Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Ammeen yläpuoliset kaakelit ja lohkeillut seinä

Kylpyhuone ja sauna

Kysytty: 26.3.2011 klo:4:11

Kyseessä alkuperäisessä kunnossa oleva kylpyhuone, vuodelta 1976, jossa ammeen yläpuolella neljä riviä kaakeleita. Ostin asunnon v. 1986 ja jo silloin ammeen yhteyteen oli asennettu käsisuihku. Nyttemmin asunto on ollut vuokrattuna jo 15 vuotta. Ilmeisesti vettä on roiskunut seinille ja sitä kautta kaakeleiden alle, sillä kaakelit tuntuvat lohkeamien kohdalta olevan irrallaan seinästä. Pari vuotta sitten välittäjän mukaan kosteutta lattiassa lattiakaivon suunnalla ei iollut.

Haluamme nyt ensisijassa korjata jo aiheutuneet ja välttää enemmät veden aikaansaamat vahingot kokonaisvaltaisemman remontin sijaan. Tämänikäistä taloa odottanee kuitenkin putkiremontti ennen pitkää.

Minkälainen remontti vähintään pitäisi tehdä ? Haluaisimme, että vaikka kylpyhuone olisikin vaaLohkeamatKylpyhuonetimaton, olisi se kuitenkin siisti ja tältä vuosikymmeneltä.

Rahaa remonttiin on varattu n. 1000 e. Minkälaista vastaantuloa kustannuksiin voin odottaa taloyhtiön puolelta?



Virallinen vastaus
Tuolla rahalla kylpyhuoneessa ei saa aikaan mitään onnistunutta. Seinistä puuttuu vesieristy...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Kylpyhuone ja sauna / Ammeen yläpuoliset kaakelit ja lohkeillut seinä":
Jäsenen antama (26.3.2011 klo:10:14) kommentti

Butjetti 1000e ei sillä paljon saa aikaiseksi.

Taloyhtiölle ilmoitus siitä kautta selviää

yhtiön velvoitteet ja lupa remontille.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:12:22) kommentti

Jos kykenette osoittamaan, että seinät ovat märkiä (lattiahan oli kuiva?), niin sitten remontti kaatuu taloyhtiön niskaan. Jos teette sen itse, kustannukset kaatuvat omaan niskaan.

Tuo tonnin budjetti on kyllä tosi pieni: sillä maksatte lähinnä taloyhtiön valvonnan. Itse remontti maksaa erikseen.



Ota yhteys isännöitsijään, hän kertoo marssijärjestyksen ja taloyhtiön kannan asiaan.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:14:05) kommentti

Ei taloyhtiön laskuun,kaikki mene vaikka seinissä onkin remontin

tarvetta(kosteusvaurio)1000e ei riitä siitä huolimatta vaikka

taloyhtiö maksaa sille kuuluvan osan.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:15:49) kommentti

"Jos kykenette osoittamaan, että seinät ovat märkiä (lattiahan oli kuiva?), niin sitten remontti kaatuu taloyhtiön niskaan."

Väärin!
Asukkaan/osakkaan ei tarvitse todistella yhtään mitään.
Osakkaan tulee tehdä tuosta tilanteesta ilmoitus isännöitsijälle / hallitukselle. (=velvollisuus).

Yhtiön tulee tehdä tarvittavat toimenpiteet tilanteen korjaamiseksi. (As.Oy-laki).
Kustannukset menee taloyhtiölle. (As.Oy-laki).

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:16:43) kommentti

Taloyhtiö ei ole velvollinen tekemään remonttia sen takia, että osakas haluaa. Sille remontille pitää olla jokin syy. Sellainen, jonka korvausvastuu on taloyhtiöllä.



