Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Sisäilmaoireita

Hankkeen valmistelu

Kysytty: 16.1.2013 klo:11:41
Olemme asuneet 8kk rintamiestalossa vm 56. Taloon muutettaessa tilanne oli se että kellarista poistettiin lahonneet puulattiat, jotka olivat kastuneet veden noustessa lattioille keväisin. Haju alakerrassa oli kaamea. kellari on täyskellari koko talon alla.
Tällä hetkellä pumppu asennettuna pitää vedet anturan alapuolella. Tulossa jossain vaiheessa salaojaremontti pihamaalle. talo on rakennettu kalliolle ja muilla alueen taloilla sama ongelma.

Heti taloon muutettua oireet silmien kuivumisesta ja kirvelystä tulivat esiin. Mutta remontin jälkeen ilma raikastui ja oireet vähenivät selkeästi.

Vielä kuitenkin kaikilla perheenjäsenillä on oireina silmien punoitusta.
Homekoiria käytimme syksyllä ja ne eivät merkanneet mitään paikkoja homeesta paitsi kellarissa ilmaisivat kosteuden tietystä nurkasta, joka olikin tiedossa jo ennestään ongelmakohdaksi.

Voiko joku muu olla oireiden aiheuttajana. Emme kuitenkaan sairastele muuten juuri ollenkaan, vain nuo silmöoireet, jotka poistuvat kun olemme esim viikonloppureissussa mutta palattuamme alkavat heti.
Talon lattiat on rempattu 80-90 luvulla muovimatoiksi, osa jo varmaan alkuperäisiä juuttipohjaisia 50-60luvulta. Yhden huoneen auki avattua muovimaton alla oli lastulevyt jonka alla alkuperäinen raakalautalattia, hyväkuntoinen.

Voiko näistä muovimattojen liimoista tms lähteä formaldehydiä tai muita yhdisteitä? Miten tai kuka voisi tutkia sisäilmaa tai tätä valtavaa pölyn määrää koska ilma on myös kuivaa niin kesällä kuin talvellakin.



Virallinen vastaus
Todennäköisesti kellarin lahottajan itiöitä on levinnyt koko asuntoon. Ensimmäiseksi asunto pitää siivota kunnolla niin, että kaikki huonekalut ja muu irtaimisto sekä vaatteet viedään ulos ja imuroidaan ja kaikki pinnat pyyhitään huolella. Mainitsemasi pölyn aiheuttaja on myös syytä tutkia. asunto kannattaa varustaa riittävällä määrällä tuloilmaventtiileitä, jolloin korvausilma ei tule hallitsemattomasti läpi rakenteiden. Jos näiden töiden jälkeen vielä esiintyy oireilua, pitää kellari tutkia vielä kerran.

Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / Sisäilmaoireita":
Jäsenen antama (16.1.2013 klo:13:37) kommentti

Varatkaa muutama tonni tutkimuksiin ja tilatkaa tekijä sinne, niin voi löytyä ongelman aiheuttaja. Kyllä niitä tutkijoita löytyy.Esim. googlella niit' löytää.

Jäsenen antama (16.1.2013 klo:17:46) kommentti

"Valtava pölyn määrä" aiheuttaa jo sinänsä silmä- ja limakalvoärsytystä. Eikö pölyn lähdettä ole löytynyt?

Jäsenen antama (16.1.2013 klo:18:13) kommentti

Vanhan talon uusi asujaimisto usein muuttaa pölyn uudelleen asettautumisen.

Jäsenen antama (17.1.2013 klo:10:14) kommentti

Pölyn koostumuksen tutkiminen kiinnostaisi, siitä varmaan näin pakkaskaudella voisi löytyä vastauksia.

Talossamme on yli 200 neliötä joten ei nyt heti huvittaisi paikkoja aukoa ja homekoirat eivät sinänsä merkanneet mitään joten nuo kellarin itiöt varmaan pääsyynä, toivottavasti.

Voihan olla että itöt ajan kanssa tuulettuvat pihalle. Emme kuitenkaan ole pahasti reagoineet mutta sen verran että se häiritsee ja tulee miettineeksi terveysvaikutuksia pitemmällä aikavälillä.



Netissä tuntuu olevan monen moista tutkimustahoa, onko kenelläkään omaa kokemusta näistä firmoista, esim. juuri tästä pölyn tutkimisesta, postitse tms??

Jäsenen antama (17.1.2013 klo:12:26) kommentti

Yritykset jotka noita asioita tutkivat, laskuttavat sen verran runsaasti, että käyvät henkilökohtaisesti paikanpäällä.

