• Etusivu
  • Talo

Paras kuljettaa varmasti – koeajossa uudistunut Volkswagen Transporter

Rakentajan toimitus
Julkaistu 12.04.2021
20214_69956.jpg

Volkswagen Transporterin ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla.

Joskus on aika uudistua, ja nyt vuoro oli Volkswagen Transporterin. Vaikka tämän tunnistaa selvästi Volkswageniksi, on kuitenkin keulan ilme ja kojelauta ajateltu enemmän tai vähemmän uusiksi. Uudistukset eivät siis todellakaan jää pimentoon, joten uudistuksia ei tarvitse hakemalla hakea.

Uusista ominaisuuksista Volkswagenin klassikkopaku on nyt vihdoin saanut myös digimittariston, mikäli sellaista kokee tarvitsevansa! Toki digimittaristojen tarpeellisuudesta hyötyajoneuvoissa voidaan olla montaakin mieltä, mutta digiorientoituneille ihmisille se toki lisämahdollisuuksia tuo. Välttämättä kuitenkaan se kaupunkialueella pyörivä pikalähetti ei digimittaristosta kaikkea iloa kerkeä työpäivänsä aikana saamaan irti, mitä mahdollista olisi saada. Digimittariston selkeä etuhan on mittariston näkymän mukauttaminen mieleisekseen nopeasti ja helposti.

Minkälainen on Volkswagen Transporter 6.1?

Kaikkineen voisi todeta, että jos on uudemmilla Volkswagenin henkilöautoilla tullut ajaneeksi, ei tässä pakumallissa tällöin tule mitään kulttuurishokkia. Senverran tuttua osastoa on tällöin tarjolla. Mieleen saattaisi äkkiseltään tulla pari pykälää paisunut Passat, sen verran henkilöautomaisen oloinen on ohjaamo. Pakettiautoksi tämän kuitenkin tunnistaa jo ajoasennosta, sillä ajoasento on edelleen pakettiautomaisen pysty, mikä on pakussa toki täysin ominaista.

Ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla – esimerkiksi moottoritarjonta, mikä perustuu täysin kaksilitraiseen dieselpataan, josta on sorvattu markkinoille liuta erilaisia tehoversioita. Koeajoauto on manuaalivaihteinen ja etuvetoinen, mutta tottakai myös automaattivaihteisto ja neliveto on niitä haluavalle tarjolla. Se mikä on mukava tieto, on se että nelivedon saa mielihalujensa mukaan joko manuaalina tai automaattina. Tosin hinnasto tietää vihjata siitä, että manuaalivaihteinen nelivetopaku on vain 150 hevosvoimaisella koneella, kun ne tehokkaammat nelivetomallit ovat sitten automaattivaihteilla.

Lue lisää ominaisuuksista >>

Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.
Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.

Koeajo – miltä tuntuu uusi Transporter?

Nyt koeajettu Transporter on malliston toiseksi miedoin, eli 110 hevosvoimainen. Vaikka Transporter on nyt uudistuksia kokenut, lähtee se vielä vanhan koulukunnan tyyliin avaimesta käyntiin, samoin ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta.

Kytkintuntuma tässä uudessa Transporterissa on jämpti, mutta senverran herkkä, että vahingossa onnistuin koeajon aikana sammuttamaan pariin kertaan tämän auton. Kun kytkintuntumaan oppii, ei sen jälkeen mitään ongelmia enää kuitenkaan ole. Vaihteet menee pesään Volkkarimaisen jämptisti, eikä niiden kanssa arpoa tarvitse lainkaan.

Näin itseksiin ajaessa tämänkin auton kone jaksaa vääntää varsin mukavasti, mutta kiva olisi joskus päästä testaamaan myös lastin kanssa. Myös nelivetomallistoa olisi kiva päästä todentamaan nyt mallin uudistuessa, kuten jokunen vuosi takaperin Volkswagenin talviajokoulussa Hämeenlinnassa oli. Tuolloin ajeltiin jäärataa Transportereilla ja Multivanilla, en muista oliko Caravellea joukossa. Asialla ei niin suurta väliä loppujen lopuksi ole, sillä Multivan ja Caravelle ovat vain paremmin varusteltuja bussimalleja, mitä vaikkapa Transporterin vastaava bussimalli on. Ajolleen autot ovat siis identtisiä.

Vaikka pakettiauto saattaa tottumattomalle tuntua äkkiseltään isolta, niin ei se sitä kuitenkaan lopulta ole. Transporterista näkee ulos hyvin, ja esimerkiksi peruuteltaessa ruutuun on hyvänä apuna peruutustutka. Kummasti nämä laitteet rupeaa omassa mielessä pienenemään sen jälkeen, kun ajokokemusta saa lisää.

Tutustu Pro-mallistoon >>

Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.
Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.
Info

Info

Koeajon yhteenveto

Transporter on ollut tuotannossa jo useampia vuosikymmeniä, ja muutoksia on ollut vuosikymmenien aikana useampia. Siinä missä Kleinbus oli alkuaikojen tuote, on jälleen ilo huomata, kuinka uusi Transporter on ajassaan kiinni niin hyvin, kuin se hyötyajoneuvolta suinkaan on mahdollista. Eiköhän tästä vielä taksimiehille ja pikaläheteille näppärä työkalu saada.

