Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

perustuksen korjaus?

Hankkeen valmistelu

Kysytty: 13.4.2012 klo:23:57
kuvaa talosta lattiat on kylmät, perusta on 2 harkon korkuinen ja sitten on antura maanpinnan tasalla harkko on eristämätön ja hirren ja harkon välissä on vain bitumi välissä. voiko lisäeristeen voi vain laittaa ulkopuolelle et miten mistä eriste???



Virallinen vastaus
Perustusta on vaikea korjata lämpimäksi. Ulkopuolelle voi asentaa esime...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / perustuksen korjaus?":
Jäsenen antama (15.4.2012 klo:20:23) kommentti

Matala perusta 2harkon korkuinen antura maanpinnan tasalla ylöpinta uppoaa maahan 100mm antura ja valettu laatta lattian alla , viime kesänä laitettu routaeristeet ja salaojat talon ympärille

Jäsenen antama (15.4.2012 klo:21:22) kommentti

Mitä siellä laatan alla ?

Parempi, jos laittaisit vaikka Rak.kuvan tuosta perustuksesta.

Jäsenen antama (16.4.2012 klo:8:05) kommentti

Hyvä  kuva  tuo  on,  näyttää  ihan  punaiselta  hirsimökiltä?     

Jäsenen antama (16.4.2012 klo:8:11) kommentti

Jyrsitään alimpaan hirteen n. 5 cm sokkelista ylöspäin vaakaan n. 3 cm syvä 2mm leveä kolo hieman alaviistoon. Siihen saadaan sopimaan n. 10 cm peltilippa ja lipan alle 7 cm villaeristys (koolaus painekyllästettyä puuta). Pintaan tulee kiviaineinen levy+ ohut liuskekiviverhous. Näyttää ulospäin hienolta luonnonkivisokkelilta.

Jäsenen antama (16.4.2012 klo:15:29) kommentti

Valitettavasti halpakorjauksen ehdotus on "susi".

Näitä samantyypin sätöksiä on purettu ja todettu lahoiksi ja muurahaisten pesiksi...(Jopa alle 5-vuoden ikäisenä)!

Älä missään nimessä tee. Huom! "Painekyllästetty" puu lahoaa muutamassa vuodessa...

Jos eristät ulkopuolelta laita polyuretaanilevy ulkopintaan rosteripulteilla. Sitten kivilevy pintaan. Se on paljon varmenpi systeemi.

Jäsenen antama (16.4.2012 klo:16:56) kommentti

Tuokin eo. on hieman vaarallinen, mutta parempi kuin Halvanhalpa. Nehän ovatkin aina täyssusia ja sieltä jostakin hyvin syvältä.



Se olisi syytä tehdä yhteistoiminnassa sisältä ja ulkoa. Ei valitettavasti ole sisäpuolelta mitään tietoa, joten rakennekuvaa olisi hyvä saada tuosta sokkelista ja hieman siitä ylöspäin. Se selventäisi kummasti ongelmaa.

Jäsenen antama (16.4.2012 klo:16:59) kommentti

Ups. No, laita sitten uretaanilevy. Vastaajakin suositteli kivivillaa. Luulisi tuuletusraon kera kestävän pitempään kuin 5 vuotta.

Tuossa Betonitohtorin korjauksessa on taas se virhe että puuttuu tuuletus sokkelin ja uretaanilevyn välistä. Siihen voisi panna väliin patolevyn niin tuulettuu sekin väli.

Jäsenen antama (16.4.2012 klo:17:30) kommentti

Jo tulle taas halpoja neuvoja.



Siihen lattian viileyteen / kylmyyteen voi muuten vaikuttaa muukin kuin vain tuo perustus ja sen eristys.



Onko asiaa tutkittu tarkemmin, - ihan kokonaisuutena, huomioiden nuo muutkin vaihtoehdot ?

Jäsenen antama (16.4.2012 klo:20:54) kommentti

Mitään koolauksia ei ainakaan kannata alkaa virittelemään. uretaania ja kivilevyä kuten edellä mainitaan, eikä mitään tuuletusvälejä eristeen väliin tai jää hyöty aika kyseenalaiseksi. Perustuksien korjaamisessa, kuten monessa muussakin korjaushankkeessa joudutaan tekemään kompromisseja tai jättää korjaukset tekemättä, vanhasta ei saa uutta kuin purkamalla. Tuskin tuossa perustassa on kapillaarikatkokaan kunnossa.



