Teräksen hinta pomppasi, asiakas tilaa jo tietämättä hintaa: ”Epätodellinen tilanne”

Teräs- ja metallituotteiden hinnat ovat olleet voimakkaassa nousussa korona-aikana. Samalla tarjonta on supistunut merkittävästi.

Koronapandemian takia terästehtaiden tuotantoa ajettiin alas viime vuoden keväällä ja kesällä. Samaan aikaan tuonti Eurooppaan laski. Taustalla on Kiinan talouden nopea elpyminen ja sitä seurannut hyvä kysyntä ja hintatason nousu. Myös konttipula ja teräskiintiöt ovat leikanneet tuontia.

Kysynnän kasvu on näkynyt monissa terästuotteissa pitkinä toimitusaikoina ja historiallisen kovina hintoina.

Eniten hinnat ovat nousseet kuuma- ja kylmävalssatuissa sekä kuumasinkityissä keloissa. Niiden kohdalla hinnannousu on ollut jopa lähes kolminkertainen.

– EU-alueen hinnanmuutokset puskevat suoraan läpi Suomeen. Samat murheet ja samat ilonaiheet ovat täälläkin, Teknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Markku Uitto sanoo.

”Asiakkaat ostavat millä hinnalla tahansa”

S&P Global Platts -tutkimuslaitoksen mukaan esimerkiksi kuumavalssatun kelan Pohjois-Euroopan hintataso on noussut 400 eurosta per tonni jopa yli 1100 euroon tonnilta.

– On täysin mahdoton arvioida, miten pitkään tilanne jatkuu. Jossain vaiheessa viime keväänä tilanne jo hieman tasaantui, mutta sitten nousu jatkui jälleen toukokuun loppuun asti.

Eurooppalaiset terästehtaat ovat myyneet asiakkailleen tuotteita joissain tapauksissa ilman hinnoista sopimista.

– Asiakkaat ovat antaneet avoimen valtakirjan, jolloin he ostavat käytännössä millä hinnalla tahansa. Tällainen yleensä ennustaa hintojen pysymistä korkealla tasolla.

Uitto luonnehtii vallitsevaa tilannetta ”epätodelliseksi”.

– Sitä miettii, kuinka pitkään tällainen voi jatkua. Kysyntähän ei ole oleellisesti lähtenyt ylöspäin. Tarjonta on heikentynyt, kun myytävää tavaraa ei ole. Tässä on mielestäni enemmänkin kysymys kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta. Vielä alkuvuonna yrityksissä oli sellainen käsitys, että kyseessä on tilapäisestä ilmiöstä.

Romuraudan hinta on niin ikään nousussa, samoin raaka-aineiden kuten rautamalmin hinta. Tarjontatilannetta ei helpota se, että Kauko-Idän tuonnin tuontisuojamekanismia ollaan EU-komission päätöksellä jatkamassa kolmella vuodella. Tuonti Eurooppaan on ollut vähäistä koko vuoden eikä eurooppalaisten terästehtaiden tuotanto tällä hetkellä riitä tyydyttämään kasvanutta kysyntää. Monissa tuotteissa myydään jo marras-joulukuun toimituksia.

Teknisen Kaupan Liitto arvioi, että saatavuusongelmat jarruttanevat teräspalveluyritysten myynnin kehitystä toisella ja kolmannella vuosineljänneksellä.

22.6.2021