Volkswagen Hyötyautot tarjoaa huippuluokan muotoilua, ergonomiaa, viimeisintä tekniikkaa käden ulottuville, mahtavasti tilaa ja näköalan, jonka voit itse valita.

Olitpa sitten hankkimassa uutta Volkswagenia tai varaamassa huoltoa, onnistuu asiointi kätevästi myös verkossa. Saat halutessasi hoidettua lähes kaiken uuden auton hankintaan liittyvän asioinnin vaikka kotisohvalta.

Talo
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20148_40682.jpg
Onko mökki käymässä pieneksi?
Vanha sanonta "Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" pitää paikkaansa. Yhdessä Honka-ammattilaisen kanssa suunnittelemalla syntyy juuri sinun mökkiisi sopiva laajennussuunnitelma sekä pitävä aikataulu ja budjetti. Samalla saat vinkkejä kokeneilta suunnittelijoilta aina säilytystilojen ratkaisuista terassien sijoitteluun.Honka tarjoaa nyt laajennussuunnittelun -50 % hintaan. Etu koskee uusia laajennussuunnittelusopimuksia, jotka tehdään 30.11.2014 mennessä.Onko mökkisi käynyt liian pieneksi ja laajentaminen tullut sinulle ajankohtaiseksi? Varmista etusi ja jätä Hongan edustajalle yhteydenottopyyntö täyttämällä lopussa oleva lomake. Edustaja ottaa sinuun yhteyttä suunnitteluajan varaamiseksi.
20116_26514.jpg
Ilmanvaihtoremontti
Ihminen viettää suurimman osan ajastaan sisätiloissa. On tärkeää, että kodin sisäilma on hallittua, laadukasta ja puhdasta. SK Tuote Oy:n erittäin laajassa VILPE®-tuotesarjassa on sopivat tuotteet uudisrakentamisen ohella myös korjausrakentamiseen. Valikoimassa on ilmanvaihtotuotteet sekä pien- että kerrostalojen katoille, olipa kyseessä tiili-, pelti- tai huopakatto.
201010_23323.jpg
Nurmikko kuntoon
Sammaloituminen on yksi pihanurmikon keskeisistä ongelmista: Liian varjoinen paikka, hapan maaperä ja vuosien saatossa väistämättä tapahtuva tiivistyminen mahdollistavat sammaleen kasvun, ja nurmiheinien on pakko väistyä.Boschin hieno AVR 1100 -nurmikon ilmaaja Powerdrive™-moottoreineen ja "Jet-Collect"-järjestelmineen möyhii maaperää sekä kerää ja kuljettaa sammaleen ja tiivistyneen nurmihuovan jätteet voimakkaalla ilmavirralla kokoojasäiliöön. Mikään ei tukkeudu.Tilaa Jäsentukusta!
20194_57243.jpg
Säästä - Kerää lämpösi maasta
Maalämpöpumppu antaa parhaimmillaan jopa 80 prosentin säästön. Se kytketään olemassa olevaan vesikiertoiseen lämmitysjärjestelmään. Maalämpöpumppu lämmittää talon sekä käyttöveden. Kun hyödynnetään ilmaiseksi maaperään varastoitunutta energiaa optimaalisella tavalla, saadaan lämpöä ja käyttövettä varmasti ja edullisesti.Ympäristö on valtava energianlähde. Jopa silloin, kun lämpötila ulkona on alhainen, on maassa ja ilmassa riittävästi lämpöä käytettäväksi lämmitykseen. Varsinkin meillä Suomessa lämmityskustannukset muodostavat suuren osan asumiskustannuksista, johtuen kylmästä ilmastosta. Siksi on erityisen tärkeää valita lämmitysjärjestelmä, joka pienentää kustannuksia ja antaa tarvittavan määrän lämpöä myös talvella. Lämmitysjärjestelmän valinta on tärkeä päätös, joka vaikuttaa ympäristöön ja talon arvoon.
20152_42305.jpg
Julkisivujen trendinä tummaa
Muistatko, miten vielä muutama vuosikymmen sitten kaikki tiilijulkisivut hehkuivat punaisen eri sävyissä? Uusien savilaatujen sekä valmistustekniikoiden myötä on tiilien värikirjo laajentunut ja saanut lukuisia uusia sävyjä. Nykyrakentajien suosiossa ovat eläväpintaiset ja väriltään tummat tiilet.
20104_21315.jpg
Näyttelypiha avoinna Tuusulassa
Kesäkuu on parasta pihan ja puutarhan rakentamisen ja kunnostamisen aikaa. Pihakivien suomiin mahdollisuuksiin voi tutustua Ruduksen näyttelypihalla Tuusulan Ristikivessä.Oman pihan kivirakenteiden suunnittelun helpottamiseksi Ruduksen Ristikiven noutomyymälän yhteydessä on näyttelypiha, jossa erilaisia kivimalleja ja niiden värivaihtoehtoja on helppo käydä katsomassa.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton