Haasteellisemmat remontoinnin työt jätetään tulevaisuudessakin ammattilaisille

Kuluttajien keskuudessa ekologisuus nousussa, mutta hinta menee toistaiseksi vielä edelle valintaa tehdessä. Lisääntyvä rakentamisen säätely ja ammattipätevyyksiä vaativat tehtävät edellyttävät tulevaisuudessakin ammattilaisia remontoinnissa.

Kuluttaja-asiakkaiden into remontointiin näkyi loppuvuonna rauta- ja sisustusliikkeiden myynnissä. Ala kasvoi syyskuun loppuun mennessä 16,6 prosentilla. Tämä selviää Rakennus- ja sisustustarvikekaupan alalla toimivien yhteisöjen ja elinkeinonharjoittajien yhdistyksen RASI ry:n tilastoista.

Toisaalta trendinä on ollut myös remontoiminen aikaisempaa enemmän omin neuvoin. Tämä on verottanut ammattilaisten tilauskirjoja.

RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala uskoo tästä huolimatta, että ammattilaisten rooli säilyy toimialalla merkittävänä. Taustalla on muun muassa rakentamisen lisääntynyt säätely, joka edellyttää monessa remontin osa-alueessa ammattipätevyyden omaavien ammattilaisten käyttämistä. Tällaisia osa-alueita ovat esimerkiksi sähkö- ja LVI-työt.

– Monet haasteellisemmat remontoinnin työt jätetään varmasti tulevaisuudessakin ammattilaisille, Liuksiala arvioi.

Yksi merkittävimmistä trendeistä kuluvana vuonna on vastuullisten ja ympäristöystävällisten tuotteiden kasvava kysyntä. RASI ry tutki viime syksynä ammattilaisten odotuksia rauta- ja sisustuskaupan palveluissa. Tutkimuksen mukaan ammattiasiakkaat arvostavat ostopaikkoja valitessaan myyjän ammattitaitoa, oikeita tuotteita ja oikeaa hintatasoa. Yli 60 prosenttia ammattiasiakkaista kertoi, että ostopaikan valintaan vaikuttaa merkittävästi myös kaupan ja tarjottavien tuotteiden vastuullisuus.

Alalla keskitytään Liuksialan mukaan yhä enemmän tuotteiden toimitusketjujen tehostamiseen. Tämä voi tarkoittaa kuljetusten suunnittelua siten, että autot kulkevat mahdollisimman täysinä. Tätä varten osa yrityksistä on investoinut kuljetussuunnittelujärjestelmiin.

– Tuotteiden toimitusketju jää yleensä huomioimatta, vaikka siihen liittyy usein suuri hiilijalanjälki.

Ekologisuus nostaa päätään, mutta hinta menee edelle

Kaupan myyjien osaamiseen ja tuotetuntemukseen sekä vähähiilisten ja vastuullisten valintojen opastamiseen on satsattu myös RASIn osalta.

– Järjestämme jäsenyritysten myyjille kuukausittain etäkoulutuksena puolen tunnin tietoiskuja vastuullisuuden teemoista, johon vähähiilisyys myös liittyy. Kauppa ja sen henkilökunta ovat tärkeimmät asiakkaan opastajat myymäläkäynnin aikana, Liuksiala jatkaa.

RASI allekirjoitti ympäristöministeriön rakentamisen muovien Green Deal -sopimuksen joulukuun alussa. Yritykset pääsevät liittymään sopimukseen kuluvan vuoden alussa.

Kiertotaloustrendi näkyy alan yrityksissä siten, että ne varmistavat aikaisempaa enemmän omien tuotteidensa pakkausten kierrätettävyyttä.

Vaikka kuluttajia houkutellaan edelleen pääsääntöisesti hinnoilla, ekologisuudesta on nousemassa tärkeä vetovoimatekijä.

– Elinkaariajattelu ja pitkä käyttöikä eivät vielä valitettavasti ole kuluttajan päätöksenteossa tärkeimpiä ostopäätökseen valintaa ohjaavia tekijöitä. Suomalainen rautakauppa palvelee vahvasti myös ammattirakentajien ja remontointiyritysten tarpeita. Tämä osaltaan varmistaa, että kuluttajille on tarjolla markkinoiden kestävimmät ja pitkäikäisimmät vaihtoehdot, Liuksiala sanoo.

 
Päivitetty
22.1.2021