Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Pyöröhirren ulkopuoliset halkeamat

Huvilat ja mökit

Kysytty: 24.4.2013 klo:11:09
Omistan v 1995 pyöröhirsistä rakennetun mökin (Honkarakenne). Seinähirsissä on ulkopinnalla syviäkin halkeamia. Miten halkeamat korjataan (menetelmä ja aine) vai korjataanko niitä lainkaan? Käsittääkseni kosteus menee halkeamiin ja aiheuttanee ongelmia ennemmin tai myöhemmin (laho, home)??

Tapsa-62 Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 1 kpl
Jäsenen antama (4.6.2021 klo:10:16) kommentti

Oli ehdottomasti kirjautumisen arvoinen vastaus... 




Virallinen vastaus
Yleensä hirren halkeamia ei tarvitse paikata. Viistosateella halkeamiin voi mennä vettä, mutta vesi kuivuu varsin nopeasti. Haljenneet hirret kestävät vuosikymmeniä, kuten vanhoista taloista voi todeta. Millään elastisella massalla halkeamia ei pidä paikata, koska ne pitävät hirressä olevan kosteuden sen sisällä.

Arvostele vastaus kysymykseen "Huvilat ja mökit / Pyöröhirren ulkopuoliset halkeamat":
Jäsenen antama (24.4.2013 klo:21:23) kommentti

Tarkenuksia kysymykseen? Hirren halkaisija, onko kyse jatkuvasti lämmin rakennus (sisäpuolelta eristetty) tai muuten ympärivuotiessa käytössä. Onko halkeamia ainoastaan aurinkosivuilla. Halkeamien suuruus: pituus / max halkeaman leveys? Valokuva auttaisi asiaa.

Jäsenen antama (24.4.2013 klo:22:25) kommentti

Hirren halkaisja on n 25-30 cm, en muista tarkkaan. Kuitenkin niin vahvaa että sisäpuolista eristystä ei ole. Rakennus sijaitsee Pyhätunturilla ja on jatkuvasti lämmin ja ympärivuotisessa käytössä kuitenkin harvakseltaan. Poissaoloaikana lämpötila n. 12 astetta (talvella). Halkeamia eniten etelä- ja länsisivuilla mutta myös pohjois/itäseinillä muutama. Halkeamien pituus 50 - 200 cm ja leveys 1-2 cm. Valokuvia en nyt tähän hätään valiettavasti saa. Kiitos mielenkiinnostasi Ra.insvm-69 asiaa kohtaan.

Jäsenen antama (25.4.2013 klo:20:40) kommentti

HR:n 1976 toimittamassa 190mm pyöröhirsimökissä / 90m2 oli - itseäni silloin häiritseviä - halkeamia hirsien ulkopinnoissa, ostaessani kiinteistön v.1986. Joitakin halkeamia 0...18mm < 2m:n matkalla.  Rakennus on ollut ympärivuotisessa (vapaa-ajan) asumiskäytössä siitä lähtien, jatkuvasti lämmin > +18. Kysyin tuolloin paikalliselta hirsimieheltä (70-v pirteä käppänä), voisiko/pitäisikö noille halkeamille tehdä jotain. Totesi voivansa tehdä parille saumalle "mallisuorituksen" (terassin seinä, olopaikan vieressä). Muuten Hän totesi, että ei ole mitään tarvetta korjailla noita halkeamia, paitsi ulkonäkösyistä.
PS. v.1987 tehty halkeamien paikkaus on toiminut ja sulautunut tiiviisti seinäpintaan - tekijä on paremmilla salvoksilla
. Resepti on tiedossa ja sitä on käytetty myöhemminkin. Ei sovellu kovin kieroihin hirsiin. En näe tässä mitään tarvetta hirsien ulkohalkeamien paikkaukselle. Lämpöhäviöt niiden kautta ovat pienet. Hirsisaumojen lämmöneristävyyttä / tiiveyttä ja sisäpintojen puhtaanapitoa voit huomattavasti parantaa saumojen sisäpuolisella pellavarivetilkinnällä ja listoittamalla saumat holkkalistoilla. Kts aiemmat keskustelut palstalla : hirsisaumojen tiivistyksestä.

Jäsenen antama (25.4.2013 klo:21:36) kommentti

Kiitokset asiantuntijan lausunnosta. Nyt helpotti tämän osalta ja otan siis kaikessa rauhassa moiset halkeamat. Hyvää kesän odotusta!

