Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

höyrynsulku

Eristäminen

Kysytty: 26.4.2012 klo:12:20
Milloin rakentamismääräyksiin on tullut kielto käyttää kirkasta höyrynsulkumuovia ?



Virallinen vastaus
Varsinaista kieltoa ei ole olemassa. Jos kirkas muovi ei ole rikkoutunut itsestään, rakenteessa ei mielestäni...

Nähdäksesi vastauksen kokonaan sinun on oltava >>sisäänkirjautunut<< palveluun.
Liity jäseneksi >>tästä<< Jäsenyys on maksuton, eikä velvoita sinua mihinkään.
Jäsenenä voit myös itse kysyä kysymyksen palstalla.


Arvostele vastaus kysymykseen "Eristäminen / höyrynsulku":
Jäsenen antama (26.4.2012 klo:13:14) kommentti

Siinähän se ongelma onkin.Ei määräyksissä kielletä käyttämästä kirkasta höyrynsulkumuovia, eikä määräyksissä myöskään määrätä käyttämään standardin SFS 4225 mukaista sinistä höyrynsulkumuovia. Esim. oulun rakennusvalvonta ei vaadi tuota 4225 mukaisen höyrynsulkumuovin käyttöä. Tuo standardi on tullut voimaan jo vuonna 1989, mutta se on ohje, eikä sido kuin muivikalvon valmistajia, jos aikovat valmistaa standardin mukaista höyrynsulkumuovia.

Jäsenen antama (26.4.2012 klo:13:41) kommentti

Niin, eihän sitä suoraan sanallisessa muodossa RakMk:ssa ole määrätty, tai kielletty. Mutta rivien välistä lukemalla ja ymmärtämällä, sen löytää.



Tosin se voidaan määrätä muissa(kin) rakentamiseen liittyvissä asiakirjoissa (tuo standardi, laatu, paksuus, jne.).

Silloin se on määrätty, - tai kielletty.



Itse kysymys ei "valota", miksi on kysytty.




Jäsenen antama (26.4.2012 klo:14:27) kommentti

Joo,mutta ei siellä ole suoraan sitä asiaa ilmoitettu,eikä ole kehoitettu tuon standardin mukaista muovia käyttämään. Ihmetellä täytyy noita määräyksien tekijöitä, miksi ei voi ilmoittaa suoraan esim. tätä asiaa.Voi toki määrätä muualla,mutta rakennusmääräykset eivät ota siihen mitään kantaa.

Jäsenen antama (26.4.2012 klo:16:37) kommentti

Olipa höyrynsulkuvuovi mitä tahansa, niin sen on täytettävä määräykset, joten määräyksissä se taso on selvästi sanottu.



Eihän siellä määräyksissä määrätä käyttämään muuta kuin vähintään määräykset täyttävää höyrynsulkua. Kun tekee vähintään määräysten mukaan, niin se on riittävä.

Ohjeet ovat myös velvoittavia, koska ohjeet sisältävät/täyttävät määräysten vähintään minimivaatimukset. Ohjeet ovat siis eräs ratkaisu määräysten mukaiseen suoritukseen. Ohjeet ovat ”rautalankaa” niille, jotka eivät osaa tulkita määräyksiä. Ohjeet voi ”kiertää” tekemällä toisin, mutta määräysten mukaan kuitenkin.

Siis, jos ei osaa muuten tehdä kuin ohjeitten mukaan, niin silloin niitä ohjeita on noudatettava.


Jäsenen antama (26.4.2012 klo:19:01) kommentti

"Ohjeet ovat ”rautalankaa” niille, jotka eivät osaa tulkita määräyksiä. "



Juuri näin. Jotkut ottavat ohjeet velvoittavina. Esim. tuuletusviemäreitä ullakolla ei tarvitse eristää, riittää kun määräys että "viemärit eivät pääse jäätymään" täyttyy.



Se täyttyy käyttämällä läpimitaltaan niin paksua tuuletusviemärin putkea ettei viemäri jäädy, esim. 110-millistä.



Rakennusvalvonta sitten voi olla kyllä sitä mieltä ettei tuo olekaan riittävä vaan pitäisi eristää tai käyttää vähintään 200-millistä putkea. Mutta yhtä hyvin rakennusvalvonta voi 110-millisen hyväksyäkin ilman eristeitä. Rakennusvalvonta viime kädessä ratkaisee.



"Ohjeet ovat myös velvoittavia, koska ohjeet sisältävät/täyttävät määräysten vähintään minimivaatimukset. "



Ei aina näin, esim. tuuletusviemärin jäätymättömyys voidaan toteuttaa muullakin tavoin kuin eristämällä, esim. lämpövastuksella tai paksummalla putkella.








Jäsenen antama (26.4.2012 klo:19:36) kommentti

Olisit nyt antanut nuo esimerkkisi tuohon höyrynsulkuun liittyen. Siitähän oli kyse.

Vai mikä noissa viemärien sielunelämässä miellyttää ?



Kyllä se on se rakennesuunnittelija, joka suunnittelee tuon toteutustavan - määräysten mukaan. Voi myös suunnitelmassaan määrittää muitakin tapoja tai materialeja. Rakennusvalvonta sitten joko hyväksyy tai vaatii korjaamaan ko. asian.



