Tukholman sisustusmessut
lupasivat väriä elämään

Tukholmassa 8.-12.2.2011 järjestetyillä sisustusmessuilla oli havaittavissa pieni, pirteä askel värikkäämpään suuntaan. Erityisesti värikkyys näkyi tekstiilialan yritysten messuosastoilla.

Kankaat hehkuivat juhlallisia erisävyisiä punaisia ja kauniita sinisen sävyjä turkoosista pehmeään vaaleansiniseen. Mukana on edelleenkin sävykkäitä harmaita ja hiekan sävyjä, jotka helpottavat kokonaisuuden rakentamista. Myös astiastot mukailevat verhojen ja liinojen sävyjä, joten kattauksista saadaan värejä sekoittamalla runsaita ja näyttäviä. Ruotsalaista tekstiiliteollisuutta edusti erittäin kauniisti sommiteltu Linum-osasto, jonka väri-ilottelu pysäytti kiireisimmänkin kulkijan. Suomalainen design tuli esiin Marimekon näyttävässä kangasinstallaatiossa. Samat printit toistuivat mukeissa ja tarjottimissa.

Kauniisti sommiteltu Linum-osastoKauniisti sommiteltu Linum-osasto
Suomalainen design tuli esiin Marimekon kangasinstallaatiossa.Suomalainen design tuli esiin Marimekon kangasinstallaatiossa.

Kodikkuus on muodikasta

Kodikkuutta haetaan vuoden 2011 aikana kierrättämällä vanhoja esineitä uusien huonekalujen ja tekstiilien joukkoon. Myös kekseliäät ideat ovat arvossaan ja pienillä konsteilla lisätään kodin käytännöllisyyttä ja arjen estetiikkaa. Ruotsalaisen Almedahlsin osastolla oli muoviset saavit käännetty nurin jakkaroiksi ja niiden päälle ommellut pyöreät pehmusteet tekivät tuoleista mukavat istua. Tärkeintä tässäkin ideassa oli hyvä fiilis ja rento meininki.

Muoviset saavit on käännetty nurin jakkaroiksi ja niihin on ommeltu pyöreät pehmusteet.Muoviset saavit on käännetty nurin jakkaroiksi ja niihin on ommeltu pyöreät pehmusteet.

Ekologisuus ja harkitseva kuluttaminen

Vuoden 2011 näkyvin ajan ilmiö on ympäristön tiedostaminen; lähiruokaa, energiansäästöä, harkitsevaa kuluttamista ja luonnon materiaaleja. Puu lisääntyy materiaalina, niin kodin sisustuksessa, huonekaluissa ja keittiövälineissä. Biologisesti hajoavat materiaalit eivät kasvata muovista Tyynenmeren jätepyörrettä, jonka mittakaavaa on vaikea edes hahmottaa tajuntaansa. Koska kuluttajat tutkivat esineiden käyttöikää ja toimivuutta, saavat muotoilijat ja valmistajat entistä suuremman haasteen luottaa tuotteiden menestymiseen halpatuontitavaroiden keskellä.

Teksti ja kuvat: Virpi Illman, sisustussuunnittelija SI
 
Julkaistu
21.2.2011