Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

rintamamiestalon kellarin lattian alla kallio

Hankkeen valmistelu

Kysytty: 6.1.2012 klo:22:44
Kysyisin miten tekisimme oikean korjauksen rintamamiestalon kellarin lattian suhteen.
Lattian alla kallion noin 15-20 cm lattiatasosta. (hieman kostea). miten mnetellä jotta ko kosteus ei nousisi jatkossa lattiaaan eikä siitä ylöspäin?

Mitä eristetään ? isodrän ? EPS vai finnfoam?
Soraa ei paljon mahdu ilman louhintaa.

todella kiitollisena vastausta odottava!



Virallinen vastaus
Kun kalliossa ei ole virtaavaa vettä, kosteus on kapillaarista vettä. Ainoa varma ratkaisu on teettää uretaaniruiskutus kallion pintaan. Ruiskutuksen pitää olla aukoton. Se on höyrytiivis rakenne kallion pintaan. Sen päälle voi tehdä 60 mm betonilaatan. Ongelman voi tuottaa perustuksen läpi tuleva kosteus. Sen rakenne pitää selvittää.

Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / rintamamiestalon kellarin lattian alla kallio":
Jäsenen antama (8.1.2012 klo:6:26) kommentti

Oleellista on ,ettei sinne kallion pintaan jää vesipesiä,vaan täytyisi valaa vesitiivis betoni siten ,että mahdollinen vesi valuisi beonin/kallion pintaa pitkin rakenuksen ulkopuolelle.

Jäsenen antama (8.1.2012 klo:9:44) kommentti

Melko mahdoton tehtävä.

Kellarin seinät kuitenkin kastuvat vaikka lattia jollain tavalla onnistuisi.

Salaojitus talon ympäri auki louhittuun ojaan. Todennäköisesti joudutaan asentaman perusvesipumppaamo, jotta ojat saadaan toimimaan.

Onko tämän vaivan arvoista puuhaa?

Jäsenen antama (13.1.2012 klo:21:47) kommentti

Vastaukset yllä ovat aivan höpö höpöjä. Asennat isodränit/fuktisolit lattian alle tasauskerroksen päälle ja saat 100 % kapillaarikatkon ja lämmöneristyksen kaupan päälle. Suositus on 95 kPa:n levy. Näitä on tehty tuhansia.

Jäsenen antama (14.1.2012 klo:16:08) kommentti

Hyvä patrium....

Lattian alla oleva eriste ei poista ulkoseinien kapilaariisuutta alhaalta päin.

On niitä muitakin eristeitä kuin mainitsemasi eriste. Täällä ei saa mainostaa!

Jäsenen antama (14.1.2012 klo:19:39) kommentti

seinät eivät ole kalliossa kiinni . . ja seinät ulkopuolelta salaojitettu, patolevytetty ja eristetty ... joten taidan laittaa noita ns salaojittavia eristeitä lattian alle ja sillä hyvä!

Jäsenen antama (14.1.2012 klo:20:19) kommentti

Salaojitus ei poista kapillaarista kosteuden nousua kellarin seinälle. Eikä patolevyt yms...

Toki saatte rakentaa ihan miten vain, mulle täysin yhdentekevää, mutta yritän vain esitellä mahdollisia riskitekijöitä.

Jäsenen antama (14.1.2012 klo:21:49) kommentti

Lattian saa kuivaksi kyseisillä levyillä, ja onnistuu ihan finnfoamin ja uretaanin yhteiskäytölläkin. Sokkeliin tulee kumminkin nousemaan kosteutta jos sen alla ei ole mitään katkoa. (jos tosin on hyvä tuuri, voi siellä olla kreosiittitervaa, mutta jos sokkeli ole  kalliossa kiinni niin ei taida olla.)  Lopputulos on kumminkin varmasti kuivempi kellari, mutta kuten edellä kerrotaan seinissä kosteus pysyy.