Jos yhtiöön on tulossa putkiremontti lähivuosina, veikkaan, että yhtiö ilmoittaa, että korjataan silloin.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:18:30) kommentti

Onhan se harmi, että asukas luulee suihkuttelevansa "uimahallitasoisessa" kylpyhuoneessa, vaikka varmasti tajuaa asunnon iän. Minusta tuo näyttää pikemminkin kauniisti sanottuna "luonnolliselta kulumiselta", johon taloyhtiöllä ei ole osaa ei arpaa.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:18:37) kommentti

"Kustannukset menee taloyhtiölle. (As.Oy-laki)".Onko näin?

Riippumatta remontin laajuudesta,pintamateriaalit ym.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:20:15) kommentti

Mikä ongelma? Kylpyhuone on alkuperäisessä kunnossa. Ammeen yhteydessä on yleensä aina käsisuihku.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:20:20) kommentti

Eihän kysyjän kysymys/ongelma mitenkään kosketa käsisuihkua.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:20:26) kommentti

Juttelin taloyhtiön puh.johtajan kanssa joka vakuutti?, että kyseessä ei voi olla kosteusvaurio. Voinko siis laittaa kaakelit päälle?


Jäsenen antama (26.3.2011 klo:21:44) kommentti

Ei kannata.Kuvan perusteella lattiamaton ja seinän yhtymäkohta siellä voi olla kosteutta. samoin
lattiakaivon ympärys ei näytä hyvältä.

Jäsenen antama (26.3.2011 klo:21:53) kommentti

Alkuperäisenänä kysyjä kommentoin: Tässä siis vastaus Rakentaja.fi -palstalta: "...Seinistä puuttuu vesieristys. Kun talon putkikorjaus tehdään, sanerautuu myös kylpyhuone. Taloyhtiön isännöitsijällä pitää olla joku ohjeistus, miten korjausta kannattaa tehdä. On taloyhtiön tehtävä varmistaa, että rakenteet eivät vaurioidu, kun kylpyhuoneen lattia ja seinät ovat ilman vesieristystä."



Kun isännöitsi kerran sanoi, että kosteusvaurioita EI ole - mittaus tehty viime vuonna - niin voinko jättää kylpyhuoneen ennalleen (olenko juridisesti vastuuni täyttänyt ilmoittaessani seinän lophkeamista) kunnes kaakelit ehkä putoavat? Kannattaako siis odottaa putkiremonttiin asti? Hall.puh.johtaja sanoi, että putkiremonttiin menee n. 10 v. (Rakennusvuosi siis 1976).



Miten on vesivaurion mittauksen laita jos seinä on ollut kuiva kuukaudenkin ajan? Näkyykö se mittauksessa? Onko veden tekemä vesivaurio eri asia kuin normaali kuluminen?


Jäsenen antama (27.3.2011 klo:0:46) kommentti

Kun kuvaa katsoo, on selvää että rakenteeseen on päässyt kosteutta joka ei sinne kuulu.
Tämä aiheuttaa tuon maalin irtoamisen ja rakenteen pinnan rapautumisen. (ei siis ole normaalia kulumista).
Tuossa on myös hyvin potenttiaalinen terveysriskin paikka.

Osakas on täyttänyt velvollisuutensa tehtyään ilmoituksen yhtiölle havaitsemastaan viasta (onhan dogumentoitu?).

Tuon vian korjaus ei kuulu osakkaan vastuulle, eikä rinnasteta normaaliin pintojen kunnossapitoon.

On täysin vastuuntunnotonta ja ammattitaidotonta toimintaa (isännöitsijä + hallitus) jäädä odottamaan 10 vuotta, mahdollisesti tulevaa remonttia.

Toki hallitus tekee päätöksensä omien toimivaltuuksiensa ja velvollisuuksiensa puitteissa. Niitä päätöksiä sitten arvioidaan yhtiökokouksessa vastuuvapautta myönnettäessä.

Terveysriski-epäilyissä saadaan kyllä vauhtia asiaan. Siihen löytyy konstit (lait ja asetukset), ja jopa viranomaisetkin tarvittaessa. Siinä vaiheesa ei enää puhuta "pikkurahoista", -suhteessa oikeaan "marssijärjestykseen".