Jäsenen antama (17.1.2013 klo:12:56) kommentti

Pölyn mikrobistoa voidaan analysoida noin 3vk:n pölykertymästä, 100cm2:n alalta sivelynäytteellä. Jokin tasopinta siis puhdistetaan perusteellisesti ja jätetään koskemattomaksi 3vk:n ajaksi, jonka jälkeen suoraviljelynäyte otetaan kostutetulla pumpulipuikoilla sivellen kasvatusalustalle. Käytännössä näytteen ottajalla pitää olla tarvittavat välineet ja tieto oikeista toimintatavoista. Näin otetusta näytteestä voidaan analysoida esiintyviä mikrobilajistoja (kosteusvaurioindikaattorit) ja myös mikrobimääriä suhteellisella asteikolla (ei kasvua/niukka/kohtalainen/runsas/erittäin runsas kasvu).



Näytteen viljely maksaa luokkaa 100-150 euroa/kpl. Näytteitä kannattaa ottaa ainakin parista eri huonetilasta, jolloin saadaan parempi kokonaiskuva. Viljekustannusten päälle tulee näytteenottoon käytetty työaika + matkat + mahdolliset tulkintojen/raporttien tekemiset laboratoriotulosten pohjalta. Eli kyllähän noihin helposti satasia tai tonnejakin palaa. Silti tulos voi olla myös "jyrkkä ehkä", eli tulosten perusteella ei voida vetää mitään johtopäätöksiä mahdollisista terveysvaikutuksista tai rakenteiden vaurioista.



Pintasivelynäytteiden lisäksi sisäilman mikrobeja voidaan tutkia myös ilmanäytteestä, mutta sen ongelmana on hetkellisyys. Pölykertymä kertoo paremmin pitkän ajan tilanteesta. Parhaimmillaan eri menetelmät tietysti täydentävät toisiaan.



En usko, että kovin käyttökelpoisia tuloksia saataisiin itse pölyä 'keräämällä' ja analysoitavaksi lähettämällä. Omatoiminen näytteenotto toimii lähinnä vain materiaalinäytteille (esim. lämmöneristeet).

Jäsenen antama (19.1.2013 klo:10:06) kommentti

Kokeilen nyt ensin tuota pölytestiä, Inspectorilla näytti olevan sellainen kolmella sadalla eurolla, kai se nyt jotain viitteitä antaa jos sellaisia itiöitä täällä leijailee.

Nyt on ollut pitkään pakkasta niin ei ulkoilman pölyt ole ainakaan sekoittamassa tuloksia.


Jäsenen antama (20.1.2013 klo:15:19) kommentti

Formaldehydi tekee punaiset silmät. Allergiatalon pilkkutesti antaa vastauksen onko se formaldehydi joka kirvelee teidän silmissä. märkä lastulevy tuo sitä sisäilmaan.

http://www.talokki.fi/ auttoi meitä. Homekoirakin oli täällä mutta tulokset on joko aivan liian pahat tai päinvastoin. Nyt kuiva talo ja iso työ takana.

Jäsenen antama (20.1.2013 klo:19:12) kommentti

Nyt kun noita formaldehydin oireita googletin niin sopivat ne oireet siihenkin. Lastulevyllähän tämä on ns vuorattu sisäpuolelta 80 luvulla. Muovimattojen alla, seinissä jne...

Kertoisitko enemmän mikä tämä pilkkutesti oikein on? Ja oliko niin että homekoirat eivät teilläkään sitten löytäneet mitään?




Jäsenen antama (21.1.2013 klo:21:11) kommentti

www.heli.fi   

Jäsenen antama (25.1.2013 klo:18:35) kommentti

Meillä homekoira merkkasi kaikissa kerroksissa. Piipun ympäri ja ulkoseinät, sekä joitakin paikkoja vinossa osassa kattoa. Otettiin myös koenäytteitä labrassa (talokki) 5-6 paikasta.

Pitää saada lääkäriltä lähete pilkkutestiin. Kutsutaan myös: ihopistotesti eli prick-testi.

Jäsenen antama (25.1.2013 klo:20:38) kommentti

Miten se kellari?

Purettiin lattiat, mutta...

Miten oli kellarin seinien laita? Onko niissä sisäpuoliset eristeet?

Jäsenen antama (25.1.2013 klo:21:16) kommentti

Kellari betonille, ulkopuolelle ja lattian alle fuktisol/isodräänia.

Jäsenen antama (26.1.2013 klo:9:00) kommentti

Miksi homekoira ei sitten selvittänyt, missä home on?

