Mitä miettivät itse talonsa rakentaneet?

Mitä miettivät itse talonsa rakentaneet?

Kirjoittaja
Viesti
Hety
Hety
Forum Expert
Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)

Ryhmä: Jäsenet
Rakentaisinko talon itse vai ostaisinko valmiin?

Rakentaminen kannattaa lähes aina ja varsinkin itse rakentaminen. Rakentaminen ei ole ruudin keksimistä.
Kuitenkin pelkästään rakennuttajana/urakoitsijana oleminen työsi ohessa vaatii kenties yöunesi. Kokonaishinnassa se näyttelee kuitenkin korkeintaan 20%. Se on paljon, mutta.

Meitä ihmisiä on erilaisia ja jos taloudellinen asemasi sallii hitaan rakentamisen, siis et maksa kahta lainaa ja nautit tekemisestä, (siis virityksistä miten saan pitkän lankun kiinni yksin, ilman kiinni pitäjää) voit sen tehdä ja nauttia oman kätesi tuotoksista, tosin työmääräsi kolminkertaistuu ilman apuhenkilöä. Jos aiot käyttää siihen vaimoasi, unohda koko juttu, ellet halua menettää perhettäsi.

Jos päädyt (tällä hetkellä järkevimpään) ratkaisuun, eli valmiiseen taloon, joudut kuitenkin tekemään ratkaisuja ja itsekin töitä, ei niitä karkuun pääse sillä olet vastuun kantaja kokonaisuudesta, ja perustuksista.
Sinulle se tulee ja lisäksi tonttisi vaatii huomiota..

Silloinkaan et voi luottaa edes vastaavaan mestariin, vaan olet vapaa-ajallasi selän takana varmistamassa työn laadun. (Itse olen urakoinnissa luottanut ammattilaisiin kaksi kertaa ja kolmatta ei tule. Vannon tällä kertaa todellakin.)

En valita jos saunan ovi on vinossa, se on pientä ja saan sen itsekin korjattua, mutta jos rakenteissa tai perustustöissä on tehty virheitä (ei ehdi näkemään, eikä heti ymmärrä, tai huomaa) niitä ei yleensä enää korjata, vaan tehdään auttavia virityksiä lain vaatimukset ”lähes” täyttäviksi.
Näistä voit lukea vaikka Rakentaja.fi kysymyksistä.

Avaimet käteen perustuksia myöten (paras)?
Tarvitset (ellet itse ole) silloinkin hyvän rakennustaidon omaavan rohkean henkilön, joka puuttuu asioihin välittömästi, tai vaatii asian kirjallisesti määrättyä summaa vastaan.
Jos jälkeenpäin rakenne ei ole oikeaoppinen. Se korjataan ja hotelli maksetaan siksi ajaksi. Tosin ei ole sekään mukavaa, vaikka lomalta kuullostaa.

Olen rakennuttanut/rakentanut ison talon ja monta pienempää mökkiä ja rakennusta.

Annan itse rakentamilleni rakennuksilleni (yleensä tutuille) oikein hoidettuna ikuisen takuun. (Vaatii ajoittaiset tarkastukset).

Harrastelija rakentaja, (vai olenko ammattilainen, sainhan aina voittoa?)

Hety

Jk. Enempää ei ehdi kirjoitella, sillä pitää mennä korjaamaan tekemiäni virheitä...

J881572161
J881572161
Supreme Being
Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)

Eihän se sen ihmeellisempää kaava-alueella isohkossa kaupungissa ole ollut, kun ei tarvitse/tarvinnut turvautua kehenkään , ei sunnittelussa eikä muussakaan byrokratiassa ulkopuolisiin kuin vain lattian betonitasoitemiehiin (2 kpl), koska betonilattian tasoitus on sellainen homma, että sitä on tehtävä jatkuvasti, että se hoituu riittävällä nopeudella, jotta ei tarvitse turvautua jälkitasoituksiin. Betonia ei voi loputtomasti ”leipoa” riittävän tuloksen saavuttamiseksi.

Kaivuri tietenkin kävi myös ja betoniauto. Ei käynyt myöskään ketään harmaita.Tietenkin kunnan virkailijoita vieraili työmaalla.

Hety
Hety
Forum Expert
Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)Forum Expert (754 mainepistettä)

Tarkoitat varmaan, että tuttuja löytyi avuksi, se on hienoa. Olen muutaman pienen piharakennuksen tehnyt aivan yksinään ja kyhännyt erilaisia viritelmiä ”apupojiksi”. Työmäärä on helposti tuolla tavalla kolminkertainen.

Olet muuten oikeassa tuossa lattioiden pintavalussa, vaatii hitonmoisen kokemuksen ja moni ammattilainenkaan siihen ei pysty kunnolla.