Jäsenen antama (27.3.2011 klo:10:06) kommentti

Sanonpa sitten suoraan. Tapaus on tuottamuksellinen. Ei niinkään saa olla, että katsotaan: Kappas kun maali alkaa lohkeilla. Antaapa lohkeilla, kunne seinä on läpimärkä. Sittenhän korjaus kustannuksineen kuuluu taloyhtiölle, eikä itse tarvitse tehdä mitään.

Jäsenen antama (27.3.2011 klo:11:07) kommentti

Eiköhän ole sittenkin parempi kaikesta huolimatta, että sanoo "sitten suoraan".



vaihtoehtojan sanoma on oikea, siis ei ole muita vaihtoehtoja kuin tietenkin osakas maksaa vapaaehtoisesti kaiken itse, mutta se on tietenkin osakkaan asia. Kyllä korjaus olisi suoritettava välittömästi. Se olisi kaikkien etu, mutta järjen käyttö useissa taloyhtiöissä "ei ole sallittu".

Jäsenen antama (27.3.2011 klo:12:59) kommentti

<"vaihtoehtojan sanoma on oikea, siis ei ole muita vaihtoehtoja kuin tietenkin osakas maksaa vapaaehtoisesti kaiken itse">



En ole noin "sanonut", eikä snomani ole tuollainen !



Tuollaisesta vääristelystä ei hyvää seuraa !

Vai onko se sitä naisen logiikkaa, jolle pitäisi ymmärrystä antaa ?

En anna.


Jäsenen antama (27.3.2011 klo:13:20) kommentti

"Kun isännöitsi kerran sanoi, että kosteusvaurioita EI ole - mittaus tehty viime vuonna - niin voinko jättää kylpyhuoneen ennalleen (olenko juridisesti vastuuni täyttänyt ilmoittaessani seinän lophkeamista) kunnes kaakelit ehkä putoavat?"

-Ilmoita asiasta kirjallisesti tai ota asia puheeksi yhtiökokouksessa. Näin pöytäkirjaan jää maininta, että olet asian ilmoittanut. Vastuusi olet täyttänyt, kun olet asiasta ilmoittanut.

Jäsenen antama (27.3.2011 klo:13:49) kommentti

 Arvoisa vaihtoehtoja!

En kaipaa enkä missään tapauksessa huolikaan mitään ymmärrystäsi, sillä tulen toimeen aivan omilla ymmärryksilläni, mutta ei kannata polttaa päreitään, jos sanoma on huonosti sanottu. Virheitä sattuu, niin minullakin. Minulla pitää paikkansa ”antaa ymmärtää ja ymmärtää antaa” eikä toisin niin kuin se kuluu.

 Jos tarkkaan luet sanomani ja jopa hieman ymmärrykselläsi ajattelet, niin siinä yritin olla täsmälleen samaa mieltä kuin sinäkin, mutta se tuli huonosti ilmaistua, koska pyrin käyttämään ”nimeäsi” kahdessa merkityksessä pienellä ”kevennyksellä” yrittäen toisaalta välttää mahdollisimman pitkälle tautofoniaa eli sanan toistoa, mutta lyhyesti ilmaistuna, joten muotoilenpa sen sanomani uudestaan, jotta se menisi muidenkin ymmärrysten ymmärrykseen kuin vain minun. Siis nyt on tautofoniaa ja tahallaan.

Tässä alla uusi yritelmä:

 vaihtoehtojan sanoma on oikea, siis ei ole muita kuin vaihtoehtojan vaihtoehtoja tai sitten tietenkin osakas maksaa vapaaehtoisesti kaiken itse, mutta se on tietenkin osakkaan asia. Kyllä korjaus olisi suoritettava välittömästi. Se olisi kaikkien etu, mutta järjen käyttö useissa taloyhtiöissä "ei ole sallittu".

Jos sanomani ei uudestaankaan mene perille, niin lyhennän sen vai koskemaan sanomaasi:

Olen täsmälleen samaa mieltä ja piste.

Pyydän nöyrimmin anteeksi, koska lyhyesti sanottuna ymmärryksesi oli koetuksella, mutta omatuntoni on puhdas, joten en kaipaa myöskään julkista anteeksiantoa enkä ota mitään pulttiakaan. Nukun yöni rauhassa, vaikka

  Tuollaisesta vääristelystä ei hyvää seuraa !

 Antaa senkin tulla! En pelkää! Sanottu mikä sanottu! Tehty mikä tehty!

PS! Jollakin (naisella, ihmeellistä) on sellainen logiikka, että hän myöntää virheensä eikä lähde pelkästään selittelemään sanomiaaan joutuen sillä tavalla syvemmälle suohon. Toisenlainen logiikka on skunkin (ei ole painovirhe) asia.


Jäsenen antama (27.3.2011 klo:14:44) kommentti

Hyvä "ratoiv".



Kiitän oikaisustasi. Luettuani 1. kannanottosi, noin "ulkopuolisena", tekstistä jäi se tulkinta, että olisin kirjoittanut ainoaksi vaihtoehdoksi osakkaan omakustanteinen remontti, mutta se olisi tietenkin osakkaan asia. Tämä vaihtoehto olisi ollut ainoa.



Mikäli tarkastelet asiaa uudelleen, ymmärtänet reaktioni.



Kahdenkeskisessä keskusteluissa tuskin mitään ongelmaa tulisikaan, mutta palstan luonteen tuntien, on oltava tarkkana, tai sitten olla välittämättä ollenkaan millaista "sanomaa" kysyjälle tuupataan.

Eli sen moraalisen vastuun kantaminen sanomisistaan yleensä.



Niitä vääntäjiä ja kääntäjiä, viestiensä poistajia, -keskustelun luonnetta muutaen omien tarkoitusperiensä mukaiseksi, -täältä löytyy. (tämä ei kohdistu Sinuun).



Pää pystyyn ja eteenpäin.


Jäsenen antama (27.3.2011 klo:17:08) kommentti

Kevennys tässä vaiheessa seiskasta luettua:Arto söi koiran ruuat
tuksu löi lättyyn.

Jäsenen antama (27.3.2011 klo:23:52) kommentti

Olipas raukkamaisesti tehty, nyt koira joutuu syömään Tuksun Artolle tekemän ´pöperön`    

Jäsenen antama (28.3.2011 klo:8:07) kommentti

Kora parka!Toivottavasti sillä on vakutus,vatsavaivojen varalta,jos
ei vakuutus suostu korvaamaan niin ei muuta kun rosikseen!
Uskomatonta sähellystä syöttää nyt,koiralle Arton ruokia.Mihinkä tämä
yhteiskunta on menossa,voiskohan tuosta saada korvauksia koiran
myyneeltä henkilöltä?Minä kyllä koirana palkkaisin juristin.Jotakin
rotia sentään.Koppi mikä sille koiralle on rakennettu 3 kerrosta
mutta portaat on jätetty pois,rak.valvonta ei ota mitään kantaa
yläpohjassa tuntu oleva vielä,jonkinmoinen home/kosteusvaurio!

Jäsenen antama (28.3.2011 klo:9:54) kommentti

Toinen osapuoli vetoaa siihen että karvaturri onkin homekoira. Jos ei vielä, niin kovaa vauhtia kehittymässä.
Koiran hintakin oli tavallisen puudelin, -kehtaakin valittaa.

Ja se portaattomuus - otettu huomioon liikuntarajotteisuus, kun ne vievät liikaa tilaa, eikä rakennusoikeutta riitä suuremmalle kopille.

Että näin kylppäristä koirankoppiin ja sen asukkiin.