Jäsenen antama (26.1.2013 klo:15:04) kommentti

Kyllähän

"Meillä homekoira merkkasi kaikissa kerroksissa.Piipun ympäri ja ulkoseinät" nostamalla jalkaa yltäen jopa "joitakin paikkoja vinossa osassa kattoa", koska oli uros.

Jäsenen antama (26.1.2013 klo:19:43) kommentti

Niin... merkkaa ja merkkaa, mutta se ei tiedä missä home on rakenteissa!

Amaattinsa osaav kuntotutkija löytää vauriot rakenteista ilman koiraa.

Jäsenen antama (26.1.2013 klo:20:08) kommentti

Koirallahan on se gps kuonossa, mutta kuntotutkijalla vain  se oma kukkaro.

Jäsenen antama (26.1.2013 klo:20:09) kommentti

Kuntotutkija ei selvitä kukkarolla yhtikäs mitään, vaan ammattitaidolla ja kokemuksella.

Muuten... ei koirakaa ilmaiseksi hauku...haukkuu omistajan kukkaroon...

Jäsenen antama (26.1.2013 klo:20:11) kommentti

Siinähän se totuus tulikin, siis ei kannata käyttää kumpaakaan.

Jäsenen antama (26.1.2013 klo:20:34) kommentti

Ei, vaan kuntotutkija on se oikea toimenpide.

Jäsenen antama (27.1.2013 klo:0:36) kommentti

Ja hänen pitää tosiaankin olla asiansa osaava, kokemusta omaava! Oikea "homenokka"!

Jäsenen antama (27.1.2013 klo:9:09) kommentti

"Homenokalla" nyt ei ole merkitystä, vaan sellainen tutkija, joka tuntee ns riskirakenteet ja pystyy analysoimaan myös rakennusfysikaalisesti rakenteiden toiminnan eri olosuhteissa.

Ensin pitää selvittää vaurioiden laajuus, vauriomekanismit ja niiden aiheuttajat. Jos vaurioiden aiheuttajaa saada selville on turha ruveta miettimään korjaustapaehdotuksia. Muutoin korjataan väärin ja vauriot uusiutuvat.

Näissä kinkereissä ei homekoiralla ole mitään tekemistä. Nekin rahat voidaan kohdistaa tutkimuksiin ja korjausbudjettiin.


Jäsenen antama (27.1.2013 klo:9:36) kommentti

"Ei, vaan kuntotutkija on se oikea toimenpide."

Ei! Ei! Ei! vaan "hänen pitää tosiaankin olla asiansa osaava, kokemusta omaava!", jolla ei ole se oma kukkaro pääasia pintamittareineen.

Kuntotutkijahan on kuka vaan "kuntotutkija", siis pintamittareineen.

Jäsenen antama (27.1.2013 klo:9:37) kommentti

Aivan juuri niin. Homekoira antoi meillä todella suurpiirteisen vastauksen. Mutta kuitenkin oikeaan suuntaan. Ilmavirtaukset virtaa koko talossa ja homekoira voi tuntea ne ylimmässä kerroksessa vaikka oirekohta olisi kellarissa. Meillä ollut kuntotarkastaja porasi 100mm reijät ja otti näytteet ja vei laboratorioon tutkittavaksi, ei heiluttanut jotain ilma sensoria. Tarkastaja pystyi kartoittamaan rakennefysikaaliset ilmiöt tässä talossa ja ehdottaa korjausta koko talon suhteen.

Jäsenen antama (27.1.2013 klo:11:25) kommentti

Mutku?  Eikö rintamamiestalo ole oikein rakennetun ja terveen talon perikuva.
josta lahoa, hometta ei löydy ja talossa asuu terve ja onnellinen perhe.         

Jäsenen antama (27.1.2013 klo:11:37) kommentti

"Tarkastaja pystyi kartoittamaan rakennefysikaaliset ilmiöt tässä talossa ja ehdottaa korjausta koko talon suhteen."



Tässä sitä ollaan, jos yhdessä nurkassa on hometta, niin kuntotarkastaja esittää/"ehdottaa korjausta koko talon suhteen" täydellä tietämättömyyden tasolla. Näin toimii kuntotarkastaja vai "kuntotarkastaja", joita ne yleensä lähes sata%:sti ovat.

Jäsenen antama (27.1.2013 klo:12:27) kommentti

Tuohon Ötzin kommenttiin senverran että oikein toteutettu ja oikeilla menetelmillä ajastettu rintamamiestalo kyllä pysyy terveenä, aivan niinkuin kaikki muukin mikä on kunnolla tehty! Tässä tapauksessahan on ehkä jo alunperin tullut suunnitteluvirheitä tai tehty huonoa työtä, kun kerran tulvavesi on lainehtinut lattioilla, ja harva on se rakenne mikä sen homehtumatta kestää! Huono suutari voi hyvänkin nahkan pilata!

