Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Valukorokerengas puuttuu

Hankkeen valmistelu

Kysytty: 14.7.2012 klo:11:32
Voiko laatoittajan pois jättämän valukorokerenkaan asentaa jälkikäteen ja miten se tapahtuisi? Laatat on muotoiltu pyöreään muotoon lattiakaivon ympärille (n. 15 mm etäisyys kaivon kanteen, joka on siis n. 10 mm upoksissa. Vedeneriste on kyllä muuten oikein vanhassa lattiakaivossa).



Virallinen vastaus
Kun vesieristys on tehty oikein, ei lattiassa ole ongelmaa, vaikka korokerengas puuttuu. Jos asennat lattiakaivoon nyt korokerenkaan, se estää kosteuden valumisen vesieristeen päältä lattiakaivoon. Renkaan puuttuminen ei vaikuta vesieristeen päällä olevan kosteuden määrään eikä se vaikuta laattojen pysyvyyteen. Antaisin tilanteen olla entisellään.

Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / Valukorokerengas puuttuu":
Jäsenen antama (16.7.2012 klo:10:50) kommentti


http://www.finpoint.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=6063


Ajattelin sahata tuosta valukorokerenkaasta 10- 15 mm korkean osan yläpäästä ja porata viistosti 3 mm reiät n. 2 cm välein. Reiät jäävät kannen alle piiloon vedeneristeen yläpinnan tasoon ja sallivat veden valumisen lattiakaivoon, ja niihin pursottuva saneerauslaasti parantaisi myös renkaan pysyvyyttä. Näin saisi siistityksi lattiakaivon ympärystän. Onko idea sitten kaikin puolin hyvä?

Jäsenen antama (16.7.2012 klo:22:17) kommentti

Ideasi ei ole käytännössä toteutuskelpoinen.



Myöskään tuota kuvan kaltaista korotusrengasta ei tulisi käyttää ollenkaan vedeneristettävissä tiloissa.



Laitappa vielä kuva siitä nykytilanteesta, jos mahdollista.

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:5:34) kommentti

"Ajattelin...."



Täysin järjetöntä, kuten tavallisestikin aina ennenkin!


Jäsenen antama (17.7.2012 klo:11:09) kommentti

Entisen betonilattian pintaan on tehty vedeneriste, joka on liitetty entiseen lattiakaivoon. Päälle on pantu lattialämmityskaapeli+ laatoitus, minkä vuoksi korotusta on tullut n. 10 mm ja kaivon kansi on sen vuoksi n. 10 mm alempana laattatasoa.



Korokerenkaalla (kyseinen malli tarkoitettu vedeneristeen yläpuolisiin asennuksiin)lattiakaivon kannen saisi oikeaan korkeuteen ja röpelöisen kaivoa ympäröivän laatoituksen reunan siistityksi. Ongelmana on tuo veden valumisen estyminen vedeneristeen pinnalta. Mutta eikös vesi valu kaivoon noista lisätyistä rei´istä? Ja eikö tuo rengas pysy kiinni saneerauslaastilla, päälle tietenkin tulee myös entisen kaltaista saumalaastia? Korjaus on lähinnä esteettinen koska vedeneristeeseen ei kosketa. Tällaisia vastaavanlaisia lattiakaivoja on käsittääkseni tehty paljonkin saneerauskohteissa. Eikös tämä pikemminkin ole järkevää kun näin saadaan siisti lattiakaivon ympärystä?

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:11:38) kommentti

Ei ole! Ei tehdä niin kuin muut tekevät sutta ja sekundaa, vaan niin kuin hyvää tulee!

Siis älä (välttämättä) tee niin kuin valtaväestö, vaan tee harkitusti hyvin! On parempi tehdä yksin hyvin kuin laumassa huonosti.

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:12:17) kommentti

Siis kui?

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:15:56) kommentti

En plagioi enkä varasta kenenkään sanomisia toisin sanajärjestyksin, joten tällä kertaa on HTT:n käsitettävä lukemansa, jos se yleensä on mahdollista. Koska sen "kui" on jo vaihtoehtoja kertonut/sanonut, niin olen vain sanonut, että miten ei järjettömästi kannata tehdä.