Ennen lisäeristyksiä kannattaa kumminkin tiivistää sisäpuolelta hirren ja perustuksen väli elastisella massalla (elementtikitti, tms) Jos sisällä on lautalattia tiivistä lattian reunat seiniin, tämä pitää myös mikrobit loitolla joita lattiarakenteessa saattaa hyvinkin olla, jos se on sitä mitä epäilisin.

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:18:16) kommentti

http://www.rakentaja.fi/indexfr.aspx?s=/vastauspalvelu/eristaminen/sokkelin_lisaeristys_31065.htm

Tässä aiemmin samasta asiasta: Rakentaja.fi - vastaaja on sitä mieltä että uretaani vaatii tuuletusraon betonia vasten.

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:18:41) kommentti

Voi yksinkertaisuutta. Kysyjällähän on juuri se ongelma - on tuuletusrako.

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:19:39) kommentti

Kyseenalaista korjaamista tuo jos korjaus luo homekasvustolle otolliset olosuhteet.

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:19:43) kommentti

Jos sokkeli halutaan lämpimäksi, on polyuretaani kiinnitetävä tiiviisti sokkelin ulkopintaan ja päälle sokkelilevy. Jos halutaan ilmarakoa niin se on laitettava sokkelilevyn ja uretaanin väliin, mutta se ei ole tarpeellista.
Jos ilmarako on sokkelin ja eriasteen välissä on sokkeli edelleen kylmä.

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:20:26) kommentti

"Sitten suunnittelija korjasi piirustuksen niin, että sokkelia vasten on patolevy ja sen päällä finfoam koko sokkelin alueella. "



Niin mutta tuossa viittaamassani tapauksessa suunnittelija nimenomaan ehdottaa että sokkelia vasten on ensin patolevy (=samalla tuuletusväli) ja sitten vasta finnfoam, koska muuten on riskirakenne.

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:20:50) kommentti

Niinhän sitä suunnitellaan väärin. Minkäs sille mahtaa....

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:21:28) kommentti

Joo, ei se nyt aivan turha tuo halppiksen versiokaan ole. Saahan siinä taas urtsimyyjä hyvät rahat. Ostajan kannalta on valitettavaa, että urtsi ei juuri sokkelia tai mieltä lämmitä ja patolevynkin toiminta on vähän niin ja näin..

Jäsenen antama (18.4.2012 klo:21:55) kommentti

"Joo, ei se nyt aivan turha tuo halppiksen versiokaan ole"



Kyseessä oli virallisen Rakentaja.fi -vastaajan versio, ei minun (tuo urtsi).



Minun versioni oli hienoa luonnokivisokkelia muistuttava korjausehdotus, jossa olisi ollut villaeristys (kuten Rakentaja.fi -vastaajakin esitti tähän nyt kyseessä olevaan tapaukseen).


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Tulisijan perustus

Rintamamiestalon lattian alta löytyi vanhan tulisijan perustus,jossa käytetty paljon kiviä,nyt perustuksen korjaus työn alla.Mikä on käsityksenne, olisiko juotosbetoni oi...

talo renteessä betoniperustus poikki.

60-vuoden Talon betoniperustus on poikki ja 10 cm tullut ulos keskeltä taloa. Talo itse ei ole liikkunut. Tämän lienee aiheuttanut joko lähellä oleva koivu 10 metrin pää...

Takan perustus/liikuntasauma

Hei!Kuinka suosittelette toimimaan seuraavassa tilanteessa: Huone kantavan ontelolaatta-alapohjan päällä (200mm ontelo + 150mm EPS päällä + 70mm pintavalu) Takalle on val...

Uusi talo vanhojen perustusten päälle ja kellarin tekeminen

Kyseessä rakennus, joka valmistunut 1970, ns. Puutalo, päädyt tiiltä, julkisivut lautaa, runko puuta.Perustukset kiertävät 160 cm syvyydessä jokaisen rakennuksen seinän a...

Leivinuunin perustaminen

Mökissäni on rossipohja ja sen alle olen valanut teräsbetonilaatan mahdollista leivinuunia varten. Välissä on siis ilmaa eli ajattelin tukea uunin perustuksen esim. teräs...

