Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Puhdasta ilmaa----

Hankkeen valmistelu

Kysytty: 9.6.2012 klo:7:33
Kysymykseni:
Vanhan kerrostalon putkiremontin yhteydessä on rakennettu lisäkerros "katolle" ja
huoneistoon on laitettu ilmanvaihtokoneeksi ILTO 260. On ohjeistettu että liesituuletti-
men säätö pidetään kakkosella ja pois ollessa yksi. Nyt kuitenkin jostain tulee tosi
ummehtunutta ilmaa joka pöllähtelee aina talon ilmastointikoneen käyntiäänen voimis-
tuessa (kuuluu asuntoon). Olen valittanut taloyhtiölle ilman että asiaan puututtaisiin.
Siis en saa huoneilmaa raikkaaksi -mitä teen ja mistä tämä mahtaa johtua?

J4687501318 Käyttäjä on nainen
 
Kysymyksiä: 2 kpl



Virallinen vastaus
Ilmastointikoneen kytkeytyessä isommille kierroksille, asuntoon syntyy liian iso alipaine ja korvausilma tulee rakenteiden läpi. Rakenteissa o...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / Puhdasta ilmaa----":
Jäsenen antama (9.6.2012 klo:11:56) kommentti

Ensin pitää ottaa yhteyttä isännöitsijään , sitten hallitukseen ja jos ei sekään tuo tulosta niin kokeile rakennusvalvontaa. Ota asia esille vuosikokouksessa. Pyydä ajoissa ennen vuosikokousta, että asia otetaan vuosikokouksesa käsiteltäväksi. Jos vuosikokous jo pidetty niin kirjallisesti isännöitsijöltä ja hallitukselta. Kysy myös muilta naapureilta ovatko he huomanneet samaa ongelmaa ilmanvaihdossa, Jos hallitus ei toimi vaatikaa ylimääräistä yhtiökokousta missä asia on selvitettävä.Virallisesti kunnan terveystarkastajaan, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että terveystarkastajat puhaltavat yhteen hallituksen, rakennuttajan, ja isännöitsijän kanssa, joten voi olla vaikeaa saada sitä kautta apua..

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:7:57) kommentti

Tässä on muutamia muttia matkassa...
Rakennusvalvonta ei asialle tee mitään, ainut taho on isännöitsijä ja siitä eteenpäin hallitus ja yhtiökokous.
Terveystarkastaja on ainut taho, joka voi mahdollisen terveyshaitan määrittää (terveydensuojelulain nojalla). Terveystarkastaja voi pyytää ulkopuolista konsulttia (kuntotutkijaa) selvittämään rakenteelliset asiat.
Jos mikään edellisistä ei pure, pompi lakimiehen juttusille. Sitten kyllä asia selvitetään.

Kun kohdetta ei ole nähnyt eikä tiedä muutenkaan rakennutapaa, muuta joissakin tapauksissa on jätetty vanhan yläpohjan eristeet paikalleen. Siellä se paska yleensä on....

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:9:14) kommentti

Mistä johtuu?

Se johtuu siitä, että (rakenteet eivät ole tiedossa, joten vedetään arvailuja ”hatusta”)
a)korvausilmaa tulee rakenteitten läpi eikä ainoastaan sieltä korvausilmakanavista ts. tulo-/poistoilmasäädöt ovat ”pielessä”.
b) lisäksi vanha rakennus, jonka vaippa (= seinät, katto,lattia) ei ole ”riittävän” tiivis ts. sellaista kutsutaan hataraksi eli kuvaavasti ”harakanpesäksi” kuvaamaan rakenteiden tiiveyttä. Tiiveys kohdistuu vaipassa yleensä eri rakenneosien rajapintoihin ja varsinkin kuten seinä/katto, seinä/lattia, seinä/ikkuna-ovi, sähkörasiat. Tietenkin myös keskellä rakennetta, kun ne höyrynsulut ym. ovat mitä ovat, jos on, niin mahdollisesti täysin repaleiset, jolloin korvausilma tullee myös keskeltä rannetta.
c)Joka tapauksessa tulo/poistoilma on säädetty oikean suuntaisesti eli huoneistossa on alipainetta (ehkäpä liikaakin).
d)Kun edellä olevat saadaan kuntoon, niin ”se paska ” saa olla, koska niitähän ei kannata lähteä poistamaan, silloin on purettava koko talo ja tehtävä uudelleen, mutta silloinkin edellä olevat puutteet on oltava kunnossa. Siis syynä ei ole ne vanhat ”paskat”, vaan hataruus ja säädöt.
e)Korjaus tuohon olisi, mutta rakennusfysikaalisesti kylläkin virheellinen siten, että saatetaan huoneistoon ”reilu” ylipaine ts. ilmaa imetään enemmän kuin ulos työnnetään.

