Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

Kosteus autotallissa

Hankkeen valmistelu

Kysytty: 12.4.2013 klo:13:02
Autotallini rakennettiin viime kesänä. Talli on 40 neliötä ja varasto 13 neliötä.
Tuuletus on painovoimaan perustuva ilmanvaihto eli yksi tulo ja yksi otto. Varastossa ei ole omaa tuuletusta, mutta Väliovi on jota pidän auki. Tällä hetkellä varastossa sähköpatteri, ei muuta lämpöä taliissa ( eristykset seinissä 150mm ja katossa puhallusvillat) Lattia ei ole ihan tasainen ja märistä renkaista ym. pääsee vesi valumaan seinän vierustoille. Pari cyprog levyä vaihdettu sekä varastosta, että tallista koska kerännyt kosteutta niin paljon itseensä jo tässä ajassa. perustukset reunavahvistettu laatta.

Mitä asialle voi tehdä. Onko sähköpatterin asennus talliin oikea ratkaisu? Kuinka suuri lämpö tallissa kannattaa pitää jos säilyttää autoa taliissa ja myös ajelee sillä päivittäin ympäri vuoden.
En haluaisi, että uusi talli homehtuu käsiin.



Virallinen vastaus
Rakennusluvan yhteydessä on määritetty vastaava työnjohtaja. Hän vastaa rakenteiden oikeellisuudesta. Siksi vastaajan kannanotto on täysin ohjeellinen. Autotallin tuulet...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Hankkeen valmistelu / Kosteus autotallissa ":
Jäsenen antama (12.4.2013 klo:17:43) kommentti

Älä lämmitä tallia lainkaan vaan huolehdi siitä, että siellä on hyvä ilmanvaihto: vähintään 2 kpl 200 cm2 tulo- ja poistoilmaventtiliä, tarvittaessa sähköpuhallin poistohormeissa. Lattia kuivattava tavalla tai toisella. Hyvä on olla lattiakaivo, jossa pakkasneste, jotta ei jäädy. Putsaa auto isommasta lumesta ennen talliin ajoa.

Jäsenen antama (12.4.2013 klo:21:31) kommentti

Ja niin kun viet sen sun auton sinne talliin talvisin, moottori lämmittää jonkun verran sitä tilaa plussan puolle. Jos siis ei ole patteri käytössä. Tästä vaan seuraa että autosi ruostuu puhki hyvin nopeasti jatkuvan lämpötila-eron takia. Ja tuohon vielä teiden suolat päälle, niin kiitos ja kumarrus. Itse en veisi autoa talliin talvella ikinä.

Jäsenen antama (12.4.2013 klo:21:39) kommentti

" Hyvä on olla lattiakaivo, jossa pakkasneste, jotta ei jäädy"

Onpahan kielletty homma.

Toisekseen älä ihmeessä laita lattiakaivoa, sillä silloinhan Sinä joudut tekemään vesieristyksen lattiaan ja osittain seinillekin. Sen vesieristyksen ainakin lattiassa joudut pinnoittamaan jollakin aineella, koska vesieriste muuten rikkoutuu nastojen alla tai käytä vain kitkarenkaita.

Tarkemmin ajateltuna sen vesieristeen varmaankin joudut uuusimaan melko usein ellet sitten laita siihen jotakin kestävämpää pintaa.

Tämä on arkijärjellä, vaikka sitä ei olekaan, päätelty noitten tohtoreitten ja muitten maistereiden, insseistä puhumattakaan kirjoituksista ja määräyksistä. Niin ne ainakin sanovatten, ettäpä jos on lattiakaivo, niin tila on vesieristettävä. Ne tukevat väitteensä noihin valtiovallan antamiin määräyksiin. Mene ja tiedä ovatkohan oikeassa, vaikka minä ainakin epäilen, niin kai se kuitenkin sitten on.

Mitään takuuta tuostakaan en anna, jottei yöuneni kärsi.