Tein tai siis ostin (tuli elementeistä ulkokuori) 200 neliön talon 1990. Kaksikerroksisen talon yhdestä huoneesta kuului outoa narahtelua, viikkoja tai kuukausia tutkin asiaa miettien missä olen möhlinnyt, taisi painajaisiakin tullut nähtyä siitä.
...No, asia selvisi. Huone oli nuorimman tyttären ja ääni tuli suljetusta matkaradiosta, siinä oli vikaa...
J881572161
J881572161
Supreme Being
Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)Supreme Being (5,1K mainepistettä)

”Tarkoitat varmaan, että tuttuja löytyi avuksi, se on hienoa.”Käsitit varmaan väärin, sillä talkoita meillä ei pidetä eikä siis ole huolittu talkoolaisia. Ne kuuluvat harmaisiin joukkoihin. Harmaat joukot ovat myös suuri riski, jota ei kannata ottaa.

”….kyhännyt erilaisia viritelmiä ”apupojiksi”. Työmäärä on helposti tuolla tavalla kolminkertainen. ”Niinpä niin.  Ei ”apupoika” eli kylmäkalle oikeastaan lisää työtä tai oikeammin se vähentää ainakin kustannuksia huomattavasti.

Kylmäkalle on osattava tehdä tuossa tuokiossa kulloiseenkin tarpeeseen. Se etu on kylmäkallesta, että sille ei tarvitse selittää mitä sen pitää tehdä eli selityksiin ei mene aikaa ja kylmäkalle osaa heti tehdä sen mitä sen pitääkin.

Palkkaa sille ei tarvitse maksaa eikä myöskään ruokaa antaa kuten talkoolaisille, kaljasta puhumattakaan. Se ei sairastele eikä ole krapulapäiviä, vaan odottaa rauhallisena milloin missäkin lähistöllä milloin tarvitaan sen apua uudestaan.
Onhan selvää, että on eduksi olla näkemystä ja kokemusta sekä myös kunnon työkalut, sillä esim. kirvestä ei tarvita, mutta puukko kylläkin, jotta saa kynänsä teroitettua tai oikeammin teroituskone, kun timpurin kyniä ei enää kannata käyttää. Puukonkin sijasta kannattaa käyttää vain mattoveistä.

Muuten näkemyksen saa eri koulujen penkeiltä ja kokemuksen tekemällä.
Hety
Hety
Forum Expert

Taidat kuulua niihin yhä väheneviin 20 prosenttiin, jotka tosiaan nauttivat rakentamisesta ja rakentavat itse talonsa aina muuttaessaankin, en voi kuin nostaa hattua.

Lähes puolet itse rakentaneista nimittäin sanoo aivankuin minäkin, ei koskaan enää (itse) koko taloa. Useilla myös syntyy avioero rakentamisen jälkeen.
En voinut olla kuulematta kerran ohi kävellessä rakentavaa ukkoa, joka raivosi vaimolleen, jotenkin nauratti.

Sain juuri 31 neliön kevythirsitönön pystyyn ja kyllä turhaa aikaa meni kylmäkallen opastamisessa, se kun ei keksi mitään itse.
Taisi olla tuokin minulle liian suuri projekti, pitänee siirtyä ehkä koirankoppeihin...voimat vähenee.

Ei kuitenkaan aivan vielä, saunan teko erämaan suolle odottaa.

Ääliö
Ääliö
I'm hooked
I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)

Olen rakentanut itselle ja vieraalle, töiden ohella sekä omalla vapaalla. Olen myös verottajan pakottamana ostaunut valmiiksi tehtyjä mutta mieluust rakentaisin itselle edelleenkin... verottajan vuoksi en voi sitä sitten enää myydä koska ammattilaisena minun katsottaisiin olevan yrittäjä. Tämän jälkeen pitäisi saada omalle työlle 50 e/h jotta rakentamisessa olisi mitään mieltä.

Hety
Hety
Forum Expert

Yksi yrittäjä rakentaa edelleen Turun ympäristökuntiin ok-taloja aina vähintään kaksi kerrallaan vuokratonteille. Hän onnistuu tekemään sen ilmeisen kannattavasti ja noiden talojen hinnatkin ovat varsin kilpailukykyisiä. Miten hän pystyykin, kun moni itserakentaja täälläpäin joutuu myymään muutamien vuosien kuluttua talonsa helposti alle rakennuskustannusten. Kyllä kunnioittaa täytyy tuota osaajaa. Itse en nykysäädösten mukaista seinärakennetta lähtisi pitkästä tavarasta ainakaan tekemään, sillä kostumisen vaara on melkoinen. Luottaisin hirteen, Wienerbergiin tai muuhun kivitaloon.

Remontoimalla terveen kohteen (vaikeaa löytää), samalla asumalla ja sitten myymällä, voisi täälläkin kenties elää. Se on vieläkin ajatuksissa, vaikka nuoruuden vauhti on hiipunut. Lisäksi vaimo ei suostu lähtemään tämän hetkisestä kohteesta ihan helpolla. Siis, se tietää lisää ”koirankoppeja” pihamaalle ja mökille, isoja ei saa rakentaa ilman lupia ja valtaisia yhä kasvavia kiinteistöveroja.
J881572161
J881572161
Supreme Being

”Itse en nykysäädösten mukaista seinärakennetta lähtisi pitkästä tavarasta ainakaan tekemään, sillä kostumisen vaara on melkoinen.

