Vihreää valoa sähköautoille

Ensto esitteli sähköautojen latauspisteen

Porvoolainen Ensto on sähköautovallankumouksen eturivissä niin Suomessa kuin ulkomaillakin, sillä yhtiö on ollut ensimmäisten joukossa kehittämässä sähköautojen latauspisteitä. Kaikki sähköautoiluun liittyvä on juuri nyt erityisen mielenkiinnon kohteena Enstossa. Niinpä yritykselle tilattiin oma sähköauto - myös latauspisteen päivittäisen käytön testaamiseksi. Auto luovutettiin tilaajalle 4.12.2009.

Työ- ja elinkeinoministeriön Sähköautot Suomessa -työryhmä on asettanut sähköautoilun tavoitteet korkealle: Suomen autokannasta tulisi vuonna 2020 olla 25 % sähköautoja ja niistä 40 % toimisi ainoastaan sähköllä. Latauspisteitä tarvitaan luonnollisesti moninkertainen määrä.

- Kasvuennusteita on näin uudella alalla todella vaikea laatia, mutta kasvu voi olla nopeakin, kertoo Enston liiketoimintajohtaja Hannu Keinänen. - Siksi myös Enston omalle latauspisteelle on uskallettu ennustaa kysyntää ulkomaita myöten.

Enston liiketoiminta-aluejohtaja Hannu Keinänen laittaa upouuden sähköauton lataukseen.Enston liiketoiminta-aluejohtaja Hannu Keinänen laittaa upouuden sähköauton lataukseen.
Työ- ja elinkeinoministeriön ministeri Mauri Pekkariselle luovutetun mietinnön tavoitteiden mukaan vuonna 2020 sähköautojen valmistuksen tulisi olla merkittävä vientiteollisuuden haara, joka työllistää tuhansia ja viennin arvo olisi jopa 2 miljardia euroa. - Enston on tarkoitus viedä tuotetta kasvaville kansainvälisille sähkömarkkinoille. Kaupunkikuvaan istuvaksi muotoiltu, helppokäyttöinen ja sekä toiminnoiltaan että ulkoasultaan helposti muunneltava latauspiste löytää varmasti ostajansa, uskoo Keinänen.

Vihreää voimaa

European Batteriesin täyssähköautoksi muuntaman Passat Variantin toimintasäde on noin 100 kilometriä. Sähkökustannus sadalle kilometrille on vain parin euron luokkaa. Kuulostaa edulliselta, mutta entä akun kestävyys?

- Akku kestää normaalikäytössä jopa 3000 latauskertaa, mikä vastaa 200-300.000 ajokilometriä. Mutta tämäkin luku tulee kasvamaan hyvin nopeasti, lupaa myynti- ja markkinointijohtaja Martti Alatalo European Batteriesilta.

Hiljaisuudesta kannattaa pitää meteliä

Sähköautoilu ei juuri poikkea entisistä tavoista ja ajoista. Selvimmät erot ovat sähköauton huomattavan hiljainen käyntiääni sekä autoilijan suhde tankkaamiseen: Kun polttomoottoriauton tankkia lähdettiin varta vasten täyttämään huoltoasemalle, sähköauton latauspisteitä käytetään siellä missä kulloinkin pysäköidään. - Useimmille riittää koko päivän kulutukseen jo 3-4 tunnin lataus yön tai työpäivän aikana yksivaihevarauksella. Täyden latauksen akku saa kolmivaiheisella 3 x 16A -virralla neljässä tunnissa, kertoo Hannu Keinänen.

Lisää Enston energiatehokkaista ratkaisuista
 
Päivitetty
7.12.2009