Rakennusalan messut käyntiin Tampereella – Katso kuusi tärppiä Asta-tapahtumaan

Pirkanmaan suurin asumisen rakentamisen ja remontoinnin messutapahtuma Asta järjestetään ensi viikonloppuna Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Kokosimme kiinnostavat kohokohdat.

Kuva: Jyri KivimäkiKuva: Jyri Kivimäki

Asta-messuilla on mukana 149 näytteilleasettajaa. Messujen teemoina ovat rakentaminen, remontointi ja sisustaminen. Rakennusalan ammattilaisten kannalta kiinnostavinta sisältöä on luvassa perjantaina järjestettävässä Pirkanmaan Rakentajien PIRAn seminaarissa. A-hallin ohjelmalavalle keskittyvä seminaari alkaa klo 13 ja kestää kaksi tuntia.

Seminaarin tärpit

1. Uudet lupaprosessit

Pirkanmaan rakentajien (Pira ry) seminaarikokonaisuuden ohjelmalavalla avaa Tampereen kaupungin rakennusvalvontapäällikkö Leena Jaskanen, joka opastaa puheenvuorossaan rakennuslupien hakemiseen lupapiste.fi-palvelun kautta Lisäksi Jaskanen käy läpi pientalon lupaprosessin hakijan muistilistan.

2. Tampereen kaupungin hulevesilinjaukset

Tampereen kaupungin viheralueiden suunnittelupäällikkö Miriam Larinkarin puheenvuorossa käydään läpi tärkeitä asioita liittyen pientalon hulevesiin ja pihasuunnitteluun hulevesien ohjauksen näkökulmasta.

3. Pientalon onnistunut suunnittelu

Arkkitehti Maija Tolmunen (Arkkitehtitoimisto TASO) avaa pientalon suunnitteluprosessia. Hän kertoo, mitä tontinvalinnassa ja tilaohjelmassa tulee ottaa huomioon ja miten arkkitehti kokoaa toimijan suunnittelijaryhmän projektille. Lisäksi käydään läpi sitä, miten rakennuksen elinkaari ja muunneltavuus otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

4. Painovoimaisen ilmanvaihdon haasteet

Mitä tarkoittaa painovoimainen ilmanvaihto, ja miten se suunnitellaan? Asiaa selvittää LVI-suunnittelun erityisasiantuntija Urpo Koivula (AX-Suunnittelu). Hän kertoo myös, millaisiin kohteisiin painovoimainen ilmanvaihto soveltuu.

5. Pientalon rahoituksen suunnittelu

Liiketoimintajohtaja Kirsi Välimäki (OP Tampere) kertoo pientalohankinnassa ja -remonteissa tarvittavan rahoituksen suunnittelusta, lainan takuista sekä takaisinmaksuajoista. Rakennusprojektissa olennaista on myös muutokset, joita rakennusaikana voi ilmentyä – miten rahoitustarpeen muutokset voivat vaikuttaa ja huomioida rakennusaikana?

6. Pihasuunnittelu osana taloprojektia

A-hallin ohjelmalavalla kuultavassa esityksessä kerrotaan pihasuunnittelusta ja piharakentamisesta taloprojektin osana. Esitystä voi seurata perjantaina klo 11 ja lauantaina klo 13. Puhumassa ovat Pihastamo Oy:n ammattilaiset, rakennetun ympäristön suunnitteluhortonomi Kaisa Seppälä sekä maanrakennuksen asiantuntija Ville Seppälä.

Muista myös Omataloyhtiö.fi järjestämä taloyhtiöseminaari perjantaina!

Omataloyhtiö.fi:n seminaarissa pureudutaan jälleen korjausrakentamisen ratkaisuihin ja ajankohtaisiin aiheisiin. Seminaari pidetään Tampereen Messu- ja urheilukeskuksessa järjestettävien Asta-messujen yhteydessä.

Sinulla on mahdollisuus tutustua Asta-messujen osastoihin seminaarimme jälkeen. Tarjoamme kaikille seminaariimme osallistuville veloituksettoman sisäänpääsyn messuille perjantaina, kun ilmoittaudut alla olevasta linkistä. Messut ovat perjantaina avoinna klo 17 asti.

Asta-messut toteutetaan Aluehallintoviraston ja THL:n voimassa olevien linjausten, rajoitusten ja terveysturvallisuustoimien mukaisesti.

3.9.2021