Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Kosteutta pesuhuoneen seinässä

Kylpyhuone ja sauna

Kysytty: 14.9.2010 klo:19:41
As. oy:ssä sijaitsevan asuntoni pesuhuone ja saunan lattia remontoitiin kesällä kosteusvaurion takia, remontti valmistui siis reilu kk sitten. Remontissa levyseinät uusittiin ja betonilattia kuivatettiin.
Nyt mittasin taloyhtiön pintakosteusmittarilla ja huomasin seinässä muutamia kohtia, joissa arvot suurempia kuin 70, lähes 80. Remontin kuivatuksen jälkeen mitattu alle 60 arvoja.
Missä vika??

N65 Käyttäjä on nainen
Kysymyksiä: 6 kpl



Virallinen vastaus
Laatoitettu seinä päästää saumoistaan vettä läpi. Joku sauma on...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Kylpyhuone ja sauna / Kosteutta pesuhuoneen seinässä":
Jäsenen antama (14.9.2010 klo:23:15) kommentti

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Minua ihmettyttää, että tuo kostein kohta on ns. keskellä laattaa, ei sauman kohdassa.

Jäsenen antama (15.9.2010 klo:1:22) kommentti

Pintamittaus on täyttä humbuugia. Se yleensä kertoo sen, että onko käyty äsken suihkussa vai ei tai ei oikeastaan sitäkään. No jos hieman tulkitaan mittauksiasi: niinhän se pitääkin olla, sillä sauma kuivattaa sitä sauman ympäristöä laatoituksessa nopeammin kuin siellä laatan keskellä oleva alue, koska laatta on tiiviimpi kuin sauma. Tuotahan tuo eo. vastaus yritti viestittää.



Jos laatoitusta kastellaan, niin siellä laatoituksen takana vesieristeen edessä eli niiden välissä on taatusti vettä/kosteutta. On totta, että pintamittari "haistaa" kosteuseroja, jos haistaa, mutta se ei "tiedä" ollenkaan missä sitä on ja kuinka paljon.

Jäsenen antama (15.9.2010 klo:8:29) kommentti

Joo, se on tuo kosteusmittari kuin homekoiran nokka, aistii homeen,mutta ei tiedä paljonko sitä on.

Jäsenen antama (15.9.2010 klo:18:09) kommentti

Tuossa jo edellä mainittiinkin. Pintamittari saa näyttää vaikka 1000 sellaisissa rakenteissa missä veseristeet ovat kunnossa. Laasti laatan alla saa olla märkä jos vesieriste on kunnossa. Ihmetyttää suuresti miksi sitä ei ymmärretä. Jos ajatellaan, ettei laasti laatan alla saa kastua niin eihän vesieristyksiä sitten tarvittaisi. Mihin on hävinnyt ns talonpoikaisjärki?

Jäsenen antama (15.9.2010 klo:20:00) kommentti

Kyse on siitä, että olen nyt myymässä asunnon ja tämä ostaja haluaa tehdä remontoidussa pesuhuoneessa kosteusmittauksen, ettei "sinne ole jäänyt mitään piilokosteutta". Olen saanut taloyhtiöltä mittaustulokset (märkänä ja kuivauksen jälkeen) ja raportin remontista (käytetyt aineet, vesieristyspaksuudet, tarkastajien nimet ja päiväykset). Nyt mietityttää vain, että jos se pintakosteusmittari antaa jotain kohonneita arvoja, niin uskooko se ostaja, että lattia on kuiva ja mitään piilokosteutta ei ole jäänyt.

Jäsenen antama (15.9.2010 klo:20:02) kommentti

Vielä lisään, että samansuuntaisia vastauksia olen saanut tekn.isännöitsijältä kuin mitä tässä on annettu. Hänen mukaansa jos tilattu mittaaja on ammattitaitoinen, hän jo näkee ja ymmärtää, mistä on kyse (vettä eristeen ja laatan välissä), mutta jos on ammattitaidoton, niin hänet voi ampua kuuhun...