Jäsenen antama (13.4.2013 klo:16:23) kommentti

Ite ajelen vieläpä patonkimerkkisellä autolla joiden pitäisi kuulemma ruostua helposti. Tallissa talvella 12-astetta lämmintä, kaivo, lattiassa mastertop ja ilmanvaihto painovoimanen mutta riittävä.. Luulis tuommosen patongin viidessä vuodessa ruostuvan jos tuommonen puolilämmin tila semmosta muka aiheuttaa!! Sen aikaa on kesät talvet ollu kampe sisällä(kesällä mielyttävän viilee auto sisältä) Eikä muuten kukankukkaa ole koriin eikä muuallekkaan tullu tuolla välin ;)

Lattia kuivaa auton alta yössä jos enimmät lumet puottaa pihalle pöpperökeleillä.. Ei muutaku lämpöö vaan kysyjän tallin sisuksiin niin ruppee paikat pysymään kuivana :)

Jäsenen antama (14.4.2013 klo:10:15) kommentti

Asenna huippari tai joku muu vastaava moottoritoiminen poistoilmapuhallus, niin johan alkaa ilma vaihtumaan. Vielä parempi on jos teet sen kosteusanturin kera, toisinsanoen ilmaa vaihdetaan tehokkaammin vain silloin kun se on riittävän kosteaa, muulloin ilmanvaihto pienenee jottei tule ihan mahdoton sähkölasku.



Yksinkertainen vaihtoehto voisi olla ns. kylpyhuonepoistoilmapuhallin joita saattaa olla jopa kosteusanturilla.

Jäsenen antama (15.4.2013 klo:14:25) kommentti

Onko kenelläkään kokemusta kosteudenpoistajista. Niitähän on ihan sellaisia laatikoita, joissa jotain kiteitä. Epäilyttää, että saako niillä kosteutta pois. Tietysti ilmankuivain voisi olla ratkaisu tai sitten se huippari. Ei tekisi mieli enää seiniä alkaa vaihtaa kosteuden takia.

Jäsenen antama (18.4.2013 klo:7:56) kommentti

Onkelma poistuu ´muotoilemalla` lattia siten ettei sulamisvesi valu seinänvierustoille.
Valukorotus jossa kaatoa seinästä poispäin tai estät sulamisvesien leviämisen pienellä reunustuksella
lattiassa.
Ps. Viileässä tallissa/lattiassa veden haihtuminen on vähäistä ja lattia on jatkuvasti märkä jos vettä ei johdeta pois.    

Jäsenen antama (18.4.2013 klo:8:16) kommentti

Ajatuksena on nyt asentaa muoviset jalkalistat ja kitata ne lattiaan tiiviiksi. Se auttanee reunustojen ongelmaan. Lisäksi kävi mielessä asentaa koko auton mitalta renkaiden kohdille muovimatot, joissa suljetut kolot. Vesi ja loska menee suurelta osin koloihin ja haihtuu siitä. Matot myös helppo rullata ja kipata ulos.

Tuo ratkaisee jotain. Vielä pitäisi tehostaa sitä ilmanvaihtoa tai poistaa kosteutta muilla keinoin.

Jäsenen antama (18.4.2013 klo:9:21) kommentti

OHHOH hoijaa! Siitä aatos, mistä puutos!

Niin mistähän on nyt puutos? Ei oo vaikea tietää, saatikka arvata.

No! Sinähän se rullailet niitä mattoja!

Tuon "Lentäviä lauseita"-ketjun rinnalle kannattanee panna liikenteeseen uusi ketju "Pöljiä ratkaisuja".

Ties vaikka tulee se "pöljä päivä", kuten eräälle sivakoijallekin.

Jäsenen antama (18.4.2013 klo:12:44) kommentti

Kerro toki jos on ideoita. Kunhan pähkäilen eri ideoita.

Jäsenen antama (18.4.2013 klo:13:05) kommentti

Tuolla edellähän niitä on esim. kerrottu, joten mitäpä niitä toistamaan. Aivan arkijärjen käyttö on täysin sallittu ja suotavaakin.

Jäsenen antama (18.4.2013 klo:16:48) kommentti

Ok, luulin, että täällä voi asioista tietämättömät kysellä ja hankkia ideoita, joita hyvin on tullutkin. Latistaa kyllä fiiliksen tuollaiset negatiiviset kommentit, jotka ei tuot mitään lisäarvoa itse aiheeseen.

