusyhtiö on tehnyt saunaamme alalauteen korkeuden 770mm lattiasta. tänne nousua varten on varattu yksi jakkara, joka on korkeuseltaa 370mm, eli suraava nousu 0n 440mm.

Poislasketuminen alalauteelta on aika hankalaa 40cm putouksella olevalle jakkaralle.

Vastaako kyseinen nousu rakennusmääräyksiä?




Virallinen vastaus
Rakentamismääräyskokoelmassa, Esteetön rakennus, ei suoraan anneta määräystä saunan lauteista. Rakennuksen käyttöturvallisuutta koskevissa määräyksissä todetaan, että askelmanousut tehdään samankorkuisiksi kaikissa portaan askelmissa. Normaali jalkalauteen korkeus lattiasta on RT-kortin mukaan 60 cm, eli askelmat 30 + 30 cm. En osaa yhdistää, miksi tapauksessasi on jalkalaude nostettu ylös. Syynä voi olla kiukaan yläpinnan korkeus, eli jalkalaude pyritään sijoittamaan kiuaskivien tasolle. Jakkaralle nousu on 370 mm ja siitä jalkalauteelle 400 mm. Ilman hyvää tukea 40 cm nousu tai lasku voi olla hankala. taloyhtiö on todennäköisesti tuon hyväksynyt ja ottanut vastaan. Asia kannattaa vielä tarkastaa rakennuspiirustuksista, tai suoraan pääsuunnittelijalta.

Arvostele vastaus kysymykseen "Kylpyhuone ja sauna / Saunan jakkaran nousukorkeus ":
Jäsenen antama (29.12.2009 klo:14:51) kommentti

Harvoimpa niissä piirrustuksissa on jakkaran korkeutta esitetty tai lauteiden korkoja.

Jäsenen antama (29.12.2009 klo:16:48) kommentti

"Syynä voi olla kiukaan yläpinnan korkeus, eli jalkalaude pyritään sijoittamaan kiuaskivien tasolle."



Ei näin, vaan lähtönä pidetään saunan kattoa, josta etäisyys on 100-110 cm max 120 cm istuinosaan, josta sitten taas etäisyysjalkatasoon on noin (normaali jakkarakorkeus eli) 45 cm. Sähkökiukaan kivien taso on taas hieman ylempänä kuin jalkataso (turvallisuussyystä). Sen jälkeen jalkatason ja lattian väli pyritään puolittamaan.



Tiukan paikan tullen tuo kysyjän tapaus on "oikein", sillä siihen voidaan toisaalta soveltaa porrassääntöä, ja siinä on vain kaksi askelta, jolloin erilaisuus askelmakorkeuksissa on oltava yleensä alimmassa nousussa tai ylimmässä vai miten se oli?


Jäsenen antama (29.12.2009 klo:22:23) kommentti

"En osaa yhdistää, miksi tapauksessasi on
jalkalaude nostettu ylös. Syynä voi olla kiukaan yläpinnan korkeus, eli
jalkalaude pyritään sijoittamaan kiuaskivien tasolle.
"





Oikein osasit asian yhdistää! "saunassa" joksi ruotsalaisetkin lämmittely huonettaan virheellisesti kutsuvat voidaan istua jalkojen osalta tai kokonaan kiukaan kivipinnan alapuolella. Kun taas suomalaisessa saunassa jalkojen tulee olla kivipinnan tasalla, tai mieluummin yläpuolella.





Joskus joistain rakennusteknisistä syistä, tai usein jopa tietämättömyydestä jalkataso laitetaan kiuaskivipintaa alemmaksi. Silloin tingitään tietoisesti tai tietämättään saunomisen laadusta, johon vaikuttaa, muukin kuin lauteiden asettelu. Nykypäivän trenditietoudessa usein unohdetaan kokonaan mikä sen saunan perusidea on ja miten se saadaan parhaiden täyttämään tarkoitustaan. Riittää, että se on kalliimpi ja hienompi kuin naapurilla kuituvaloineen.. muulla ei väliä.


Jäsenen antama (29.12.2009 klo:23:05) kommentti

"Kun taas suomalaisessa saunassa jalkojen tulee olla kivipinnan tasalla, tai mieluummin yläpuolella." ja jatkoa en viitsi edes kopioida, joten



tarkkaan ottaen tuohan ei pidä paikkaansa, siis ei ollenkaan.

Kyllä saunomisen laatu tulee muusta kuin laiskan "sähkösaunasta". En ala tästä kiistelemään sillä kullakin on tyylinsä ja trendikyytensä. Saa olla!

Jäsenen antama (30.12.2009 klo:16:58) kommentti

" Kyllä saunomisen laatu tulee muusta kuin laiskan "sähkösaunasta" "


Tämäkin on totta. Sen takia omaankin vain 2 erilaista puukiukaalista saunaa (talon yhteydessä olevan ja pihalammen kupeessa pihasauna), joista molemmista saa hyvät, mutta eilaiset löylyt. Kummassakaan saa varpaille hien pintaan.