Vesi- ja routaeristyksen ja salaojituksen mahdollinen hinta

  Joudumme korjaamaan taloyhtiömme perustuksen vesi- ja routaeristyksen kosteusvaurioiden    takia. Tarkoituksena teettää uusi bitumi-, patolevy- ja routaeristys ja salao...

Perustuksen vahvistaminen vanhaan rakennukseen routavaurioiden estämiseksi

Savipitoinen tontti routiessaan aiheuttaa rakennuksen elämisen. PowerPile Oy tarjoaa ratkaisuksi geopolymeerimenetelmää perustuksen vakavoittamiseksi. Saad...

Venevajan perustus vesirajaan

Vanhan venevajan toinen vesirajaan tehty betoniperustus on jäiden ja veden takia murtunut. Mikä voisi olla hyvä ja helppo tapa vanhan perustuksen korvaamiseen. Vettä on p...

sadevedet 65 salaojaputkeen

voiko sadevedet johtaa rännikaivosta 65 salaoja putkella kaivoon josta ne johdettaisiin 100 salaojaputkella tontin reunassa olevaan avo-ojaan?salaojat kuivattaisivat sama...

Salaojituksen tarpeellisuus

Onko vastaavaa hyötyä kustannuksiin nähden teettää salaojitus kiinteistön perustuksen ympärille? Kyseessä on -74 valmistunut loivalla harjakatolla varustettu omakotitalo....

piippu

Minkäsvahvuisen perustuksen 9.5 m korkea ja 3 reikäinen piippu vaatii??...

vyöryntäsuoja

kiinnostaisi tietää mitä tarkoittaa vyöryntäsuoja perustuksen ympärille...

Paaluttaminen

Voiko anturattoman perustuksen vahvistaa paaluilla?Kiitos...

piipun perustus

kysyisin rossi pojaisen piipun perustuksen eristaämistä päältä päin latiia remontin yhteydessä hella jää pois päältä...

muottiharkko ja perustusvauriot

Kysyisin voiko muottiharkkoja käyttää perustuksen korjaamiseen, eli pala palalta uudestaan tekemiseen? Tarkoitan esim. Lakka mh 300 -tyyppisiä betonimuottiharkkoja. Sitte...

Perustukset

Voiko mökkiin jossa on kivijalka,mutta ei maansisään menevää perustusta,jäljestäpäin valaa perustuksen?Jos voi niin kuinka se tehdään?Kiitoksin...

takan perustukset

olen lukenut netistä ,että takan perustuksen voi muurata kevytsoraharkoista,mutta miten tehdään se loppu eli yläpää minkä päälle takka tulee(tulikiven harmaja)...

perustuksen teko

Hei, voiko onnistua tehdä anturan valu yksin, jos esimerkiksi pumpat ensin betoni anturaan koko perustuksen pitkin, siteen sen jalkeen teet tärytys, betoni tilavuus suunn...

Paaluttaminen

Jos talon perustuksessa ei ole anturaa ja talo tulee korjata eikö oisi parasta aloittaa perustuksen jollain tavoin vahvistamisesta?KIITOS...

Aidan perustaminen

Savi / moreeni maa, jos tekee betonista tolppien perustuksen. Onko vaara jalkojen uppoamiselle mikäli maa vettyy (joen vieressä)....

perustus

minkäkaisen perustuksen tarvitsen 15neliön saunalle riittääkö että poistaa vain pintamaan johon tulee laatta ja pilariharkot.kohde on saaressa joten suuret kaivaukset han...

Savea perustuksen reunalle?

Voinko laittaa perustuksen viereen savea vettä eristäväksi maaksi. Voiko noin 20cm.n kerros routiessaan rikkoa legasora peustusta?...

Takan perustuksen eristäminen

Mökissäni on rossipohja ja olen ajatellut eristää takan ja savupiipun perustuksen.Mikä olisi sopiva eriste ja eristepaksuus(utetaanilevy)?Millä kiinnitetään?Kiitos vastau...

Harjatiilen tiivisteet?

Taloyhtiössäämme asennetaan kuntotarkastajan suosituksen mukaan katon pesun yhteydessä harjatiilien alle tiivisteet. Kuulemma kuitenkin haittaavat toisaalta yläpohjan tuu...

Ikkunoiden korjausta ja huoltoa

Moro!Asun vuonna 1980 valmistuneen kerrostalossa.Talossamme on mietitty, että ensi vuonna teetettäisiin korjaus ikkunoille.Ilmeisesti korjaus sisältäisi ikkunoiden maalau...