Miten korjataan?

f)yhteys isännöitsijään,
g) yhteys hallituksen puheenjohtajaan/hallitukseen,
h)käsittely yhtiökokoukseen, jonne se viedään hallituksen kautta.
Jos on muita ”uhreja”, niin yhdistäkää voimanne ja ennen yhtiökokoukseeen viemistä/menemistä kannatta muita osakkaita ”lopata”.
i)”paskoja” voitaneen korjata vain hieman, mutta ei ollenkaan kokonaan.

Jos edellä oleva ei tuota tulosta, niin mahdollisesti terveystarkastaja auttaa, kun otetaan kumppaniksi jämerä rakennusalan ammattilainen, jolle raha ei ole pääasia. Tämän jämerän avustuksella lähdetään sitten uudestaan liikenteeseen f)-kohdasta.

Jos asia viedään oikeuteen, niin silloin on mukaan otettava vain rahan, mutta ei valitettavasti rakennusalaa ollenkaan, tunteva lakimies. Tällöinkin ”hanskat” on pidettävä kysyjällä ja jämerällä.

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:9:22) kommentti

Jos rakenteissa todetaan kosteus / homevaurio sen ainut oikea korjaustapa on sen poistaminen ei koteloiminen.

Jos vaurio koteloidaan, niin mikäs siinä, mutta kun meillä ei ole tiiviitä rakenteita, joiden takana vaurion mömmöt pysyisivät!

Jos esim asuntokaupan tarkastuksessa on maininta, että "välipohjassa on kosteus / homevaurio, joka on koteloitu"!

Ostaisitteko asunnon tai OK-talon...

Jos ostaa, niin sehän silloin harkittu homma kuin "kiljuhumala"

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:9:49) kommentti

"Jos rakenteissa todetaan kosteus / homevaurio sen ainut oikea korjaustapa on sen poistaminen..."

Tuohan on tietenkin totta, mutta kysyjän tapauksessa se ei poistane ongelmaa, koska ne vanhat rakenteet yleenä haisevat enemmän tai vähemmän johtuen eri syistä. Tottahan se on, että tunkkaisuuteen yleensä on vaikuttanut kosteus tavalla tai toisella ja myöskin syntyen tavalla tai toisella.

Vanhasta raennuksesta niitä ei saada tyystin pois kuin purkamalla kaikki ja tekemällä kokonaan uusiksi.

Koteloiminen vaipan sisäpinnan ukopuolelle koko rakenne/rakennus, on ainut oikea tapa välttää eri hajuhaitat.

"Jos esim asuntokaupan tarkastuksessa on maininta, että "välipohjassa on kosteus / homevaurio, joka on koteloitu"! "

Onpa erikoinen kommentti! Ihmettelyni! Tietääkö kommentoija, että silloin usein tai oikeastaan aina on helpompi poistaa se itse vaurio kuin koteloida se, jolloin ei käsittääksen ole niin hölmöä, että tekee tuon vaikeamman vaihtoehdon.

"Ostaisitteko ... OK-talon..."

En osta toisen tekemää!!!!!!!!!!!!!!, jolloin ei ole vielä ollut sitä "kiljuhumalaa" eikä koskaan tule. Ei  ole, eikä tule!

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:13:39) kommentti

Vaipan sisäpinnan ulkopuolelle koteloiminen ei onnistu, koska rakenteita ei saada tiiviiksi.

Alipaineistetut sisätilet aiheuttavat aina ilmavuotoja rakenteiden läpi. Siksi koteloiminen ei onnistu 100%.

Jos esim kysyjän tapauksessa on jätetty vanhoja eristeitä vanhaan yläpohjaan, joka nyt on välipohja olisi pitänyt kaikki eristeet yms poistaa uuden kerroksen rakentamisen yhteydessä.

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:16:46) kommentti

Osoonikäsittelyllä voisi tuo ongelma rakenteita pahemmin purkamatta ratketa!
Tietysti pitää varmistua ensin siitä että ongelma ei uusiudu! T.s syy selvittää ja eliminoida, osoonilla hajut ja pöpöt kyllä lähtee, kulkee samoja teitä kuin ne "huonot" ilmatkin, ja raikasta tulee, kannattaisi vakavasti harkita!

