Lataa sähköauto kotona turvallisesti ja tehokkaasti

Sähköauton voi ladata toki tavallisesta pistokkeesta, mutta ehdottomasti parempi vaihtoehto on ladata autoa tarkoitukseen tehdyllä sähköautonlatauslaitteella. Silloin lataus tapahtuu turvallisesti ja tehokkaasti. Latauslaitteessa oleva ominaisuus kuorman hallintaan auttaa tasaamaan ns. sähköpiikkejä, jos talossa on mahdollisuus ohjata muitakin paljon sähköä kuluttavia laitteita, esimerkiksi sähkökiukaita.

Kapasiteetin riittävyys sähköauton lataamiseen

Ensimmäiseksi on tietenkin selvitettävä riittääkö pääkeskuksessa kapasiteetti ja sen riittävyys. Yleensä omakotitalojen remonteissa on tapana lisäillä pistorasioita, sähkölaitteita tai vaikka lattialämmitys tarkistamatta sähkökeskuksen kestävyyttä lisäkuormalle. Tämä lisäily on saattanut syödä kaiken ylimääräisen kapasiteetin jo ennen sähköauton latauspaikan asentamista. On siis tärkeä varmistaa, että auton latauspaikalle löytyy kapasiteettia.

-Liittymän, pääsulakkeiden ja kaapeloinnin riittävyys pitää tarkistaa, jos latausjärjestelmän laitteita halutaan asentaa autolämmityspaikkojen tilalle, kertoo Pitäjänmäen ja Vuosaaren pysäköintialueille latausasemien rakentamisesta vastannut ABB:n Matti Suomalainen.

Sähköautojen latauksen kuormanhallinta

Kun kapasiteetti on lähellä maksimikuormaa eli valmiiksi jo rajallinen, tarvitaan latausasemalle kuormanhallintaa. Sähköauton latausjärjestelmän kuormanhallinnalla ohjataan lataustehoa ja hallitaan lataustapahtumaa. Terra AC -latausasema tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja staattisesta kuormanhallinnasta dynaamiseen.

Staattinen kuormanhallinta rajoittaa latausaseman maksimivirtaa ja pienentää sen tehoa. Staattista kuormanhallintaa käytettäessä on otettava huomioon sähköautojen minimilatausvirta. Jos latauspistokkeesta tuleva virta on pienempi, kuin mitä auto tunnistaa lataukseksi, voi auto jäädä tilaan, jossa se odottaa latausvirtaa. Tämä valmiustila saattaa kuluttaa auton akun varauksen minimiin, jolloin auto ei reagoi mihinkään.

Dynaamisessa eli adaptiivisessa kuormanhallinnassa hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti vapaana olevaa kapasiteettia. Dynaamisessa järjestelmässä seurataan kokonaiskuormitusta ja kuormanhallinta säätää lataustehoa kulutuksen mukaan. Omakotitalossa dynaaminen kuormanhallinta toimii niin, että sähköautoa ladataan pienemmällä teholla silloin, kun sähkösaunan kiuas on päällä.

Sähköteknisen alan standardien mukaan pistokkeesta tehtävä lataus on rajattava 8 ampeerin virtaan, mikä tarkoittaa alle 2 kilowattia tunnissa. Jos tätä vertaa keskimääräisen sähköauton tehonkulutukseen, joka on noin 20 kilowattia 100 kilometrillä, ei esimerkiksi lämmitystolpasta pysty sähköautoa tehokkaasti lataamaan. Myös akustojen koot vaihtelevat alle 10 kWh hybridien akustoista täyssähköautojen jopa yli kymmenkertaiseen energiakapasiteettiin.

Sähköauton latauspistoke

Sähköautojen latauspistokkeista on kehittynyt alalla jo kuuma puheenaihe. Latauspistokkeita löytyy neljä erilaista: Tyyppi 1 (yhdysvaltalaiset ja japanilaiset autot), Tyyppi 2 (eurooppalaiset autot) sekä pika- ja teholatauslaitteet CHAdeMo (DC-virralla, mm. Nissan ja Mitsubishi) ja CCS Combo (Volkswagen, Tesla ja BMV).

Pikalataus on mahdollista lähinnä julkisilla latausasemilla. Pikalatauksella saa puolessa tunnissa CHAdeMo pistokkeella 315 km tunnissa ja CCS pistokkeella 600 km tunnissa lataustehoa. Tyyppi 2 antaa keskimäärin 20–110 km mittaiseen ajomatkaan kotilatauksella ja hieman enemmän julkisesta latauspisteestä. Tavallinen pistorasia vertailun vuoksi antaa ainoastaan 10 km tunnissa suositellulla 8 A maksimiteholla.

Tyyppi 2 pistoke mahdollistaa peruslatauksen joko valovirralla tai voimavirralla. Tyyppi 2 pistoke on yleisin ja kotitalouksille suositeltu sähköauton latausmuoto. Lisäksi Tyyppi 2 latauspistoke on nykyään pakollinen julkisissa latauspisteissä.

Mistä erotan laadukkaan latausaseman?

Kun valitset latausasemaa, kiinnitä huomiota liitäntävaihtoehtoihin, toiminnallisuuksiin ja muotoiluun. Laatutietoiset toimittajat varmistavat myös laajennusmahdollisuudet tulevaisuudessa sekä esimerkiksi varaosien ja huollon toimivuuden.

Terra AC -latausasemassa on runsaasti liitäntävaihtoehtoja: WiFI, Bluetooth ja Ethernet. Se voidaan asentaa suoraan seinään tai kaksi laturia voidaan asentaa selätysten, kiitos tilaa säästävän muotoilun. Lisäksi Terra AC monipuoliset toiminnot takaavat käytettävyyden erilaisissa latauskohteissa. Terra AC tukee myös molempia AC latausstandardeja (Tyypp 1 ja Tyyppi 2).

Tarkista että latausasema on pölytiivis ja vedenkestävä. Näin se toimii säässä kuin säässä, mikä parantaa käytettävyyttä ja pidentää tuotteen käyttöikää. Latausaseman on oltava lisäksi helppokäyttöinen ja päivitettävällä ohjelmistolla toimiva. Terra AC -latausasemat ovat riippumattoman tahon testaamia.

Tutustu Terra AC -latausasemaan

Jos tarvitset lisätietoja, ota yhteyttä ABB:n asiantuntijaan.

 
Julkaistu
3.9.2020