Jäsenen antama (29.1.2013 klo:19:04) kommentti

Sain sen verran infoa sisäilma asiantuntijalta että voi viedä jopa vuosia että talon ilma "tuulettuu" näistä mikrobeista.

Otsonointi saattaa auttaa mutta talon puhdistus on ongelmallista sen jälkeen, koska se hajottaa nämä mikrobit entistä pienemmäksi pölyksi.



En nyt ala tätä mökkiä siivoamaan niin että kannan kaiken pihalle. Odotellaan mihin oireet kehittyy.

Pölytestilläkin saa vain suuntaa antavan tiedon onko sisäilma myrkyllistä/toksista, ei siis erittele mitä siinä on. Tietysti hyvä tieto sekin että onko syytä ryhtyä toimenpiteisiin.



Sisäilman tutkiminen ilmanäytteellä ei ole luotettavaa, koska yksi huone saattaa olla toksinen mutta toinen huone taas ei. Siksi pitäisi olla näytteet joka huoneesta.



Kyllähän tämä kellarin kosteusvaurio on sitä luokkaa ollut että jos vuosia on tässä mummo asustellut tulvivan kellarinsa kanssa niin eiköhän siellä ole kasvanut jos jonkinmoista sientä...



Talomme on kalliolla ja tässä naapureilla samanlainen ongelma pummpujensa kanssa.

Jäsenen antama (30.1.2013 klo:12:55) kommentti

Eikös se asiantuntija ehdotellut minkäänlaista ilmanpuhdistajaa...?
Niitähän on toiminnaltaan erilaisia, käyttötilanteesta riippuen.Voisi parantaa huomattavasti asiaa; ainakin niitä "lopullisia" toimenpiteitä odotellessa! Jotkut mallit kehittävät olemattoman määrän otsoonia, mutta jos sitä niin hirvittävästi pelätään niin voi valita sellaisen joka ei sitä tee! Mutta samalla täytyy muistaa, että niitä vähintään yhtä vaarallisia kaasuja päästellään asuintiloihin tieten tahtoen melkein joka huushollissa siivouksen yhteydessä, kun sen kloriitin ja muitten vastaavien myrkkyjen kanssa läträtään, joka on aivan turhaa; parempiakin vaihtoehtoja on! Kunnollinen otsoonikäsittely loppusaneerausmenetelmänä on ehdoton, eikä siitä jää mitään "tähteitä", tietysti on sitä ennen kaikki mahdollinen materiaali vaihdettava! Tavallisen pulliaisen saatavissa olevat "saneerauskemikaalit" ovat suurimmilta osiltaan vettä, eikä niihin kannata rahojaan tuhlata! Mitä tuohon "hirvittävään" pölyn määrään tulee; niin onko tarkasteltu katto/seinä ym liitoskohdat ettei sahajauhoja "tirise" mistään? On aika kapeaharteista poikaa ja sisältää usein kaikennäköisiä "lisäaineita" kuten esim. hiilenpölyä,sementtiä ja jopa DDT:tä, kuten tuolla toisaallakin on tullut ilmi! Kyllä se ihmisenkin silmiä rupeaa kirveltämään. Sitä vartenhan sitä hienojakoista sinne sotkettiin, ettei hiiret viihtyneet, vaan itkien lähtivät liiterin alle! Siis olisiko aihetta keskustella erikoisliikkeen kanssa tuosta ilmanpuhdistimen valinnasta, siihen kun pitää siinä tapauksessa syventyä kunnolla että tulee oikein valittua! "yleisliikkeisiin" ei kannata mennä, koska se tietokin on useimmiten "yleistä." Valintaan vaikuttaa monet tekijät, eikä siihen voi oikein antaa tyhjentävää neuvoa; ainakaan lyhyesti, näin matkojen päästä, siis että tämä nyt vain näin "yleistäen" ja vinkkinä.

Jäsenen antama (30.1.2013 klo:14:25) kommentti

Imlanpuhdistin on hyvä vinkki, ainakin makuuhuoneessa voisi toimia. Katsotaan tilannetta jonkun ajan päästä kunhan saadaan nämä muovimatot ja tapetit vaihdettua. Mitä sieltä alta sitten löytyykään...Huokoiset materiaalithan tuppaavat pölyjä yms keräilemään.

