Jäsenen Reroy antama (12.4.2013 klo:17:43) kommentti Älä lämmitä tallia lainkaan vaan huolehdi siitä, että siellä on hyvä ilmanvaihto: vähintään 2 kpl 200 cm2 tulo- ja poistoilmaventtiliä, tarvittaessa sähköpuhallin poistohormeissa. Lattia kuivattava tavalla tai toisella. Hyvä on olla lattiakaivo, jossa pakkasneste, jotta ei jäädy. Putsaa auto isommasta lumesta ennen talliin ajoa.
Jäsenen Vesapeuk.kesk.käm. antama (12.4.2013 klo:21:31) kommentti Ja niin kun viet sen sun auton sinne talliin talvisin, moottori lämmittää jonkun verran sitä tilaa plussan puolle. Jos siis ei ole patteri käytössä. Tästä vaan seuraa että autosi ruostuu puhki hyvin nopeasti jatkuvan lämpötila-eron takia. Ja tuohon vielä teiden suolat päälle, niin kiitos ja kumarrus. Itse en veisi autoa talliin talvella ikinä.
Jäsenen JaakkoLaukka antama (12.4.2013 klo:21:39) kommentti " Hyvä on olla lattiakaivo, jossa pakkasneste, jotta ei jäädy" Onpahan kielletty homma. Toisekseen älä ihmeessä laita lattiakaivoa, sillä silloinhan Sinä joudut tekemään vesieristyksen lattiaan ja osittain seinillekin. Sen vesieristyksen ainakin lattiassa joudut pinnoittamaan jollakin aineella, koska vesieriste muuten rikkoutuu nastojen alla tai käytä vain kitkarenkaita. Tarkemmin ajateltuna sen vesieristeen varmaankin joudut uuusimaan melko usein ellet sitten laita siihen jotakin kestävämpää pintaa. Tämä on arkijärjellä, vaikka sitä ei olekaan, päätelty noitten tohtoreitten ja muitten maistereiden, insseistä puhumattakaan kirjoituksista ja määräyksistä. Niin ne ainakin sanovatten, ettäpä jos on lattiakaivo, niin tila on vesieristettävä. Ne tukevat väitteensä noihin valtiovallan antamiin määräyksiin. Mene ja tiedä ovatkohan oikeassa, vaikka minä ainakin epäilen, niin kai se kuitenkin sitten on. Mitään takuuta tuostakaan en anna, jottei yöuneni kärsi.
Jäsenen savonhumu antama (13.4.2013 klo:16:23) kommentti Ite ajelen vieläpä patonkimerkkisellä autolla joiden pitäisi kuulemma ruostua helposti. Tallissa talvella 12-astetta lämmintä, kaivo, lattiassa mastertop ja ilmanvaihto painovoimanen mutta riittävä.. Luulis tuommosen patongin viidessä vuodessa ruostuvan jos tuommonen puolilämmin tila semmosta muka aiheuttaa!! Sen aikaa on kesät talvet ollu kampe sisällä(kesällä mielyttävän viilee auto sisältä) Eikä muuten kukankukkaa ole koriin eikä muuallekkaan tullu tuolla välin ;) Lattia kuivaa auton alta yössä jos enimmät lumet puottaa pihalle pöpperökeleillä.. Ei muutaku lämpöö vaan kysyjän tallin sisuksiin niin ruppee paikat pysymään kuivana :)
Jäsenen JTPro antama (14.4.2013 klo:10:15) kommentti Asenna huippari tai joku muu vastaava moottoritoiminen poistoilmapuhallus, niin johan alkaa ilma vaihtumaan. Vielä parempi on jos teet sen kosteusanturin kera, toisinsanoen ilmaa vaihdetaan tehokkaammin vain silloin kun se on riittävän kosteaa, muulloin ilmanvaihto pienenee jottei tule ihan mahdoton sähkölasku. Yksinkertainen vaihtoehto voisi olla ns. kylpyhuonepoistoilmapuhallin joita saattaa olla jopa kosteusanturilla.
Jäsenen Juippi2010 antama (15.4.2013 klo:14:25) kommentti Onko kenelläkään kokemusta kosteudenpoistajista. Niitähän on ihan sellaisia laatikoita, joissa jotain kiteitä. Epäilyttää, että saako niillä kosteutta pois. Tietysti ilmankuivain voisi olla ratkaisu tai sitten se huippari. Ei tekisi mieli enää seiniä alkaa vaihtaa kosteuden takia.
Jäsenen Ötzi antama (18.4.2013 klo:7:56) kommentti Onkelma poistuu ´muotoilemalla` lattia siten ettei sulamisvesi valu seinänvierustoille. Valukorotus jossa kaatoa seinästä poispäin tai estät sulamisvesien leviämisen pienellä reunustuksella lattiassa. Ps. Viileässä tallissa/lattiassa veden haihtuminen on vähäistä ja lattia on jatkuvasti märkä jos vettä ei johdeta pois. Jäsenen Juippi2010 antama (18.4.2013 klo:8:16) kommentti Ajatuksena on nyt asentaa muoviset jalkalistat ja kitata ne lattiaan tiiviiksi. Se auttanee reunustojen ongelmaan. Lisäksi kävi mielessä asentaa koko auton mitalta renkaiden kohdille muovimatot, joissa suljetut kolot. Vesi ja loska menee suurelta osin koloihin ja haihtuu siitä. Matot myös helppo rullata ja kipata ulos. Tuo ratkaisee jotain. Vielä pitäisi tehostaa sitä ilmanvaihtoa tai poistaa kosteutta muilla keinoin.
Jäsenen JaakkoLaukka antama (18.4.2013 klo:9:21) kommentti OHHOH hoijaa! Siitä aatos, mistä puutos! Niin mistähän on nyt puutos? Ei oo vaikea tietää, saatikka arvata. No! Sinähän se rullailet niitä mattoja! Tuon "Lentäviä lauseita"-ketjun rinnalle kannattanee panna liikenteeseen uusi ketju "Pöljiä ratkaisuja". Ties vaikka tulee se "pöljä päivä", kuten eräälle sivakoijallekin.
Jäsenen Juippi2010 antama (18.4.2013 klo:12:44) kommentti Kerro toki jos on ideoita. Kunhan pähkäilen eri ideoita.
Jäsenen JaakkoLaukka antama (18.4.2013 klo:13:05) kommentti Tuolla edellähän niitä on esim. kerrottu, joten mitäpä niitä toistamaan. Aivan arkijärjen käyttö on täysin sallittu ja suotavaakin.
Jäsenen Juippi2010 antama (18.4.2013 klo:16:48) kommentti Ok, luulin, että täällä voi asioista tietämättömät kysellä ja hankkia ideoita, joita hyvin on tullutkin. Latistaa kyllä fiiliksen tuollaiset negatiiviset kommentit, jotka ei tuot mitään lisäarvoa itse aiheeseen.
Jäsenen Ra.insvm.-69 antama (18.4.2013 klo:21:03) kommentti Monesti samaa asiaa koskeva kysymys - inspiroi joiltakin sarkastisia vastauksia... Vähän perusasioista aluksi, jotta asiantuntijat pääsevät asiaan.... Tilan tehokas tuuletus on kaiken perusta! Rak.luvassa on esitetty At- tilan mahdollinen viemäröinti. Et voi jälkikäteen tehdä "reikää lattiaan", koska betonipohjaisen tallin viemäröinti edellyttää tietyt rasvan-/ öljynerotuskaivot ja niistä poistoviemärin. Tapauksessasi se ei ole edes paras ratkaisu kosteuden .poistoon. Sokkelin yläpinnan / seinälevytyksen (Gyproc) alareunan pitäisi olla n.100mm >>50mm lattiapinnasta. Muuten sen alareuna pakostakin imee kosteutta. Gyproc-asennuksessa 5..10mm rako alareunaan ja jokin sopiva (butyyli-kitti) levyn ja sokkelipinnan tiivistämiseksi. Luvassa pitäisi olla mainittu nuo pakolliset tulo-/poistoventtiilit, joihin aiemmissa vastauksissa on jo viitattu. Onko nämä tehty / olleet käytössä? Varaston väliovi kiinni ja kunnon tuuletus talliin => Korvausilmaventtiilit talliin alas / vastaseinällä poistot ylös - ja koneellinen poisto. Poistopuhallin +kanavat maksaa n. 350,-€, Käyntiajan voit säätää timerilla (19,-) Loskat pois lokasuojiista ennen talliinajoa ja riitttävä tuuletus. Homma hoituu.
Jäsenen Juippi2010 antama (19.4.2013 klo:8:01) kommentti Tallin puolella on yksi tulo alhaalla ajo-oven vierustalla ja yksi poisto on vastakkaisella seinällä ylhäällä. Pitää hommata tuo koneellinen poisto ja asentaa varastoon omat venttiilit. Kiitos kommentista! Onko tuo muovisten jalkalistojen laittaminen järkevää ?
Jäsenen ruosu antama (19.4.2013 klo:11:09) kommentti Miksei sitä lattiaa tehdä valmiiksi, niin saadaan kaadot niinkuin pitääkin! Vaikka lattiakaivoja ei olekkaan, täytyy aina olla vähän kaatoa seinistä poispäin, onhan se jokasuhteessa helpompaa!
Jäsenen Maakari antama (17.10.2017 klo:7:55) kommentti Meikällä kulunut betonilattia akryylipinnoitteelle ja toiseksi poistoilmapuhallin seinään ylös lisäämään ilmanvaihtoa painovoimaisen tilalle. Nyt puolilämmin talli on selvästi kuivempi ja hajuton kun seinät ja katto on vielä maalattu uudenveroisiksi.
Jäsenen Jyke antama (22.10.2019 klo:12:00) kommentti Hankin talliini sähkökäyttöisen kosteudenpoistajan, noin 150€.
Vie tehoa 300w, eli sähkön jaksaa maksaa. Nyt talli mukavan kuiva.
Lisää kommentti*