Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Tiiliseinän korjaus

Julkisivut

Kysytty: 26.4.2012 klo:19:03
Tiedustelisin millä aineella voisin pinnoittaa tiiliseinän, kun ensin korjaan irronnet saumat, onko olemassa ainetta joka olisi läpinäkyvää ja suojaisi seinäpintaa, ja kestäisi myös talvi olosuhteet, eli olisi pitkä ikäinen, etten joudu taas kohta korjaamaan saumoja.



Virallinen vastaus
Läpinäkyvää pakkasen kestävää pinnoitetta ei löydy. Jos haluat vanhan tiilipinnan säilyvän, ainoa vaihtoehto on parantaa sisäpuolen höyrytiiveyttä, jotta ulkopuolen pinta ei irtoa. Jos sisäpuolen tiiveys on riittävä ja tiilen tausta on tuuletettu hyvin, tiilipinnan voi käsitellä silikonilla.

Arvostele vastaus kysymykseen "Julkisivut / Tiiliseinän korjaus":
Jäsenen antama (27.4.2012 klo:8:24) kommentti

Mielestäni kyllä löytyy aineita tähän tarkoitukseen.Sellaisia jotka voi sekoittaa laastiin, ja myös jälkikäsittelyyn. Nimiä ei uskalla mennä sanomaan, mutta mene hyvinvarustettuun alan liikkeeseen ja esitä asiasi.Pullot ovat keltaisia joissa punainen teksti. Siinä voi sitten lisäksi röhkiä vähän niin jospa ne ymmärtäisi!

Jäsenen antama (27.4.2012 klo:8:35) kommentti

Tuossa taas on röhkitty täyttä siansoopaa. Tuosta röhkimisestä en ainakaan minä ymmärrä yhtään mitään, mutta eipä ole tarpeenkaan. Ainoa kunnollinen on tuo rakentaja.fin vastaus, mutta ilman siliconia, jota haetaan mm. tuolta isomman veden takaakin, kun se on siellä halvempaa kuin täällä. Sitten ihmetellään, kun se ei onnistunutkaan ja maksoikin vielä - ja paljon. Sittenhän se vasta maksaakin, kun sitä aletaan kaapimaan pois. Siinä kaavinnassa on mennyt terveyskin - tietenkin jo ennen sitä.

Muuten mitähän ne vuosisatoja sitten ovatkaan röhkineet siellä hyvin varustetuissa alan liikkeissä noihin hyvin säilyneisiin kaiken maailman saumalaasteihin, kun parantavat kuin sika juoksuaan?

Jäsenen antama (27.4.2012 klo:9:25) kommentti

"Tuossa taas on röhkitty täyttä siansoopaa..." , ja lisää tulee kun pyllistää! Olen tietysti väärässä kuten tavallista, mutta eikös tässä ole kuitenkin aika suurella todennäköisyydellä kysymys ulkopuolisen kosteuden tunkeutumisesta saumaan, t.s vesi-pakkanen-vesi-pakkanen ilmiö.Tuuletustila sieltä tiilen takaa varmaan löytyy, jos nyt ei ole aivan halvimman "kuutamomuurarin" pimeänä tekemä! Kyllä sen pitäisi huolehtia sen sisäisen kosteuden poistamisesta.Eihän sitä nyt kalliimmasta päästä heti kannata ruveta repimään, kun ei sentään vielä kai tatteja kasva niissä saumoissa? Silikoonin suhteen olen täysin samaa mieltä! Että RÖH RÖH vaan !


Jäsenen antama (27.4.2012 klo:17:14) kommentti

Tiilisaumaukseen on olemassa säänkestävä laasti! Laasti kestää pakkasrasituksen.

Kaikki muut ratkaisut ovat ns vippaskonsetja, jotka voivat edesauttaa esim. pakkasrapautumaa.

Jäsenen antama (27.4.2012 klo:19:36) kommentti

"...Tiilisaumaukseen on olemassa säänkestävä laasti..."

Pitää paikkansa,ja sitäkin löytyy sieltä samoilta hyllyiltä,jos haluaa.Mutta kalliimmaksi vaan tulee.Samat aineet ne on nissäkin.Haluan vain nöyrästi huomauttaa että on useita savupiipunnokkia ja saumauksia näillä omilla "vippaskonsteilla" tiivistetty, ja taatusti tulee vesitiiviimpi kuin tavallisella ruukilla.Niin sitä tuli tähänkin ongelmaan lopuksi valoa,kun mustalla muovisäkillä porukalla kannettiin! Hölmöläiset sillä viholaissäkillä yrittivät, mutta senhän nyt tajuaa tyhmempikin että ei siinä valo pysy!

Kun eivät osanneet TIIVISTÄÄ! HYVÄÄ VAPPUA !!

Jäsenen antama (27.4.2012 klo:20:23) kommentti

Laastien säänkestävyyteen vaikuttavia aineita ei myydä rautakaupoissa. Ei ole myyty ennen eikä myydä jatkossakaan. Eihän ne edes tiedä mitä ne ovat.

Silikoneilaa yms muilla mössöillä ei ole laastien eikä betonien säänkestävyyden kanssa mitään tekemistä.


Jäsenen antama (27.4.2012 klo:21:47) kommentti

"Laastien säänkestävyyteen vaikuttavia aineita ei myydä rautakaupassa"

Haluan huomauttaa seuraavaa: Jos on lukenut ketjun kaikki kommentit niin huomaa että siellä puhutaan "hyvinvarustetusta alan liikkeestä",ei niitä joka maalaiskaupan hyllyltä löydy.Sitten jos on vielä semmoset paperit että pääsee sinne ammattimiesten puolelle, niin siellä ymmärtävät jo röhkimättäkin! Sitten kun lukee eteenpäin, niin käy selville suhtautumiseni"silikooniin ja muihin mössöihin" En ole ikänä tiiliseiniin sitä rotjannut, enkä tule tekemäänkään! Alkuperäisvastaaja se rupesi niitä sisäseiniä hullunlailla repimään ja sen silikoonin kanssa heilumaan! Tutkitaampa nyt vielä niitä hyllyjä siellä hyvinvarustetussa ennenkuin ruvetaan hutkimaan, näytepullonkin voin lähettää, jos maksatte kulut!

Jäsenen antama (27.4.2012 klo:23:16) kommentti

Tuntuupa siltä, että se hyvin varustettu liike on jollakin nelikirjaiminen, joten se ei voi olla Loppu, koska siinä on viisi kirjainta.

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:7:53) kommentti

Kysytäämpä näin...

Mikä on se aine joka antaa laastille säänkestävyden?

Voitte vastata ilman markkinanimeä niin ei tule mainontaa...

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:8:36) kommentti

Onhan niitä, joista jokainen jollakin tavalla parantaa laastin ominaisuuksia, kuten työstettävyyttä, säänkestoa,ulkonäköä jne.

- eetterit
- - selluloosa
- - tärkkelys
- huokostimet
- hydrofobiset
- vaahdon esto
- pigmentit
- kiihdyttimet
- kuidut
joten onhan niitä, kukin omalla tavallaan.

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:8:51) kommentti

Tuohon et saa haluamaasi vastausta. Kysymysasettelu jo on väärin.
Siihen kestävyyteen kun vaikuttaa monta tekijää.

No tuossa edellä jo tulikin joitain. Mutta ei pidä unohtaa myöskään sitä fyysisen työn merkitystä, ja sen houleelisuutta tai huolimattomuutta / taitamattomuutta lopputuloksen kannalta, - myös pakkasen kestävyydessä.

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:9:48) kommentti

"Mikä on se aine joka...
Näitten lisäaineiden kemiallinen koostumus on salaisuus joka on vain niitten sekoittajien tiedossa.Natriumsilikaatti(vesilasi) aika suurella todennäköisyydellä mukana, sitähän käytettiin (käytetään) sellaisenaan betonin seassa. Ennen nuorena miehenä merillä ollessa nuo laivojen makeavesitankitkin sisäpuoleta kalkki/vesilasisotkulla pinnoitettiin. Kova lasimainen, vedenkestävä pinta syntyi, eikä siihen levääkään pahemmin tarttunut.Kerran vuodessa piti kyllä tehdä, siellä kun oli ne olosuhteet vähän eri kun talon seinässä.Voisi ehkä sillä pelkällä vesilasillakin onnistua? Tiivistä kyllä tulee mutta voi tulla turhan tiivistä!Suosittelen käytettäväksi näitä aineita jotka on tutkittu ja tunnetaan, ei ne huuhaata ole, pikäaikaisen tutkimuksen ja kokeilujen tuloksia !, olisi niitä jo muuten ammattilehdissä herjattu, ikivanhoja tavaramerkkejä kun ovat.Itse olen vesilasia käyttänyt muissa kohteissa,en suosittele tähän!

Niin ja lisäyksenä tähän äkkiä ennenkuin kynä tuosta kulmasta häviää, että kun niitä kemistien sekottamia aineita käyttää niin voi ottaa sitä valmistajaa raivelista kiinni, jos ei aineet vaikuta odotretulla tavalla, että mitäs nyt tehdään kun pääskynpesiä on vieläkin joka saumassa vaikka ohjeitten mukaan tein! Omin nokkineen kun liikoja söhlää ja sotkee, ja susi tulee, niin ei voi kuin itseään syyttää. Sitä päätä siihen tiiliseinään sitten vaan!!!

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:12:00) kommentti

Näin vapun aikoihin on vielä syytä huomauttaa että jos on useammasta hyvinvarustetusta liikkeestä niitä pulloja on hommannut,niin pitää varoa ettei mene pullot sekaisin, että siitä lasisesta vaan sinne paidan alle,siitä keltaisesta jos vahingossa ottaa, niin riski on suuri että jää seinäntiivistys toisten tehtäväksi.Sen lasisen pullon sisällön vaikutusta betoniin ei kai myöskään ole suuremmin tutkittu!Mutta epäilen kyllä että jos kunnon ainetta sattuu kellarin lattialle loiskahtamaan, niin pikkupöpöt kyllä pyörtyy! Vaurioitakin voi syntyä jos pinta on huonosti maalattu. Tämä nyt kyllä kuuluisi sinne koomikkopalstalle josta tuolla toisessa ketjussa mainitsin, mutta panen sen tähän koska oletan että on enempi lukijoita. Niinettä:"Pilkettä silmäkulmaan, sano äijä kun halolla päähän lyötiin"

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:15:43) kommentti

Hyvä jr454...

Luettelossasi oli yksi aine, jolla voidaan parantaa betonin tai laastin säänkestävyyttä, nimittäin huokostin.

Olisikohan sitä rautakaupassa?


Jäsenen antama (28.4.2012 klo:16:32) kommentti

Sieltä luettelosta näköjään puuttuu ainakin sementti, joka vaikuttaa suoranaisesti säänkestoon, mutta heikentää esim. muurauksen/laastin työstettävyyttä. Kyllähän esim. hydrofobiset aineet parantavat säänkestoa, koska ne estävät kosteuden pääsyä laasttiin, mutta eivät estä kosteuden siirtymistä laastista pois.



Olen toisaalta sitä mieltä, että kotikonstein ei kannata lähteä sekoittelemaan laastia, vaan hakee laastikemistien tekemät seokset kaupasta.

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:18:41) kommentti

Huokostintakin löytyy niistä hyvinvarustetuista liikkeistä missä aineet on muovipulloissa! Mutta saattaa vaatia pääsyä sinne ammattiosastolle!

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:19:54) kommentti

Ei löydy!

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:20:21) kommentti

Kehitysmaissa ei kai sitten löydy!!

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:21:08) kommentti

On se kumma juttu!

Kaikenmaailman satuolennot tulevat esittelemään asioita, joista eivät ymärrä yhtikäs mitään.

Jäsenen antama (29.4.2012 klo:16:59) kommentti

" Kaikenmaailman satuolennot tulevat"...
Täytyy ottaa huomioon että satuolentojen olemassaolo on tunnustettu asia! Henkimaailma on olemassa! On keijukaisia, maahisia, tonttuja ym.
(itse kuulun varmaan monen mielestä tähän viimeiseen ryhmään!)Joulupukkiin en henkilökohtaisesti usko, mutta kai siitäkin asiasta kohta joku on eri mieltä! Tonttuja kyllä on. Sieltä ovat nurkan takaa(ennenvanhaan hirsisen, nykyään jo montakertaa tiilisen...)vuosikymmeniä kurkkineet mitenkä ne "oikeat olennot" niitä hommia tekee. Sitten kun on vielä sen päälle lukenut muutakin kun satukirjaa, ja vähän lisäkurssiakin käyty niin on sitä kai jotakin sinne piippalakin alle jäänyt, että ei  nyt liikaa saa halveerata, vaikka ei väitöskirjaa joka asiasta vielä voi tehdäkkään! Sittenhän on kyllä vielä niitä "toisen sortin tonttuja"  Viittaan vielä tuohon viimeisimpään kommenttiini tuolla "saunan panelointi" ketjussa.

