• Etusivu
  • Talo

Pilottikäytössä oleva virtuaalikypärä mahdollistaa työmaakierroksen etänä – "Lisää ymmärrystä ja vähentää virheitä"

Rakentajan toimitus
Julkaistu 21.01.2021
20211_68214.jpg

NCC on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön virtuaalikypärän rakennustyömailla. Trimble XR10 -virtuaalikypärä on käytössä OOPSin toimitilahankkeessa Leppävaarassa, jonne rakennetaan mittalaite- ja ohjelmistotalo Trimblen uutta Suomen pääkonttoria.

– Yhteistyön ansiosta olemme päässeet työmaalla kokeilemaan uusimpia suunnittelua ja rakentamista hyödyntäviä laitteita ja ohjelmistoja, NCC:n digi-insinööri Eero-Pekka Piipponen kertoo.

Virtuaalikypärän kameralla voi välittää livekuvaa työmaalta etänä järjestettyihin työmaakokouksiin. Näin osallistetaan helposti eri alojen asiantuntijat hankkeen suunnitteluun. Työmaata voidaan tarkastella etänä reaaliajassa ja osallistujat voivat piirtää sekä lisätä havaintojaan suoraan malliin. Kypärästä on ollut hyötyä etenkin korona-aikana.

Yhdistetty todellisuus (mixed reality, MR) yhdistää virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden reaalimaailmaan. Virtuaalikypärän kautta katsomalla pystyy vertaamaan suunnitelmia suoraan työmaalla olevaan tilanteeseen paikan päällä.

– Virtuaalikypärä näyttää varsin tutulta työmaakypärältä. Suojalasien paikalla on etuvisiiri ja kypärän takapuolella akku, jossa riittää virtaa 5-6 tunniksi kerrallaan.

Kypärä on ollut talotekniikan asentajien käytössä. Piipposen mukaan virtuaalikypärän avulla voi nähdä, miten esimerkiksi putkien pitää kulkea.

NCC:n VDC-tiimin vetäjän Riku Laihon mukaan kypärän käytön oppimiseen menee jonkin verran aikaa.

– Käyttäjä oppii suhteellisen nopeasti ohjaamiseen käytetyt käsieleet, puhekomennot ja sovellusten toiminnallisuudet. Opettelua vaatii myös asioiden katsominen päätä liikuttamalla. Käytön opettelua voisi verrata uuden puhelimen käytön opetteluun. Toki kehitettävää vielä on, esimerkiksi käytön aloittaminen voisi olla vieläkin helpompaa ja nopeampaa, hän sanoo.

"Helpottaa yksityiskohtien hallintaa"

NCC:n Leppävaaran OOPS-hankkeen käynnistysvaiheessa projektille etsittiin uusimpien teknologioiden hyödyntämisestä innostunutta työmaainsinööriä.

– Tämän henkilön tehtävänä oli muun muassa virtuaalikypärän käyttöönotto, sen hyödyntäminen työmaalla ja muiden työmaahenkilöiden kouluttaminen kypärän ja muiden uusien digitaalisten työvälineiden käyttöön. Kypärä soveltuu ominaisuuksiltaan sisätyövaiheeseen, joten luonnollisia käyttäjiä ovat NCC:n työnjohtajat ja talotekniikka-asiantuntijat ja tietenkin aliurakoitsijoiden nokkamiehet ja asentajat, Laiho kertoo.

NCC:llä on tavoitteena ottaa virtuaalikypäriä käyttöön myös muilla työmailla.

– Yhdistetty todellisuus helpottaa yksityiskohtien hallintaa, kehittää suunnittelua ja mallintamista, nopeuttaa monien vaiheiden tekemistä, lisää ymmärrystä ja vähentää virheitä. Kun rakennettavaa kohdetta voidaan seurata etänä yhdessä asiakkaan kanssa, myös luottamus kasvaa, Eero-Pekka Piipponen sanoo.

Suunnitteluratkaisujen visualisoinnin lisäksi NCC on käyttänyt kypärää myös työmaapalavereissa, joissa suunnitteluryhmän jäsenten ei ole ollut mahdollista tulla työmaalle.