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:22:23) kommentti

" Vaipan sisäpinnan ulkopuolelle koteloiminen ei onnistu, koska rakenteita ei saada tiiviiksi.

Alipaineistetut sisätilet aiheuttavat aina ilmavuotoja rakenteiden läpi. Siksi koteloiminen ei onnistu 100%."





Tuohan on aivan päivänselvä sanomattakin.



"Jos esim kysyjän tapauksessa on jätetty vanhoja eristeitä vanhaan yläpohjaan, joka nyt on välipohja olisi pitänyt kaikki eristeet yms poistaa uuden kerroksen rakentamisen yhteydessä."



Niin jos!



Vaikka olisikin poistettu, niin sekään ei ole välttämättä ratkaisu, vaan se korvausilma tulee vääristä eli helpoimmin tulevista rei'istä. Saattaapa se olla "maan hajuakin".



"Osoonikäsittelyllä voisi tuo ongelma rakenteita pahemmin purkamatta ratketa!"



Täyttä lööperiä hurreista!

Jäsenen antama (10.6.2012 klo:23:08) kommentti

"Hurrit" ei ole täältä lähtöisin, vaikka on niitä kai täälläkin!
Kyllä sillä osoonilla on joskus pahempiakin hajuja poistettu!
Ja jos siellä hometta ja muuta on, niin eikös se pitäisi saneerata pois! Sinnehän se jää muhimaan, vaikka se ilma saataisinkin kulkemaan oikeata tietä!

Jäsenen antama (11.6.2012 klo:5:50) kommentti

Eihän tästä nyt kannata hirveeest ruveta kiistelemään kun rakenteita ei ole avattu. En kannata otsonikäsittelyä. Se ei ole mikään korjaustoimenpide, vain joissakin tapauksissa desinfiointiin käytettävä kaasu. Erittäin vaarallinen keuhkoille.

Jäsenen antama (11.6.2012 klo:7:19) kommentti

Olen samaa mieltä. Asia on siellä paikanpäällä ratkaista asiantuntijan johdolla, mutta se asiantuntija ei ole missään tapauksessa koskaan rahan ahneet lakimiehet, sillä ne eivät tunne muuta kuin "rahat omaan taskuun" lopputulemasta viisveisaten. Kävi miten kävi, niin lakimiehet voittavat aina siitä huolimatta, vaikka kepu ei petäkään aina.

Silloin, kun käytetään lakimiestä/-iä, on heti hävitty ja kalliiksi tulee. Rakennusalan tuntevan ja osaavan jämerän henkilön on ratkaistava "jutut" eikä lakimiesten avustuksilla.

On huomattava, että lakimies vain avustaa rahat pois päämieheltään, joka luulee, siis luulee, häntä avustettavan. Sehän on juuri päin vastoin: päämies avustaa rahat pois itseltään lakimiehelle, joka tietää, siis tietää, häntä avustettavan. Näissäkin asioissa ratkaisee vain tieto eikä luulla tietävänsä. Luulotieto on pahin mahdollinen tieto.

PS! Lakimiehet puhuvat/sanovat "Me voitimme?" Milloinkahan se on tapahtunut, kun se rehti ja rehellinen voittaja on saanut korkeintaan vain omansa, mutta mitä onkaan vastapainona joutunut maksamaan? Ei koskaan, kun ei puhuta rikollisuudesta. Miksi rikollisia pitää puolustaa? Siksi, että lakimiehet voittavat rahat taskuunsa!

Toivottavasti tästä oli kysyjälle jotakin vihjettä. 

Jäsenen antama (11.6.2012 klo:7:28) kommentti

Usein vanhassa kerrostalossa likaista ilmaa tulee oven postiluukusta.

LTO:ta voi käyttää 1-tehollakin, silloin ei alipaine ole niin suuri.

Jäsenen antama (11.6.2012 klo:8:27) kommentti

"Eihän tästä nyt kannata ruveta hirveesti kiistelemään..."

Mutta pitkiä litanioita on jo tullut taholta ja toiselta mikä minkin puolesta ja vastaan...!

