• Etusivu
  • Energia

Vältä vaarat sähköauton latausaseman kanssa

Sari NieminenKaupallinen yhteistyö ABB Oy
Päivitetty 18.12.2023
20234_81376.jpg

Naapuri näyttää ostaneen sähköauton. Toivottavasti hoitavat sen lataamisen turvallisesi, vaaroista välillä varoitellaan. Onneksi nykyään on tarjolla runsaasti sekä tietoa että laitteita sähköautojen turvalliseen lataamiseen kotioloissa.

Uuden omakotitalon rakentaja voi ottaa latausasian helposti huomioon jo rakennusvaiheessa. Kannattaa keskustella sähkösuunnittelijan kanssa jo varhaisessa vaiheessa latausaseman rakentamisesta, sillä sähköautoa ei kannata ladata tavallisesta auton lämmityspistokkeesta. Mahdollista se toki on, ja onnistuu hätätilanteissa, mutta suositeltavaa se ei ole.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Ne eivät kestä jatkuvaa läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta.

– Täyssähköautoissa on käytössä kaksi latausstandardia. Ensimmäinen on CCS pikalatausstandardi, joka perustuu tasavirtaan. Sen kaverina on vaihtovirtaan perustuva TYPE 2 eli niin sanottu AC-lataus. Pikalataus on tarkoitettu nimensä mukaan lyhyeen lataukseen. AC-lataus on se pääasiallinen lataus täyssähköautoille, selvittää ABB:n sähköautojen lataustuotteiden tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp.

Kriittiset kohdan sähköautoa ladattaessa

Normaali tapa käyttää AC-latausta on omakotitalon seinään asennettu sähköautolatausasema, esimerkiksi ABB:n Terra AC -latausasema, johon ajoneuvo kytketään. Siinä pitää olla sisään rakennettu DC-vuotovirta. Lisäksi tarvitaan vikavirtasuojakytkin sähkön syöttöön.

Sähkön riittävyys on olennainen osa turvallista sähköauton latausta. Tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp kertoo, että kriittisiä kohtia ovatkin sähkönsyötön ja pääsulakkeen riittävyys.

Sähkönsyötön riittävyys pitää varmistaa sekä uudisrakennuksessa että vanhassa omakotitalossa. Uudemmissa rakennuksissa on yleensä valmiiksi ulkopistokkeissa vikavirtasuojakytkin. Vanhoissa rakennuksissa sitä ei välttämättä ole.

Kotitalouden sähkökeskukset on tavallisesti mitoitettu riittämään valoille, kotitalouskoneille ja viihde-elektroniikalle. Teho ei välttämättä riitä sähköautojen lataamiseen. Pääsulakkeen riittävyys on asia, mikä kannattaa tarkistaa.

ABB:n tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp.
ABB:n tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp.

Latausaseman jälkiasennuksen edellytykset

Sähköautojen latausasemia on helppo asentaa myös jälkikäteen, kunhan edellytykset täyttyvät. Sähköremontin tarve selviää parhaiten, kun asiantunteva asentaja tutkii tilanteen.

Latausasemaa valitessa kannattaa kiinnittää huomio liitäntävaihtoehtoihin, toiminnallisuuksiin sekä muotoiluun. ABB:n Terra AC -latausasema, joka sopii hyvin omakotitaloihin, voidaan asentaa suoraan seinään. Lisäksi Terra AC:n monipuoliset toiminnot takaavat käytettävyyden erilaisissa latauskohteissa.

Sähköauton lataus onnistuu säällä kuin säällä, kun varmistaa, että laite on sekä pöly- että vesitiivis. Autokatosta ei välttämättä tarvitse rakentaa, vaan latausaseman voi asentaa myös tolppaan pihalle.

–Sähköauton latausasema on turvallinen myös autokatokseen tai talliin asennettuna. Sen sijaan hätälataus tavallisesta pistorasiasta voi aiheuttaa jatkuvasti käytettynä tulipalovaaran, kertoo Kapp.

Rakentaja! Voit varautua tulevaan sähköauton lataustarpeeseen ajoissa. Katso videolta, miten järjestelmä toimii >>

20234_81429.jpg

Huomioi kuormanhallinta

Sähköremontin tarvetta saattaa vähentää, kun otetaan käyttöön latausaseman suomat mahdollisuudet kuormanhallintaan. Esimerkiksi ABB:n Terra AC -latausasema tarjoaa mahdollisuuden sekä staattiseen eli kiinteään että dynaamiseen eli vaihtuvaan kuormanhallintaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sähköautoa ei ladata ollenkaan tai ladataan pienemmällä teholla esimerkiksi silloin, kun sähkösaunan kiuas lämpiää.

– Silloin kun kiinteistössä sähkön kulutus on suurta, niin sähköautolatausasemalle annettava virta on pienempi kuin normaalisti. Auto latautuu vain vähän hitaammin, Henri Kapp havainnollistaa.