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:18:13) kommentti

http://www.uponor.fi/~/media/Files/Uponor/Finland/Soil-waste/Installation%20manuals/Lattiakaivojen_asennusohje.pdf


"FI: Neliökansi: Laatoitusvaiheessa
asenna Vieser-neliökannen kehysosa
kiinnityslaastilla kaivon päälle.
Aseta ritiläosa paikalleen.
Pyöreä-kansi ja valukorotusrengas:
Asenna haluttuun korkeuteen katkaistu
valukorotusrengas kiinnityslaastilla
kaivon päälle. Poista valusuoja.
Kiinnitä pyöreä kansi valukorotusrenkaaseen."

Voi valita siis neliökannen tai valukorokerenkaan.

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:18:50) kommentti

Jokainen voi tehdä omassa talossaan miten haluaa, mutta vedeneristeen jälkeen korotusrenkaan asentaminen on järjetöntä. Siinä estetään veden vapaa pääsy lattiakaivoon, - toisin sanoen rakennetaan patoa kaivon ympärille.



Kyllä ne kaikki kaivon "hilppeet" tulisi asentaa ennen pintavalua ja vedeneristystä.



Ps. Paljonkohan sen korotusrenkaan "yläpään" halkaisija on, ja kuinka korkea on se "yläpään" hartiaosuus ? Kannattaako edes kokeilla - mahtuuko ?


Jäsenen antama (17.7.2012 klo:19:22) kommentti

Rakentajan vastauksen jälkeen ei olisi tarvittu mitään "kommentteja".

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:19:40) kommentti

http://www.feofanis.ee/files/product_files/488802_VIESER_TEHNILINE_TEAVE_FIN.pdf

Vesi pääsee valumaan noita uria pitkin lattiakaivoon kiinnityslaastissa (oletus).

Jäsenen antama (17.7.2012 klo:21:48) kommentti

Kun kerran tiedät paremmin miten tuo homma hoituu ja toimii, niin miksi kyselet neuvoja ?



Jokainenhan vastaa tekemisistään, joten "anna palaa".

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:8:09) kommentti

Siis kysyin, onko tuo vaaleanharmaa Vieser valukorotusrengas tarkoitettu kuvailemaani käyttöön.

En saanut vastausta. En saanut myöskään vastausta, mihin käyttöön se sitten on tarkoitettu.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:9:13) kommentti

SINUN pitää tietää, kun kerran olet näillä palstoilla neuvojasi (siis täysin ala-arvoisia kylläkin) jakelemassa "suuna ja päänä". Ei kunnon  osaavan neuvojan tarvitse kysellä mitä ja minkälaista tarvitaan sillä osaava TIETÄÄ ja jos ei tiedä ko. asiaan, niin osaava on hiljaa.
 
Osaavan ei tarvitse tänne mitään linkkejä netistä laitella, sillä niissä ei aina ole "päätä ei häntää" ja varsinkaan silloin, kun tietämätön niitä tänne vetelee ja ei ole itsekään tajunnut niissä olevia sisältöjä.

Kun Sinulla ei näytä olevan muuta puuhaa, niin syljeskele kattoon. Se on siunaus kaikille.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:9:25) kommentti

Jospa nyt vain kertoisit mihin käyttöön tuo vaaleanharmaa Vieser on sitten tarkoitettu.



Se on oikeasti olemassa, eikä ole vain netissä.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:9:28) kommentti

SINUN pitää tietää, kun kerran olet näillä palstoilla neuvojasi (siis täysin ala-arvoisia kylläkin) jakelemassa "suuna ja päänä".



Toistan uudestaan edellä sanomani ja opiskele muualla ennen kuin neuvot täällä.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:10:29) kommentti

Käsittääkseni täällä voi sekä jaella neuvoja että kysellä neuvoja.

