• Etusivu
  • Talo

"Työmailla vallitsee itäeurooppalainen meno" – Rakennusliiton mielestä työntekijöiden terveyttä ei oteta vakavasti

Rakentajan toimitus
Julkaistu 21.01.2021
20211_68219.jpg

Rakennusliiton mukaan koronatestejä vältellään rakennusalalla positiivisen tuloksen pelossa.

Rakennusliitto on huolissaan koronaviruksen leviämisestä rakennustyömailla etenkin ulkomaalaisten työntekijöiden keskuudessa.

Liiton puheenjohtaja Matti Harjuniemen mukaan Tallinnan matkustajalautoilla kokeiltavat koronatestit ovat askel parempaan suuntaan.

– Testaaminen ovat hyvä asia, mutta nythän testauksia vältellään positiivisen tuloksen pelossa, hän sanoo.

Harjuniemen mukaan parempi ratkaisu olisi sulkea Suomen ja Viron välinen raja määräajaksi.

– Sitä tässä tarvittaisiin, kun ei testipakkoa saada aikaan. Hallituksen pitäisi nyt ottaa tehokkaammat keinot käyttöön. Viime vuoden keväällä rajasulku toimi kohtuullisesti. Kansalaisten paluuliikenne sallittiin, kuten kuulukin tehdä. Sama voitaisiin ottaa käyttöön myös nyt. Rakennusalaa se ei haittaisi.

Olemme aikaisemmin uutisoineet rakennustyömaiden paikoin puutteellisesta hygieniatasosta.

Harjuniemen mukaan tilanne on edelleen huolestuttava.

"Yhä tulee eteen paljon työmaita, jotka ovat sotkuisia, joissa sosiaalitiloja ei siivota eikä ole kunnon pesumahdollisuuksia. Työaikaporrastuksia ei käytetä eivätkä työntekijät saa selkeitä ohjeita. Itäeurooppalaista menoa."
Matti Harjuniemi, puheenjohtaja, Rakennusliitto

Tilat siivottava kerran päivässä

Rakennusliitossa nähdään, että työntekijöiden terveydestä ei välitetä riittävästi työmailla.

– Työntekijöiden terveyteen suhtaudutaan välinpitämättömästi. Ulkomaalaiset työntekijät eivät myöskään uskalla vaatia asiallista kohtelua. Osa työmaista nuukailee ja tinkii tilojen siivouksesta. Tietämättömyyttäkin alalla on.

Joukossa on myös työmaita, joissa hygieniamääräykset on otettu tosissaan. Työmaiden sosiaalitilat on työehtosopimuksen ja viranomaispäätöksen mukaan siivottava vähintään kerran päivässä. Vastuu on Harjuniemen mukaan rakennusalan yrityksillä.

Harjuniemi ottaa esille ulkomaalaisten työntekijöiden rajoittamisen Suomen työmailla. Se voisi hänen mukaansa auttaa koronatilanteen hallitsemisessa, mutta samalla ratkaisu parantaisi työmaiden tehokkuutta.