Otinpahan sitten tuossa vaan esille sen osoonin, ja jos tarkkaan lukee niin en sitä korjausmenetelmäksi ole suositellutkaan, onpahan vaan hyvä loppusaneerausmenetelmä.Totta on että ei ole "hyvä keuhkoille", ja käsittelyn aikana ei saa siellä oleskella, mutta ei jätä mitään jälkiä!Eikä se terveellistä ole sitä homettakaan sisäänsä vetää!

Mutta jottei väittelyksi menisi, niin aivan kuten usein aikaisemminkin,paikanpäällä tosiaan tämäkin tutkittava. Että samaa mieltä siinä suhteessa!

Jäsenen antama (11.6.2012 klo:16:07) kommentti

Mutta jos mikään muu ei auta, kannattaa ottaa lakimies hoitamaan asiaa. Kyllä se siitä oikenee....

Jäsenen antama (11.6.2012 klo:21:51) kommentti

Mikähän neuvo on vielä hölmömpi? Ei mikään! Ei kerrassaan mikään. Asia kannattaa nimenomaan hoitaa rakennusalan ammattilaisen kanssa. 

Ajatelkaas ne , jotka pystyvät. Asukkaan asiaa hoitaa kaksi rahan ahnetta juristia eli tapellaan asukkaan puolesta ja asukasta vastaan. Toisen maksaa asukas kokonaan itse ja toisen kollektiivisesti sen toisenkin, joka taistelee asukasta vastaan. Näillä juristeilla ei ole rakennuksesta mitään käsitystä. 

Otatteko työhön täysin alan kyvyttömän. Joku näyttää ottavan.

Eipä ole järjen häivää, mutta eihän täällä aina noissa neuvoissa olekaan. Se on heikko lohtu.

Vielä heikompi lohtu: Niissä taloyhtiöissäkään ei järki päätä pakota.

Jäsenen antama (12.6.2012 klo:6:11) kommentti

Hyvä JV jne...

Sinunkin neuvosi on yhtä hölmö kuin minun neuvo. Aivan tasavertaisia...

Jos toinen tai toinen osapuoli on periaatteensa takan, "minä oikeassa" niin silloin ollaan umpikujassa ja silloin ei rakennusalan ammattilainen merkaa yhtikäs mitään.

Näissä tapauksissa tarvitaan lakimiehiä / naisia ratkomaan asioita. Ja ratkaisu tulee varmastai. Sitä ei aina tiedä onko ratkaisu oikein, mutta aina ratkaisu tulee...


Jäsenen antama (12.6.2012 klo:6:27) kommentti

"Näissä tapauksissa tarvitaan lakimiehiä / naisia ratkomaan asioita. Ja ratkaisu tulee varmastai. Sitä ei aina tiedä onko ratkaisu oikein, mutta aina ratkaisu tulee..."

Nuo tuohan vasta täysin hölmö kommentti, kannattaisi muuten antaa muiden opettaa tohtoriksi.  Koska "ammuttu lintu on jäänyt ilmaan", mutta kyllä kynittykin (huom! kynitty) lintu jää maahan.

Jäsenen antama (12.6.2012 klo:7:55) kommentti

Joopa joo

Jäsenen antama (12.6.2012 klo:18:48) kommentti

Niimpä niin....


Jäsenen antama (12.6.2012 klo:21:41) kommentti

Aivan

Jäsenen antama (12.6.2012 klo:22:04) kommentti

Hoh hoijaa...! Nyt täytyy saada raitista ilmaa...!

Jäsenen antama (13.6.2012 klo:0:28) kommentti

Joopa joo! Niinpä niin! Aivan ensin on selvitettävä mikä on vikana ja miten se korjataan, jolloin päästään vasta määrittämään kuka sen maksaa.

Jäsenen antama (15.6.2012 klo:0:30) kommentti

Auttaisiko vanhanosan IV konehuoneen tuuletuksen/korvausilman tehostaminen, jos on kovasti alipainetta?
Auttaisiko asunnon ikkunan avaaminen ennen kuin vanhanosan ilmanvaihto  kytkeytyy  suuremmalle teholle?
Pitää tehdä empiirisiä tutkimuksia.    

Jäsenen antama (15.6.2012 klo:9:56) kommentti

Minulla on (taas kerran) vaikeuksia ymmärtää tuo tilannekuvaus:

"huoneistoon on laitettu ilmanvaihtokoneeksi ILTO 260. On ohjeistettu että liesituulettimen säätö pidetään kakkosella ja pois ollessa yksi. Nyt kuitenkin jostain tulee tosi ummehtunutta ilmaa joka pöllähtelee aina talon ilmastointikoneen käyntiäänen voimistuessa (kuuluu asuntoon)."