Tärkeätä on että oikea tieto pääsee esille. Tässä esim. etsitään vastausta Vieserin vaaleanharmaan valukorotusrenkaan (tarkoitettu vedeneristeen yläpuoliseen käyttöön) käytöstä. Itse olen päätynyt siihen että on vaihtoehto ns. neliökannelle ja soveltuu kaavailemaani tarkoitukseen.

Toivoisin että vain ne joilla on asiasta tietoa, osallistuisivat keskusteluun.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:11:25) kommentti

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että kyseistä korotusrengasta ei tulisi käyttää missään vedeneristettävissä tiloissa, - poislukien esim. epoksilattiat, joissa niissäkin tuo rengas on eristeen alapuolella. (Ja niissäkin varauksella).

Tuo rengasmalli on jäänne menneiltä ajoilta, jolloin eriste tehtiin vielä sinne valun alle.

Edelleen: Tuolla systeemillä rakennetaan patoa sen kaivon ympärille, eikä vesi pääse "vapaasti" virtaamaan sinne kaivoon.

Mutta, tee niin kuin tykkäät, - ja niinhän Sinä teetkin, sanoi muut mitä tahansa.

Ja tuo korotusrengas ja neliökansi ovat aivan eri tarkoituksiin. Markkinoinnin huu-haa-kikkoja tuollaiset mielikuvien visioinnit.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:12:02) kommentti

Hyvät Ystävät



Tämä on keskustelupalsta, ei asiantuntijapalsta. Toki asiantuntevasti saa keskustella, mutta asian sivustakin saa puhua, kunhan se on kohteliasta muita kohtaan.

Keskustellaan ja ollaan eri mieltä asiosita, mutta asiallisest ja miksei myös asiantuntevastikkin....


Jäsenen antama (18.7.2012 klo:12:16) kommentti

Näin eli noinhan se on, mutta jollakin on se aina "minun on oikein"-väite, joten sen alasampuminen on muilla suuria vaikeuksia, jolloin varsinaisen kysyjän ongelmiin ei pysty keskittymään. Näissä hämärtyy se jokin oikea ratkaisu.

Tämä joku väittelee hamaan loppuun saakka. Siitä ei tule koskaan loppua ellei muut lopeta toivotonta keskustelua. Tästä on nytkin vahva näyte tästä jänkhääjästä.
 
Miten jaksat olla kohtelias loputtomiin?  

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:12:31) kommentti

"Tuo rengasmalli on jäänne menneiltä ajoilta, jolloin eriste tehtiin vielä sinne valun alle."

Koko ajan on ollut tiedossa, että kyseistä korokerengasta käytetään vain vedeneristeen yläpuolisessa asennuksessa ja  tässä siitä juurikin oli kysymys. Tässä esimerkissäni korotus olisi vain n. 10 mm joten "padotusta" olisi huomattavasti vähemmän kuin 50 mm paksussa laatassa, jossa siinäkin oletetaan tuon toimivan.

http://www.vieser.fi/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=fileadmin/pdf/pdf_asennusohjeet/Vieser-lattiakaivo_ja_pyoreokansi_laattalattiassa.pdf&t=1342631189&hash=37520017be7b9e43a0df9041da075eec

Järjellinen selitys tälle: Miten tuossa kuvan tapauksessa (Vieserin malliesimerkki) on estetty tämä "padotus"? Kuvassa numero 3 on vedeneriste ja selvästi "padotuskorkeuden" alapuolella eli rengas patoaa vettä taakseen.

Ratkaisu on täsmälleen se mistä keskustelussa on kysymys.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:12:42) kommentti

Lopettakaa tämä vitja!

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:13:14) kommentti

Nimerkki Jv... saisi myös tutkia kuvaa ja selittää jos osaa.

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:22:02) kommentti

Lopettakaa tämä vitja!

Jäsenen antama (18.7.2012 klo:22:47) kommentti

Turha lähteä enään rautalankaa vääntämään, joten tee juuri niin kuin siinä kuvassa neuvotaan.

Sehän on jopa ihan "painettua tekstiä".