Jäsenen antama (28.3.2011 klo:11:03) kommentti

Nyt minulla hämärtyi, että oliko sitenkin kysyjänä koira, vai miten se oli? Jos oli, niin pyydän anteeksi tuksu!

Jäsenen antama (29.3.2011 klo:5:22) kommentti

Rakennustarkastaja kävi paikalla ja totesi keittiön allaskaapin putkiviemärin molemmilla puolilla nyrkinkokoiset sementtiseinämän rapistuneet reiät - on muuten kylpyhuoneen vastakkaisella seinällä.. että siitä tuksulle syötävää, toivottavasti murut eivät jää kurkkuun..

Jäsenen antama (29.3.2011 klo:7:12) kommentti

Sanoiko tarkastaja mielipidettään toimenpiteiden suhteen? Mitä isännöitsijä sanoi?

Jäsenen antama (29.3.2011 klo:10:44) kommentti

>On muuten kylpyhuoneen vastakkaisella seinällä<  Ompa kaukaa haettu vikaa! 
Vai oliko po. viemäri kylpyhuoneen  v a s t a i s e l l a  seinällä?     


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

kylpyamme saunaan

aikeissa on laittaa kylpyamme saunaan, lattiassa on kaakelit ja siinä tietysti vesieristys. Saunassa seinillä panelointi. Saunaan ei vedetä vettä, vaan ammeen veden saa l...

Riittääkö maali

Kylpyhuoneeni on 60-luvulta. Osittain kaakelia ammeen yläpuolella ja käsienpesualtaan ympärillä.Tarkoitus on poistaa vanhat kaakelit ja amme.Suihkun kohdalle tulee lattia...

Olenko velvollinen maksamaan?

Terve! Tein tässä viime kesänä oma-aloitteisen kylpyhuoneremontin omistamaani 1972 rakennettuun kerrostalokaksioon, jossa oli alkuperäiset varusteet ja pinnat, ja joka si...

Vanhan muuratun ammeen poisto

Ostin asunnon, joka vaatii taudellisen remontin ja johon on tulossa "4-6 vuoden paasta". Mielestani 4-6 vuotta on kuitenkin varsin pitka aika kayttaa kylpyhuonetta, joka...

Puukiukaan takaisen maalatun tiiliseinän verhoilu

Saunamme kiukaan takaisen tiiliseinän maalaus on paikoitellen lohkeillut. Ajatuksena on ollut joko maalata se uudelleen tai laatoittaa seinä. Löytyykö tähän sopivia maale...

Kasettikylpyhuoneen seinäverhoilu

Vanhassa kerrostalon kasettikylpyhuoneessa on seinät peitetty muovitapetilla, näyttää ohuelta lattiamuovimatolta. Nyt tapetin sauma on auennut ammeen yläpuolelta. Onko si...

kylpyamme

Olemme suunnitelleet kylpyhuoneeseemme ammeen hankkimista. Tarkoituksena olisi laittaa amme nykyisen lavuaarin paikalle, jota ei juuri käytetä. Mietimme kuitenkin, miten...

Tassuammeen kunto

Ostimme vanhan tassuammeen kirpputorilta. Hiekkapuhallutimme ja maalautimme sen pinnat sekä tassut ja yritimme kääntää sitä kylpyhuoneessamme oikein päin sillä seurauksel...

Millä laatat irti

Pitäisi kylpyhuone rempata ja mietityttää eräs seinä jossa kaakelointi on valmiina. Seinämateriaalina on 2 x kipsilevy ja laatoitus ilman vesieristettä. Seinärakenne tode...

kylpyhuoneen ja saunan väliseinä

Millainen seinärakenne tarvitaan saunan ja pesuhuoneen väliin, kun seinä liittyy puurakenteiseen yläpohjaan ja betoniseen alapohjaan, kun väliseinä on a) puurakenteinen b...

Ammeen poisto ja suihkukaappi tilalle

Haluaisin poistaa ammeen ja laittaa suihkukaapin (jossa allas) tilalle. Kerrostalo rakennettu -73. Käyttövesiputkiremontin yhteydessä edellinen omistaja ol...

kylpyhuoneeseen uusi maali

1970-luvulla rakennetun talon kylpyhuoneessa on amme, siinä suihku, kaakelit lattiasta puoleen väliin seinää (myös ammeen kohdalla) ja yläosa maalattu, lattialla muovimat...

Taloyhtiön maksuosuus kylpyhuoneen uusinnassa

Suunnittelen kylpyhuoneessa ammeen poistoa ja suihkualtaan rakentamista tilalle. Kylpyhuone rakennettu v. 1993 putkiremontin yhteydessä. En tiedä kosteuseristyksen laatua...

Perustuksen painuminen

Hei, isossa omakotitalossamme, rak 40-luvulla savimaalle, on yksi kulma painunut niin että myös antura on katkennut ja rapattu ulkoseinä halkeillut. Halekeama ja painnut...

Ammeen vaihto

Kyseessä on vanha kerrostalohuoneisto, jossa vesieristämätön kph + valurauta-amme. Amme oli irtaallaan jalkojensa varassa, josta poistoputki kaivoon. Huoneiston omistaja...

Ammeen viemäröinti

60-luvun paritalon kylpyhuoneremontti menossa. Kylpyhuoneen koko 2.35m x 1.6m. Pintalaatta eristeineen piikattu pois ja tarkoituksena uusia viemärit. Kylpyhuone kosteuser...

Kylpyhuoneeseen suihkukaappi

1965 rakennetun kerrostalon osakehuoneiston kylpyhuoneessa on amme. Ammeen yläpuolella seinä on laatoitettu n. 60 cm. korkeudelta ja yläpuolella maali. Laa...

sunankiukaan taustan rakenne

  Kyseessä saunan eristys.Voiko  saunan vanhan piipun ja palomuurin eristää Sauna-Sadulla ja laittaa päälle paneeliverhoilu kuten muuallekin seiniin.Saunaan tulee nyt säh...

kylppäri remontti

HeiKerrostalon kylpyhuoneen ja olohuoneen seinä liikkunut niin pahasti että se joutuu uusimaan koko seinän. Insinööri sanoi että ylä ja ala puoli puristaa sitä niin että...

Vessan vesieristykset

Kyseessä on wc, missä ei ole lattiakaivoa (kerrostalo). Nyt lattialla on muovimatto. Halutaan tilalle kaakelit, pitääkö tällaiseen tilaan tehdä vesieristys lattiaan? Entä...

Vesiputken paikka

Mistä kannattaisi vesi tuoda sisälle rossipohjaiseen saunaan, lattian läpi seinälle vai seinän sisällä, jotta saataisiin minimoitua mahdolliset myöhemmät vesivahingot. Ve...

Vesieristeet kaikkialle

Taloyhtiö vaihtoi kylpyhuoneestamme tukkeutuneen putken. Laatoitusta rikkoutui seinästä ja lattialta yht. noin 2 m2. Isännöitsijä tajosi ensin "paikkausta" eli rikkoutune...

kylpyhuoneen katosta

Katto on maalattua kipsilevyä josta on nyt lohkeillut maali ja katon alla/takana on höyrynsulkumuovi.Jos laitan paneelin kattoon niin pitääkö katto hioda ja maalata noist...

suihku/amme wc:hen

Suunnittelemme asentavamme 1,5-kerroksisen talon yläkerran wc:hen joko suihkun tai ammeen. Talon piirrustuksissa näin onkin suunniteltu, mutta toteutuksessa ei sitten sui...

Kylpyhuoneen patteri

Asun 70-luvun kerrostalossa. Kylpyhuoneessa on ammeen etuosassa patteri, joka ei toimi eli on täysin kylmä. Minkä mukaan patteri lämpiää ja voiko sitä säätää mitenkään? V...