Usein vain noissa taloyhtiöissä ja ahtaissa asumuskeskus helv***issä on sähkösaunat erinäistä syistä, mutta oikeanlaisella ilmanvaihdolla, kiukaan ja lauteiden sijoittamisella saa niistäkin varsin kelvolliset löylyt. Mutta, kuten jo edellisestä viestistäni selvisi, niin se ei valitettavasti ole ajan henki, vaan lauteiden korkeus ja muutkin saunomisen laatuun vaikuttavat tekijät jäävät toisarvoiseksi, kuten tässäkin ketjussa selvisi.


"tarkkaan ottaen tuohan ei pidä paikkaansa, siis ei ollenkaan."


Ja näin moni haluaa itselleen uskotella, kun varpaat omassa saunassa palelevat.. eihän sitä ole kiva myöntää, että omassa naapuria hienommassa design-saunassa ei tulekkaan hyvät löylyt.. tai sitten ei vaan ole koskaan päässyt hyviin löylyihin, niin huonommatkin kelpaa. Ja sehän onkin yleensä riittävän hyvä, mikä itselleen kelpaa.


Jäsenen antama (30.12.2009 klo:17:28) kommentti

Varpaille saa aina hien pintaan ainakin niin kauan, kun jalka nousee. Jos ei nouse, niin silloin ei nouse ehkäpä muukaan.


Tarkennettakoon vielä sitä jalkatason korkeutta kiuaskiviin nähden: Jos kiuas (mallia sähkö) on "senttien päässä" siitä jalkatasosta, nin silloin jalkatason on syytä olla muutaman sentin kivipintaa alempana, mutta jos ollaan "hyvinkin kaukana" kiukaasta, niin silloin voi jalkatao olla kivipintaa korkeammalla, mutta siinäkin tapauksessa, että jalkatao on kivipintaa alempana niin hien varpaille saa eli katso yllä.


On vielä huomattava, että nykyisin kiuas on usein "upotettu" siihen jalkatasoon. Siis suhteellisuuden ja olosuhteitten taju on oltava aina.


Jäsenen antama (30.12.2009 klo:17:56) kommentti

" Usein vain noissa taloyhtiöissä ja ahtaissa asumuskeskus helv***issä on sähkösaunat erinäistä syistä, mutta oikeanlaisella ilmanvaihdolla, kiukaan ja lauteiden sijoittamisella saa niistäkin varsin kelvolliset löylyt. " Hyvin usein moititaan kerrostalojen huoneistosaunoja, tässä Marklanin kirjoituksessa aivan oikein mainitaan, niissä saa kelvolset löylyt. Jos todellakin järjestetään se raittiinilman tulo ja meno oikein. Se on järjestely kysymys. Jos raittiinilman tulo järjestetty pakolla, eli moottorilla joka työntää ulkoa raitista, niin uskalla sanoa, monen mökin pihassa on huonompi saunomisen tuntu.


Jäsenen antama (30.12.2009 klo:18:11) kommentti

Itsekin olin puukiukaan kannattaja kunnes tuli laitettua tuollainen iki-kivikasa. No vielä tuli kokeiltua harvian kivi mallilla toista saunaa tehdessä ja enään en osaa sanoa nopealta kädeltä kumman laittaisin seuraavaan, puu vai sähkön. Ehkä se puu sitten sinne pihamökkiin fiilistelyn vuoksi ja sisälle helppoudeksi sähkö.

Jäsenen antama (3.1.2010 klo:22:14) kommentti

Jos on tommoinen kivikasa kiuas niin onko tietoa että lämmttääkö se silloin alempaakin kun vaan yläpinnan korkeudelta? Eli voiko jalka laude olla alempana kun tavallisella kiukaalla?


Jäsenen antama (4.1.2010 klo:18:39) kommentti

Ja ongelma on saunan jakkaran nousukorkeus.

Eikö mitään muuta ongelmaa ole, että ihan päätit kysyä sitä viisaammilta?


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Kapillaarisen kosteuden nousu

Miten tiivistän maaperän betonisokkelin alla siten, että kapillaarisen kosteuden nousu estyy maaperästä sokkeliin? Maaperä on silttimoreenia, jonka kapillaarinen nousukor...

julkisivuremontti

Mikä pitää olla parvekekaiteiden korkeus kerrostalossa? Mikä on ulkoportaiden nousukorkeus?...

ahtaan tilan portaat

Olen yrittänyt saada selville portaiden minimissään vaatimaa tilaa, kun tarkoitus olisi laittaa avoportaat olohuoneesta yläkerrassa olevalle käyttöullakolle (1½ kerroksin...