Jäsenen antama (15.9.2010 klo:20:33) kommentti

Tuollaisen isännöitsijän ja sen ammattitaitoisen myös!

Jäsenen antama (21.9.2010 klo:17:02) kommentti

Eilen oli se kosteusmittaus. Mittaaja oli kiinnostunut raporteista ja kuivatuspöytäkirjoista, eikä juurikaan edes mitannut pesuhuonetta. Sen sijaan mittasi tarkasti molemmat kylppärit, keittiötä yms. Ihan hyvin meni läpi!

Jäsenen antama (22.9.2010 klo:17:53) kommentti

Millä tavalla mittaus suoritettiin?


Jäsenen antama (22.9.2010 klo:21:42) kommentti

Asuntokaupan suhteen voit olla huoletta. Remontillahan on 2v:n takuu (pitäisi olla). Tämän jälkeen kunnossapitovastuu eristeistä jää yhtiölle (kaikki osakkaat yhdessä).

Jos "ostajaehdokas" ei tätä ymmärrä, hänen kannattaisi etsiä joku muu kohde, jota on todella ostamassa.

Jäsenen antama (23.9.2010 klo:10:35) kommentti

Mittaus suoritettin pintamittauksena, Gannin mittarilla (vai-mikä-se-nyt-oli). Täysin samanlainen mittari on taloyhtiölläkin, jolla siis minä mittasin ne liian korkeat arvot.



Vaihtoehtoja: eikö vastuu as.oy-asuntokaupassa ole 5v.? Mitä tarkoitat tuolla, että kahden vuoden takuu ja ja sen jälkeen kunnossapitovastuu taloyhtiölle? Onhan se kunnossapitovastuu taloyhtiöllä koko ajan, koska taloyhtiö sen remontin teetti, en minä.



Tekn. isännöitsijä oli myös sitä mieltä, että ostaja ei voi ikinä ostaa mitään, jos ei usko, että kk sitten valmistunut ja as. muk. tehty ja valvottu remontti olisi ok. Ostaja kyseli tarkastajalta, että onko mahdoll. että välipohja (ontelolaatta) on märkä. Tarkastajan mukaan ei ole märkä, siinä ei näy mitään, mikä siihen viittaisi ja on maalattukin 5v. sitten, joten kosteusvaurio kyllä katossa näkyisi.



Noh, lopputulemana ostaja on nyt tyytyväinen ja kaupat tehdään parin päivän päästä.

Jäsenen antama (23.9.2010 klo:12:28) kommentti

Kyllä se vastuu as.osakekaupassa on 2 vuotta sillä myyjällä.Kiinteistön myyjällä vastuuaika on 5 vuotta.Piilevistä virheistä.

Jäsenen antama (23.9.2010 klo:21:42) kommentti

Aivan kuten "Mestari" asian ilmaisi.(asuntokauppa).

Tuo toinen 2v:n takuu/vastuu on sen remontin tekijän työlleen antama. Eli ko. urakoitsija vastaa tekemisistään sen 2 vuotta. Takuutarkastuksen jälkeen, ja mahdollisten puutteiden / vikojen korjausten jälkeen asia on ok. (näin yksinkertaistettuna). Tämän jälkeen korjausvastuut ovat yhtiöllä.

Täytyy myös huomioida, että takuuaikana ei muut saa mennä tekemään toimenpiteitä ilman urakoitsijan suostumusta, muuten takuu raukeaa.

Kun taloyhtiö on remontin teettäjänä (kuten pitääkin), yhtiön vastuuseen kuuluu valvoa että mahdolliset virheet tulee reklamoitua urakoitsijan suuntaan. Taloyhtiö huolehtii myös takuutarkastuksesta tarkastusmenettelyn mukaisesti.


