Paras kuljettaa varmasti – koeajossa uudistunut Volkswagen Transporter

Joskus on aika uudistua, ja nyt vuoro oli Volkswagen Transporterin. Vaikka tämän tunnistaa selvästi Volkswageniksi, on kuitenkin keulan ilme ja kojelauta ajateltu enemmän tai vähemmän uusiksi. Uudistukset eivät siis todellakaan jää pimentoon, joten uudistuksia ei tarvitse hakemalla hakea.

Volkswagen Transporterin ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla.Volkswagen Transporterin ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla.

Uusista ominaisuuksista Volkswagenin klassikkopaku on nyt vihdoin saanut myös digimittariston, mikäli sellaista kokee tarvitsevansa! Toki digimittaristojen tarpeellisuudesta hyötyajoneuvoissa voidaan olla montaakin mieltä, mutta digiorientoituneille ihmisille se toki lisämahdollisuuksia tuo. Välttämättä kuitenkaan se kaupunkialueella pyörivä pikalähetti ei digimittaristosta kaikkea iloa kerkeä työpäivänsä aikana saamaan irti, mitä mahdollista olisi saada. Digimittariston selkeä etuhan on mittariston näkymän mukauttaminen mieleisekseen nopeasti ja helposti. 

Minkälainen on Volkswagen Transporter 6.1?

Kaikkineen voisi todeta, että jos on uudemmilla Volkswagenin henkilöautoilla tullut ajaneeksi, ei tässä pakumallissa tällöin tule mitään kulttuurishokkia. Senverran tuttua osastoa on tällöin tarjolla. Mieleen saattaisi äkkiseltään tulla pari pykälää paisunut Passat, sen verran henkilöautomaisen oloinen on ohjaamo. Pakettiautoksi tämän kuitenkin tunnistaa jo ajoasennosta, sillä ajoasento on edelleen pakettiautomaisen pysty, mikä on pakussa toki täysin ominaista.

Ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla – esimerkiksi moottoritarjonta, mikä perustuu täysin kaksilitraiseen dieselpataan, josta on sorvattu markkinoille liuta erilaisia tehoversioita. Koeajoauto on manuaalivaihteinen ja etuvetoinen, mutta tottakai myös automaattivaihteisto ja neliveto on niitä haluavalle tarjolla. Se mikä on mukava tieto, on se että nelivedon saa mielihalujensa mukaan joko manuaalina tai automaattina. Tosin hinnasto tietää vihjata siitä, että manuaalivaihteinen nelivetopaku on vain 150 hevosvoimaisella koneella, kun ne tehokkaammat nelivetomallit ovat sitten automaattivaihteilla.

Lue lisää ominaisuuksista >>

Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.

Koeajo – miltä tuntuu uusi Transporter?

Nyt koeajettu Transporter on malliston toiseksi miedoin, eli 110 hevosvoimainen. Vaikka Transporter on nyt uudistuksia kokenut, lähtee se vielä vanhan koulukunnan tyyliin avaimesta käyntiin, samoin ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta.

Kytkintuntuma tässä uudessa Transporterissa on jämpti, mutta senverran herkkä, että vahingossa onnistuin koeajon aikana sammuttamaan pariin kertaan tämän auton. Kun kytkintuntumaan oppii, ei sen jälkeen mitään ongelmia enää kuitenkaan ole. Vaihteet menee pesään Volkkarimaisen jämptisti, eikä niiden kanssa arpoa tarvitse lainkaan.

Näin itseksiin ajaessa tämänkin auton kone jaksaa vääntää varsin mukavasti, mutta kiva olisi joskus päästä testaamaan myös lastin kanssa. Myös nelivetomallistoa olisi kiva päästä todentamaan nyt mallin uudistuessa, kuten jokunen vuosi takaperin Volkswagenin talviajokoulussa Hämeenlinnassa oli. Tuolloin ajeltiin jäärataa Transportereilla ja Multivanilla, en muista oliko Caravellea joukossa. Asialla ei niin suurta väliä loppujen lopuksi ole, sillä Multivan ja Caravelle ovat vain paremmin varusteltuja bussimalleja, mitä vaikkapa Transporterin vastaava bussimalli on. Ajolleen autot ovat siis identtisiä.

Vaikka pakettiauto saattaa tottumattomalle tuntua äkkiseltään isolta, niin ei se sitä kuitenkaan lopulta ole. Transporterista näkee ulos hyvin, ja esimerkiksi peruuteltaessa ruutuun on hyvänä apuna peruutustutka. Kummasti nämä laitteet rupeaa omassa mielessä pienenemään sen jälkeen, kun ajokokemusta saa lisää.

Tutustu Pro-mallistoon >>

Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.

Koeajon yhteenveto

Transporter on ollut tuotannossa jo useampia vuosikymmeniä, ja muutoksia on ollut vuosikymmenien aikana useampia. Siinä missä Kleinbus oli alkuaikojen tuote, on jälleen ilo huomata, kuinka uusi Transporter on ajassaan kiinni niin hyvin, kuin se hyötyajoneuvolta suinkaan on mahdollista. Eiköhän tästä vielä taksimiehille ja pikaläheteille näppärä työkalu saada.


Volkswagen Hyötyautot tarjoaa huippuluokan muotoilua, ergonomiaa, viimeisintä tekniikkaa käden ulottuville, mahtavasti tilaa ja näköalan, jonka voit itse valita.

Olitpa sitten hankkimassa uutta Volkswagenia tai varaamassa huoltoa, onnistuu asiointi kätevästi myös verkossa. Saat halutessasi hoidettua lähes kaiken uuden auton hankintaan liittyvän asioinnin vaikka kotisohvalta.
 
Julkaistu
12.4.2021