Tyydyttyikö näin hyväksynnän ja pätemisen kaipuusi. Toivottavasti.
Tämä oli tässä.

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:8:34) kommentti

Siis että alan suurimman toimijan (Upo Vieser oy:n lattiakaivot) tuotekehittelyssä on tehty virhe. Valmistajan ohjeita ei pidä noudattaa, vaan keksitään omasta päästä paremmat ohjeet.

Ohoh! Uusi käänne asiassa:

Huomaan että Upo Vieser onkin näköjään  estänyt pääsyn em. linkin sivustolle.

http://www.vieser.fi/index.php?id=69

http://www.vieser.fi/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=fileadmin/pdf/pdf_asennusohjeet/Vieser-lattiakaivo_ja_pyoreokansi_laattalattiassa.pdf&t=1342768197&hash=d284d5d937ac1dea3e4452bc7bdd8f0b


Mutta nuo tuntuisivat toimivan.

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:11:20) kommentti



Näin näitä on tehty, tehdään ja tehdään jatkossakin....

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:13:01) kommentti

Miten paljon sitten vettä yleensä liikkuu laattojen alla alusbetonissa on suuri kysymys.
Jos laattojen saumat ovat kunnossa ei vettä liiemmalti mene alustaan. Ainut paikka missä sitä eniten esiintyy, on tietysti lattiakaivon ympärysbetoni. Sehän on periaatteessa aina märkä.
Pintatunnistinmiesten bravuripaikka....
Jos alla oleva vesieristys on kunnossa niin mikä tässä nyt sitten mättää??? Vettä saa olla vesieristeen ja laatan välissä!

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:15:36) kommentti

Tuo korokerenkaan väli voi olla niin tiivis että sieltä ei vesi pääse.



Annan Vieserin tuotehittelyn vapaasti käyttää ideaani porata reikiä korokerenkaan yläosaan tuota varten.

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:16:27) kommentti

Taas vaan kaikennäköistä väkätetään, mutta kukaan ei esimerkiksi ole tuonut esille mitä HAITTAA tuosta reikien porauksesta olisi, eihän ne mitenkään tilannetta pahenna vai?

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:17:13) kommentti

" eihän ne mitenkään tilannetta pahenna vai?"



No ei, samanlaiset (vastaavanlaiset) reiät ovat neliökannen alla. Siellähän on pelkkää reikää (=ei mitään).


Jäsenen antama (19.7.2012 klo:19:24) kommentti

Mikset laita sitä pelkkää neliokantta, ja laatat leikaten siististi niin kuin pitää.

Ei jää patoa - ei. Ja on paljon helpompaakin.



Saattaapa jopa olla lähellä nykyisiä vedeneristetöille annettuja ohjeitakin.

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:21:45) kommentti

Varmaan tuon alkuperäisen laatoittajan olisi pitänyt käyttää neliökantta. Nyt sen laittaminen jälkikäteen voisi rikkoa vedeneristeen laattoja irrotettaessa.



Korokerenkaaseen ei tätä riskiä sisälly ja onhan sekin ratkaisu siis Vieserin antamien vedeneristetöiden ohjeiden mukainen.

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:21:54) kommentti

Ei Vesier ohjeista vedeneristetöitä.


Jäsenen antama (19.7.2012 klo:21:55) kommentti

Ai. Kuka/ Mikä ohjeistaa? Ja mitä ohjeissa on tästä asiasta?

Alan suurin toimija kai voi antaa ohjeita siinä missä jokin muukin taho.

Jäsenen antama (19.7.2012 klo:22:36) kommentti

C2, RYL, RIL 107, RT-kortit.



Märkätilaasentajan koulutus voisi auttaa, mikäli mielenkiintoa riittää, miten tänä päivänä hommat hoidetaan.



Pitää myös ymmärtää kokonaisuus käytännön tasolla.

