Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Kylphuoneen seinät

Hankkeen valmistelu

Kysytty: 28.5.2012 klo:9:02
Terve,

Kylpyhuonetta saneerataan parasta aikaa ja tuli kysymys mieleeni. Eli saunan ja kylpyhuoneen välinen seinä. sauna vuorattu saunasadulla, mutta miten kylpyhuoneen puolella pitäisi toimia? Eli laitetaanko koolauksiin vain kipsilevy kiinni vai pitääkö koko kylpyhuoneen puoli myös vuorata esim. alumiinipaperilla? Kipsilevyn päälle tulee toki normaalit vedeneristykset.

Kyseessä on 1950 rintamamiestalon kellarikerroksessa olevat tilat.

Pikaista vastaustanne odottaen. -Janne-

JAMM Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 10 kpl



Virallinen vastaus
Kipsilevy pinnoitetaan normaalisti vesieristeellä ja laatoituksell...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.

Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.

Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / Kylphuoneen seinät":
Jäsenen antama (28.5.2012 klo:12:25) kommentti

Kylpyhuoneen puoli ei tarvitse kuin vesieristyksen, ei muuta erillistä höyrynsulkua.

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:13:04) kommentti

mutta tarkkaan ottaen siinä on virhettä eli se on yksioikoisesti sanottuna väärä rakenne. Noinhan se tehdään, siis väärin/virheellisesti.

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:14:11) kommentti

Niinhän se tehdään,tässä tapauksesa käytetään tekniikka,mikä on vähiten väärin.

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:15:47) kommentti

Kun sen osaa tehdä oikein, niin ei ole väärin.



Eli, se kahden "tiiviin" pinnan väli toteutetaan kyseisen kohteen sallimalla tavalla niin, ettei siitä tule "susi-umpiota".

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:16:11) kommentti

Jv jne.. olisi voinut kertoa sen ainoan oikean tavan...

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:16:25) kommentti

Sehän ihmetyttää ja on suorastaan surullista, että täällä neuvotaan ts. "neuvotaan" luulemalla rakenteen olevan hyvä tai edes jotenkin kelvollinen. Tällaiset neuvonta-mestarit ja muut tohtoroidut ovat hyvin köykäisin perustein neuvomassa, anteeksi "neuvomassa". Mistä se tavallinen kyselijä sitten tietää, mikä on ennen kaikkea oikein tai edes sitä  "mikä on vähiten väärin".

HTT:lle: Se on yleisesti kerrottu näilläkin palstoilla,  siis yleisellä tasolla, mutta se on kulloinkin tarkkaanottaen tapauskohtainen, joten ei kannata lähteä arvailemaan rakenteita.

On myönnettävä, että se tehdään lähes aina väärin, paitsi....., kun sen osaa ja hallitsee.

Kun näitä usein "vähiten väärin"-rakenteita neuvotaan  "vakavalla naamalla".niin silloin olisi syytä olla hiljaa tai ainakin tuoda ilmi se "vähiten väärin"-tieto, jolloin kyselijä voi ottaa ainakin viimeistään silloin oman "ihmettelynsä" käyttöön. Näissä tapauksissahan ei se "vähiten väärin"-neuvoja tiedä sitä itsekään, vaan luulee sen olevan oikein, kun on jossakinb nähnyt harakirirakentajan tekevän siten.

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:16:36) kommentti

"olisi voinut kertoa sen ainoan oikean tavan..."



Paha vaatimus.



Sitä ainoaa oikeata tapaa on tuon ikäiseen, ja osittain jo toimenpiteitä tehtyyn kohteeseen mahdoton sanoa.



Kyllä se vaatii lisää tietoa käytettäväksi, tai paikan päällä...

Se kokonaisuus, se kokonaisuus.

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:16:48) kommentti

Lisättäköön HTT:lle rakentamisessa ei ole yhtä ainoaa tapaa, vaan osaava pystyy ratkaisemaan ongelmat ja rakenteet usealla tavalla, joista hän valitsee sen kulloinkin vähintään sopivan tavan ei: "vähiten" sopivan tavan eli "vähiten väärin".

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:17:08) kommentti

Jvjne sitä samaa mössötystä!!

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:19:47) kommentti

Mites se olikaan se kalikka ja koira?

Jäsenen antama (28.5.2012 klo:22:17) kommentti

"HTT", kyllä se "Jv205311112":n kommentin sisältö on ihan oikein.



Joku muu taitaa nyt mössöttää.

No, sattuuhan noita kokemattomille, mutta asenteen pitäisi olla toista luokkaa.

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:8:14) kommentti

Kysyjä itse selvitteli myös asiaa ja katselin RT:n märkätilojen opasta. Siinä nimenomaan neuvotaan laittamaan saunan seinälle eriste ja sitten kipsilevy niin, että väliin jää tuuletusrako. Tämä siis puurunkoisessa väliseinässä. Eli eikö tuo opas nyt tässä tapauksessa olekaan oikeassa vai miksi myös Rakentaja.fi sivusto neuvoo jättämään eristeen pois? Johtuuko talon iästä vai mistä?

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:8:30) kommentti

Tuo väliseinä,kuten koko pesuhuone, pitää tehdä kivirakenteisena, silloin se tehdään oikein!

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:8:45) kommentti

Voi helvetti noita tuollaisia ojeistajia! Päin helvettiä, niin kuin muutkin ko:n jutut!

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:8:54) kommentti

Ei kannata ihmetellä,miksi talokaupoista tulee herkästi erimielisyyksiä.

Niin on monta mieltä, kuin on miestäkin.

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:9:17) kommentti

Kiveä peliin!!

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:9:19) kommentti

Se nyt on puuseinä ja tulee myös olemaan.

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:11:13) kommentti

Huomatkaa, että kivessä muhii se pöpöhomma vuosikymmeniä aiheuttaen useamman sukupolven ennenaikaisesti papeille töitä, mutta puusta ja levystä tehden sortuessaan ennen aikojaan, siitä tulee hommaa vain Halpakorjaukselle. Se on parempi kertarysäys kuin ainainen papin aamenen toisto. Ja sitten virheestä oppimaan.

Rakentamiseessa eivät mitkään mielipiteet eikä "vähiten väärin" ratkaise, vaan riittävän hyvä työ ja aineet.

Tehtiinpä se märkätila kivestä tai puusta, niin työ ratkaisee. Kivestä kehoittajat työntävät taas sitä "vähiten virhettä"-systeemejään, mutta itsekään eivät ymmärrä, niin miksi sitä tänne levitetään. 

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:18:42) kommentti

Kivirakenteiset (sementtipohjaiset) rakenteet eivät homehdu (mikrobivaurioidu) yhtä herkästi kuin puumateriaalit. Se johtuu kivimateriaalin alkalisuudesta joka vähentää, jopa tietyissä olosuhteissa estää mikrobikasvuston syntymistä.
Olosuhteet ovat tärkeät. Jos em. seinärakenteissa ovat vesieristykset kunnossa ei vaurioita yleensä synny.

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:19:11) kommentti

Kun kaikki vedeneristeet ovat kunnossa, voidaan olla turvallisin mielin.

Jos ne eivät ole kunnossa (mukaanlukien laattia), turvallisuus on jossain muualla.



Betonirakenteessa se vesi / kosteus etenee kapillaarisesti mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ilmoittamatta aikeistaan. Ei huuda välillä - "Kukkuu - täällä ollaan". Ei huuda.

Sitten se huomataan, esim. 10 m:n päässä tapettien irtoamisella tms. Pommi on valmis, kun lähes koko mökki on kastunut ja homeessa.



Kyllä se sementtipohjainenkin rakenne homehtuu ja kasvaa mikrobeja.



Puu- / levyrakenteessa se mahdollinen vuoto havaitaan, - se oireilee - paljon aikaisemmin, jolloin voidaan ryhtyä tarvittaviin toimiin ennen kuin koko tönö on tuhoon tuomittu, tai korjauskustannukset ovat päätä huimaavat.

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:19:39) kommentti

Voi voi, turhanpäiväistä läpinää !YV:llä ehkä voísin vähän kokemuksista puhua; jos joku on kiinnostunut?!

Jäsenen antama (29.5.2012 klo:23:51) kommentti

Se etu kiven käytöstä märkätilojen seinärakenteena on rakenteen elämättömyys. Pahvilla päällystetty cyprokki puurungolla elää ilman kosteuden tai seinään nojailujen mukaan. Vesieriste pysyy kiviseinässä paremmin täysin tiiviinä. Hanakulmarasioiden ja suihkujen kiinnitykset kiviseinään ovat varmempia.

Kyseessä on jokatapauksessa makuasia, molemmilla saavutetaan toimiva kokonaisuus.




Jäsenen antama (30.5.2012 klo:7:46) kommentti

Viimeistä lausetta lukuunottamatta täysin eri mieltä.

Huonosti tehtynä täysin samaa mieltä.

Jäsenen antama (30.5.2012 klo:8:56) kommentti

rakrak päästelee taas omiaan, sillä vain työ hyvien materiaalien ohella ratkaisee.



PieniHuom! kivi ei kylläkään elä, mutta se "liikkuu" omalla tavallaan kuin mikä tavallinen aine tahansa ja vielä syntyjä syvemmäs vesi (nyt ei puhuta muista nesteistä) on melkoinen poikkeus "yleisistä" normeista.



Näissä asioissa on huomioitava se veden liikkuvuus ja millä se pysäytetään eli rajataan.

Jäsenen antama (30.5.2012 klo:9:45) kommentti

Tutkitusti totuus on seuraava:Vesivuotoja esiintyy yleisimmin vedeneristämättömissä tai puutteellisesti eristetyissä lattioissa sekä suihkutilojen kevytrakenteisissa seinissä.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Mikrosementtipinnoitus

Hei. Onkohan muodikas mikrosementti kestävä ratkaisu kylphuoneen seinien ja lattian pintakäsittelyksi?  Vai onko laatoitus oarempi ratkaisu?...

Kylpyhuoneen vesihörytiiveys

Pitääkö kypyhuoneen rakenteet olla vesihöyrytiiviit?Ohjeissanne kylpyhuoneen vesieristyksestä, https://www.rakentaja.fi/artikkelit/8536/kylpyhuoneen_ja_saunan.htm, neuvot...

sauna

sauna omakotitalon alakerran makuuhuoneeseen joka sijaitsee kylpyhuoneen vieressä jossa on laatoitettu lämpölattia ja paneeli seinät mitenkä teen seinät ja ilmanvaihdon t...

Pesuhuoneen seinät

Vanha omakotitalo -68 rak seinät muurattu kahilla rappaus 2cm,jonka päälle maalattu.Tarviiko maali poistaa ennen kosteuseristyksiä mikäli se on hyvin kiinni tarkoitus laa...

Kiukaan takaseinä !

Kiukaan taka- ja sivuseinä on kahitiiltä, tasoitettu tt:llä. Olis tarkoitus laatoittaa seinät. Tarvitseeko seinät vesieristää ???...

kellarinoleskelutila

tarkoitus on päällystää kellarin petoniseinät seinät valunjäljiltä  luonnonkivellä lattia klinkkerillä kellari sijaitsee maanpinnan alapuolella seinät olisi tarkoitus eri...

Painepesurin käyttö / hirsiseinät

70-luvulla rakennetun (eristämätön) hirsimökin (180 mm) saunan seinät ovat vuosien saatossa voimakkaasti tummuneet (pääasiassa kiukaan huono veto matalapaineessa -> noki...

Kipsilevyn käyttö

Omistan huonokuntoisen kolmion jonka kaikki seinät ovat kiveä. Osa tapetoitu,osa maalattu. Ajattelin tapetoida ne uudestaa mutta, seinät on koloja täynnä ja tasoitetta l...

Betonisen kellarin äänenvaimentaminen

Kyseisessä tilassa ei ole kosteutta ja se on osittain lämmin. Seinät ja lattiat ovat betonia ja tarkoitus olisi tehdä tilasta musikkitarkoituksiin sopiva vaimentava raken...