– Kypärällä voidaan ottaa yhteys Teams-kokoukseen ja sen avulla on voitu tehdä työmaakierros työnjohtajan käydessä läpi mielenkiintoisia paikkoja. Kypärän käyttömahdollisuudet ovat erittäin laajat. Ensimmäisinä tulevat mieleen suunnitelmien visualisointi, karkea paikalleenmittaus, etäopastaminen, laaduntarkastus ja työturvallisuustarkastukset, Riku Laiho selvittää.

Trimble XR10 -kypärän lisäksi NCC hyödyntää Trimble Sitevision -laitetta, joka on kypärästä poiketen tarkoitettu käytettäväksi ulkotiloissa, tyypillisesti maanrakennus- ja perustusvaiheessa.

– Sitevisionilla tietomallit sijoittuvat todelliseen sijaintiinsa satelliittipaikantimen avulla ja suunnitelmia voidaan tarkastella puhelimen näytön läpi, Laiho jatkaa.

Talo
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20161_45161.jpg
Sormatin kiinnitysneuvot ovat kullanarvoisia, mutta ilmaisia!
Vaasalainen Jaakko otti yhteyttä kiinnityseksperttiimme sormat.com – verkkosivuston kysymyslomakkeen kautta. Kiinnityspulma koski käyttövesipatterin kiinnittämistä. Tavallista kinkkisempi kiinnityspulma vaati jopa puukkoon tarttumista, joten hyvät perustelut poikkeukselliselle kiinnitystekniikalle olivat paikallaan.Lue mitä Sormat suositteli!
20081_8477.jpg
Rauhoittavat ja rentouttavat makuuhuonetekstiilit
Finlaysonin alkuvuoden 2008 tekstiilimallisto jakautuu kolmeen erihenkiseen teemaan, joiden yhteisinä nimittäjinä ovat luonto, vesi ja saaristo. Kesä tuo mukanaan veden äärellä puuhastelun ja lokoisat lomapäivät elämästä nautiskellen.
25_P_20066.jpg
Ensimmäisistä kelluvista asunnoista tehty varaussopimus
Porin loma-asuntomessuilla Reposaaressa on esitteillä kaksi kelluvaa loma-asuntoa, joista pienemmästä, 53 neliöisestä asunnosta tehtiin 18.6.2008 varaussopimus. Lisäksi varaussopimus on tehty toisesta, 93 neliöisestä asunnosta, joka sijoitetaan saman laiturin kärkeen.Kelluvat asunnot ovat herättäneet kiinnostusta laajasti. Ympäri Suomea on hankkeita kelluvien asuntojen saamiseksi, mutta toistaiseksi vain Porissa on tehty kaava niiden toteuttamiseksi.- Meille vesi on luonnollinen elementti, koska olemme molemmat syntyneet Reposaaressa ja aina veneilleet. Olemme nähneet kelluvia asuntoja Euroopassa matkustaessamme ja kiinnostuimme siksi tästä uutuudesta ja jonkunhan täytyy aina olla ensimmäinen kokeilija, kertoo Annamaija Viljanen, jolle miehensä Veikon kanssa Reposaari on tärkeä paikka. Pariskunta on päässyt samaan aikaan ripille saaren kirkossa ja samassa paikassa tapahtui myös parin vihkiminen.Toimitusjohtaja Kimmo Anttalainen, kelluvia asuntoja tuottavasta Marina Housingista toteaa, että loma-asuntomessuilla esitteillä olevat kohteet ovat muokanneet ihmisten asenteita positiiviseen suuntaan.- Aluksi on ehkä hämmästelty asuntoja, mutta suhtautuminen on yleensä muuttunut vierailijoilla myönteiseksi. Moni on kuvitellut, että talo keikkuu kuin vene aalloilla, mutta tukeva ankkurointi pitää talon vakaana kovassakin tuulessa.Porin loma-asuntomessuilla on esitteillä kaksi asuntoa, joista toinen on ollut yleisön tutustuttavana heti messujen avauduttua. Toinen, isompi asunto avautuu yleisön nähtäväksi myös sisäpuolelta juhannuksen jälkeisenä tiistaina. Reposaareen on tulossa kaikkiaan 16 kelluvaa loma-asuntoa.Porin loma-asuntomessut ovat kiinni juhannuksena perjantaista sunnuntaihin. Messut avautuvat jälleen maanantaina klo 10. Tähän mennessä messuihin on käynyt tutustumassa 11 115 kävijää.
Rafi_kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
VTT keräsi asukkaiden kokemuksia
Putkiremonteissa parantamisen varaaVTT toteutti helmi-maaliskuussa internetkyselyn, jossa kerättiin kerrostaloasukkaiden kokemuksia ja mielipiteitä putkiremonteista. Suurin osa vastanneista oli tyytyväisiä tehtyihin remontteihin. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat remontin kesto, aikataulujen pitämättömyys, laatuongelmat ja tiedotus.Taloyhtiöt luottavat edelleen vanhoihin korjausmenetelmiin. Pinnoitusten osuus käytetyistä menetelmistä on ollut alle 10 %. Kysely liittyy tutkimusprojektiin, jossa kehitetään uusia toimintamalleja taloyhtiöiden putkisaneerauksiin.Internetkyselyyn vastasi hieman yli 400 asukasta noin 330 pääosin pääkaupunkiseudulla sijaitsevista taloyhtiöstä. Putkiremonttien lopputulokseen ollaan kyselyn perusteella varsin tyytyväisiä, ja lähes kaikki uskovat, että asunnon arvo nousee remontin myötä.Remontit ovat pääosin kattaneet vesijohtojen ja viemärien korjaukset. Yleensä on uusittu myös vesikalusteet, vesieristeet ja märkätilojen pintamateriaalit. Muita korjauskohteita putkiremontin yhteydessä ovat sähköverkko, ilmastointi, tietoverkot, yhteiset tilat ja lattialämmitys. Lämmitysverkostoja on korjattu noin 10 %:ssa vastaajien yhtiöissä. Yllättävän harvassa taloyhtiössä on tutkittu putkistojen kuntoa ennen remonttia. Kuitenkin noin 60 % on laatinut 5 - 10 vuoden korjausohjelman.Käsitys putkistojen kunnosta, ikä ja vesivahingot olivat merkittävimpiä syitä putkiremonttiin. Alle puolessa taloyhtiöistä on tehty putkistojen sisäpuolinen kuntotutkimus päätöksenteon tueksi. Noin puolessa taloyhtiöistä on tarkasteltu vain yhtä tai kahta korjaustekniikkavaihtoehtoa ennen päätöksentekoa.Remontin yhteydessä asukkaille yleensä tarjotaan kaluste- ja pintamateriaalivaihtoehtoja sekä mahdollisuuksia lisäremontteihin. Asukkaita kiinnostavat erityisesti kylpyhuoneiden ja WC:iden yksilölliset kaluste-, seinäpinnoite- ja valaisinratkaisut.Yhtiöiden korjaushankkeet eroavat varsin paljon toisistaan, joten asukkaiden mielipiteet urakoitsijoiden ja asentajien toiminnasta, remontin kestosta, yleisten tilojen siisteydestä ja remontin turvajärjestelyistä vaihtelivat merkittävästi. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat remontin kesto, aikataulujen pitämättömyys, laatuongelmat ja tiedotus. Noin 70 % oli kuitenkin tyytyväisiä remontteihin. 65 % vastaajista oli asunut koko remontin tai osan aikaa sijaisasunnossa. Lähes kaikki asukkaat järjestivät sijaisasunnon itse, koska taloyhtiöt tai urakoitsijat eivät juuri tarjoa väliaikaisasuntopalveluja.Enemmistö asukkaista on pitänyt putkiremontista tiedottamista riittävänä, mutta 40 %:ssa hankkeista tiedottamisessa on epäonnistuttu.Koko vastaajaryhmä jakautui remontin tilanteen osalta putkiremontin suunnittelusta jo toteutettuihin. Noin 60 % remontti oli joko jo valmistunut tai parhaillaan käynnissä.Korjausrakentamisen volyymi vuonna 2007 oli arviolta noin 8,7 mrd euroa. Korjausraken¬tamisen osuus Suomen talotekniikan markkinoista on lähes puolet.Vanhojen taloyhtiöiden ongelmana on päättää, millä tekniikalla vanhat vesi- ja viemäriputkistot pitäisi korjata. Valintapäätöksen tueksi ei ole tällä hetkellä riittävästi tietoa. Tietoja puuttuu erityisesti eri vaihtoehtojen käyttöiästä, käyttökokemuksista, hyväksynnöistä ja testaustuloksista sekä työn ja lopputuloksen valvontamenetelmistä. Kyselyssä saatuja tietoja käytetään VTT:n InSert-tutkimusprojektissa, jonka tavoitteena on kehittää putkiremonttipalveluja. Tutkimuksessa tuotetaan putkiremontin eri osapuolille työkaluja ja tietoa. Hankkeessa kehitetään myös uusia havainnollisia malleja, joilla saneerauksista tiedotetaan asukkaille. InSert-hankkeen tulokset julkaistaan vuonna 2009.