Jäsenen antama (10.5.2012 klo:22:26) kommentti

Kyllä muuten huokostinta löytyy ammattilaiselle. Tuskinpa jokainen betonifirma niitä itsekään valmistaa! Ja paras aine mitä siihen seinään lötyy pitääpi varmaan hakea tosta rajan takaa. Mineraali mistä on ainakin Suomessa tehty mahtava MÖRKÖ eli satuolento.

Jäsenen antama (10.5.2012 klo:22:49) kommentti

Tulihan se sieltä!

Jäsenen antama (10.5.2012 klo:22:53) kommentti

Eihän sitä kukaan ole väittänytkään, että sitä ei ammattilaiset saa. (Betonitehtaat)
Tuotemerkkejä on useita maahantuojilla.
Eräskin huokostin vamistetaan vinsolhartsista, annostus 0,03% sementin painosta, valmistajamaa Saksa.
20 kg nestepakkaus taitaa olla tällä hetkellä pienin määrä mitä toimitetaan.
20 kg:lla pystyy huokostamaan esim K30 betonia n. 250 m3.
Pienin annoskoko säänkestääville betoneille on yleensä 1,0 m3.

Jäsenen antama (10.5.2012 klo:23:32) kommentti

Kyllä on BT itse väittänyt sivulla 2 että "Ei löydy", ammattimiehistä ei puhuta mitään!

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:7:01) kommentti

Oli kysymys siitä, löytyykö rautakaupasta.

Ruosun pitäisi opetella lukemaan tai ainakin lukemansa ymmärtämistä...

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:7:20) kommentti

Siihen vastasin siinä jatkossa aika tyhjentävästi.

Sitäpaitsi ei alunpitäen ollut kysymyskään mistään huokostimista, kukahan sen sinne käänsikin? Kumma tapa joillakin tuo VIÄNTÄMINEN

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:7:28) kommentti

Mietippä sitä...

Jäsenen antama (11.5.2012 klo:8:05) kommentti

Eipä sitä tartte miettiä, alunpitäen oli etupäässä kyse valmiiden saumojen käsittelystä,ja siihen ei huokostimia voi käyttää,mutta siihenkin Sinulta kai kaavat löytyy!


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

välitilan maalaus

Keittiön välitilamme taustalla on tiiliseinä, joka on päällystetty lastulevyllä. Tahtoisin vesieristyksen jälkeen vain maalata välitilan esim. "kylpyhuonemaalilla" (mahdo...

Terassin aita

Olen rakentamassa aitaa terassille tiiliseinän ja tiilisen pilarin välille. Aidan pituus on reilu metri ja tarkoitus tehdä se raakalaudasta. Nyt kysynkin, että onko jotai...

Vintin eritäminen ja siellä oleva tiiliseinä

Ryhdymme eristämään omakotitalomme kylmää vinttiä asuinkäyttöön.Ajattelimme eristää vintin Vintti-iitalla. Vintin molemmissa päädyissä on pienet ikkunat ja tiiliseinä, ta...

Tarkennus kysymykseen

Saunan tuloilmaputki 110 mm tulee ulkoa lattian alla vanhan tiiliseinän ja uuden metallirankaseinän väliin. Tiiliseinän ja alumiinipaperin väli on noin 150 mm. Lattian ra...

Tiiliseinän tuulettuminen

Miten mielestänne pitäisi tiiliseinän tuulettumisväli ulottua?...

Tiilihalkeaman korjaaminen

Mikä olisi järkevin tiiliseinän halkeaman paikkaamiseen käytettävä menetelmä, jottei sadevedet tunkeutuisi raosta runkorakennelmaan?...

Tiiliseinä

Miten tiiliseinän omapaino lasketaan?...

Märkätilan tiiliseinä

Tuleeko pesuhuoneen tiiliseinän muuraus aloittaa kermin päältä, kuten aiemmin oli tapana? Uusissa RT-korteissa ei ole kermistä mitään mainintaa....

