Hinta ei ole esteenä runsaalle kasvisten kulutukselle

Kasvisten osuus ateriasta puolet ja hinnasta neljännes

Kasvisten osuus lounaan tai päivällisen hinnasta laskettiin lautasmallin mukaisesta esimerkkiateriasta, joka koostui broilerifileestä kastikkeessa, parista perunasta, kahdesta kourallisesta kasviksia ja salaattikastikkeesta sekä lasillisesta maitoa ja leivästä levitteen kera. Aterian hinnaksi tuli noin 1,60 euroa, josta kasvisten osuus oli kevään 2008 keskihintojen mukaan noin 0,40 € ja perunan 0,10 €. Kasvisten osuus oli malliaterian hinnasta runsas neljännes ja täytti lautasesta kuitenkin puolet.
Kasvisten syönnin lisäämistä puoltaa edullisuuden lisäksi myös se, että niistä saa luonnollisella tavalla ja sopivassa suhteessa elimistölle välttämättömiä vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja, jotka ylläpitävät ja edistävät terveyttä. Kasvikset myös helpottavat painonhallintaa. Lisäksi kasvikset antavat ruokaan värejä, keveyttä ja monipuolisuutta.
Puoli kiloa päivässä.Puoli kiloa päivässä.

Puoli kiloa kasviksia 1,50 €:lla

Kasvisten suositeltavan puolen kilon päivittäisen määrän saa helpoiten nauttimalla kasviksia eli vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä päivän jokaisella aterialla aamupalasta iltapalaan. Puolen kilon kasvismäärän voi ajatella kuutena kourallisena.

Päivittäinen kuusi kourallista kasviksia maksoi tämän kevään keskihinnoilla yhteensä vain noin 1,50 €. Esimerkkikouralliset laskettiin seuraavasti:

  • ensimmäinen kourallinen marjoina puuron, viilin tai jogurtin joukossa aamupalalla
  • toinen ja kolmas kourallinen salaattina ja lämpimänä lisäkkeenä lounaalla
  • neljäs kourallinen hedelmänä välipalalla
  • viides kourallinen erivärisiä kasviksia vaihdellen esim. vokki-, laatikko- tai pataruoassa, keitossa tai kastikkeessa
  • kuudes kourallinen tomaatti-, kurkku- ja paprikaviipaleina ja salaatinlehtinä iltapalaleivällä tai yhtenä porkkanana

Vinkkejä ruokalaskun pienentämiseen kasviksilla

  • kaikkina vuodenaikoina edullisia kasviksia ovat: porkkana, keräkaali, lanttu, sipuli, kiinankaali
  • syyssadon aikaan edullisia kasviksia ovat: kesäkurpitsa, kukkakaali, parsakaali, rapea keräsalaatti
  • keskikesällä halvimmillaan ovat: tomaatti, kurkku, paprika, marjat
  • seuraa hintoja ja hyödynnä tarjoukset
  • valmista kerralla enemmän ruokaa ja pakasta
  • säilytä kasvikset oikein ja käytä mahdollisimman nopeasti hävikin vähentämiseksi
  • käytä ne, mitä ostat
  • hae kasvispainotteisia ruokaohjeita osoitteesta www.kotimaisetkasvikset.fi kohdasta keittokirja.
Hedelmien, kasvisten ja marjojen kirjo on laaja.Hedelmien, kasvisten ja marjojen kirjo on laaja.

Taustatiedoksi

Lautasmalli:

  • 1/2 lautasesta kasviksia
  • 1/4 lautasesta perunaa, riisiä tai pastaa vaihdellen
  • 1/4 lautasesta kala-, liha- tai munaruokaa (voidaan tarvittaessa korvata palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä sisältävällä kasvisruoalla)
  • lisäksi lasillinen maitoa, leipä levitteen kera ja salaatinkastiketta

Marjat ja hedelmät jälkiruokana täydentävät aterian. Jälkiruoka voidaan jättää syötäväksi myös välipalalla.

Lautasmallin lähde: Suomalaiset ravitsemussuositukset - ravinto ja liikunta tasapainoon, Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2005
Lisätietoja: Riikka Seppälä, Kotimaiset Kasvikset ry
Kuvat: Teppo Johansson/Kotimaiset Kasvikset ry
 
Julkaistu
7.10.2008