Rafi_kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Ostajan vastuut ja velvollisuudet
Ostajan on suoritettava asunnon kauppahinta hallinnan- ja osakekirjan luovutushetkellä. Mikäli ostaja ei maksa kauppahintaa tai sen osaa ajoissa, myyjällä on oikeus viivästyskorkoon korkolain mukaisesti.Mikäli maksuviivästys on olennainen, myyjällä on oikeus purkaa kauppa. Jos ostaja on saanut lisäaikaa kauppahinnan suorittamiseen, myyjä saa purkaa kaupan vain, mikäli kauppahintaa ei suoriteta lisäajan kuluessa. Myyjällä ei ole oikeutta purkaa kauppaa maksuviivästyksen vuoksi sen jälkeen, kun osakekirja ja muut hallintaan liittyvät asiakirja on luovutettu ostajalle. Myyjä ei saa purkaa kauppaa viivästyksen vuoksi myöskään sen jälkeen, kun viivästynyt maksu on korkoineen suoritettu.Myyjällä ei kuitenkaan ole oikeutta korvaukseen maksuviivästyksen aiheuttamasta vahingosta, mikäli ostajan viivästys tai kaupan peruuttaminen johtuu lain säännöksestä, yleisen liikenteen tai maksuliikenteen keskeytyksestä tai ostajasta riippumattomasta esteestä.Jos myyjä on elinkeinoharjoittaja ja ostaja peruuttaa kaupan ennen asunnon hallinnan luovutusta, myyjä on oikeutettu korvaukseen hänelle aiheutuneesta vahingosta. Myyjällä on oikeus korvaukseen asunnon uudelleen myymisen aiheuttamista kuluista sekä sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä aiheutuneista kuluista, joista hän ei voi hyötyä muulla tavoin. Muusta vahingosta on myyjällä oikeus saada korvaus, joka on kohtuullinen ottaen huomioon sovittu hinta, sopimuksen purkamisen ajankohta ja muut seikat. Osapuolet voivat keskenään pätevästi sopia vakioperusteen mukaan määräytyvästä kohtuullisesta korvauksesta.Jos kauppa peruutetaan, on myyjän palautettava kauppahinta. Kaupan peruuntuessa on myyjän lisäksi maksettava palautettavalle kauppahinnalle korko siitä lukien, kun hän vastaanotti kauppahinnan. Ostajan on luovutettava takaisin osakekirjat sekä muut huoneiston hallintaan liittyvät asiakirjat.Mikäli asunnon kunto on ostajan hallinta-aikana huonontunut tavanomaista kulumista enemmän ja tämä johtuu ostajan huolimattomuudesta, ei kauppaa pureta ellei ostaja korvaa myyjälle asunnon arvon alentumista.Suoritettavaa vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton. Tässä arvioinnissa kiinnitetään mm. huomiota siihen mikä oli sopimusrikkomuksen syy, vastapuolen mahdollinen myötävaikutus vahinkoon, sopijapuolten varallisuusolot, asunnon kauppahinta sekä vahingon aiheuttaneen osapuolen mahdollisuudet ennakoida ja ehkäistä vahingon syntyminen.
20226_78623.jpg
Junnisen pariskunta kertoo kokemuksensa 1980-luvun talon kattoremontista: "Rakas talo pysyy nyt terveenä"
Kuopion Kaarnatiellä on käynyt vilskettä viime vuosina. Kattokeskus on urakoinut tien kahdestakymmenestä omakotitalosta yhteentoista uudet katot, joten tyytyväisiä asiakkaita löytyy alueelta helposti.

Luetuimmat

skeleton