Jäsenen antama (24.9.2010 klo:5:31) kommentti

Taas tämä pintamittarisotku. Pintamittari saa näyttää ihan mitä vain, koska kosteus on laastissa vesieristeen päällä, Mittari saa näyttää vaikka 1000 ja rakenne on täysin kunnossa. Tietenkin edellyttää, että vesieristys on ok. Miksi yleensäkkään laittaa vesieristyksiä, jos kosteutta ei saisi olla laatan alla. Järki hoi äly älä jätä. Vesieristyksen kuntoon ja paksuuteen pitää remppa-aikaan kiinnittää huomiota. Pintamittaus on täyttä humpuukia.

Jäsenen antama (24.9.2010 klo:8:25) kommentti

Heittäkää nyt ne pintamittarit jo h:n kuuseen...

Jäsenen antama (24.9.2010 klo:9:36) kommentti

Samaa mieltä, että pintamittarit näyttää mitä sattuu: tässähän se on jo näyty. Mutta minkäs teet, jos ostaja haluaa sen mittauksen. Onneksi se ostaja myös maksoi mittauksen! Ja lisäähän se minunkin yörauhaani, kun mittaaja totesi, että kaikki ok.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

kosteusmittaus arvo 120

Hei! Olen ostamassav.1984 rakennetusta rivitalosta asuntoa. Pesuhuoneen suihkunurkan seinässä alimman laattarivin takana  kosteutta GANN 120 ja lattiassa pienellä alalla...

Sauna ja pesuhuoneen välinen seinä

Kysymyspalstalla on useassa kohdin selvitetty, ettei yhdessä rakenteessa saa olla kahta höyrysulkua, minkä vuoksi esim. pesuhuoneen kohdalla ulkoseinässä ei saa olla höyr...

Saunan ja pesuhuoneen seinän pinnoitus 9 mm lujalevyllä

Hei!Saunan ja pesuhuoneen 150 mm harkkoseinässä puukiukaan vieressä on vaakasuuntainen hiushalkeama, joka on alle 1mm.Halkeama on muuraussaumassa,ulottuen seinän molemmil...

Pintamittari näytti kosteutta

Pintamittari näytti kosteutta pesuhuoneen ja saunan lattiassa. Se näytti kosteutta myös siinä kohti missä samaista lattia laattaa oli nostettu seinän alaosaan saunan puol...

kopolaatta

HeiMeillä tehtiin saunan pesuhuoneen remontti viime kesänä, jossa vaihdettiin kaakelit niin lattiaan kuin seiniinkin.Ongelmana on seinässä olevien "kopo" laattojen määrä....

pesuhuoneen ja saunan seinä

Omakotitalossa pesuhuoneremppa käynnissä,pesuhuoneen ja saunan välinen seinä on tiilestä muurattu ja saunan puolella on puurunko ja 100mm villaeristys.Onko tuo eristys ta...

Pesuhuoneen vesieristys

Ostimme 1999 vuonna 1993 valmistuneen täystiilisen omakotitalon. Toukokuussa 2008 huomasimme, että pesuhuoneen takana, pesuhuonetta vasten olevassa vaatehuoneen seinässä...

Vastuu veden eristyksestä ?!

Kaksi vuotta sitten ostettu, -97 käyttöönotettu talo, ollaan tekemässä kylpyhuoneremonttia. Ulkoseinä levytetty ja muut seinät muurattu. Levytetyn seinän osalla näkyy me...

betoniseinät

HeiTaloni on valesokkelilla tehty 1970 tiilitalo, olen aikeissa tehdä sauna ja kylpyhuone remontin.Ostin talon vuosi sitten, ja olen ihmetellyt saunan ja pesuhuoneen väli...

Kellari remontti

Harkitsemme 290m2 talon ostoa, taloon on tehty kuntotarkastus. Kellarissa on kosteutta ja perustukset pitää aukaista ulkopuolelta asian tarkistamiseksi. Salaojituksesta e...