Jäsenen antama (19.1.2012 klo:14:14) kommentti

Sokkelin ja kallion välistä tulee salaojitusputket(eli vanhassa rakenteessa lattia alla harrastettu salaojitusta alusta alkaen) ja sokkelin/seinien alosien ja kallion välissä sepeliä . ainoastaan anturat valettu suoraan kallion pintaan kiinni.. seinät/lattiat kosteusmitattu muutama vuosi sitten ja lukemat oli kait jotain 3,8-6 % ja joissain kohdin seinien alaosissa hieman yli 6% tosin mittaushetkellä lämpötila oli noin 16 astetta ja ko tilan ilmaistointi/lämmitys oli hieman puutteellinen jolloin ilmankin suhteellinen kosteus hieman korkea(suositus kait 3-5% betonipinnoille)kiitos kuitenkin vastauksista... olen kuitenkin sitä mieltä että kaikki vaiva kannattaa jotta kohta 60 vuotta vanha talo saa jatkoaikaa kun on kerran pysynyt näin kauan pystyssä...

Jäsenen antama (19.1.2012 klo:14:50) kommentti

" sokkelin/seinien alosien ja kallion välissä sepeliä . ainoastaan anturat valettu suoraan kallion pintaan kiinni"

Hieman epäselväksi jää rakenne, ainakin minulle. Toki jos apua vastauksista, niin eipä tuossa sitten mitään.

Jäsenen antama (19.1.2012 klo:16:43) kommentti

Uretaani ei pidä vettä, päinvastoin se imee vettä n. 5 %. Laittakaa uretaani levyn pala veteen ja punnitkaa paljonko se painaa kuivan ja märkänä ?

Jäsenen antama (20.1.2012 klo:0:32) kommentti

Joo, ei saa mainostaa kuin Rakentaja.fi, jonne on myyty joka alueelta yksi tuote ja kilpailevia tuotteita ei sallita. Jokainen joka vaivautuu edes TM Rakennusmaailman testejä lukemaan tietää, että EPS, uretaani jne. vettyvät paitsi Rakentaja.fi.

Salaojittavia vettymättömiä kosteuseristeitä asennetaan parhaillaan tuhansia neliöitä mm. Teknillisen Korkeakoulun päärakennuksen saneerauksessa, mutta Rakentaja.fi:lle ne eivät kelpaa, koska diili on tehty F****amin kanssa.

Sama koskee kaikkia tuotealueita, vain yksi on sallittu ja se on se hyvä tuote, jonka linkkiä vedätetään sitten joka paikkaan. Moraalitonta touhua.
Ai niin minähän vain tuon esiin vaihtoehtoja

Jäsenen antama (20.1.2012 klo:9:12) kommentti

Niin... Keskustelupalsta   E I   O L E   M A I N O S P A L S T A !       

Jäsenen antama (21.1.2012 klo:8:59) kommentti

Hyvä Remppaaja 23...

Mistä olet saanut kosteuslukemat ja mitä ne tarkoittavat?

Oletko itse mitannut ja millä mittarilla?

Jäsenen antama (21.1.2012 klo:18:42) kommentti

Mittaukset tehty Vaisalan kalibroidulla mittapäällä varustetulla mittarilla (RH %) ja Humitest MC-100S rakennuskosteusmittarilla (ns pintakosteusmittari). Mittaustulokset sai henkilö jolla rakennusmestarin koulutus ja tietääkseni hän tekee työkseen ko mittauksia.Mittaustulokset selvitin jo viestissäni niinkuin ne minulle selvitettiin(eli perusarvo kuivalle betonille 3..5% ).Tosin on huomattava että ne ovat todellakin tehtaan ilmoittamia perusarvoja!

Olen kyllä törmännyt moisiin lukemiin monessa kuntoarviossa, joten hieman ihmettelen miksi kysyt .."mitä ne tarkoittaa" ja "olenko itse mitannut"....

Jäsenen antama (21.1.2012 klo:19:41) kommentti

Eipä silti, etten olisi liian jyrkkä niin kyllähän täältä saa paljon oikeitakin vinkkejä ja ohjeita, mutta minua hämää tuo sidonnaisuus joka tuoteryhmässä yhteen valmistajaan ja jos muista kysyy niin tulee tälläistä "emme tunne tuotetta jne.." läppää

Jäsenen antama (21.1.2012 klo:20:00) kommentti

Betonin kosteus mitataan porareikämittauksella. Porareikämittauksen tulos kuivalle betonille olisi 75% RH paikkeilla, johon voidaan esim muovimatto asentaa. Jos jollakin mittarilla saadaan mittaustulos betonista 3-5% on täyttä huuhaata! Mitä tuo lukema tarkoittaa? Suhteellista kosteutta? Paino-%kosteutta tai jotain muuta?
Pintamittari ei ole kosteusmittari, se on pintatunnistin, jolla voidaan selviitää onko jokin kohta rakenteessa kosteampi kuin jokin muu kohta, ei muuta.
Siksi kysyin. Ei taida olla homma hanskassa.

Jäsenen antama (21.1.2012 klo:20:08) kommentti

Pintamittarit pitäs lailla kieltää,tai ainakin niiden käyttö.Kyseisessä tapauksessa ei mitään hyötyä!

Jäsenen antama (22.1.2012 klo:9:12) kommentti

Kuntotarkastajat yleisesti mittaavat pintamittareilla pesuhuoneen lattian kosteuksia muovimaton päältä. Onko siinä sitten mitään järkeä? Miten sen kosteuden vaihtelun eri kohdissa voi mitata pintamittarilla muovin alta?

Jäsenen antama (22.1.2012 klo:11:57) kommentti

Tuo 3-5 lukema on todennäköisesti sen pintatunnistimen antama lukema, joka ei kerro rakenteen kosteudesta sen oikeita kosteusarvoja.

Jos 3-5 olisi betonin paino%, olisi se saatu laboratorio-olosuhteissa kuivattamalla ja punnitsemalla, - koepalasta saatu tulos. Näinkin saadaan luotettava mittaustulos, mutta menetelmän käyttö on todella harvinaista.
Porareikämittaus työmaaolosuhteissa on käytännössä se oikea tapa, ja silloin tulokset ovat RH%, lämpötilat ja kastepiste.

Mitäköhän siinä kosteusmittausraportin johtopäätöksissä on mainittu ?

Jäsenen antama (22.1.2012 klo:12:15) kommentti

Pintatunnistin on kosteusmittaajan oiva apuväline silloin kun kartoitetaan kosteuseroja rakenteissa. Eli selvitetään mikä kohta rakenteista on ympäristöään kosteampi / märempi. Sen jälkeen vasta arvioidan mistä mitataan, miksi mitataan ja millä välineillä.

Pintatunnistimen näyttöarvoja ei pidä esittää asiakkaalle! Kun niiden näyttöarvoja ei osaa tulkita suurin osa edes niiden käyttäjistä.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

kellarin luukku

Hei!Aikomuksena on purkaa rintamamiestalon kellarin "sisäänkäynti-komero" olohuoneen nurkasta ja tehdä tilalle lattia ja lattiaan tarkastusluukku kellariin. Emme käytä ke...

Pohjaveden korkeus ja kellarin rakentaminen

Miten paljon pohjaveden pitäisi olla kellarin lattiatason alapuolella, jotta voisi ajatella ettei kellarin rakentamisella ole vaikutusta pohjaveden korkeuteen? Tontilla o...

Rintamamiestalon kellarin lattian eristys

Vuonna 1949 valmistuneen rintamamiestalon kellarin eristys. Ulkopuolelle on jo tehty salaojitus ja eristys. Kellarin lattia piikattu pois ja alla ollut hiekka aines poist...

Rintamamiestalon antura

Olen saneeraamaamassa 58 rakennettua rintamamiestaloa, kellarin syventämisen yhteydessä tuli kallio vastaan. Piipun ja kantavien seinien anturat loppuvat osittain noin 10...

Kellarin pohja

60-luvun lopun kivitalossa on jostain syystä jätetty kellarin varastohuoneesta osa lattiaa ja pohjaa tekemättä. Ohuehkon hiekkakerroksen alla on kallio. Hiekka oli kostea...

Millainen kuramatto kellarin lattialle?

Pitääkö paikkansa, että kellarin maalatulle betonilattialle ei saisi laittaa tiiviisti kumipohjaisia kuramattoja kokolattiamattotyyliin vaan lattian p...

Bitumihuopa betonivälipohjan päällä?

Rintamamiestalon huoneen alla on osakylmäkellari, jonka kaksi seinää ovat ulkoseinillä. Salaojia ei toistaiseksi ole. Välipohjarakenne on kellarin osalta otettu auki beto...

rintamamiestalon sokkeli

kuinka jatkan rintamamiestalon kellarin sokkelia alaspäin 15 senttiä kun sokkeli on 45 senttiä paksu ja koko sokkeli on tehty lattia laatan päälle. pitäisi saada sauna ja...

millainen rakenne

purin rintamamiestalon kellarin raudoittamattoman betonin jonka ella oli noin 10 senttiä hiekkaa ja kiveä jonka alla savea mutta seinän vierestä ei löytynyt anturaa.seinä...

Kapillarikatko

Riittääkö maanvaraisen laatan alle pesty salaojahiekka? Salaoja putkisto menee laatan alla. Myös anturan ulkopuolella menee salaojat. Kohteeni on -54 rakennettu rintamami...

Savimaa keskusmuurin alla

Olen poistanut rintamamiestalon vanhan kellarin lattian ja poistanut savimaata 20 cm vanhan anturatason alapuolelta, seinän viereltä puolen metrin leveydeltä. Tähän uute...

Eristys sisäväliseinissä ja välipohjassa

Rintamamiestalon tarvepohjainen remontointi jatkuu.Nyt vuorossa on merkittävä vaihe kun koko keittiö uusitaan. Olen aiemmin joutunut ulkoseinien eristystä parantamaan pai...

Vesi tihkuu kellariin kalliohalkeamasta

Rintamamiestalossamme on n. 10 vuotta sitten tehdyt salaojat. Perustukset on osittain kallion päällä ja n. metrin matkalla kallio kaataa perustuksiin päin ja tulee myös n...

Moreeniperustus

Tarvitseeko alla olevan kallion syvänteistä / montuista välittää, jos rakennus perustetaan moreenille, jota on vähintään 1 metri kallion päällä. Eli, miten huomioidaan ti...

kellarikerroksen lattia

kyseessä siis rintama mies talon lattian kosteus. Mitenkä kellari kerroksen väliseinien alle tehdään kapilaari katkos esimerkiksi kantavien seinien alle?? Mitenkä helpoin...

Vettä kellarin lattialla

Omistan n. 1930 rakennetun talon jonka kellarin lattia on n.150cm maanpinnan alla ja keväisin tai kunnon sateen jälkeen lattian matalimmalla kohdalla on vettä pari kolme...

WC:n välipohja

Hei,Tällä kertaa rintamamiestalon remonttivuorossa on pääasuinkerroksen WC. Kellarin ja asuinkerroksen välipohja on betonia. 80-luvulla viimeksi saneerattu WC on rakentee...

Maanvaraisen lattian eristäminen

SPU kellarin eristeoppaasta yritin selvittää maanvaraisen kellarin lattian eristämistä. Siellä on ohje, että pitää tehdä kapillaarikatko (sepeliä riittävä kerros). Sitten...

miten eristän eteisen lattian jonkka alla on betoninen kellarin katto.

Niin ,remontoin rintamamies taloa jossa eteisen lattian alla on kellarin katto.Nykyinen rakenne ylhäältä päin on muovimatto,kovalevy ,laudoitus,koolaus/purut noin 40 cm,b...

Lattiavalu

50-luvun talossa kellarin lattian alla on savea ja tulee kosteutta. Piirustusten mukaan lattia on valettu heti anturan yläpinnan päälle. Voiko uuden lattian valaa siten,...

Kesämökki peruskallion päälle

Olemme rakentamassa kesämökkiä peruskallion päälle joka on kaivettu kokonaan esiin,kallio on  maanpinnan alla noin 30cm-90cm Tarkoitus olisi tehdä pilari perustus harkois...

Kellarin ja asuintilan välipohja

Rintamamiestalon kellarin yläpohja uusittiin kaksi vuotta sitten ja kellarin kattoon laitettiin tuulensuojalevy. Nyt on levyyn ilmestynyt sinisiä homepilkkuja....

Saunan teko rintamamiestalon kellariin

Hei! Meillä tarkoituksena rakentaa rintamamiestalon kellariin sauna ja suihkutila. Kellari on tyypillinen rintamamiestalon alakerta eli puoliksi maanalla. Ulkopuolel...

Kellarin täyttäminen, millaisella rakenteella

Meillä on 1960 luvulla rakennettu omakotitalo, jossa on varastotilan alla kellaritila. Se on noin 1200 korkea, ja kauttaaltaan betonia, myös kellarin latti...

Kellarin lattian maalaus vai laatoitus

Hei.Kuinka v-57 rakennetun talomme kellarin lattian maalauksen saisi kestämään.Maalasimme lattian n.5 vuotta sitten ja nyt keväällä maali irtoaa ja aiheuttaa vienoa "kell...