Jäsenen antama (31.1.2013 klo:15:42) kommentti

http://asumisterveysliitto.fi/pages/sivut2/artikkelit/otsonaattoreita-ei-saa-markkinoida-sisaeilman-puhdistamiseen-terveysvaeittaemin.php



Yllä on linkki "otsoonimiehille" ja naisille.

Erittäin haitallinen aine ihmisille...

Jäsenen antama (31.1.2013 klo:17:26) kommentti

Ei pidä sekoittaa saneerausta ja jatkuvaa ilmanpuhdistusta! Useimmat jonisoivat tai fotokatalyyttiset puhdistajat tuottavat sivutuotteena siis "olemattoman" määrän otsoonia, vaikka niitten toiminta ei siihen perustukkaan! Noilla määrillä ei mitenkään päästä haitallisiin lukemiin! Tuo linkki on verrattavissa noihin astma- ja allergialiiton horinoihin joita täälläkin saa pakostakin joskus lukea! Ristiriita on hirvittävä kun puhdasta ja raikasta ilmaa pitäisi saada, mutta kun ei oikein ole muka semmosta vehjettä keksitty joka kelpaisi, mikä tuottaa mitäkin myrkkyä!
Mutta noista kloriiteista sun muista ei vaan mitään puhuta..., mitenkähän se vaikuttaa astmaatikon hengenkulkuun ja muutenkin ympäristöön?, kannattaisi perehtyä vähän siihenkin...?
Että kyllä ne "oikeat otsoonivehkeet" on erikseen!
Ja "erittäin haitallinen aine ihmisille..." Saattaisipa heretä henkikulta kulkemasta kokonaan jos ei meillä tuota otsoonikerrosta tuolla ylhäällä olisi..., paljonhan siihen on jo reikiä tehty, ja seuraukset näkyy jo monella tavalla, siinä se on tuo kloriittikin ym. reikiä tekemässä!
Muistakaa nyt sitten kaikki jotka ei ole "otsoonimiehiä" pitää tiukasti ikkunat kiinni kun seuraavan kerran ukkonen jyrähtelee!
Se kun on niin saastunutta ja raskasta se ilma  salamoinnin  jälkeen...!

Jäsenen antama (31.1.2013 klo:18:17) kommentti

Mites se nyt noin arkaan paikkaan sattui...?

Taitaapi olla näitä "otsoonimiehiä".




Jäsenen antama (31.1.2013 klo:20:06) kommentti

Älkää nyt hyvät ihmiset leikkikö terveydellänne ja otsoneilla tai muilla kemikaaleilla.

Kysykää neuvoa ammattilaisilta esim. suomensisailmatutkimus.fi tai heli.fi tai asumisterveysliitto.fi

Jäsenen antama (31.1.2013 klo:23:00) kommentti

Tutkijan kannattaa jatkaa tutkimuksiaan...!

Jäsenen antama (31.1.2013 klo:23:16) kommentti

Toivottavasti otsoonihörhöily laskee länteen. Se kuuluu samaan sarjaan kuin homedesinfektorit.


Jäsenen antama (4.2.2013 klo:23:42) kommentti

Just joo. Pyytäkää vaan Helin porukka sinne niin purkavat koko talon. Ilmanäytteillä saadaan hyvä tietoa siitä, mitä itiöitä, bakteereita tms sellaista sisäilmassa on eli jos teillä kerran on talossa oleskeltaessa oireita, niin ne pöpöt tulevat juuri sisäilmasta. Vaikka näytteenotto onkin vain hetkellinen, niin jos kerran oireita on niin ylivoimasesti paraas ratkaisu. Mutta vielä tärkeämpi asia kuin nämä ilmanäyteet on saada talolla käymään joku todellinen asiantuntija, jotka kylläkin on yleensä niin kiireisiä, kalliita eikä heitä näin pienet hommat kiinnosta. Mutta jos kerrot missä päin talo on niin yritän auttaa. Joudun työkseni näiden asioiden kanssa tekemisiin. Ps. Jos et vielä tilannut niin säästä ihmeessä rahasi äläkä vaan tilaa näitä "ota itse näyte " tukimuksia. Aivan huuhaata. Muovimattopäästöt eli 2-etyyliheksanoli on hyvinkin mahdollinen ja aiheuttaa juuri silmien ärsytysoireita, mutta ei lastulevyjen päällä vaan betonilattioissa. Koiratkaan eivät näitä hauku.


Jäsenen antama (5.2.2013 klo:10:36) kommentti

Tuosta rivien väleistä pääteltynä kiertäkää "...yritän auttaa..." kaukaa, mutta yrittänyttähän ei yleensä laiteta.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia: