Vaimo kyselee: Onko realistisesti parempi (ja edullisempi) vaihtoehto rakentaa talo pitkästä...

Vaimo kyselee: Onko realistisesti parempi (ja edullisempi) vaihtoehto...

Kirjoittaja
Viesti
Rukiinen..
Rukiinen..
Forum Expert
Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)

Ryhmä: Jäsenet

Mieheni on rakennusalan ammattilainen, mutta uuvuttaa itsensä jo palkkatyössään. Pitempään on mietitty talon rakentamista, mutta suunnitelmat ovat ristiriitaiset eivätkä ole edenneet toteuttamisasteelle. Tietysti ammattilaisella pistää vastaan, kun alkaa harkita paketin ostoa; "halvemmaksi tulisi kokonaan itse tehtynä". Meillä alkaa olla jo ikää, ikä yhdistetään vakavaraisuuteen, mutta meillä silti säästö tärkeä tekijä päätöksessä. Tärkeintä on saada kuitenkin talohanke toteutettua. Minä olen sitä mieltä, että niin paljon ei säästetä, että koko talon tekemisestä ei tulekaan mitään. Aika kuluu. Mieheni kyvyt epäilemättä riittävät hyvän talon tekemiseen, mutta se kiikastaa voimavaroista ja jaksamisesta, viitsimisestäkin. Onko pitkästä tavarasta tehty talo liian vaativa projekti? Onko säästö merkittävä, jos vertaa pakettitaloon: Jukka-talo, Kastelli tai muu luotettava laatumerkki, joilla valikoimissaan myös ns. Economy -malleja?

Itse jos tekee kaiken, niin tarvitaan piirustukset ym. ym. ja eikö taloprojektin aloittaminen viivästy merkittävästi, jos lähdetään itse tekemään? Piirustukset voi kai teettää samaan tyyliin kuin talopkt:ssa jollain insinöörillä, joka sitten mahdollisesti valvoo rakennusprojektia kaupungin suuntaan?

Tontti on jo kaupantekoa vaille katsottuna. Hanketta on lykätty siinä määrin, että itse haluaisin että ostamme paketin ja alamme tekemään heti. Rak. lupa nyt, ja perustuksien tekoon ja paketti tontille syksyllä. Itse jos teemme, niin menee taas ensi vuodelle tai seuraavalle...

Kun saisi teiltä hyviä perusteluja, puolesta ja vastaan. Realismia.

Kiitos etukäteen.
Rukiinen..
Rukiinen..
Forum Expert
Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)Forum Expert (794 mainepistettä)

PS Realismia minun mielestäni on muun muassa se, että kymppitonnin tai mielestäni jopa kahden säästö ei ole enää säästöä, jos se viivyttää talon rakentamista ja hankeen toteuttamista. Mitä mieltä ovat lukijat?
K44351221027
K44351221027
Supreme Being
Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)Supreme Being (8,8K mainepistettä)

Kyllä se "paini" on siellä keskenänne käytävä. Kumpi sen "niskalenkin" saa on toinen juttu, jossa mikään tuomarin väliintulo ei auta. Ei ainakaan täältä. Järki ja tunne ovat aivan eri asioita ja varsinkin ne ovat yleensä eri "päissä".
Pm
Pm
Supreme Being
Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)Supreme Being (648,0K mainepistettä)

Ryhmä: Valvojat
Mä luulen, että teidän tapauksessa talopaketin pystyyn saattaminen on ihan riittävä ponnistus.
rakrak
rakrak
Supreme Being
Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)Supreme Being (259,0K mainepistettä)

Talopaketti ilman pystytystä voisi olla fiksuin ratkaisu. Pystytyksen miehesi hoitanee jonkun työkaverin kanssa helposti. Omalle työlle ja ajalle pitää laskea jokin hinta. On myös eriasia tilata kerralla yhdellä tilauksella ja kilpailutuksella yleensä kaikki tarvittava puutavara,villat,kattotuolit,katemateriaali, ovet,ikkunat ikkunapellit jne jne.
Säästyy rakentamiseen sekin aika minkä juoksisit rautakaupassa.

Pitkästä rakentaminen ei ole nykypäivänä rahallisesti kovinkaan kannattavaa. Teollisuus ja automatisointi tekee helposti monesta hommasta kannattamatonta. Kuten vaikka villoitus, yksikään timpuri ei saa villoja yhtä nätisti ja nopeasti paikalleen mitä täysautomoitu elementtikone. Kaikki pysyy myös kuivana, koska elementit tehdään sisätiloissa. Elementtien laatu muutenkin on yleisesti varsin hyvää miltei kaikilla talotehtailla, pystytys sensijaan yleensä hutkitaan asentajien toimesta vähän sinnepäin.
GO
GO

Samankaltaiset aiheet

Lukee tätä viestiketjua

Kirjaudu
Existing Account
Email Address:

Salasana:

Valitse foorumi....

Rakentaja.fi Keskustelut

Hae