Jäsenen antama (18.4.2013 klo:21:03) kommentti

Monesti samaa asiaa koskeva kysymys - inspiroi joiltakin sarkastisia vastauksia...
 Vähän perusasioista aluksi, jotta asiantuntijat pääsevät asiaan.... 
Tilan tehokas tuuletus on kaiken perusta!  Rak.luvassa on esitetty At- tilan mahdollinen viemäröinti.
Et voi jälkikäteen tehdä "reikää lattiaan", koska betonipohjaisen tallin viemäröinti edellyttää tietyt rasvan-/ 
öljynerotuskaivot ja niistä poistoviemärin. Tapauksessasi se ei ole edes paras ratkaisu kosteuden .poistoon.
Sokkelin yläpinnan / seinälevytyksen (Gyproc) alareunan pitäisi olla n.100mm >>50mm lattiapinnasta.
Muuten sen alareuna pakostakin imee kosteutta. Gyproc-asennuksessa 5..10mm rako alareunaan ja jokin sopiva
 (butyyli-kitti) levyn ja sokkelipinnan tiivistämiseksi.
 Luvassa pitäisi olla mainittu nuo pakolliset tulo-/poistoventtiilit, joihin aiemmissa vastauksissa on jo viitattu.
Onko nämä tehty / olleet käytössä? Varaston väliovi kiinni ja kunnon tuuletus talliin =>
Korvausilmaventtiilit talliin alas / vastaseinällä poistot ylös - ja koneellinen poisto.
Poistopuhallin +kanavat maksaa n. 350,-€,  Käyntiajan voit säätää timerilla (19,-)
Loskat pois lokasuojiista ennen talliinajoa ja riitttävä tuuletus. Homma hoituu.  
 

Jäsenen antama (19.4.2013 klo:8:01) kommentti

Tallin puolella on yksi tulo alhaalla ajo-oven vierustalla ja yksi poisto on vastakkaisella seinällä ylhäällä. Pitää hommata tuo koneellinen poisto ja asentaa varastoon omat venttiilit. Kiitos kommentista! Onko tuo muovisten jalkalistojen laittaminen järkevää

?

Jäsenen antama (19.4.2013 klo:11:09) kommentti

Miksei sitä lattiaa tehdä valmiiksi, niin saadaan kaadot niinkuin pitääkin! Vaikka lattiakaivoja ei olekkaan, täytyy aina olla vähän kaatoa seinistä poispäin, onhan se jokasuhteessa helpompaa!

Jäsenen antama (17.10.2017 klo:7:55) kommentti

Meikällä kulunut betonilattia akryylipinnoitteelle ja toiseksi poistoilmapuhallin seinään ylös lisäämään ilmanvaihtoa painovoimaisen tilalle.  Nyt puolilämmin talli on selvästi kuivempi ja hajuton kun seinät ja katto on vielä maalattu uudenveroisiksi.



Jäsenen   antama (22.10.2019 klo:12:00) kommentti

Hankin talliini sähkökäyttöisen kosteudenpoistajan, noin 150€.

Vie tehoa 300w, eli sähkön jaksaa maksaa. Nyt talli mukavan kuiva.


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Miten tehdä lisää asuintilaa

Miten kannattaisi alkaa rakentamaan rinnetalon (vm82) autotallitiloihin lisää asuintilaa? Miten kosteuseriristys, eristys, ilmastointi, lattia? Talon perustukset ovat ilm...

Autotallin eristys

Tarkennnus:Autotallissa ei ole lämmitystä.Jos haluan että ei menisi talvellakaan pakkaselle autotallissa eikä varastossa mikä olisi paras eristys...

Laatan paksuus??

Paljonko on oltava reunavahvistetun laatan mitat(paksuus,korkeus,leveys)autotallissa jonka ulko mitat 10mx7m?...

Lattian korotus laajennuksen yhteydessä

Hei!Lämmin autotalli laajennetaan asuintilaksi. Huonekorkeus on autotallissa n.295cm, ja tarkoitus olisi korottaa lattiarakennetta, jotta 260cm uudet kipsilevyt sopii pas...

Kylmän autotallin levytys

Hei, v.86 valmistuneessa n. 40m2 kylmässä autotallissa ei ole nykyisellään seinissä levytystä. Haluaisin levyttää seinät, jot...

Autotallin pistorasioiden asennuskorkeus

Onko jotain suosituksia tai määräyksiä siitä, mihin korkeuteen autotallissa asennetetaan tavalliset (ip44) pistorasiat ja voimavirtapistorasiat?...

atotallin seinärakenne

Minkälainen tulee olla seinärakenne sekä yläpohja autotallissa joka on välillä ilman lämmitystä.Eristystä tulee n.200 mm seiniin ja 300 mm kattoon....

Tallin suojaus

Tarviiko vanhemmissa taloissa olla ei30 palosuojausta autotallissa, mikä on suoraan talon yhdeydessä, talo on tehty 1982? ...