Kun suunnitelma on "leimattu", silloin se on määräävä, jota tulee noudattaa.



Suunnitelmia on mahdollista muuttaa, myös rakennusaikana.


Jäsenen antama (26.4.2012 klo:23:10) kommentti

Kyllähän se on juuri noin kuin tuolla edellä on sanottu.

On aivan sama miten se on ratkaistu, kunhsn se on ratkaistu vähintään määräykset täyttäviksi.



Niitä määräykset täyttäviä ratkaisuja on pilvin pimein.

Jäsenen antama (27.4.2012 klo:16:03) kommentti

Höyrysulun mitoituksessa on lähtökohtana rakenteen käyttöikä. Nykyisin OK-talot vähintään 50-vuotta. Kirkas muovi ei aina kestä 50-vuotta vaan voi kovettua ja haurastua ennen sitä ja silloin rakenne ei toimi oikein.
SFS-hyväksytty höyrysulkumuovi on vanhennustestattu ja on tietenkin huomattavasti pitkäikäisempi kuin kirkas suojamuovi.
Siinä ero. Kannattaa käyttä rakenteissa parasta mahdollista laatua, Sillä taataan rakenteen käyttöikämitoitus.
Jos joku ei nuukuuttaan halua ostaa oikeata HS-muovia ei ole mitään säästämistä vaan tyhmyyttä.

Jäsenen antama (27.4.2012 klo:21:45) kommentti

Näinhän se on että jopa universumillakin on rajansa mutta tyhmyydellä ja ylettömällä säästämisellä ei ole mitään rajaa. Tänä päivänä liian monella rakentajataholla on valitettavasti tapana ajatella ohjeista että "sehän on vaan ohje eikä määräys". En kyllä yhtään tiedä toiko tämä viesti lisäarvoa tähän keskusteluun mutta laitoinpa sen tähän kumminkin.

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:12:02) kommentti

Olen selvittänyt rakennusmuovin käyttöä höyrysulkuna omassa tapauksessani. Määräyksissä ei ole mainintaa sertifioidusta muovista, mutta Ril:lissä on. Määräyksissä on maininta että vesihöyryn läpäisy höyrysulussa pitää olla riittävä muttei muistaaksena mainintaa pitkäaikaiskestävydestä. Valmistaja sanoi että ero muoveilla tulee vuosikymmenien aikana eli jos sertifioidulle taataan 50-vuotta niin rakennusmuovi alkaa haprastumaan 10-20-vuoden päästä. Milloin muovin käyttö yleistyi rakentamisessa ja miten vastuu jos ongelmia tulee 20-vuoden päästä. Jos säästää materiaalikustannuksissa muutaman satasen niin miten sitten näillä on asennuksen laita? Minulla kun paljastui rakennusmuovin käyttö niin kuntotarkastaja sanoi että taitaa olla pisara meressä ja näinhän se meni. korjauskustannusarvio kahdesta yrityksestä noin. 100tke ja silti rakennusmuovit jää vaihtamatta.

Jäsenen antama (28.4.2012 klo:17:06) kommentti

Aina jos tekee mieli säästää, niin säästää niissä näkyvissä osissa, jotka on helppo vaihtaa..


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Höyrynsulku

Lisäkysymys höyrynsulun sijainnista.Ulkoseinissä suosietallaan että höyrynsulku sijoitetaan seinän sisälle, esim kahden eristyskerroksen väliin. Onko huono ratkaisu tai s...

Höyrynsulku villan väliin.

MoikkaOlen rakentamassa 1½ omakotitaloa. Huomasin että olin laittanut höyrynsulun eritavalla kuin talotehtaan piirustuksissa. Kyseessä on siis yläkerran sivuseinät jotka...

Kesämökki ei lämmitystä, rossipohjan höyrynsulku

rossipohjan höyrynsulku ihmetyttää: miksi muovi ?kesämökki on lämmittämätön ja rakennettu rinteeseen, jossa tuulee reilusti rossipohjan alle (korkeus 30 cm -60 cm).Eikö t...

Höyrynsulku + radonputken eristys

Miksi maanvaraisen laatan ja ullakon (=talon lämpimän tilan) välille asennetun radonputken lämpöeristeen päälle tulee vielä laittaa höyrynsulku? En löytänyt tästä teoriat...

Pesuhuoneen höyrynsulku + välipohja

Miten pesuhuoneen höyrynsulku toteutetaan kun detaljit ei vastaa nykyistä rakennetta.Pesuhuoneen ulkoseinän höyrynsulku jatkuu ylös. Päällä koolaus ja kipsilevy. Tuleeko...

Upotettujen valaisimien höyrynsulku

Hei,70-luvun talossa on useita kattoon upotettuja valaisimia. Kuinka ko valaisinten höyrynsulku pitäisi toteuttaa. Valaisin kupu menee 10 cm höyrynsulkuna toimivan muovit...

Rakenteiden U-arvot

Onko seuraavat seinärakenteet omakotitalossa rakennusteknisesti riittävätUlkoseinä:Ulkoverhous hirsipaneeli 23*170 mmTuuletustila 30 mmTuulensuojalevy 12 mmPuurunko 50x12...

Alaslasketun katon rakenne/höyrynsulku puukiukaan yläpuolella

Kyseessä 1980 valmistuneen ok-talon märkätilojen remontti. Miten toteutan oikealla tapaa saunan katon rakenteen puukiukaan yläpuolella ja mikä on oikea tapa kiinnittää al...

Kylpyhuoneen höyrynsulku siporex rivitalossa

Moi, Tarvitaanko siporex rivitalon kylpyhuoneen kattoon höyrynsulku? Ihan ylimpänä on betoni (tms.) kiviaineinen katto. Sen alla kulkee ilmastointi putket ja alaslasketun...

höyrynsulku

Tervehdys kyseessä erillinen talousrakennus jossa kantava väliseinä keskellä,toisella puolella lämmin tila ja toisella kylmä autotalli, väliseinässä ulkoseinärakenne eli...

höyrynsulku

Hirsihuvila ja katon höyrynsulku?Sisäkatto on vino ja ei ole nyt höyrynsulkua muuten kuin tervapaperi ja sekin irti hirsi seinän päädyistä, eli kun sormella kokeilee pane...

Sauna-Satu ja lauteen tukipuu

Terve,Saunaan tulee seinät 250mm:stä kevytsorabetonista. Eristys/höyrynsulku tulee 30mm Sauna-Sadulla. Miten kiinnitän lujasti lauteen tukipuun? Jos laitan levyn läpi alk...

kylpyh/saunan väliseinän höyrynsulku

Terve!Talomme on puurunkoinen elementtitalo. Kosteiden tilojen ja saunan  alueelta on elementistä höyrynsulku poistettu. Kylpyhuoneen seinät on muurattu harkosta ja sauna...

Höyrynsulku purutalossa

Purueristeisen pientalon lisälämmöneristämisestä on väännetty kättä paljon. Parocin ohjeiden mukaan villalla lisäeristettäessä tulee aina laittaa myös muovinen höyrynsulk...

Alapohjaliittymä

Minulla on rakenteilla omakotitalo, jossa 150 mm:n kantava puurunko ja koolattu sisäpuolelta vaakaan 50x50 puulla, jossa 50 mm:n villa. Höyrynsulku on asennettu pystyrung...

Höyrynsulkumuovinasennus

Asensin kuistin kattoon ensiksi höyrynsulun ja sitten ajattelin laittaa seinät. Haittaako nurkissa jos höyrynsulku menee päällekkäin 3-4 kerrosta, kun kattoon asennettu h...

höyrynsulku

rakenne on :ulkovuorilauta,tuuletusrako,tuulensuojalevy 13mm,runkovilla 150mm,ilmansulkupaperi,50x50 koolaus ja villa,höyrynsulku,gyprok.Villa on kivivillaa.Tarviiko tuo...

Höyrynsulku

Remontoidaan ns. suurkeittiötä. Tarkoituksena on purkaa ulkoseiniltä olevilta lastulevyseiniltä laatat. Tarkoitus asentaa vanhan lastulevyn päälle kipsilevy, vesieristys...

Saunan/pesuhuoneen seinän muovi.

Rakennan uutta omakotitaloa talotehtaan elementtipaketista jossa saunan ja pesuhuoneen elementeissä on höyrynsulku muovi mutta ei kyproc levyä. Tuleeko tämä hoyrynsulku m...

villoista

Moi. Voinko laittaa yläpohjaan purueristeen päälle haravoitavaa/käsinleviteltävää vuorivillapurua lisäeristeeksi 150mm, vai olisiko selluvilla parempaa? Höyrynsulku mall...

Höyrynsulku

Asumme 1976 tehdyssä 1 1/2 (alakerta -76, yläkerta-91), kerroksisessa talossa johon olen vesivahinkojen vuoksi tehnyt aikamoisia korjaustöitä. Pesuhuoneen korjauksen yht...

välitilantuuletus

Tilanne on tämä: sauna on alakerrassa ja yläpuolella makuuhuone. Saunan ja pesuhuoneen alaslaskettuun kattoon tulee höyrynsulku ja poistoilmanvaihtoputket kulkee välitila...

höyrynsulkumuovin paikka

Jos rakenteena on tuulensuojalevy 12mm , 150mm runko + 150mm villa, höyrynsulku, 50mm vaakakoolaus + 50mm villa, niin onko höyrynsulkumuovin lämpimälle puolelle jäävällä...

höyrynsulkumuovin paikka

Miten toteutetaan höyrynsulku rintamamiestalon yläkerrassa? Rakenne ulkoa sisälle päin: uretaanilevy 80 mm, 50 mm villa+ 50 mm villa, pintamateriaali. Mihin kohtaan höyry...

höyrynsulun paikka

Tietääkseni maanvaraisessa laatassa höyrynsulku tulee lattiastyroksien päälle ennen verkkoa ja lattialämmitysjohtoja. Miten on niissä kohdissa joihin tulee vesieristys, e...