Hän painottaa erityisesti, että laitteen asentajan valinnassa kannattaa olla erityisen tarkkana. Asentajan asiantuntemus on kullanarvoinen, kun tutkitaan vaikka vanhan omakotitalon sähkönsyöttöä ja pääsulakkeiden riittävyyttä.

Sopisiko Terra AC -latausasema sinun pihallesi?

VINKKI!

Dynaamisen kuormanhallinnan yhteydessä on hyvä varmistaa, että itse ajoneuvo mahdollistaa latauksen uudelleen käynnistämisen, mikäli latausteho laskee alle ns. latauksen herätevirran. Tämä vaihtelee ajoneuvomerkeittäin 5 A ja 6 A välillä.

Info

Info

Turvallinen latausasema omakotitaloosi

Terra AC -latausasema on kustannustehokas ja turvallinen latausasema kaikkiin koteihin. Ladattavalla Chargersync-mobiilisovelluksella latausaseman hallinta käy helposti ja käyttäjä voi tarkistaa lataustilan vaivattomasti.

Terra AC tarjoaa lisäksi lukuisia liitäntävaihtoehtoja, kuten WiFi, Bluetooth ja Ethernet, jotka mahdollistavat helpon ohjauksen ja integroinnin jo olemassa olevaan infrastruktuuriin. Lisäksi latausasemassa on integroituna energiamittari, jota voidaan hyödyntää esim. raportointiin sekä kuormanhallintaan silloin, kun sähkökeskuksen lataukseen vapaana käytössä oleva kapasiteetti on rajallinen.

Terra AC -latausasema on nopea, helppo asentaa ja ottaa käyttöön. Lisäksi Terra AC on riippumattomien tahojen arvioima ja testaama – kaikkein tiukimpien standardien mukaisesti.

ABB Oy
Energia
lataus
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
keittiön saarekkeen yläpuolella on kolme kattolamppua
Keittiössä tarvitaan valoa!
Riittävä yleisvalaistus on tärkeää keittiön turvallisuuden ja mukavuuden kannalta. Keittiössä oleskellaan myös usein pitkiä aikoja ja valot ovat paljon päällä, siksi sinne kannattaa valita vähän energiaa kuluttavat, pitkäikäisillä loisteputkilla varustetut valaisimet.Enston valaistusratkaisut muodostavat keittiöön toimivan kokonaisuuden, jonka avulla on helppo lisätä työmukavuutta, energiatehokkuutta ja viihtyisyyttä. Valaisinmallistomme sopii moneen tarpeeseen ja erilaisiin tiloihin.
20207_65862.jpg
Pistorasiat ja kytkimet kosteisiin tiloihin
Pesuhuoneeseen ja kosteisiin tiloihin suunnitellut pistorasiat eroavat tavallisista pistorasioista niiden suunnittelussa, jotta ne täyttävät kosteuden ja turvallisuuden vaatimukset. Yleisimpiä piirteitä näissä pistorasioissa ovat roiskeveden ja kosteuden kestävyys, erityiset tiivisteet sekä asianmukainen suojaus sähköiskuilta.Pistorasioiden suojaaminen vikavirtasuojakytkimellä on ollut pakollista kylpyhuoneissa vuoden 1997 jälkeen. Kytkin kykenee katkaisemaan virran vikatilanteissa, tarjoten suojan huomattavasti sulaketta pienemmällä virralla ja estäen välittömän hengenvaaran syntymisen. Vuoden 2007 lopulla käyttöönotetut vaatimukset laajensivat tätä suojamekanismia koskemaan paitsi pistorasioita myös kaikkia muita sähköasennuksia uusissa kylpyhuonetiloissa.Tukesin ohjeiden mukaan sähkölaitteiden sijoittamista suihkun tai ammeen välittömään läheisyyteen on rajoitettu aluemäärittelyjen 0, 1 ja 2 avulla. Alueet on otettava huomioon, kun asennetaan uusia sähkölaitteita tai siirretään suihkun tai ammeen paikkaa. Alueiden yleispiirteet ja aluemäärittelyiden yleisimmät vaatimukset löydät Tukesin sivulta.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
taloyhtiön pihalla sähköauton lataustolppia ja auto parkkipaikalla
Taloyhtiön sähköautojen latausjärjestelmän hyvä tarvekartoitus ja suunnittelu helpottavat päätösprosessia sekä projektin toteutusta
Taloyhtiön päättäjät kohtaavat tärkeän päätöksen sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta asukkailleen, sillä sähköautojen lataus on nykyään tärkeä osa taloyhtiön infrastruktuuria. JTK-Sähkö tarjoaa vinkkejä, miten taloyhtiön tulisi lähestyä tätä haastavaa ongelmaa, jotta lopputulos olisi niin asukkaille kuin taloyhtiöllekin mahdollisimman optimaalinen.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton