Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Kaakeliluja asennus

Kylpyhuone ja sauna

Kysytty: 15.8.2011 klo:23:41
Pesuhuone remppaa, runkotolpat kaikkea 380-820 jaolla kahdella ulkoseinällä. Sisäpuolinen lisäeristys mahd 100mm.
Kannattaako koolata kaksi varvia 2*2" ristiin vai pelkästään 2*4 vaakatasoon. (400 jako)

Voiko kaakelilujan asentaa vaakaan?
Haitat / edut?

Runko tolpista etäisyys pesuhuoneen lattialaattaan 100mm kun vanha seinä on purettu (+vanha lisä eristys) laatan korko 200 (100 stroksi + 100 valu)

Voiko levytyksen aloittaa laatan päältä (100mm eriste) vai onko levyt parempi viedä alas asti laatan reunoista (n. 85mm eriste)

Jos levytyksen voi aloittaa laatan päältä -> mikä tiivisteliima väliin?

JP-66 Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 2 kpl



Virallinen vastaus
Levyn riittävyyden ja hukkaan menemisen osalta voi olla tarkoituksenmukaista as...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Kylpyhuone ja sauna / Kaakeliluja asennus":
Jäsenen antama (17.8.2011 klo:20:47) kommentti

Kiitos

Jäsenen antama (18.8.2011 klo:9:08) kommentti

"Lujassa" ei ole mitään etuja aivan normaaliin kipsilevyyn verrattuna (siis ain normaaliin kipsilevyyn). Vesieristystä joka tapauksessa joutuu tekemään, jos ei tee, niin sutta tulee!

Molemmissa on oltava työn tasossa yhtä huolellinen. "Luja" on "paljon" hankalampi asentaakin normaaliin kipsilevyyn verrattuna ja hintakin (en luettele niitä). Kun työ tehdään huolellisesti, niin normaali kipsilevy ei ole rakenteessa sen huonompi kuin "Lujakaan". Markkinoiden/myyntitykkien höpinää!

Levyt kannatta asentaa (lähes) aina pystyyn.

Kun luulee, että muut (en tarkoita itseäni) ovat oikeassa ja tietävät, niin se on sitä. Ei pidä paikkaansa! On osattava ajatella/vetää päätöksiä myös ihan itse, koska itse siitä loppujen lopuksi kuitenkin vastaa.

Jäsenen antama (18.8.2011 klo:22:20) kommentti

Luja levy on kiveä ja kipsi on kipsiä. Lujaa ei oikein leikkaa kuin timantilla järkevästi.

Kysyppä onko normaali kivilevy paljon halvempaa kuin se vihreä kaakeliluja

Jäsenen antama (18.8.2011 klo:23:14) kommentti

"Luja levy on kiveä ja kipsi on kipsiä."

Jaapa jaa! Mitähän se kipsi sitten on? Niinhän se on, että rauta on rautaa ja teräs on vain terästä! Vai miten se oli?

Jäsenen antama (20.8.2011 klo:7:54) kommentti

Miten on huomioitu ulkoseinän höyrysulku? Jäikö paikalleen?

Jäsenen antama (20.8.2011 klo:10:46) kommentti

Jos laitan ek-kipsin laitan höyrysulun alle. K-luja ei tarvitse. Ohejissa katon h-sulku k-lujan pinteen,jos levyn paksuus 8mm, eikö sitä voi laittaa sen alle ja laittaa vaikapa silikoni tiivisteeksi.

Jäsenen antama (20.8.2011 klo:22:16) kommentti

Et laita höyrynsulkua myöskään kipsilevyn alle, koska kipisilevyn päälle tulee vedeneristys, joka pitää liittää saumattomasti höyrynsulkuun. HS-Laitetaan kaakelilujan pintaan siksi, että vedeneristyskerros on levyn pinnassa ja levyn päädyn kautta, ainakin jos se on leikattu, pääsee höyryt karkuun. Ei mitään syytä tehdä kaakelilujasta verraten kipsilevyyn.



Ei liity asiaan, mutta mielenkiintoinen ohje valmistajan sivuilla koskien kaakelilujaa lattiassa. Kaadot levyn päälle (toki) ja siihen sitten vedeneristys ja näin saadaan kaksi tiivistä pintaa napakasti vastakkain.. Toki, jäähän ne levyn reunat ja muut reiät auki :)

Jäsenen antama (20.8.2011 klo:23:33) kommentti

Mielenkiintoinen susihavainto Mr.ElMaco:lta (kiitos siitä):

"Ei liity asiaan, mutta mielenkiintoinen ohje valmistajan sivuilla koskien kaakelilujaa lattiassa. Kaadot levyn päälle (toki) ja siihen sitten vedeneristys ja näin saadaan kaksi tiivistä pintaa napakasti vastakkain.."

Tässä on taas hyvä esimerkki siitä, kun valmistajat kusevat silmään amatöörejä, mutta mikä huolestuttavinta, niin luulotietävät ammattilaiset eli "ammattilaisetkin" noudattavat kuin piru raamattua myös noita valmistajien täyssusiohjeita, joita on aivan pilvin pimein noilla sivustoilla.

Yleisesti: Heittäkää helvettiin nuo kaakelilujat ja muut "kovat kipsilevyt", sillä niissä kustaan silmään ja pahasti. Aivan tavallisella kipsilevyllä päästään paljon helpommin ja halvemmalla (, mutta ei kuitenkaan halvalla eikä halpakorjauksella) yhtä hyvään lopputulokseen kunnollisella työllä, joka on tietenkin aina ehdoton edellytys tehtiinpä millä tarvikkeella tahansa. 

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:7:47) kommentti


http://www.minerit.fi/media/Tuoteliitteet/5/KL_Yleisasennusohje_2004.pdf

"käyttökohteet seinät/ katot"

Valmistaja on tarkoittanut levyt vain seiniin ja kattoihin,  ei lattiaan.

Lukekaan valmistajan asennusohjeet, älkää ryssikö!

PS.

http://www.kaakeliluja.fi/pdf/Cembrit-KL-lattiaan-08.pdf

Huom. tuossakaan toisen valmistajan ohjeessa ei puhuta kaatojen tekemisestä levyn päälle, mikäli käytetään lattiassa! Soveltuu märkätilan lattiaan vain kohteissa joissa ei tarvita (paksuja) kaatoja levyn päälle.

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:8:19) kommentti

Kyllä se valmistaja ryssii halvalla ja kusettaa halvalla kalliisti halpakorjaajia. Älkää edes vaivautuko lukemaan, mitään kusetusohjeita.



Jos/kun levyssä on jo tehtaalla "asennettu" vesieriste, niin se ketjussa tehtaalta seiniin/kattoihin vaurioituu ja toisaalta seinissähän niihin poraillaan ja väännetään reikiä pinvin pimein. Entäs sitten ne sekä leikkaukset että saumat. Halvalla menee, mutta kalliisti maksatta uskomalla vääräoppia. Oli kyseessä seinät, katot tai lattiat, niin jättäkää ko. levyt sinne rautakauppoihin tai sitten halvalla kallisti korjaajille.

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:9:43) kommentti

Halppis, en suinkaan keksinyt lattian kaatoja omasta päästäni vaan ihan sattui silmään valmistajan sivuilta, usein kysyttyä osiosta.



http://www.kaakeliluja.fi/index.php?site=ukk&item=10



Että silleen. Noilla sivuilla mainitaan myös kyseisen levyn olevan siitä kätevä, että sen voi laatoittaa heti, ilman odotteluja, koska vedeneristys on valmiina. Sehän on täyttä huuhaata.

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:9:56) kommentti

"Kyllä, lattiarakenteessa Kaakelilujan päälle tehdään kaadot lattiatasoitteella, tasoitteen ja pintamateriaalin väliin on tehtävä erillinen vedeneristys."

Väliin tulee vedeneriste, jonka päälle tasoite ja sitten pintamateriali. Näin se pitää tehdä. Hieman epäselvästi on ilmaistu tuo neuvo mutta tätä tietenkin tarkoitetaan. Mutta paksua tasoitetta ei kannata käyttää.

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:10:03) kommentti

Halvan tietämättömyyden tuomaa epätoivoista kamppailua. Senhän näkee järkevä noista selitelmäyrityksistä. Tämä ketjuhan taas jatkuu niin kauan, että ketju suljetaan. Tulkoon valkeus mahdollisimman pian.

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:10:31) kommentti

Ei, ihan oikeassa olin patolevyasiassakin. Nyt Ratoiv on jäänyt itse jo aikaisemmin patolevyvirityksineen anturan alle ja vedeneristeidenkin kanssa pahasti lirissä, toivottavasti ei sitä itseään?

Ei ihme että rakentamisen taso on Suomessa alamaissa, kun ei noudateta valmistajan ohjetta, vaan ollaan "liikaviisaita".

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:10:37) kommentti

Viisaampi väistää! Minä väistän!

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:18:08) kommentti

"Viisaampi väistää! Minä väistän!"

Miksi insinööri pystyy katkaisemaan rautakangen paljain käsin?



Viisaampi antaa periksi!!


Jäsenen antama (22.8.2011 klo:18:40) kommentti

Kyllä siinä Halppis, lukee aivan selvästi, että tasoite tulee levyn päälle ja TASOITTEEN JA PINTAMATERIAALIN väliin tulee vesieriste. Ja tuossa tulee sutta. Tosin niin tulisi sinunkin ohjeellasi. Sun tavallasi vedeneristeessä ei olisi kaatoa lainkaan ja bonuksena tasoitekakku ja laatat päällä.. Kaikki ikuisesti märkänä.

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:19:39) kommentti

Ohjeessa on kömmähdys kaakelilujan taholta, sellaista sattuu, painovirheeseen verrattava tapaus.
Kömmähdys ei ollut virallisessa asennusohjeessa, vaan Usein kysyttyä -osastolla.

Vedeneristeessä minun ohjeellani (jota samaa  varmaan tai toivottavasti) Kaakelilujakin tarkoitti ei olisi kaatoa, mutta laatoissa on ja silloin 97 % vedestä menisi lattiakaivoon ja se loppu 3 % josta siitäkin vain murto-osa imeytyy saumaan, haihtuisi aiheuttamatta mitään vahinkoa. Tuo kuvailemasi kosteusongelma on täysin teoreettinen.

Saumojen osuus lattiasta on noin 3 %:n luokkaa pikaisesti laskettuna. Valitsemalla oikea saumalaasti sauman kastumista voidaan myös  vähentää.

Eikä siinä mitään kakkua minun ohjeessani ollut, vaan tavallista paksumpi kiinnityslaasti, enimmillään sentti tai kaksi ja se kyllä riittää pienessä suihkutilassa.

http://www.laattapiste.fi/latis/Asennusohjeet/UNIDRA.pdf

Parhaiten kaakeliluja sopii näihin kaukalomallisiin lattiakaivoihin joissa kaato on vain yhteen suuntaan. Silloin ei ole tuota em. teoreettista ongelmaa paksujen laastikerrosten kanssa.

Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, ainakin useimmat valmistajat opastavat käyttämään  kaakelilujaa vain seiniin tai kattoihin.

Jäsenen antama (22.8.2011 klo:22:28) kommentti

Pakko jatkaa vielä vähän :D



"97 % vedestä menisi lattiakaivoon ja se loppu 3 % josta siitäkin vain murto-osa imeytyy saumaan, haihtuisi aiheuttamatta mitään vahinkoa."



Tällä perusteellahan vesieriste voidaan jättää kokonaan pois..



Vääntää asiaa miten vain, niin ei tuosta levystä lattiassa mitään hyötyä ole, päinvastoin. Seinissä ja katoissa menee, muttei normaalissa tapauksessa anna mitään lisäarvoa eikä mitään etua verraten kipsilevyyn.

Jäsenen antama (23.8.2011 klo:9:32) kommentti

Vanhoissa betonista tehdyissä pesuhuoneissa ei aina ole ollutkaan vedeneristystä. Laatoittaja on voinut jättää bitumisivelyn pois pitäessään sitä "turhana". Kun lattiat on avattu, ei betonipohjassa ole havaittu mitään vaurioita eikä edes liiallista kosteutta. Seinissä vedeneristettä/kosteussulkua käytettiin lähinnä siksi että takana olevan kiviseinän toisella puolella oleva pinnoite ei vaurioituisi kosteuden noustessa, esim. maali ei hilseilisi. Betonisten pesuhuoneiden vesivanhingoissa on lähes poikkeuksetta ollut kyse siitä että viemäri on tukkeutunut ja pesuhuoneesta on tullut uima-allas, mitä sentään betonilattiakaan ei kestä. Tällaista tilannetta ei kestä nykyaikaisin vedeneristein toteutettu levyseinäinen pesuhuone yhtään sen paremmin.

Levyjen kanssa tilanne on toinen, varsinkaan cyproc tai lastulevy eivät siedä kostumista ollenkaan. Tässä Kaakelilujassa minun mallillani oli oikea vedeneriste, joten rakenne on kosteusteknisesti parempi kuin tuo betoninen vanha pesuhuone ilman vedeneristettä. Rakenne on myös C2 määräysten mukainen.

Näyttöpäätteen ääressä asiasta on vaikea sanoa mitään. Tarvitaan empiirinen kokeilu jossa erilaisia rakenteita testataan käytännön olosuhteissa. Mutta veikkaanpa että betonisessa laatoitetussa pesuhuoneessa, jossa ei ole vedeneristeitä ollenkaan, kosteus ei olisi minkäänlainen ongelma, ei varsinkaan silloin jos lattiassa on lattialämmitys.

Summa summarum: pesuhuone pitäisi rakentaa aina kiviainesrakenteisena eikä levytettynä.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Kaakeliluja-levyn käyttäminen palosuojaukseen

Voiko Kaakeliluja-levyä käyttää saunan kiukaan palosuojaukseen? Esim katossa 30mm tuuletusrako + 7mm Kaakeliluja-levy. Millä maalilla levy kannattaa maalata?...

Filmivaneri ulkoseinässä

Millä edellytyksillä filmivaneria voisi käyttää seinärakenteen jäykistämiseen kaakeliluja-levyn alla? Kaakeliluja muodostaisi vesieristyksen.Kyseessä on ulkoseinä. Filmiv...

Kaakelilujan vesieristyskyky

Korvaako kaakeliluja kylpyhuoneen seinissä vesieristeen, vai tarvitaanko joka seinään vesieriste, vaikka kaakelilujaa käytettäisi?...

Lujalevy vesieristäminen

Voiko seinään asennetun Luja-levyn (ei siis kaakeliluja) eristää siveltävällä vesieristeellä (esim Kiilto Kerafiber)?...

kattoremontti

Kysyisin että onko kattoremontin hinta liikaa jos urakoitsia pyytää 190 m2 kattoremontista 13700€ avaimetkäteen periaatteella? Remonttiin sisältyy seuraavat työt otsalaut...

Vesieristys

Rakennan kesämökkiä, jonka kylpyhuoneeseen tulee kahdelle seinälle tulee kaakeliluja-levyt(+laatat) ja kahdelle höyrynsulkumuovi + hirsipaneeli. Kattoon tulee myös höyryn...

Kaakeliluja

Ulkoseinän rakenne sisältä ulos seuraava...laatta - kaakelilujalevy -  ilmarako/koolaus 20mm  -  alumiinipaperi  - joku ihme bitumilevytys  -  runko/villa 125mm  -  tuule...

Saunan hormin/muurin oikaisu ja pinnoite

Kellarissa olevan saunan hormista ja kiuas syvennyksessä olevevasta seinästä (sisäseinä,punatiili) on vanhat rappaukset irroitettu koska olivat osittain irti. Mikä olisi...

Pesuhuoneen ulkoseinän koolaus+ilmanvaihto

Hei,Työn alla v. 1980 valmistuneen ok-talon pesutilat. Pesuhuoneeseen olen laittamassa kaakeliluja-levyt. Ulkoseinän runkopuut ovat vaihtelevalla välillä ja tarkoitus on...

Kosteussulut ihmetyttää

Itseäni ihmetyttää onko edellinen omistaja tehnyt oikea oppisesti kylpyhuoneen ja sauna remontin omakotitalossa jonka olen ostanut hiljattain, joten yritän nyt selittää p...

Kaakelilujalevyn vuoto ja tuuletus

Hei!Asun 80- luvun omakotitalossa. Neljä vuotta sitten on tehty pesuhuoneen ja saunan remontti, jonka yhteydessä pesuhuoneen pintamateriaaliksi valikoitui puurungon pääll...

Kaakeliluja lastulevyn päälle...

Tervehdys. Tarkoitus oli laittaa lattiakaivolliseen wc:n lattiaan 8mmkaakelilujalevy 22mm lastulevyn päälle. Tämän jälkeen oli tarkoitus laittaa lattialämmitysmatto mukav...

pesuhuoneremontti

tarkoitus olisi aloittaa pesuhuone remontti ja lähinnä askarruttaa seinän levytys. Vanha pinnoite on muovimatto ja runko on todennäköisesti k600 pystyrunko jonka pinnassa...

Eristeen ja koolauksen kiinnitys

Tarkoituksena olisi kiinnittää kellarin seinään  eriste jonka päälle tulee rima ja rima olisi tarkoitus kiinnittää eristeen läpi harkkoon. Harkko on 60 luvulla käytettyä...

kaakeliluja

HeiOlen asentamassa kylpyhuoneeseen kaakeliluja levyjä ulkoseinään. Eristeenä on käytetty ekovillaa. Kerkesin jo laittamaan eko ilmansulkupaperin seinään, mutta onkohan s...

Kaakeliluja

Olen purkatut saunan ja pesuhuoneen lautasisäseinät pois uuden eristeen tieltä, laitan10 cm pellavaeristettä. Sen päälle tulisi joko uudet laudat tai vanerilevy. Lisäeris...

Kipsilevyseinä / ilmarako

TerveTiputtelin pesuhuoneet laatat alas. Kahdella seinällä kipsilevy -> seinän rakenne rungosta/villasta sisäänpäin. Rungon pinnassa 600 jaolla vaakarimoitus -> paksu rak...

Kiukaantaus

Kylpyhuone/sauna remontti loppusuoralla niin kysymys koskee sitä kun kiukaan taakse tulee Kaakeliluja-A-levy laatoituksineen. Suihkun ja saunan välisein&au...

kylpyhuoneen katossa olevan alumiinipaperin vienti seinille

Hei teen pesuhuoneen saneerausta,katossa on höyrynsulkuna alumiinipaperi ja seinille tulee kaakeliluja. Paperi kääntyy katosta seinienpäälle noin...

tuuletusrako

Hei. Mökkisaunastamme avautuu ovi pukuhuoneeseen. Pukuhuoneessa on vaakapaneli. Lattialaattaa on nostettu yksi rivi panelin päälle,kaakeliluja suikale laat...

Lasitiiliseinä

Voiko kylpyhuoneeseen tehdä suihkuseinän (4 kertaa 8 tiiltä) lasitiilestä ja käyttää quicktech kiinnitys systeemiä? Kylpyhuoneen lattia on valettu betoni ja laatoitus ja...

Kaakelin alle sopiva levy saunaan

Tarkoitus olisi uusia saunan ilmettä. Saunan pohjamuodosta johtuen kiuas tulee pieneen syvennykseen (n. 45 x 80 x 45 cm). Syvennyksen seinät olisi tarkoitus verhoilla iso...

Lisäkysymys lattialevystä

Voiko vanerin paksuutta (22mm) korvata osin esim. "kaakeliluja"-levyllä (8mm)? Lähinnä siinä olevan kiinteän vesieristeen takia, primer'it tarvitsevat oman aikansa kuivua...

Pesuhuoneen väliseinän materiaali

Miten suositeltavaa tehdä pesuhuoneen väliseinä? Vaihtoehtoina mietitty tavallista puurunkoseinää, johon kaakeliluja vedeneristys-levy tarvittavine vedeneristysnauhoineen...

kosteus sulku

Miten pihasaunan seinien kosteus sulku saunaan, pesuhuoneeseen. Eristyksenä on 150mm lasivillaa ja suunnitelmissa laittaa sen päälle saunassa rakennusmuovi ja saunasatu...