Onko siis tuo ilmastointikone, jonka ääni voimistuu, talon "pääilmastointikone", eikä tuo asuntokohtainen ILTO 260?

Jos noin, taitaa olla vaan ILTO korvausilman "ottoputki" liian lähellä pääkoneen "poistoputkea".

Joka tapauksessa, vaihtoehtojahan tuossa ongelmassa on se että ILTO vetää korvausilmaksi "hajustettua ilmaa" tai sitten korvausilma tulee hallitsemattomasti väärää reittiä.

Edellä suositellut empiiriset tutkimukset ovat tosiaankin paikallaan. Ja ainakin aluksi ilman asiantuntijoita, joilla nenä toimii tilanteen mukaan. Aivan simppelitkin perusjutut kannattaa tarkistaa.



Äskettäin törmäsin "haisevan kylppärin" tapaukseen, jossa viaksi paljastui lavuaarin viemärin liitos. Allaskaapin asentaja oli tehnyt lavuaarin putkelle reiän kaapin pohjaan, ja kohdistus oli mennyt vähän pieleen niin että tuo 32 mm putki juuri niukasti osui kaapin alle lattiasta nousevaan 75 mm putkeen. Niin oli laitaosuma että mikään tiiviste ei sinne ollut sopinut. Pelkästään tuo peite/koriste "kuppi" oli pudotettu liitoksen päälle, mutta tiivishän se ei ollut.

Tutkiessani nostin tuota kuppia ja toden totta, ilmavirtaus oli tunnistettavissa paljaalla kädellä.

Kylppäriin tuli korvausilmaa viemärin ilmastointiputken kautta!

Jäsenen antama (15.6.2012 klo:22:17) kommentti

Oletan...Kerrostalon ´kattokerrokseen` tehty yksi IV kone joka on yhdistetty vanhoihin poistokanaviin, poistoilmasta siirretään lämpöenergia varaajaan/lämpimäänkäyttöveteen.
"Kattohuoneisto" on ´uudisrakennus` jossa oma ilmanvaihtokoje.   

Ps. Mistä näitä kysymyksiä tulee?      


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Onko ihan normaalia, että rappukäytävältä tulee ilmaa esim.postiluukun kautta?

Enpä koskaan ole pannut merkille, että postiluukusta tulee ilmaa asuntoon sieltä rappukäytävältä. Toisin sanoen jos avaan asunnon oven raolleen niin sieltä tulee sitä ilm...

Ilmanvaihdon ongelmat...

Kerrostaloon on rakennettu putkirempan yhteydessä kattohuoneistot.  Ostonyhteydessä kerrottiin ilmanvaihdon toimivan omalla koneella. Nyt on paljastunutmm. että naapurin...

Kellarin portaikon ilmanvaihto

Eli ongelma on tuossa portaikossa oleva ilma, se on tunkkainen. Olen eristänyt portaikon kellarista ovella, koska kellarissa on myös tunkkainen ilma ja siel...

Valmet F 1000 sähkösuodatin

Se vain lakkas tuottamasta puhdasta ilmaa?????? Siitä on n. kolme-neljä vuotta. Kyselin Hanakoilta, sieltä ja täältä, kaikki levitteli käsiään etenkin nää "asiantuntijali...

Kiertoilmalämmitys

V. -81 rakennetussa omakotitalossa on kiertoilmalämmitys. Kiertoilman sekaan otetaan osa puhdasta ilmaa lämmönvaihtimen kautta ja suurin osa on kierrätettyä huoneilmaa. K...

Ilmastointilaitteen pesu

Meilla on ns. split -unit ilmastointilaite,jonka puhdistus on osoittautunut hankalaksi. Mekaaninen puhdistus harjalla vie hurjasti aikaa ja ei tule tarpeeksi puhdasta ja...

salaojat

kaivuri kaivoi 2m montun talon ympäri ja tosi hyvää maata oli talon ympärillä pelkkää puhdasta hiekkaa. Nyt kun sokkeli on kuivannut tossa 1,5 viikkoa niin hiekka tukkii...

rossipohjaan vettä

hei, meillä on rossipohjainen talo jota laajennettiin kallionpäälle . nyt sieltä anturan alta tulee vettä sisäpuolelle niin että tulee oikein lammikko eikä poistu vaikka...

kalliomurkseet

Onko kalliomurskeet routivia, esim. 0-65, 0-100, 0-150? Oman käsityksen mukaan ei ole routivia, korkeintaan jäätyy, muttei aiheuta haittaa.Jonkin teorian mukaan kivituhka...