Pesuhuoneen oven listat

Millä kannattaisi käsitellä pesuhuoneen oven valkoseksi maalatut puiset L-listat. Pesuhuoneen ovi on käsitelty ja kestää kosteutta, mutta listat ovat alkaneet hilseillä. ...

Kellari kylpyhuoneen kaakelointi mallia -52

Saunaremonnti meneillään ja pitäisi saada lisää tietoa kuinka suorittaisin kylpyhuoneen kaakeloinnin. Kyse on -52 rakennetusta kellarillisesta omakotitalosta jossa alaker...

TAITEOVI PESUHUONEESEEN?

ONKO OLEMASSA TAITEOVEA PESUHUONEEN(KYLPYHUONEEN) JA PUKUHUONEEN OVEKSI? PITÄISI KESTÄÄ KOSTEUTTA....

ilmanvaihto

hei! talomme on valmistunut vuonna 1980 ja siinä on painovoimainen ilmanvaihto, pesuhuoneen poistokanavassa on ollut imuri,jota on pidetty päällä sui...

kosteus pesuhuoneen lattiassa

Omakotitalon pesuhuoneen lattiassa ilmeni kosteutta kosteusmittauksessa. Kosteutta oli keskilattialla ja suihkun alla ei seinissä eikä lattialla muualla. Lattiassa on mat...

Kosteutta?

Tiilitalon ulkoseinässä on sokkelin yläpuolella rapautumista seinässä (pesuterasti tms materiaali) ja sellaista valkoista huurretta nousee märkänä talvena sokkelia pitkin...

kosteusongelma kylpyhuoneessa

Olemme ostamassa asuntoa, jossa mahdollisesti on kosteutta kylpypuoneen ja kodinhoitohuoneen välisessä seinässä (tiiliseinä, pinnassa laatat, kosteuseristys puuttuu) ja l...

Saunan ilmanvaihto

50-luvun omakotitalon kellariin on rakennettu saunatilat. Saunaan mennään pesuhuoneen läpi aula-/portaikkotilasta (kuivaa sisätilaa), ovessa ei ole venttiliä. Pesuhuonees...

M2-hinta remontille

Mitä maksaa eriteltynä työ ja materiaalit -70 luvulla rakennetun talon pesuhuoneen remonttiin jossa olisi tarkoitus tehdä perusteellinen vesieristystyö ja sitä myöten uud...

Laattojen irtoaminen pesuhuoneessa

Asunto on rivitalo rv 1997. Pesuhuoneen suihkutilasta irtoaa laattoja, rakenteesta on pettänyt myös paikoin sivelty kosteuseriste (mitattu kosteutta). Meneekö koko pesuhu...

Vesieristys ja muovikelmu

Vuonna -82 rakennetussa rakennetussa talossamme on saunaremontin aika. Tarkoituksena on uusia seinä- ja lattialaatoitus. Pitääkö lastulevy poistaa/vaihtaa seinästä jos se...

tuuletusrako

Pesuhuoneen katto betonia ja siinä koolaus keskimäärin n. 35 mm.Nyt vaihdoin paneelia kun väri ei miellyttänyt ja paneelin alla betonissa jotakin mustaa (pilkkuja tms aik...

lisäeristys kylpyhuoneen seinään

Onko pesuhuoneen ulkoseinää vasten mitään muuta eristettä kuin villa? Nyt seinässä villaa 100mm ja pitäsi saada 100mmlisää, onko jotain uretaanilevyä ym. mitä voisi laitt...

Kaakelointi-remontti

Omakotitalon (rv.1989) saunan ja pesuhuoneen seinät ovat kaakelilla päällystetyt tiiliseinät. Seinäkaakeleiden lasituksessa on pieniä hiushalkeimia. Lattiassa on muuten l...

Höyrynsulku

Asumme 1976 tehdyssä 1 1/2 (alakerta -76, yläkerta-91), kerroksisessa talossa johon olen vesivahinkojen vuoksi tehnyt aikamoisia korjaustöitä. Pesuhuoneen korjauksen yht...