Lopputulos kuiva, kun sen osaa ja hallitsee ja valitsee oikeat aineet.

”Luottaisin hirteen, Wienerbergiin tai muuhun kivitaloon. ”Sopivasti  ryhmitetty, sillä puun eristyskyky on lähempänä noita kahta kuin nykyeristettä.

”... moni itserakentaja täälläpäin joutuu myymään muutamien vuosien kuluttua talonsa helposti alle rakennuskustannusten.

Kalliksihan tulee se itserakentaminenkin, kun ei hommia hallitse, vaan luulee osaavansa,mutta se ei riitä.

Muokattu
5 kuukautta sitten by J881572161
Hety
Hety
Forum Expert

Moni itserakentaja ei omille työtunneille hintaa laitakaan, jos laittaa, pitää olla myös tehokas, niinkuin annoit ymmärtää. Olen käyttänyt kotitalousvähennystä kun se on ollut mahdollista ja useimmiten törmännyt siihen, että itse pikkufirman töihin osallistuva omistaja on hyvä, mutta työn tekevätkin hänen amatööri/hanslankari työtekijänsä ja sutta syntyy. Annoin laatoittaa talomme ja lopulta korvaukseksi eivät laskuttaneet työstä lainkaan (Bauhaus 4000€). En ole kovin vaativa, mutta työnjäljen näkee kukatahansa välittömästi, toisaalta elämistä se ei haittaa ja otin sen rahana, sillä hotelliin asumaan emme halunneet korjauksen ajaksi.

Ammattilainen tekee jälkeä joka kelpaa, ei sen parempaa kustannusten vuoksi. Vaasassa se ei riittänyt eräälle, vaan uudehkon talon kaikki listat uusittiin. Pohjanmaan seuduilla on tunnetusti parhaimpaa puusepäntaitoa (Baltic Yacht, Swan). Homma tehtiin tuntityönä, kustannuksilla ei ollut kovin väliä. Poikani näytti siitä kuvia ja olen edelleen ihmeissäni. Yhtään saumaa, eikä llioin naulanreikää, näyttävät täydellisiltä taulunkehyksiltä. Poikani ei myöskään kehdannut kutsua noita taloonsa varsinaissuomeen, hänen laittamansa listat olisivat saaneet aikaiseksi kenties kulttuurishokin.
Ääliö
Ääliö
I'm hooked
I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)I'm hooked (423 mainepistettä)

Hetylle: (ja miksei muillekin)
"Yksi yrittäjä rakentaa edelleen Turun ympäristökuntiin ok-taloja aina vähintään kaksi kerrallaan vuokratonteille. Hän onnistuu tekemään sen ilmeisen kannattavasti ja noiden talojen hinnatkin ovat varsin kilpailukykyisiä."

Hyvät verkostot että saa edullisesti materiaalit ja vuokratontti saattaa selittää paljon. Talon myyntitilanteessa kun omistus vs. vuokratontilla ei ole juurikaan hinnaneroa. Pitäis itse vaan lähteä reissuhommiin, kun täällä päin ei vuokratontteja ole. Ja toisaalta, kuka minkäkin verran haluaa korvausta vapaa-ajastaan... Itse ainakin lähden siitä että jos verottaja pakottaa yrittäjäksi niin silloin sen yrityksen pitäisi olla tuottava myös. Harrastukset erikseen  ja tällä hetkellä ei talonrakennusharrastukseen ole varaa, varsinkin kun on siinä ja siinä saako edes omiaan maakunnassa myydessä pois.

" Itse en nykysäädösten mukaista seinärakennetta lähtisi pitkästä tavarasta ainakaan tekemään, sillä kostumisen vaara on melkoinen."
Tekeehän talopakettitehtaatkin ja tiedän että jokainen asioista selvää ottava onnistuu siinä pitkästäkin tehden. Itseasiassa paremminkin (vähemmän liitoksia). Tiili ja hirsi on hyvä, tahtoovat vain olla 20 pinnaa kalliimpia runkona ja rak.valvonnat antaa sit lisävelvoitteita LTO:n yms tiimoilta.

Tuossa joku kirjoitti listoituksen ja laatoituksen laadusta...Pitää muistaa että jos haluaa tavallisesta poikkeavaa laatua se pitää myös tarjousvaiheessa sille tekijälle selvittää. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun on näistä vääntänyt sekä ostajana että tekijänä. Tahtoo vain olla niin että molemmilla on siitä laadusta omat käsitykset ja jos niitä ei selvitetä ens alkuun niin vääntöä riittää. Siinä on hinnassa noi 50 % ero vedetäänkö listat ryssänjiiriin vai tehdäänkö taulukehyslaatuun. Ja jos tekijänä annat hinnat  "taulunkehyslaadun" mukaan niin saat kortistossa ihmetellä kun ei tarjoukset jää kiinni.

GO
GO

Samankaltaiset aiheet

Lukee tätä viestiketjua

Kirjaudu
Existing Account
Email Address:

Salasana:

Valitse foorumi....

Rakentaja.fi Keskustelut

Hae