Mustunut villa ulkoseinässä?

Remontoimme 2001 vuonna valmistunutta taloa ja listoja irrotettaessa paljastui tosi tummunutta villaa noi 20-30 cm matkalta. Itse seinässä ei näy mitään poikkeavaa. Villa...

Alipaineistuksen tarve ilmanvaihtokanavien nuohouksessa

Olemme teettämässä rivitaloyhtiössä ilmanvaihtokanavien nuohousta. Ilmanvaihtona on koneellinen poisto asuntokohtaisilla huippuimureilla.Tarjoajat A ja B tekisivät työn a...

Wc-pöntön vesi muuttuu ruskeaksi

Osaatteko sanoa miksi wc-pöntön(sekä ylä- että alakerrassa)  veden väri muuttuu muutama tunti käytön jälkeen sameaksi / rusehtavaksi? Huuhteluvesi on täysin puhdasta vesi...

Wc-pöntön veden väri ruskeaa

Osaatteko sanoa miksi wc-pöntön(sekä ylä- että alakerrassa)  veden väri muuttuu muutama tunti käytön jälkeen sameaksi / rusehtavaksi? Huuhteluvesi on täysin puhdasta vesi...

Homeongelmasta asbestiongelmaan

Vm 68 omakotitalossamme on tutkittu ja korjattu home/kosteusongelmia vuosien ajan. Viime vuonna todettiin, että seinien ja laatan välistä vuotaa sisä&...

Varaajan toiminta

Minulla on varaava sähkölämmitys ja laitteisto alkaa olla jo aika vanha. Nyt siitä on ilmeisesti vioittunut yksi vastus ja yölämmityksen aikana kuluu sähköä vain kaksi ko...

paine laskee edelleen

Terve taasLaitoin teille viestiä lämmitys kattilan paineen häviämisestä ja laitoitte vastaukseksi että tarkista vuotaako varoventtiili,no nyt on varoventtiilikin vaihdett...

sade- ja harmaaveden uusiokäyttö

uudisrakennuskohteeseen olen ajatellut käyttää sade- ja suihkuvettä nurmikon kasteluun ja vessojen huuhteluvetenä. ajatukseni on säästää jätevesimaksuissa, sillä eihän ol...

Pysyykö seinässä...?

Teemme kokonaisvaltaista remonttia kerrostaloasunnossa ja seuraavaksi työn alla olisi keittiön seinien tasoitus. Alkuperäiset kaapistot olivat melkein kattoon asti ja ylä...

Muurahaisia helmikuussa...?

SÄiden muututtua tammikuun puolessa välissä kylmiksi, ilmaantui talon siihen päähän, missä on vesikalusteet, muurajaisia(!). Ei mitään suurta määrää mutta muutama näkyy p...

piha-allas

Piha-altaamme/pihalampemme (n. 150 m2) on puhdistettu ja uusi pohjakangas laitettu viime kesänä. Talvella jään päälle levitettiin hiekan sekaista soraa, josta se lumien...

Purueristetty seinä

Kysymyksessä on 50 luvulla rakennetun talon yläkerran väliseinä. Makuuhuoneen laajennus olisi tarkoitus tehdä poistämälla pätkä väliseinää huoneen ja varastotilan välistä...

Taloyhtiössä yhteen asuntoon tulee ruskeaa vettä. Miksi?

Vuonna -79 rakennetun rivitaloyhtiön yhteen asuntoon tulee ruskeaa vettä. Asunto sijaitsee keskellä riviä ja naapureilla ei samaa ongelmaa ole. Vesila...

Sisäilmanlaatu tuulella

Mistähän voisi johtua kovin tuulisella säällä sisällä lievästi nenää ja silmiä ärsyttävä ilma?...

ilmanvaihtoventtiili saunassa

Hei. Mökkisaunassamme remontti käynnissä. Asennettiin seinän yläosaan poistoilmaventtiili. Muoviputkella seinästä ulos ja tiivistetty m...

Ilmvirtaukset katosta sisätiloihin

Kiitos vastauksesta liittyen peltikaton pinnoitukseen.Voisitteko vielä antaa mielipiteenne ilmavirtauskysymykseen:Yläpohjasta virtaa ilmaa katon rakenteitten läpi huoneis...