Jäsenen antama (20.7.2012 klo:8:53) kommentti

Käytetyt vedeneristeaineet ja lattiakaivot sekä muut märkätilatöihin liittyvät osat ovat valmistajan testaamia ja hyväksyttämiä. Sieltä tulevat myös ohjeet ja ohjeiden antaja vastaa myös niistä kuten myös hyväksynnän antaja (esim. VTT).

http://www.vttexpertservices.fi/service/buildingproducts/vedeneristystuote_testaus.jsp

Myös Vieser on tehnyt RT-kortin ko. korokerenkasta:

http://www.rakennustieto.fi/Downloads/Tarviketieto/pdf/37815.pdf

Vieser ei näemmä pidä neliökannenkaan kanssa tarpeellisena torjua "padotusongelmaa" vaan ohjeessa on tiivis liitos kiristysrenkaaseen niin kuin korokerenkaassakin.

Jäsenen antama (20.7.2012 klo:14:31) kommentti

Niin...

Laatan ja vesieristeen välissä voi olla kosteutta / vettä. Se on aivan oikein. Vesieriste estää kosteuden siirtymän alustarakenteisiin. Se on sen tehtävä. Kosteus haihtuu laattalattiasta saumojen kautta.

Valtakunnassa kaikki hyvin...

Jäsenen antama (21.7.2012 klo:1:28) kommentti

Ymmärtäisin tuon "padotusongelman", jos tuon valukorokerenkaan ja kaivon välissä olisi tiiviste, mutta sehän käytännössä vain "lepää" kiilarenkaan päällä. Eiköhän se vesi mene mielummin ihan kiltisti tuon korokerenkaan ja kiilarenkaan välistä kuin puske läpi vesieristeen tai kierrä sieltä tiivisteen ja kiilarenkaan välistä ylämäkeen vesieristeen alle...

Jäsenen antama (21.7.2012 klo:5:10) kommentti

"Betonitohtori" ei ole aivan tyhmä mies!(Ei millään pahalla,muttta muljahti mieleen tuo Irwinin ja Pakarisen duetto "Tuupovaarassa 1925" missä "Vallesmannikaan" ei ollut sitä!)
Kyllä tosiaan on "keskustelupalsta" kun tuosta muovirimpulastakin saadaan kohta viiden sivun "keskustelu" syntymään! Vesieriste estää veden pääsyn perusrakenteisiin, ja sitten jos joku haluaa porata reikiä
tuohon renkaaseen niin se mielestäni ei; kuten aikaisemmin olen tuonut julki, ainakaan pahenna tilannetta, päinvastoin! Toisaalta kosteus haihtuu normaaliolosuhteissa saumojen kautta aika kipakasti , eikös se lattialämpökin; joka nykyään on aika yleinen noissa tiloissa, jotenkin vaikuta asiaan?

R.I.P IRWIN Kiitos kaikesta!

Jäsenen antama (21.7.2012 klo:9:37) kommentti

Halvallahan ei hyvää saa, mutta (täällä poikkeuksena) ja hitaasti.

Jäsenen antama (21.7.2012 klo:17:24) kommentti

Sutta ja sekundaa onkin nyt täällä yhtäkkiä ihan OK!

Jäsenen antama (21.7.2012 klo:23:14) kommentti

Saavutitko tavoitteesi ?



Pieni vinkki:



Kyllä tuon alkuperäisen "ongelmasi" pystyy korjaamaan ihan nykyohjeiden mukaiseksi, ilman noita "järjettömiä viritelmiä".



Siihen tarvitaan vain ... - mitäköhän (?)!

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:0:42) kommentti

"Halvallahan ei hyvää saa, mutta (täällä poikkeuksena) ja hitaasti."

Pannaas uusiksi, jotta halpakin ymmärtää:



Halvallahan ei hyvää saa, jolloin se huono saadaan nopeasti, mutta (täällä palstalla poikkeuksena) hitaasti.

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:8:45) kommentti

No jaa... happamia ovat. Nyt yritetään vänkyttämällä viedä pois huomio siitä tosiasiasta, että täällä annettiin käsittämättömän typeriä lausuntoja asiasta koska ei sitä ymmärretty, ennen kuin joku halpakorjaaja sen osoitti kuvin ja jopa RT-korttikin löytyi.