Kylpyhuoneen oletettu käyttöikä

Meidän talossa edellinen asukas on remontoinut saunan pesuhuoneen seinät 7 vuotta sitten. Nyt me suunnittelemme lattian uusimista ja mietimme kannattaako seinät uusia sam...

millainen rakenne

purin rintamamiestalon kellarin raudoittamattoman betonin jonka ella oli noin 10 senttiä hiekkaa ja kiveä jonka alla savea mutta seinän vierestä ei löytynyt anturaa.seinä...

Pesuhuoneen laatoitus.

Hei.  Kun pesuhuonetta ja saunaa alamme tehdä, niin kumpi laatoitetaan ensin seinat vai lattia. Entä saunassa kannattaako tehdä saunan lattia ja sitten seinät ja katto. V...

kylpyhuoneen seinät

olen rakentamassa kylpyhuonetta v.38 rakennettuun rintamamiestaloon. olen koolannut kylpyhuoneen seinät ja seinät teen ek kipsilevystä. talossa on puru eristeet joten ole...

Saunan seinien laatoitus

Olen remontoimassa 70-luvulla rakennettua taloa ja rakennan uuden saunan kellaritiloihin. Nykyiset kellarin seinät ovat rakenteeltaan seuraavat (ulkoa sisään) betoni (n.2...

peltikylppärin seinien ehostus

Hei! V. 86-87 rakennetussa kerrostalohuoneistossamme on ns. peltikylppäri. Seinät ovat maalattua peltiä. Lattiat on laatoitettu taloyhtiön toimesta pari vuotta sitten....

Kylpyhuoneen latian ja seinän sauma hirsirakenteessa

Aion remontoida hirsisen talvilämpimän mökin pesuhuonetta jossa on rossipohja. Tällä hetkellä seinät paneelia ja lattia muovimattoa ja lattian alla vain vesivaneri. Tilas...

rintamamiestalon lämpöeristys

Olen asunut kolmevuotta puolitoistakerroksisessa rintamamiestalossa joka sisäremontoitu siistiksi. Asuintilan alla on perunakellari.Ovet ja ikkunat uusittu 6v.sitten. Läm...

PUKUHUONEEN SEINÄT

KUINKA KANNATTAA PIHASAUNAN PUKUHUONEEN SEINÄT ERISTÄÄ? TULEEKO HÖYRYNSULKUMUOVI?...

Vesieristeen pinnoittaminen

Kodinhoitohuoneemme vesieristetään kauttaaltaan eli lattiat ja seinät ylös saakka. Emme halua laatoittaa koko huonetta, seinät ovat erikoiskovaa cyprokkia. Miten vesieris...

kylpyhuone

paljonko maksaa suunnileen kylpyhuone remontti kun laatottaa uudestaan lattiat ja seinät...

Tiilikeskus tyyppitalo Juhani -68 kantavat seinät?

Olemme aikeissa remontoida vuonna -68 valmistunutta Tiilikeskuksen tyyppitalo Juhania. Kaikki seinät tuntuvat olevan yhtä järeitä. Mistä/miten selvitän mitkä ovat talon k...

saunan vesieristys

Moi!Olen ostanut -73 valmistuneen ok-talon ja tarkoitus olisi tehdä perusteellinen saunaremontti.Seinämateriaali on betonia ja tarkoitus olisi paneloida seinät ja kiukaan...

sinistäjäsieni

Kaksi vuotta vanha kevythirsi ulkosauna.Pukuhuoneen nurkkiin on tullut mustia täpliä paljon? mahdolisesti sinistäjäsientä.Mitä kannataisi tehdä ettei tulisi ensitalvena l...

saunan remontoiminen rinnetaloon

Olisi sauna/kylppäriremppa edessä. eli  sauna sijaitsee alakerrassa osittain maan alla, katto pitäis laskea ilmastointi putkien takia. saunan seinät ja katto sauna sadull...

pesuhuoneen katon höyrysulku

Hei olen saanut pesuhuoneen melkein valmiiksi. Seinät ja lattia on laatoitettu. Seinissä ja lattiassa asianmukaiset vesieristeet. Mutta mietin mitä kattoon tulee laittaa...