Puolilämpimän autotallin lämpötila

Kerrostalossamme on muutama puolilämmin autotalli, jotka lämmitetään sähköllä. Epätietoisuutta on siitä mikä lämpötila tulee olla puolilämpimässä ja mikä lämpimässä autot...

Varaston lämpötila

 Hei, Kannattaako varastossa ja autotallissa pitää sähköpattereita päällä rakenteiden kunnon vuoksi? Jos kannattaa niin kuinka lämmintä pitäisi olla?...

öljynerotuskaivo

Autotallissa rakennettu 1975 on normaalilattiakaivo, täytyykö se vaihtaa öljynerotuskaivoksi. Onko se välttämätön tehdä?...

Kaasupullon säilytys kerrostalon autotallissa

Saako kerrostalon katutason autotallissa säilyttää kaasupulloa. Jos saa niin minkä kokoista?...

Viemärin tukkiminen

Autotallissa, josta olen tekemässä huoneita, on vesipiste jonka otan pois, mutta miten tukin viemäriputken särkemättä betonilattiaa?...

Lämminvesivaraaja

Minulla on autotallissa erillinen 300 litranJäspi lämminvesivaraaja.Tällä hetkellä käytössä on varaajan lämminvesikierukka lämpimälle vedelle. Lämpötila autotallissa on n...

lattia

Minulla on Talon päähän aikoinaan tehty liiteri jossa on soran päällä vain pihalaatat Nyt ajattelin tehdä siitä lämpimän varaston, Miten olis järkevin tehdä, Laitanko tyr...

Autotallin eristäminen ja lämmitys

TerveErillinen 35 m2 tiilivuorattu autotalli tällä hetkellä kylmänä. Eristeenä seinissä 10 cm villaa ja katossa 15 cm, sisäpinnalla kipsilevy. Lattiassa 5 cm styroxia ja...

Lahonneet alajuoksut

Tervehdys ! Taloni on 69 valmistunu tiiliverhoiltu tuulettumattomalla alapohjalla ja valesokkeli tapaus.Autotallissa kummallisen hajun vuoksi avasin seinän  ulko ja välis...

VANHAN V. 1979 ÖLJYKATTILAN VAIHTO PUU+SÄHKÖKATTILAAN JA LISÄKSI 2000L VARAAJA

ASUNTO ON 1979 RAKENNETTU PUNATIILIVERHOILTU PUUTALO BETONILAATALLA, PINTA-ALA N. 140 M2 JONKA LÄMMITYS TÄLLÄ HETKELLÄ VESIKIERTOINEN PATTERILÄMMITYS, LÄMMITYS MYÖS VARST...

Ouman ja monta tilaa

Omakotitalossa on lämmin asuintila, eteinen ja autotalli. Kaikissa on sähköpatterit. Tarkoituksena on asennuttaa Ouman EH-60 tai Ouman EH-686 -ohjausyksikkö.Onko mahdolli...

Sadevesi- ja salaojaputket rännikaivoissa?

Termos.Osoittautui, että syksyllä hankkimassani 2002 rakennetussa omakotitalossa ja autotallissa sadevesi- ja salaojajärjestelmät on kytketty rännikaivoihin ja erotettu e...

Vanhan autotallin eristäminen

Moro, mulla on autotalli talon yhteydessä, talo on rakennettu -82 ja on kaksi kerroksinen, alakerta on lecaharkoista jossa myös autotalli. Autotallissa on jo lattialämmit...

Tulovesiputket kellarin pesuhuoneen lattian läpi

Vanhassa 60-l talossa vesiputki tulee lattian läpi taloon: onko haittaa? Yleensä kai ko putki tulee taloon muussa tilassa, esim. autotallissa. Miten pitäisi ko reikä suoj...

autotallin lämmitys

vielä kaipaisin vastausta siihen että pitääkö autotallissa pitää peruslämpöä päällä talvella ettei talli homehdu tai rakenteet kärsi mitenkään. Vai voiko tallin pitää kyl...

HISSI

>Hei ! onko sellaista pientä ns.nostinta olemassa vaikka paristoilla olevaa.  Tarkoitus on autotallissa nostaa pientä lattiassa olevaa luukkua (30 kg) suoraan   ylös n.40...

Lattiakaivo

Ostimme 1976 rakennetun omakotitalon jonka autotallissa on maapohjainen lattiakaivo johon on johdettu talossa aiemmin olleen tasakaton kattokaivo ja lavuaarin viemäröint...