Lataa sähköautosi suomalaisella latauslaitteella helposti kotona ja mökillä
Huomioi nämä asiat latauslaitetta hankkiessa

Suomalaisten kiinnostus sähköautoiluun on kasvanut parin viime vuoden aikana valtavasti, osittain omasta tahdosta, mutta osittain myös valtion rohkaisemana. Useat valtiot ovat asettaneet myös kovia tavoitteita ilmastopoliittisista syistä korvata bensiini- ja dieselkäyttöiset ajoneuvot sähköajoneuvoilla. Latauspisteitä onkin alettu rakentaa ympäri Suomen muun muassa kauppojen yhteyteen, jotta sähköautojen lataus olisi mahdollisimman vaivatonta kaikille. Useat taloyhtiötkin ovat jo ottaneet mukaan viisivuotissuunnitelmiinsa latauspisteiden hankinnan. Pientaloasujille koti tulee jatkossakin olemaan tärkein latauspaikka, koska autot yleensä siellä seisovat pisimpään paikoillaan. Latauslaitteen virallinen nimitys on latausasema.

Innohome Charlie on kotimainen latauslaite. Latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa.Innohome Charlie on kotimainen latauslaite. Latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Yleinen harhaluulo on, että sähköautoa tulisi ladata joka ajon jälkeen, mutta usein autoa ei tarvitse ladata edes joka yö, vaan parikin kertaa viikossa riittää useimman ajoihin. Yleensä latausaika on pitkä, joten lataukseen ei tarvita täysiä tehoja, vaan pienempikin riittää. Yö on hyvä latausaika, koska silloin auto on pitkään paikallaan ja talon muu sähkön käyttö on vähäistä. Tarpeeksi tehokkaalla latausasemalla ei tarvitse ladata edes koko yötä. Usein 5-6 tuntiakin latausaikaa riittää. Sähköautoilu on mukavaa, kun hybridi- tai sähköauton saa ladattua helposti kotona ja mökillä.

Voiko tavallista suko-pistorasiaa käyttää sähköauton lataamiseen?

Tavallista ulkopistorasiaa eli suko-pistorasiaa ei ole suunniteltu hybridi- tai täyssähköauton toistuvaan ja pitkäaikaiseen lataukseen, vaan lataaminen tapahtuu turvallisesti omassa kodissa, kun sähköautoa ladataan sille tarkoitetun kotilatauslaitteen avulla. Kotilatauslaite on suunniteltu sähköauton latausta varten, myös pitkäkestoista ja toistuvaa latausta varten, toisin kuin normaali pistorasia, kestäen latauskaapelin toistuvan liittämisen ja irrottamisen. Sähköauton mukana toimitetaan väliaikaislataukseen tarkoitettu latausasema (matkalaturi), mutta nimensä mukaisesti, sitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan lataukseen. Pitkäaikaiseen (yli 2 h) lataukseen ei suositella käytettäväksi yli 8 ampeerin (A) latausvirtaa pistorasiasta. Yleensä auton mukana tullut matkalaturi onkin rajattu antamaan enintään sen verran virtaa. Pistorasiat voivat liian korkean kuormituksen seurauksena ylikuumentua, jolloin etenkin huonokuntoinen pistorasia voi myös syttyä tuleen, aiheuttaen mittavat ja korvaamattomat vahingot.

Niin sanotut voimavirtapistorasiat, eli kolmivaihepistorasiat, eivät nekään automaattisesti sovellu sähköauton lataukseen. Vanhat voimavirtapistorasiat kannattaa aina tarkastuttaa sähköasentajalla ennen niiden käyttöä lataukseen. Autoa ladataan yleensä öisin, jolloin kukaan ei ole seuraamassa esimerkiksi kuumeneeko pistorasia huolestuttavasti.

Lue lisää
Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?

Mitä pitää ottaa huomioon latausasemaa hankkiessa?

Pääsulakkeet
Pientalon pääsulakekoko on usein 3 x 25 A, mutta varmista oman kotisi tilanne esimerkiksi sähköasentajan kanssa. Tämä on lähtökohta sille kuinka paljon virtaa talossa tai mökissä on yleensä ottaen käytettävissä.
Tutustu lisää: Sähköauton lataaminen pientalossa

Muu sähkönkäyttö ja huippukulutuksen selvittäminen
Omasta sähköntoimittajan palvelusta (nettisivut/sovellus) näkee oman sähkönkulutuksen päivätasolla ja tuntikohtaisista kulutustiedoista näkee talouden sähkön huippukulutuksen kWh-tasolla. Pääsulakkeiden koko sekä sähkön huippukulutus kertovat minkälaisella ampeerimäärällä autoa voidaan taloudessasi ladata, niin että sulakkeet sen kestävät. Usein kiuas on kotona eniten tehoa vaativa sähkölaite.
Alla olevassa vasemmanpuoleisessa esimerkkikuvassa näkee Espoossa sijaitsevan kaukolämpöön liitetyn omakotitalon sähkönkulutuksesta selkeästi, että kiuas on ollut päällä ja se kuluttaa todella paljon talon muuhun sähkön käyttöön nähden. Eli jos ei lataa samaan aikaan sähköautoa, kun kiuas on päällä, niin tehoa jää käytettäväksi rutkasti lataamiseen (jopa 11kW). Oikeanpuoleisessa kuvassa havainnollistetaan kulutuskäyrä, joka koostuu siitä, kun ensin ollut kiuas päällä klo 17‒18 välillä ja sähköauto on laitettu lataukseen yhdeksän jälkeen illalla.
Helen_huippukulutus_11122021
Helen_kiuas_lataus_12032022

Auton latausteho ja -tarve

Ottaako sähköauto vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta, 2-vaiheesta vai 3-vaiheesta? Täyssähköautot ottavat usein 3-vaiheesta ja maksimissaan 11 kW, joka saadaan 16 Ampeerin virralla. Ladattavat hybridit taas usein ottavat vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta ja maksimissaan 3,6 kW teholla. Auton akun koko ja latausteho vaikuttavat myös latausaikaan. Vaikka eri autojen akut täyttyvät eri tahtia, voi samaa latausasemaa, samoilla asetuksilla käyttää turvallisesti kaikille ladattaville ajoneuvomalleille. Auto ottaa ainoastaan sen verran tehoa vastaan kuin sen sisäinen laturi sallii.

Lataustarve riippuu ajokilometreistä ja auton akun koosta. Paljon ajavan kannattaa ladata joka yö ja välillä voi olla tarve ladata myös alkuillasta ennen harrastuksiin lähtöä. Keskivertosuomalaisen ajomäärillä ja keskikokoisella akulla lataus voi olla tarpeen vain kerranpari viikossa. On tutkittu, että kotilatauslaitteen käyttö vähentää muun muassa hybridiauton bensan käyttöä useita kymmeniä prosentteja. Kun kotona on tehokas kotilatauslaite ehtii hybridiin ladata tarpeeksi virtaa lyhyessäkin ajassa. Silloin pienet, toistuvat ajot onnistuvat sähkön voimalla eikä käyttövoimana tarvitse juuri bensaa käyttää.

Onko taloudessa useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto

Jos taloudessa on useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto, kannattaa latausaseman sijoittaminen miettiä sellaiseksi, että se on helposti molempien autojen käytettävissä. Useimmille riittää yksi latauslaite, jota käyttää, vaikka vuoroöin tai jolla ladata alkuillan aikana ensimmäistä autoa ja vaihtaa latauskaapeli toiseen ennen nukkumaan menoa. Kahden auton tapauksessa voi kuitenkin olla helpompi käyttää kahta eri pituista latauskaapelia; lyhyempää lähempänä latauslaitetta olevaa ja pitempää kauimmaiselle autolle. Autoissa olevan latausportin sijainti vaikuttaa myös siihen kuinka pitkä latauskaapeli tarvitaan. Tässä tapauksessa kannattaa valita latauslaite, jossa ei ole kiinteää latauskaapelia.

Kiinteällä latauskaapelilla varustettu latauslaite on monen mieleen sen helppouden takia. Latauskaapeli on aina valmiina odottamassa, eikä sitä tarvitse erikseen ottaa esille autosta tai muualta. Tarpeeksi pitkä, esim. n. 5 metrin latauskaapeli riittää useassa tapauksessa, kun latauslaite on autokatoksessa tai tallissa.
Innohomen kotimainen Charlie-latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, Suomen vaativat ja vaihtelevat sääolot huomioiden.Innohomen kotimainen Charlie-latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, Suomen vaativat ja vaihtelevat sääolot huomioiden.

Innohome Charlie kotilatauslaite

Tekniset tiedot:

  • 3-vaiheinen, 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen).
  • 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta.
  • 2,3–22 kW säädettävä latausteho.
  • Mitat:
    • 305x219x160 mm (Charlie-3)
    • 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
  • Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
  • Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
  • Maksimivirran rajoitus ulkoisella ohjauksella.
  • Säänkestävä IP44-kotelointi.

Avainlipputuote:

  • Kotimainen sähköauton latauslaite.
  • Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Innohome Charlie, Charlie-3 ja Charlie-1

Kysy lisää jälleenmyyjiltä.

Innohome Charlie-C:ssä latausasemassa on kiinteä 4,8 metrin latauskaapeli ja seinäkiinnike sen säilyttämistä varten.Innohome Charlie-C:ssä latausasemassa on kiinteä 4,8 metrin latauskaapeli ja seinäkiinnike sen säilyttämistä varten.

Lataa sinäkin sähköautosi turvallisesti ja luota kotimaiseen avainlipputuotteeseen!

Kiinnostuitko? Jäikö jokin askarruttamaan?
​​​​​​​Katso lähin jälleenmyyjäsi

Charlie kotilatauslaite jälleenmyynti ja asennus

 
Julkaistu
3.7.2022