Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Kiertoilman huomiointi

Ilmanvaihto, täysin koneellinen

Kysytty: 2.7.2012 klo:9:56
Terve,

Tästä aiheesta ollaan montaa eri mieltä.
Ilmanvaihtokoneenani on Ilton 440 kiertoilma toiminnolla. Nyt talooni on valmistunut laajennus osa ja aloin tutkia ilmanvaihtomääriä alkuperäisestä suunnitelmasta.

Tuloilma:
Mh1= 12l/s
Mh2= 12l/s
Mh3= 12l/s
Oloh: 12l/s
Oloh: 12l/s
Sauna: 6l/s

yhteensä siis 66 litraa tuloilmaa. Eikö vain.

Poisto:
WC=12l/s
VH=6l/s
Keittiö=15l/s
KHH=15l/s
PH= 15l/s
Sauna=10l/s

yhteensä poistoilmaa 73 litraa

kiertoilma= 10l/s. pitääkö tämä kuitenkin laskea vielä mukaan, ja näin ollen "poistoa" ilmanpaine mielessä on 83litraa/s. eli talo on liian alipaineinen?

Onko suunnitelmissa virhe tältä osin, että tuloilman osuus 10l pitäisi lisätä suhteessa tuloventtiileihin suunnitelman tulomäärien lisäksi..


Laajennuksen jälkeen olen ajatellut ilmanvaihdon toteuttamista seuraavasti:
Tuloilma:
Mh1 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Mh2 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Mh3 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Mh4 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Olohuone 14 l/s (sis. kiertoilmaa 1,7 l/s)
Olohuone 14 l/s (sis. kiertoilmaa 1,7 l/s)
Sauna 6 l/s (sis. kiertoilmaa 0,73 l/s)

Näillä tulo siis (ulkoa raitista ilmaa)72 l/s + kiertoilman osuus (13,88%) 10 l/s = yht 82 l

Poistoilma:
Sauna 10 l/s
Khh 15 l/s
Ph 15 l/s
Keittiö 15 l/s
Wc 12 l/s
Vh1 6 l/s
Vh2 6 l/s

poistoa näin ollen 79 l/s

onko suunnitelma oikein ja onko talo alipaineinen? eli lasketaan siis tulo+72 poisto-79

ja kiertoilma +-0
Kiitos jo etukäteen

köpes Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 1 kpl



Virallinen vastaus
Mielestäni suunnitelmasi on tehty oikein. Kun ilmamäärä mitataan tuloilmaventtiilis...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Ilmanvaihto, täysin koneellinen / Kiertoilman huomiointi":
Jäsenen antama (2.7.2012 klo:16:12) kommentti

"Tästä aiheesta ollaan montaa eri mieltä."

Niin no montaa ja montaa mieltä. Täällä kun aiemmin kyselit, oltiin käytännössä vain yhtä mieltä ja yksi kirjoittaja veteli ohi aiheen ottamatta asiaan mitään kantaa...

Edit. Niin ja ihan vastaava ohjeistus löytyy ainakin Ilto 440 vanhemmista käyttöoheista.

Edit 2. On myös mahdollista, että niihin suunnitelmiin on merkitty tuloilmaventtiilien kohdalle pelkästään ulkoilman osuus. Onko olemassa mitään mittaus-/säätöpöytäkirjaa?

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:17:16) kommentti

Edellisellä kerralla venttiilit on säädetty suunnitelmien mukaan. 
Ja sehän tässä minua hämääkin. Miten muilla on merkitty nämä suunnitelmiin?

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:18:42) kommentti

Hoh hoijaa!                                                                                                                                      
  
Jos ja kun asunnon tuloilmaventtiileistä tulee asuntoon suurempi määrä ilmaa kuin mitä poistoilmaventtiilit poistavat asunnosta ilmaa niin asunnossa on ylipainetta.    
82 - 79 = 3

Ps. Kiertoilmaventtiili poistaa/imee ilmaa asunnosta, joten se on poistoilmaventtiili.    

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:20:35) kommentti

Hohhoijaa vaan itsellesi. Toki se on poistoilmaventtiili, mutta mietipä nyt hetkinen minne se sen ilman poistaa.

Kiertoilma ei siis vie litraakaan ilmaa ulos asunnosta, vaan sekoittaa sen "poistamansa" ilman suoraan ulkoa tulevaan tuloilmaan. Jollei tätä sekoitettua kiertoilmaa huomioida venttiilien säädössä, vaan tehdään tuolla "hohhoijaa-ajatuksella", tulee asuntoon sisään raitista ilmaa vain 62 l/s. Samaan aikaa ilmaa kuitenkin poistuu asunnosta 79 l/s. On toki ihan oikein alipaineinen, mutta aivan liikaa.

Eli vielä kerran tiivistetysti:

Jos venttiileiltä mitataan seuraavat ilmamäärät: tulo yhteensä 72 l/s, poisto yhteensä 79 l/s ja kieroilma 10 l/s, tulee taloon sisälle raitista ilmaa 62 l/s ja likaista ilmaa poistuu ulos 79 l/s. Jos tässä tapauksessa tuloilmaventtiileiltä otetaan yhteensä se 10 l/s enemmän ilmaa, on asunto vielä turvallisesti ylipaineinen.

Ainakin minun käsitykseni mukaan ratkaisevaa on se, paljonko ilmaa tulee taloon sisälle ja paljonko sitä poistuu.

Niin ja itseasiassa jätit nyt itse huomioimatta sen kiertoilman 10 l/s poistomäärän. Tällöin siellä asunnon venttiileillä liikkuu ilma seuraavasti: Tuloa 82 l/s ja poistoa 89 l/s.

 Samaa vääntöä tästä taas tulee, mutta nyt taitaa olla jo kolme mielipidettä yhtä vastaan. 

Ja pari hassua hymiötä perään...

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:20:58) kommentti

Hohhoijaa vaan itsellesi
>Laajennuksen jälkeen olen ajatellut ilmanvaihdon toteuttamista seuraavasti:
Tuloilma:
Mh1 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Mh2 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Mh3 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Mh4 12 l/s (sis. kiertoilmaa 1,46 l/s)
Olohuone 14 l/s (sis. kiertoilmaa 1,7 l/s)
Olohuone 14 l/s (sis. kiertoilmaa 1,7 l/s)
Sauna 6 l/s (sis. kiertoilmaa 0,73 l/s)

Näillä tulo siis (ulkoa raitista ilmaa)72 l/s + kiertoilman osuus (13,88%) 10 l/s = yht 82 l

Poistoilma:
Sauna 10 l/s
Khh 15 l/s
Ph 15 l/s
Keittiö 15 l/s
Wc 12 l/s
Vh1 6 l/s
Vh2 6 l/s

poistoa näin ollen 79 l/s <

Ja pari hassua hymiötä perään...    

Ps.  Ainakin minun käsitykseni mukaan ratkaisevaa on se, paljonko ilmaa tulee asuntoon sisälle ja paljonko sitä poistuu.


Jäsenen antama (2.7.2012 klo:21:32) kommentti

Trollaatko ihan tarkoituksella vai teetkö itsestäsi vain muuten tahallisesti tyhmän?

Huomaat varmaan, ettei tuossa listassa nyt vain ole erikseen merkitty sitä kiertoilmaa. Tai ainakaan sitä tuskin on otettu mistään noista luetelluista tiloista, joissa poistoja on.

Itse asiassa höpinäsi molemmissa näissä ketjuissa on ollut aivan yhtä tyhjän kanssa... Mutta jokainen tavallaan.

*Lamppuja ja hymiöitä*

Edit. Mietihän nyt kuitenkin vielä kerran paljonko sitä ilmaa tulee rakennukseen sisälle ja paljonko sitä poistuu. Tämä siis sillä olettamuksella, ettet ole tahallisesti kuvitellut jonkun noista poistoista olevan se kiertoilma... Saunahan toki sopisi ilmamäärien suhteen siihen homman juuri passelisti.

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:22:07) kommentti

>Huomaat varmaan, ettei tuossa listassa nyt vain ole erikseen merkitty sitä kiertoilmaa. Tai ainakaan sitä tuskin on otettu mistään noista luetelluista tiloista, joissa poistoja on<   

Ps.  Ainakin minun käsitykseni mukaan ratkaisevaa on se, paljonko ilmaa tulee asuntoon sisälle ja paljonko sitä poistuu.   Siis asunnon sisällä sijaitsevista venttiileistä! 

"Minäkö muka tyhmä, nyt en oikein ymmärrä?"   

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:22:10) kommentti

Niin nyt kun on päästy näin pitkälle, kuvittele mielessäsi se kiertoilman -10 l/s. Vieläkö asunto on mielestäsi ylipaineinen vai onko se sittenkin alipaineinen? Itsehän olet kovasti toitottanut, että se kiertoilma on poistoa.

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:23:05) kommentti

>Niin nyt kun on päästy näin pitkälle, kuvittele mielessäsi se kiertoilman -10 l/s. että se kiertoilma on poistoa<

Eikö se ole poistoa kun se imetään kiertoilmaventtiilin kautta pois asunnosta? 
Eikö se ole asunnon  paineistuksen kannalta yhdentekevää palautuuko "kiertopoistoilma" kiertoon ennen LTO kojetta tai vasta LTO kojeessa kennon jälkeen ennen tuloilmapuhallinta "palautusilmana" tuloilmaventtiileistä takaisin asuntoon.   

Ps. En trollaa en kuvittele, kysyjä vain "unohti" laskea kiertoilmaventtiilin poistoksi laskuissaan.  

Jäsenen antama (2.7.2012 klo:23:05) kommentti

Kiitoksia vastauksista. Teen omat johtopäätökseni näistä.. te vielä varmaan jatkatte keskustelua ;)




Jäsenen antama (2.7.2012 klo:23:30) kommentti

Toivottavasti tästä oli aloittajalle tosiaan apua.



Ötzi: Niin tuolla seikalla mihin kohtaan konetta se kiertoilma tulee, ei toki ollut kysyjän kannalta mitään merkitystä. Kiertoilma tosiaan on poistoa asunnosta, mutta se poistunut määrä menee automaattisesti myös niille tuloventtiileille. Eli se ei vaikuta millään tavalla siihen ulkoilman määrään, joka on selvästi ilmoitettu rakennusmääräyskokoelmassa.



Niin kysyjä tosiaan unohti se kiertoilmaventtiilin laskuistaan, mutta kyllä se kiertoilma silti oli koko ajan laskuissa mukana, vaikka halusitkin silmäsi siltä ummistaa. Se on aivan yhdentekevää mainittiinko sitä nyt erikseen tuossa erittelyssä.



Yhteenvedoksi voisi todeta, että tässä on nyt jankattu asiasta, josta kaikki ovat samaa mieltä.

Jäsenen antama (3.7.2012 klo:0:55) kommentti

Ei jumalauta sun matematiikassasi on jotain pahasti vialla...



Tulo: 12+12+12+12+14+14+6=82 l/s

Poisto: 10+15+15+15+12+6+6+10=89 l/s (huomioi nyt tuo viimeinen 10 l/s, joka on se kiertoilma)



Miten noilla lukemilla saa kämppään ylipaineen?

Jäsenen antama (3.7.2012 klo:8:49) kommentti

Keskusteltu on kysyjän antaman laskelman pohjalta (numeroita), onko asunto oikein paineistettu? 
Siis ilmoitetuista (numeroita) ilmanmääristä tulo/poistoventtiileistä asunnossa.

>Niin kysyjä tosiaan unohti se kiertoilmaventtiilin laskuistaan, mutta kyllä se kiertoilma silti oli koko ajan laskuissa mukana, < 
Tämä on selvästi naisen sumeaa logiikkaa ei matematikkaa.     


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Legalett ja maalämpö

Onko tietoa legalett-järjestelmän ilmakiertoisen lattialämmitysmallin kiertoilman lämpötilasta ja yleensä järjestelmän toimivuudesta suhteessa vesikiertoiseen lattialämmi...

kiertoilma

voiko iv-koneeseen (parmair iiwari) jossa ei ole kiertoilmaliitäntää, tehdä kiertoilman jotenkin muulla tavalla jotta saisi takan lämmön paremmin hyödyksi?...

Ilmanvaihdon mitoitus

Talossamme on Ilto 440 econo ilmanvaihtokone kiertoilmalla. Kiertoilma +/- 12 l/s , raitisilma 69 l/s ja poisto 73 l/s. Venttiilien yhteenlaskettu tulo siis  81 l/s ja po...

Kivitalo ja oikea takkatyyppi

Talosuunnittelijamme ehdotti, että varaavaa takkaa paremman lämmöntuoton hyötysuhteen nimenomaan kivitaloon saa hankkimalla kiertoilmatakan, jota poistoilmalämpöpumppu tä...

Kiertoilmalämmitys

V. -81 rakennetussa omakotitalossa on kiertoilmalämmitys. Kiertoilman sekaan otetaan osa puhdasta ilmaa lämmönvaihtimen kautta ja suurin osa on kierrätettyä huoneilmaa. K...

Uudet puhaltimet Valmet Kotilämpö kojeeseen

Minulla on 1980 asennettu ilmalämmityskoje. Siihen on kertaalleen aiemmin vaihdettu kaikki puhaltimet. Siirryin äskettäin varaavasta sähkölämmityksestä maalämpöön. Haluai...