– Suomalaisen rakentamisen todellinen tuottavuus on romahtanut sitä mukaa, kun tuottavuustasoltaan alemman tason maista on haettu valtavasti pääosin harmaita firmoja ja työntekijöitä työmaille. Kun työmaat ovat nyt etenkin eteläisessä Suomessa ylimiehitettyjä, työvaiheiden suunnitteleminen ja ammattilaisten rekrytointi saisi aikaan huiman tuottavuusloikan ja pienemmän hukan määrän, toteaa Harjuniemi.
Talo
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20135_35209.jpg
Mineraalivilla, joka on Eristäjän Unelma!
Testivoittaja ISOVER KL-33 on nyt entistäkin parempi! Uusi luonnonmukainen sideaine tekee tuotteesta vieläkin ympäristöystävällisemmän ja mukavamman asentaa. Sideaineen uudistuessa olemme ottaneet käyttöön nimen G3 touch, joka kattaa ISOVER KL-33:n lisäksi kaikki ISOVERin kevyet mineraalivillat.
20228_79347.jpg
Onnistuu käyttömuka­vuudesta tinkimättä: 5 vinkkiä veden ja energian säästöön
Olemme tottuneet käyttämään runsaasti lämmintä vettä päivittäisissä askareissamme, kuten henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimisesta, kodinhoidosta tai vaikkapa itsensä hemmottelusta lämpimässä suihkussa.Pikkuhiljaa olemme alkaneet kuitenkin herätä siihen todellisuuteen, että vesi ei ole rajaton resurssi, ja etenkin sen lämmittämisestä koituvat kustannukset ovat herättäneet viime aikoina yhä useampia miettimään omia kulutustottumuksiaan – sekä kustannuksiaan.Meillä on hyviä uutisia. Oman vedenkäytön järkevöittäminen ei lopulta ole kovin työlästä, eikä edes käyttömukavuudesta tarvitse juurikaan tinkiä. Olemme koonneet muutamia vinkkejä, joiden ansiosta veden ja energian kulutusta ja niistä aiheutuvia kustannuksia voi helposti pienentää.
20082_9085.jpg
Kastellin energiatehokkuus huippuluokkaa
Talopakettien energiatodistukset tulivat vuodenvaihteessa pakollisiksi. Keskustelu asumisen energiatehokkuudesta käy vilkkaana ilmastonmuutoksen takia.VTT ja Kastelli-talot Oy käynnistivät vuonna 1997 tutkimuksen*, jossa tutkittiin talon tiiveyttä, lämmöneristystä, rakenteen kosteuskäyttäytymistä ja sisäilman laatua.10 vuoden seurantatutkimus osoittaa, että Kastelli-talo on säilyttänyt erinomaiset tulokset jokaisessa mitatussa kategoriassa.
20115_25991.jpg
Viikon kysymys: 1. harkkorivi kiinni märkään betonivaluanturaan?
Kysymys:Onko sallittua kiinnittää ensimmäinen harkkorivi suoraan kiinni märkään betonivaluanturaan ilman muurauslaastia? Olen nähnyt monien tekevän näin. Itse en ole niin, mutta olisi hyvä tietää. En ole nähnyt missään muurausohjeessa, että näin sallitaan, tai suositellaan tehtäväksi. Betoni tuskin on oikea aine harkkojen kiinnittämiseen? Myös tuotteiden yhteensopivuus arveluttaa.
20107_22511.jpg
Monier esittelee ilmaa puhdistavan kattotiilen
Kattotiilivalmistaja Monier esittelee ilmansaasteita puhdistavan kattotiiliuutuuden Titano/x:n loppukesän kattokiertueellaan Turussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Helsingissä.– Ainutlaatuinen kattomateriaali ansaitsee arvonsa mukaisen esittelyn. Pohjoismaisittainkin poikkeuksellisen Kattokiertueemme avulla haluamme kertoa niin rakennusalan ammattilaisille kuin muillekin suomalaisille mahdollisuuksista, joita tulevaisuuden katot ja kattomateriaalit tuovat tullessaan. Titano/x osoittaa, että se tulevaisuus on jo täällä, Monier Oy:n avainasiakas- ja myyntitiimipäällikkö Kim Nylund huomauttaa.Titano/x on kevyt betonikattotiili, jonka sisäänrakennettu suoja, ainutlaatuinen pinta suojaa tehokkaasti kattotiiltä uv-säteilyä ja happamia sateita vastaan ja pitää pinnan puhtaana levästä ja sammalista. Sen lisäksi se pilkkoo ilmaan mm. autojen pakokaasuista joutuvaa typpioksidia vaarattomaksi, sateen mukana pois huuhtoutuvaksi suolaksi.– Vastaavanlaisia tuotteita on tuotu markkinoille aikaisemminkin, mutta Titano/x poikkeaa niistä siinä, että se on erityisesti suunniteltu pohjoismaisiin taloihimme ja haastavaan pohjoiseen ilmastoon, Monierin tuotepäällikkö Birgitta Pollari painottaa. – Erittäin kestävällä ja muotoilultaan kauniilla kattotiilellä rakennettu 200 m2:n katto pilkkoo yhtä paljon typpioksidia kuin tavallinen auto tuottaa 17 300 kilometrin matkalla. Lisäksi se on kevyempi ja vahvempi kuin tavallinen betonikattotiili, mikä helpottaa katonasennusta ja jopa pidentää katon käyttöikää, hän lisää.
Rafi_kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Onko sinulla 1940-luvulla rakennettu talo? <sub>Perustukset ja alapohja</sub>
Jos vastasit kyllä ja sokkeli tuntuu märältä tai on epäily, että alapohjassa on ongelmia, tutki allaolevat kohdat.

Luetuimmat

skeleton