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:9:13) kommentti

Edellä esitetyillä malleilla lattiakaovoja tehdään nykyisin. Kun vedeneristysjärjestelmät kehitettiin 1995-luvun jälkeen ovat järjetelmät toimineet.
Tästä on hyvä keskustella, mutta yksi korjausehdotus on tehty, eli tehdään reikiä korokerenkaaseen. Se varmasti auttaa kosteuden siirtymää lattiakaivoon, mutta siitä tulee taas uusi ongelma. Jos sertifioituun järjestelmään tehdään muutoksia, eli reikiä esim korokerenekaaseen,niin uudet keskusteluketjut vellovat kuin keväinen puro, joskus menee yli äyräiden...
Jos jollakin on esittää joku haitta tai vaurio, joka on aiheutunut nykyisillä lattiakovojärjestelmillä...
Kosteus ja homevaurio, laatat ovat irronneet, aiheuttanut hajua, väriongelmia saumoissa, saumat korkkaa, jne, jne. Jos jotain konkreettista haittaa esiintyy, niin eikun esiin vaan, niin varmaan korjauksia järjestelmiin tulee.

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:9:24) kommentti

Reikien poraaminen -ehdotus tuli koska Rakentaja.fi -vastaaja piti sertifikaatin vastaisena korokerenkaan asentamista jälkikäteen. Ja sitähän se ei ollut kuten esitin, mm. tuo RT-kortti todisti muuta. Korokerenkaan asentaminen jälkikäteen olisi ollut siis oikea korjaus.





Reikien poraamisen voi toki sertifioida ja siitä voi tehdä RT-kortinkin.

Eikä tässä mikään olisi vellonut kun olisi vain noudatettu RT-kortin ohjetta (patoutuminen-ongelmaa ei sen mukaan ole).

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:9:45) kommentti

Voiko ämkyrämpää enää olla? Tuskin!

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:9:50) kommentti

Niin....

Onko ongelmia esiintynyt?

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:12:34) kommentti

"Niin....

Onko ongelmia esiintynyt?"



Niin. Täällä keskustelevien mukaan ja myös Rakentaja.fi -vastaajan mielestä olisi ongelmallinen ratkaisu.



Itsehän en sellaista ongelmaa tuonut esille, vaan muut.

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:13:17) kommentti

"Annan Vieserin tuotehittelyn vapaasti käyttää ideaani porata reikiä korokerenkaan yläosaan tuota varten."



"Reikien poraamisen voi toki sertifioida ja siitä voi tehdä RT-kortinkin."



No ryhdy sitten toimeen asiassa, kun "tyhmät" ei tuota ole saaneet aikaiseksi. - Miksiköhän ei ?




Jäsenen antama (22.7.2012 klo:18:10) kommentti

Rei´istä ei olisi mitään haittaa. Neliökannen alla on yleensä reikä samassa paikassa ja samassa tarkoituksessa. Ainakaan ei kukaan enää ottaisi esille tuota "patoutumisongelmaa".

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:18:44) kommentti

Jos on ongelmarakenne niin mitä haittaa siitä käyttäjille (asukkaille) koitunut?

Nyt vaan kaikenaikaa ihmetellään että vesi patoutuu, mutta onko siitä mitään haittaa?

Jäsenen antama (22.7.2012 klo:21:03) kommentti

Vähä offia..
Tätä ketjua oon alusta asti lueskellu ja ihmetelly että millonka tuota koroketta pitäs käyttää? ite vaihoin rempassa vanhojen kaivojen tilalle vaakamallin vieserin kaivot ja kaikkiin tuli vielä se oikee korokerengaskin viemäröinnin korosta johtuen. valut pikabetonilla ja kaadot tein niin että tulivat alimmillaan tuon kaivon korokerenkaan korkoon. sitte vesieriste kaikkine krumeluureineen ja neliökannen rst-kehys saneerauslaastilla siihen päälle ja laattajako kävi(mittasin kaivoja asentaessa) suoraan täysille 10x10 laatoille kannen ympäri. lopputulemana kannen pinta n. 3mm alempana kuin laattojen pinta mutta mielestäni paras noin niin ei vesi seiso kannen ympärillä yhtään! ainakaan tuossa ei valukorokerenkaalle mielestäni paikkaa löydy! Saumauksella sitten viistemmäiset saumat rst-kehyksen ja laattojen rajapintaan niin tuli huolitellun näkönen!

Epoksilattiakaan ei sitä tkntilaan kaivannu, joten mihin tuo värkki on oikein kehitetty? pyöreelle kannelle? ilman kunnon kehyksiä?


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

laatoitus ja sauman koko

Kylpyhuoneen seiniin olen laittamassa verhoilukivi kuvioitua isoa laattaa 45x30 ja kysyisin onko sauman koolla mitään merkitystä? kivikuvio katkeaisi ikävästi saumankohda...

mistä tietoa ilmalämpöpumppuihin

testeistä puuttuu monia merkejä.olen kuullut että sanyo ja tecnibel ovat samoja laitteita.vaan asiantuntija vastaus puuttuu.toshiba ja panasonic ovat hyviä ja uskon myös...

Laatoittaminen

Hei, Muutin omaan asuntoon ja huomasin että keittiössä on jätetty välitilan laatoitus hieman kesken. Ylimmäisissä laatoissa on laiskuus iskenyt ja osa on jäänyt laittamat...

vesijohtojen aiheuttamat meluhaitat

Kysymys puuttuu. Tätä tapahtuu aina joskus. Kysyjä ei halua tehdä kysymystä. Silloin kannattaa käyttää poistonappulaa. Jos tekee kysymyksen tekstikäsittelyllä, ja kopioi...

Tiiliaidan korjaus

Pihaani ympäröi parimetrinen, ehkä 20-luvulta oleva tiilimuuri, jota osittain peitti naapurin puolelta kasvava muratti. Poistin muratin omalta puoleltani ja  samalla selv...

vm 1987 ikkunoiden kiristys

Elikkäs, ostimme talon joka on rakennettu vuonna 1987. Talon ikkunat ovat puukehyksillä joissa on sellaiset siipiruuvit joilla kiristetään ikkuna kunnolla kiinni. Näitä t...

likakaivo ongelma

huomentaostimme vapaa-ajan asunnon vuosi sitten ja nyt tyhjensimme jätekaivon ensimmäisen kerran ja huoltofirma huomautti , että kaivosta (2 osainen) molemmista säiliöist...

yläpohja?ko

kohde on vanha petonirunkoinen pienkerrostalo . yläpohjasta puuttuu eristeet täysin . on vain holvivalu petonia parikymmentä senttiä . sitten hyvin tuulettuva yläpohja ....

Asennusvirhe = rakennusvirhe?

Uudenveroiseksi saneerattu rivitalo, vanhan betonilattian päälle laitettu lattialämmityskaapelit, valettu tasoitevalulla kaapelit piiloon. Askelääneriste (ei höyrynsulkev...

ei_otsikkoa

Tästä puuttuu kysymys. Yritä uudelleen....

listat

Kysymys puuttuu....

Otsikko puuttuu

Kysymys puuttuu....

Juoma- ja talousvettä järvivedestä?

Kysymys puuttuu, mutta otsikosta oletan, mitä tarkoitat....

Lämmitysjärjestelmän valinta

Kysymys puuttuu, mutta......

kevythormineristys

Kysymys puuttuu, mutta oletan kysymyksen....

Vesikieroisen lattialämmityksen elinkaari?

Varsinainen kysymys puuttuu....

Tulisija kylpyhuoneeseen

Kysymys puuttuu....

Peltikaton ruostuminen

Kysymys puuttuu....

voiko omakotitalon jättää kylmilleen

Varsinainen kysymys puuttuu....

muovimaton poisto

Kysymys puuttuu....

puukiukaan palosuojat

Kysymys puuttuu....

kylpyhuone katon kopkeus

Kysymys puuttuu, mutta arvaan....