Jäsenen antama (25.4.2013 klo:21:37) kommentti

Jokseenkin samalla tavalla halkeamiin joutuva vesi kuivuu noista hyvin tuulettuvista raoista kuin hirren pinnastakin. Vaikka ne ajan mittaan keräävät tuulen tuomaa ym. "möhnää" sisäänsä, ei sekään näytä aiheuttavan lahoamista tai homehtumista noissa kohdisa. Hyvin vanhojen hirsien alkava sammaloituminen on sitten toinen asia ja se alkaa varjoisilta seiniltä.

Jäsenen antama (25.4.2013 klo:22:27) kommentti

Ulkopuolen halkeilu ei aiheuta murheita. Asumismukavuutta voit lisätä ja lämmityslaskua vähentää sisäsaumojen pikku fiksauksella. Pellavarive tilkitsemällä ja holkkalistoituksella. Holkkalista-nimike ei ole kaikille tuttu. Oheisena työvaihekuva, jossa hirsien "koirankaula nurkkaa" ei ole vielä tilkitty, eikä siihen liittyvät holkkalistat ole "viimeisen päälle" => päät muotoilua vailla =koesovitettuna.Ratkaisu parantaa seinän U-arvoa - ja tiiveyttä -  merkittävästi - kokemusperäisesti...

Jäsenen antama (26.4.2013 klo:10:43) kommentti

"ulkopuolen halkeilu ei aiheuta ongelmia"

Pyöröhirteen voisi jo alunpitäen keskilinjan yläpuolelle vetää moottorisahalla sopivasti sisäänpäin viettäviä uria, joihin vesi mukavasti jäisi seisomaan! Silloin seinä pysyisi jatkuvasti kosteana,eikä uusia halkeamia syntyisi?

Jäsenen antama (26.4.2013 klo:22:23) kommentti

Niinhän se "teollisten hirsienkin" kuivumishalkeamien pienentämiseksi tehty sahaus aikanaan tehtiin..
Katsotaanpa yli 100v vanhoja, jopa "kaksivooninkisia" kantti- /pyöröhirsirakenteisia asuntoja, aittoja / latoja. Ihan sopivasti ovat hirsien ulkopinnat niissäkin halkeilleet  - ilman moottorisahaa. Eikä mitään pahempaa haittaa asumiselle tai itse hirsirakenteelle ole tapahtunut - n. sataan vuoteen...
PS. Jostain syystä on räystäiden pituudessa kaikessa uudisrakentamisessa yleisesti hyväksytty turhan
lyhyet räystäät. Kaikile seinärakenteille siitä aiheutuu turhaa kosteusrasitusta.

Jäsenen antama (26.4.2013 klo:22:29) kommentti

Eikös se roilo tempasta jo salvosvaiheessa sinne hirren alapintaan keskelle sydänpuuhunpäin? Estää kuulemma halkeilua ;)

Jäsenen antama (26.4.2013 klo:22:47) kommentti

Aikani odottelin lisäystä tähän; mutta jotta ei tämä monen mielestä ehkä sarkastinen kommentti jäisi aivan viimeiseksi tähän, niin oleellista on pyöröhirsiseinässä missä nämä raot ovat! Jos on "jopa kaksi metriä pitkiä ja kaksi senttiä leveitä" keskilinjan yläpuolella,ja sisäänpäin!!!, niin kyllä niille täytyy jotakin tehdä, vähän riippuen tietysti miten sade ja lumi pääsee raiskaamaan,mitä alempana, sen pahempi; mutta Pyhätunturilla? Onkos siellä puita ja muutakaan tuulensuojaa; mutta vettä räntää ja lunta tulee vuodet ympäriinsä? Siis en nukkuisi rauhassa ennenkuin tutkisin tilanteen tarkemmin!!!

Jäsenen antama (26.4.2013 klo:23:01) kommentti

Niin "roilo tempastaan" mutta siitä ei nyt ole kysymys!! kuivumisesta johtuvat halkeamat pyöröhirressä tulee yleensä siihen väärään paikkaan,siis keskilinjan yläpuolelle! Semmosia räystäitä ei ole tehtykään mitkä koko seinän suojaa; poisluettuna tietysti inssin veranta, jossa tietysti oli katto?

Jäsenen antama (27.4.2013 klo:9:48) kommentti

Annapa ruosu neuvo, miten näitä halkeamia saisi järkevästi ja "vesitiiviisti" täytettyä. Oma kokemukseni vousikymmenien ajalta on, ettei niistä vahinkoa ole ollut, joten itselleni en neuvoa kaipaa.

Jäsenen antama (28.4.2013 klo:12:13) kommentti

Niinhän se on kaikessa; kaikilla ei ole ongelmia, eihän ne pojat puoletkaan asu hometaloissakaan! Tietysti ei kannata tehdä turhaa työtä, jos niihin rakoihin ei vesi pysty keräytymään! Sitten jos tarttee, niin kunnon tervarivetilkintä on poikaa!Turpoaa kostuessaan ja tiivistää topakasti! Jos on pellavaöljy- tai lietevärillä käsitelty seinä, niin pienempiä rakoja voi tukkia ujuttelemalla niihin sitä maalia. Kyllä niitä rakoja pitäisi ainakin käsitellä samalla suojalla kuin sitä muutakin seinää, tai sitten pellavaöljyä, täytyy muistaa että siellä raon pohjalla on käsittelemätön puu, mikään alkuperäinen käsittely ei yllä sinne! Sitten ajan myötä niissä pahoissa paikoissa; ja jos on sitä "toisenlaista tuuria" niin tulee eteen nämä hirren paikkaukset ja vaihdot, kengitykset y.m "malliratkaisut!

Jäsenen antama (28.4.2013 klo:22:10) kommentti

Ruosulle yksi ISO tähti, kun hänkin suosittelee nyt pellavatervarivettä johonkin. Aiemmin oli tuntematon.

Jäsenen antama (29.4.2013 klo:10:31) kommentti

"Aiemmin oli tuntematon..."

Eipä ole tähtiä näkynyt, vaikka tuossa "Hirsimökin hirsien välinen eristys" keskustelussa kolmisen viikkoa sitten ilmaisin että "lisätilkintään on ainoa oikea ratkaisu pellavariveen käyttö"

Valitettavasti en aina osaa ennustaa tulevaisuutta; jos olisin tiennyt että tulee samantyylistä juttua, niin olisi tietysti pitänyt lisätä että "myös halkeamien tiivistykseen" tulkoon tämä nyt tässä sitten täten täydennettyksi!

Jäsenen antama (29.4.2013 klo:11:17) kommentti

Et osaa ennustaa? Vai?

Minä osaan ainakin yhden asian. Sano mitä hyvänsä, niin ainakin marksto haukahtelee, siis haukahtelee!!!!

Jäsenen antama (29.4.2013 klo:16:40) kommentti

Juu, ja jatkossakin aina, kun esittelet älyttömyyksiäsi ja hyökkäilet aivan aiheetta muiden kimppuun.

Jäsenen antama (30.4.2013 klo:0:10) kommentti

ruosu hyvä! Katsopa kuka se ei ainoastaan ennusta vaan tietää! Muuten kukahan se hyökkäilee!

Jäsenen antama (30.4.2013 klo:10:13) kommentti

Niin, katso nyt vaikka omia viestejäsi, mistä se hyökkäily aina alkaa.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

u-arvo

mikähän mahtaa olla pyöröhirren u-arvo kun hirsi on 300mm. hirsi on kelohirttä...

Hirsimökin pyöröhirren väri sisällä saunassa

Uusin lauteet ja jouduin veistämään pyöröhirren kauniisti kellastunutta pintaa. Millä korjata tuo valkea alue lähelle alkuperäistä väriä?...

Siporexin seinän halkeaman korjaus

Ostimme siporex omakotitalon puolivuotta sitten (rakennettu 1992).Taloon tehtiin kuntokartoitus. Kuntokartoittajan mielestä arvoon vaikuttavia tekijöitä ei ollut ja kehot...

Millä reikä pyöröhirteen?

Millä saa tehtyä siististi reiän halk. 100 - 125 mm pyöröhirsiseinään IV- yms. asennuksia varten? Pyöröhirren halkaisija on 150 mm ja hyötykorkeus 135 mm....

Pyöröhirsi saunan ja ponttilautattian liitoskohta

Hei,Löytyykö selkeätä rakennusohjetta ponttilauta lattian ja pyöröhirsi seinän liitoskohtaan, niin lattialaudan päätypuun sekä pituussuuntaisille sivuille. Kyse on kesämö...

rivitalon ikkunoiden vaihto

Isohkon kaupungin esikaupunkialueella sijaitsevan rivitalon makuuhuoneiden ikkunat pitäisi uusia. Vaihtoehtoina on uusia ulkopokat tai sekä sisä- että...

Halkeamat talon kulmassa

Olemme harkitsemassa talon ostamista mutta arveluttaa halkeamat talon kahdessa kulmassa. 10 vuotta vanhassa kuntoraportissa sanotaan: "Pienet pystyhalkeamat johtuvat kuti...

Halkeamat lattian ja seinien välisissä kulmissa

Eli mistä johtuu halkeamat lattian ja seinien välisissä kulmissa?Millä nämä halkeamat kannattaa peittää ennen parketin asennusta? Vai kannattaako millään.Halkeamat kun ov...

Halkeamat puuelementtitalon seinissä

V. 2008 talopaketista rakennettu puuelementtitalo. Kodinhoitohuoneen, joka sijaitsee talon päätykulmassa, kaakeliseinissä on muutamia lattiasta kattoon ast...

Routaeristeiden tarpeellisuus kalliolla

Jos tehdään perustukset kalliolle Soklex muoteilla niin ohuelle murskepatjalle, kun se vaan on perustussuunnittelun mukaan mahdollista, niin voiko jättää ulkopuoliset rou...

Kellaritilat uusiksi

Meillä on vm.1957 rakennettu rintamamiestalo ja kellaritiloista olisi tarkoitus purkaa vanhat lattiat pois ja uusia viemäröinnit ja käyttövesiputket.Onko oikotietä onneen...

Patolevy pakollinenko?

Rakennamme parhaillaan hirsitaloa johon tulee 300x900 betonipalkkiperustus. Onko patolevy pakollinen rakenteen toimivuuden kannalta? Vai voiko ulkopuolelle asentaa routae...

Kylpyhuoneen höyrynsulku

Rakennamme rintamamiesralon kellariin saunaa ja kylpyhuonetta. Saunassa on saunasatua seinissä ja katossa. Mutta  mietityttää, kuuluuko kylpyhuoneesee...

Huopakaton uusiminen

Minkälainen alusrakenne vaaditaan, jos vanhan huopakaton päälle tehdään konesaumattu peltikatto? Voiko vanhat piilokourut jättää t...

Perusmuurien vierustäyttö talvella

Talon rakentaminen keskeytyi syksyllä lumen tuloon. Perusmuurit (kellarkn seinät) ovat olleet pystyssä talven yli. Minusta tuntuu, että ainakin perusmuurien vierustäyttö...

akl:n mukainen vuositarkastus

Rivitaloyhtiössämme on tehty akl:n mukainen vuositarkastus mutta vain sisäpuolisten töiden osalta. Kuuluvatko ulkopuoliset työt tarkastuksen piiriin? Taloyhtiömme hallitu...

Halkeamien korjaus

Valubetonieristeharkkoseinään (ulkoseinä) on ilmestynyt muutamia halkeamia seinän sisäpuolelle (maalatut seinäpinnat). Pääasiassa halkeamat ovat "tyypillisissä" paikoissa...

Kipsilevy routasuojan suojana

On jäänyt kipsilevyn paloja.  Ulkopuoliset routasuojat laitetaan nyt.  Voiko kipsilevyjä käyttää EPS-levyjen päällä täytemaana suojaamassa levyjä karkeammilta jakeilta ja...

Halkeamien korjaus

Olen tekemässä vanhasta navetasta lammintä harrastetilaa. Navetan seinät ovat jotain vanhaa harkkoa ja ne on liikkuneet ennen salaojitusten asennusta niin että ulkoseinis...

Halkeilevat nurkat

Rakensimme vuonna 2005/2006 puuelementti-talon jossa olemme nyt asuneet noin 1,5 vuotta. Ongelmana on kun lähes kaikki talon sisäseinien nurkat halkeilevat ( kts.kuvat...

Rapatun rintamamiestalon halkeamat

Asun 40-luvulla rakennetussa rintamamiestalossa. Talo on hirsirunkoinen ja sen päällä on rappipinta. Maalautimme talon pari vuotta sitten, jolloin myös korjattiin rappipi...

Sokkelin halkeamat/pinnoitus

Taloni julkisivumuuraus (kahi-tiili) lähtee ns. valesokkelin päältä, joka on muurattu kapeasta kevytsoraharkosta. Pinnoitteena on rappaus. Tuo harkkomuuraus on muutamasta...

Betonielementtisen kellarin saumat

Rakennan rinnetaloa, jossa kellari tehtiin betonielementeistä, ja I-kerros puurunkoisesta valmistalopaketista. Kellarin betonielementtien saumat valettiin betonilla, ja u...

sokkeli+ tiiliseinä

rivitaloasunnon sokkeli on poikki ja tiilit halkeilee ja massa tippuu tiilien välistä pois voinko itse paikata jollain aineella sokkelin halkeamat ja tiiliseinän vai onk...

Tapetoinnilla halkeamat piiloon?

Seinässäni on laitettu oviaukko umpeen tekemällä siihen kevytseinä. Seinän sisälle jätetty puinen karmi on alkanut kuitenkin elää ja tehnyt ikäviä isoja halkeamia maalipi...