Maalatun tiiliseinän kunnostus

Miten tulee toimia, kun tiiliseinän maalaus hilseilee ? Ulkoteranssi, seinää on 6 m2Hiekkapuhallus ja ei maalata ?...

lisäys 29.3 kysymykseen

tiiliseinän toinen pää avoin makuhuoneeseen päin toinen puoli ylhäältä rajoittuu saunan alaslasketun katon päälle (onko riittävä tuuletus) asunnossa on koneellinen ilmanv...

Yllättävä veto kellarin seinästä

Saunaremppa meneillään.Kiinteät rakenteet ja suurin osa eristeistäkin jo paikallaan. Nyt huomasin että yhden "juostenkustun" tiiliseinän rikkoutuneen laastin raosta ja my...

Halkeamat tiiliverhouksessa

Meillä on v.-88 valmistunut puuelementtitalo, jossa on valkoinen tiiliverhous valkoisella saumalla. Tiiliverhouksessa on ollut vinoja halkeamia ja etupäässä ikkunakarmien...

Autotallista lisää asuinneliöitä kivitalossa

Omistamme vuonna -60 valmistuneen tiilirunkoisen talon. Alakerrassa on noin 70m2 tilaa, josta puolet on takkahuonetta ja pesutiloja ja toinen puolisko autotallia. Olemme...

70-luvun talon perustusten ja seinän korjaus

Mietimme tarjouksen jättämistä 1970-luvun alussa rakennetun omakotitalon ostamisesta. Tulemme kyllä edellyttämään perusteellista kuntotarkastusta, mutta kyseisen ongelman...

sokkeli+ tiiliseinä

rivitaloasunnon sokkeli on poikki ja tiilit halkeilee ja massa tippuu tiilien välistä pois voinko itse paikata jollain aineella sokkelin halkeamat ja tiiliseinän vai onk...

ääneneristys

kerrostaloasunnoss huoneistojen välinen tiiliseinä ja vanhanajan ns kananpaskalaasti molemmin puolin. Miten toisessa asunnossa parhaiten torjutaan meteliä mahdollisimman...

saunan rakenteet

löytyykö mistään rakenneleikkkausta laatoitetun betonilattian ja muuratun tiiliseinän liittymisestä? Onko rakenne ok kun vesieriste nostetaan riittävän ylös seinälle? Ott...

Kapillaarikatko

Pitäisi teettää kosteussulku piipun alaosaan ja tiiliseinän alaosaan injektoimalla.Keneltä voisi kysyä injektointia ja voiko sitä suorittaa itse.Tarkoituksena varmistaa e...

tiiliseinän sauma

Pystyykö tiiliseinän saumaa korjaamaan jälkikäteen kun saumausaine on murentunut osittain pois? Entä itse tiili, siihen on joskus porattu ja tiili on haljennut, nyt pitäi...

Kellaritilat lämpimiksi

Kyseessä rintamamiestalo, jossa kellarin seinärakenne sisältä ulos tällä hetkellä; tiilimuuraus-ilmarako-betoni. Toimiiko rakenne jos kellaritilat lämmitetään ja ulkopuol...

tulisijan valinta

Rakennamme suunnittelemme takan rakentamista takkahuoneeseen. Millaisesta materiaalista valmistettu takka takaa tasaisimman lämmön lovutuksen. Takkahuoneen tiiliseinän ta...

Kellarin lisäeristys

Talossamme on lämmin kellari , jossa on betoni sokkeli ja sen jälkeen n.100 mm ilmatila jonka jälkeen ilmeisesti rapattu betoni , tai tiili sisäseinä . Kellaritila on täy...

Lisäeristys kahin väliin

Seinässä on 100mm villaa ja tarkoituksena on laittaa kahi-tiili tai muu vastaava suihkuseinäksi. Lisäeristykseksi mahtuisi korkeintaan pari-kolme senttiä villaa. Voiko SP...

kosteusongelma kylpyhuoneessa

Olemme ostamassa asuntoa, jossa mahdollisesti on kosteutta kylpypuoneen ja kodinhoitohuoneen välisessä seinässä (tiiliseinä, pinnassa laatat, kosteuseristys puuttuu) ja l...

Kalkki (?) tulee tiilen läpi

Talo on reilut 20 v. vanha. Takkahuoneessa on varaava takka ja tiiliseinän toisella puolella on puilla lämmitettävä sauna. Takkahuoneen puoli seinästä on tiilipinnalla ja...